Gå til innhold

Brus i tåteflaske mm

Furstina

Anbefalte innlegg

husk at tennene skal ikke børstes rett etter at barnet har spist/drukket..du må vente med det til minst en halvtime etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes heller ikke barna trenger og få saft eller brus på flaska. Jeg har gitt mine barn barnesaft, men de har som regel drukket av kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det er stor forskjell på "å la få smake" og å "ha fast i tåteflaske".

Jeg har selv jobbet med et barn på 6, vokst opp med KUN saft i tåteflaske. Tennene var bare små brune stumper, de så rett og slett ikke ut. Barnet kunne ikke tygge skikkelig, fordi tennene var helt porøse og så små at de ikke var til nytte.

Et veldig trist syn, håpet til familien er at det kommer fine tenner når melketennene felles.

Tannleger advarer mot ungdommens konstante drikking av brus (pga skrukork), og ser en eksplosjon i antall hull. Det samme gjelder for tåteflasker; saften/brusen varer og varer, og man har sukker i munnen mye lenger enn om man drakk av kopp. Det gjør stor skade.

Null-hull generasjonen finnes ikke lenger, og tannlegene er bekymret.

http://www.helsenytt.no/artikler/barnets_tenner.htm

Den vanligst tannskaden hos småbarn (0 - 3 år) er det tannlegene kaller flaskesyndromet. Dette er et stadig økende problem. Barn som får med seg en tåteflaske med melk eller saft i sengen om natten, får ofte så ødelagte fortenner at de må trekkes.

Barna gjennomgår ubehag og smerter, språkutviklingen deres forsinkes (det blir særlig vanskelig å si S og T), det ser ikke særlig pent ut - og det blir vanskeligere å spise pent og å tygge maten ordentlig.

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...ticle465153.ece

Det ser ut til å bety veldig mye hva barna drikker. Det er en klar sammenheng mellom saftdrikking og hull i tennene, sier tannlege Anne Gimestad, Institutt for samfunnsodontologi, Universitet i Oslo.

Den positive trenden fra 80- og 90-tallet er snudd. Både nasjonale tall og to omfattende undersøkelser av femåringer i Oslo og Hedmark gir tannpine for fagfolkene. For tallenes tale er klar:

På landsbasis er andelen femåringer med hull i tennene økt fra 30 prosent i 1997 til 35 prosent i 2002.

I Hedmark har rundt 40 prosent av femåringen hatt hull i tennene.

I Oslo har andelen femåringer med hull i tennene økt fra 25 prosent til 30 prosent fra 1999 til 2001.

http://www.helsenett.no/2_6/2_6_s13.html

Hull kan raskt oppstå dersom barnet har en flaske med sukkerholdig drikke som det til stadighet kan suge av.

Det er også svært uheldig dersom en narresmokk gjøres søt ved bruk av honning, sirup eller andre tilsetninger. Dette kan forårsake store hull i tennene i løpet av bare måneder,

Det hender at barn i ett til to års alder har hull som fører til at fortennene ødelegges fullstendig p.g.a bruk av smokk med søtt på eller hyppig saftdrikking fra tåteflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Furstina! Jeg synes det er unødvendig å gi småbarn brus og hvertfall på flaske!! Søstrene mine (halv-) får godtri og brus, når de var små brus og saft på flaske! Jeg synes det er tull..Stemoren min er heller ikke flink til å pusse tennene på de og da lillesøsteren min var 6 år hadde hun allerede 5 hull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dyppet min datters smokk i honning.

Skyt meg.

Du behöver inte bli skuten för en sådan sak även om det är dubbelt olämpligt.

Sött och honung till en baby att suga på. De senaste åren har rekommendationerna ang. honung ändrats eftersom det finns sporer av en bakterie i honung som kan orsaka förgiftning hos små barn.

Man behvöer inte vara perfekt för att vara föräldrer men lite medvetenhet och närvaro i de diskussioner som pågår är väl lämpligt.

Samma dag som jag såg den ena mamman med cola på tåteflaske satt vi och läste i VG om sockerchocker i barnmat och hur man bör undvika allt för mycket socker till sina barn. Till exempel att inte servera söt dryck på tåteflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter har aldri fått noe annet enn vann eller melk fra flasken.

Hun er nå 14 mnd. og drikker av kopp. Hun får svak Fun-saft til tider, slik at hun skal få i seg væske. Hun er ikke flink til kun å drikke vann.

Hun får vann som tørstedrikk på lekeplassen osv. men gjerne litt utvannet saft til måltider. Melk er hun veldig glad i fremdeles.

Hun har fått en del kjeks i sommer, da dette har vært greit å ha med på stranden osv.

Har alltid en kjekspakke i skapet, i tilfelle turer.

Jeg beregner ikke kjeks som lørdagsgodt, men selvsagt er ikke dette noe hun får hver dag.

Sjokolade, potetgull og annet godt skal vi vente lenge med før vi serverer. Hun elsker banan, eple og annen frukt så da er jo saken grei.

Sjokoladepålegg skal hun ikke få smaken på av oss i så fall :-)

Grunnen til dårlig tannhygiene, er også det at man småspiser og smådrikker hele tiden. Dette tærer på tennene (ikke bare sukker som tærer, også div syrer). Det beste er å drikke eller spise opp alt med en gang sier min tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff en venninne og hennes 2,5 år gamle datter i helgen. Da vi spiste lunsj en dag, kom vi til å snakke om kosthold. Jeg er veldig opptatt av kosthold for både barn og voksne, men kanskje spesielt for små barn. Grunnlaget for kosthold og holdinger til mat og drikke legges tidlig, og jeg mener derfor at det er viktig å være ekstra påpasselig med kostholdet overfor små barn.

Vel, min venninne mente at dattereren hadde et veldig sundt og godt kosthold. De spiser en del fisk, mye grønnsaker og hun drikker stort sett kun vann. So far so good!

Under lunsjen fikk ungen spise rent sukker fra en sukkerpose som lå på siden av morens kaffekopp. Dette skjedd i fjor også da jeg besøkte dem. Da var hun jo enda yngre. Moren syntes det var helt greit at hun spiste sukker. Jeg skjønner jo at hun ikke gjør dette hver dag, men likevel???

I tillegg fortalte hun at barnet får lørdagsgodteri. Eller rettere sagt; fredags, lørdags og søndags godteri

Jeg lurer bare på HVORFOR så små barn i det hele tatt skal få godteri?

Er det virkelig nødvendig å innføre lørdagsgodt i så lav alder?

Hvis mor eller far vil spise godterier, så kan det vel ikke være så vanskelig å vente med dette til barnet har lagt seg?

Jeg mener ikke at man skal være fanatisk, men jeg tror man med fordel kan begrense sukkerinntaket ttil små barn til et absolutt minimum.

Det er jo ikke vanskelig en gang å styre unna når barna er såpass små, så da skjønner jeg ikke hvorfor man skal introdusere barna for brus, godteri etc i det hele tatt.

Før eller siden vil alle barn bli introdusert for dette, men jeg ville gjort hva jeg kunne for å utsette dette lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er imot å gi brus/saft på flaske som det tilfellet du beskrev. Men ikke noe problem med å la snuppa mi få smake. Hun får også kjeks og gjerne en bolle om vi er på bytur :redd:

Anser ikke at hun har dårlige tannhygiene eller helse pga dette. SYnes det er viktig at de får smake på forskjellige ting. Det er en del av å vokse opp.

NÅ pusser vi tannebissene til vesla 2 ganger om dagen og som ^me^¨ sier de skal ikke pusses rett etter et måltid da det kan slite på emaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vil man ødelegge tenna til unga så gjør jo mammaene en god jobb.

synes ikke du reagerer så voldsomt jeg.

Mødre som gjør slikt er late,de gidder ikke å engasjere seg i barnets ve og vel.

for gjør man nemlig det,så hadde man ikke gjort sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sa at det var et tips de fikk på helsestasjonen da jeg og min bror var små (1977 og 1980). Men det var i saft da. Hun gjorde det aldri.....

Det fikk jeg også...på slutten av 60-tallet.

Hm, pussig at jeg fortsatt lever egentlig...

Men tror nok at jeg uansett ikke ville finne på å gi dette til mine egne barn om jeg hadde hatt noen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke man skal dømme andres oppdragelse ved å se mor og barn sammen en sjelden gang.... Om ungen spiser sukker - javel? Det skjer jo sikkert ikke ellers, kun ved slike annledninger. Mor vil sikkert ikke lage noe styr ut av hele handlingen, og heller vie tiden til å skravle med sin venninne.....

Man skal IKKE være hysterisk når det gjelder barn og mat. Jeg mener at det absolutt ikke er sunt for barn høre om slanking og telling av kalorier osv. Ikke det at dette har å gjøre med god tannhygiene, men vi bør passe oss så ikke hysteriet går for langt!

Jeg vil aldri servere mine barn lettprodukter (vel...Fun saft er vel unntaket :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke man skal dømme andres oppdragelse ved å se mor og barn sammen en sjelden gang.... Om ungen spiser sukker - javel? Det skjer jo sikkert ikke ellers, kun ved slike annledninger

Det er vel mitt innlegg du sikter til her, og jeg dømmer vel ingen akkurat. Jeg nevner bare dette som et eksempel. Jeg tror selvsagt heller ikke barnet spiser rent sukkert daglig, men dersom barnet ikke hadde fått lov til dette overhodet hadde hun neppe grepet resolutt etter sukkerposen og helt i seg sukkeret med en gang det kom på bordet heller. Uansett var det bare et eksempel på ting som er unødvendige i mine øyne.

Hovedpoenget er at jeg synes det er unødvendig å inntrodusere brus, sjokolade etc. for så små barn. Det har da overhodet INGENTING med kalorier og slanking å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brus på tåteflaske :o er helt sprøtt spør du meg!

Ei venninde av meg sin stesønn fikk både saft og brus på tåteflaske når han var liten!Resultatet? Svarte stubber av noen tenner - det er bare helt tragisk!

At barn får smake søtt av og til er så sin sak - det får vel de fleste unger - men gi heller vann på flaska om de er tørste! Tenk på tennene!

Klem Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dyppet min datters smokk i honning.

Skyt meg.

Tror ikke noen av oss tar på oss ansvaret ved å skyte deg for dette, men det er faktisk ikke særlig lurt å gi spedbarn honning. Jeg ville ihvertfall ikke tatt den risikoen med mitt barn!!!

Årsaken til at spedbarn ikke skal ha honning er ikke primært at det er søtt. Du kan jo lese mer om det her og

her siden du tydeligvis ikke vet så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Uvitenheten blant mange foreldre er skremmende.

De gir ungene sukkerfri saft, jus og melk om natten og tror at det er helt ok.

Syreskader - hørt om det? Det er ikke bare sukker som er skadelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal IKKE være hysterisk når det gjelder barn og mat. Jeg mener at det absolutt ikke er sunt for barn høre om slanking og telling av kalorier osv. Ikke det at dette har å gjøre med god tannhygiene, men vi bør passe oss så ikke hysteriet går for langt!

Jeg vil aldri servere mine barn lettprodukter (vel...Fun saft er vel unntaket :wink: )

Att försöka ge sina barn en sund kosthållning har ingenting med slankning att göra. Det är när de är barn som vi föräldrar har en enorm makt över deras kosthold.

Tyvärr är det många som tror att kostmedvetenhet = slankning. Jag som är smal och har ett stort behov av att äta rätt för att få i mig energi så jag är pigg, vaken och mår bra får ofta höra att jag inte "behöver" äta rätt. Hur fel är inte det?

Min kropp och mina tänder behöver äta nyttigt - precis som de flesta kroppar behöver.

När barnen är små har vi en chans att ge dem bra vanor och smak för nyttiga saker, vi har också möjligheten att undvika sånt som vi VET inte är bra. Till exempel läsk och godis.

Barn ska helst inte äta lättprodukter efter som de behöver fett. Bra fett i form av fleromättade fettsyror. Det behövs för upptaget av näringsämnen och vitaminer som är fettlösliga. Även vuxna behöver äta en viss del fett för näringsupptaget.

Varken vuxna eller barn behöver dock fettet eller "näringen" i chips eller sockret i godis. Det handlar om att få i sig en balanserad mängd kolhydrater (socker), proteiner, vitaminer och näringsämnen. För mycket godis och chips gör att det inte finns plats i magen för så mycket ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese mer om det her og

her siden du tydeligvis ikke vet så mye om det.

Legg merke til at jeg skriver i fortid, Lula.

Min datter fikk honning på smokken fordi det ble anbefalt på helsestasjonen. Hun er født i 1993 altså for elleve år siden. Det var på den tiden det var skadelig å gi barn under ett år banan, fordi det inneholdt enzymer som små barn ikke klarer å spalte i tarmen.

Alt er farlig fra tid til annen. Slutt å være så melodramatiske alle sammen. Datteren min lever faktisk i beste velgående, selvom hun fikk paprikaskruer å slikke da hun var to måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Tex her. Det er litt vel mye dramatikk her. Man bør ikke nekte ungene å få smake søtt, som surt som salt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tex her. Det er litt vel mye dramatikk her. Man bør ikke nekte ungene å få smake søtt' date=' som surt som salt spør du meg.[/quote']

Og Eplegrønn er så hjertens enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...