Gå til innhold

Brus i tåteflaske mm

Furstina

Anbefalte innlegg

Jag är kanske lite extrem på hälso och kostfronten men jag måste få kommentera... och fundera lite kring små barn, läsk och godis.

När vi åkte tåg till Oslo från Gardemoen och tillbaka i juli åkte vi tillsammans med två andra mammor och deras barn. En mamma ena vägen och en annan den andra...

Jag reagerade när jag ser att BÅDA mammorna serverar sina små barn läsk/brus i tåteflaske. Barnen var 1-2 år och satt i vagn. Är det jag som är konstig som reagerar?

Jag vet inte... men När får man för sig att servera en söt och frätande läsk till sina små barn? Så vitt jag vet bör inte barn dricka så söta drycker och framför allt inte ur tåteflaske! Inte ens om de är på resa och det är ett speciellt tillfälle...

Min släktnings barn dricker för övrigt mycket läsk och äter godis, glass eller ostepopp etc ibland flera gånger om dagen. Jag undrar även här (törs inte fråga henne efter som "vi inte har barn i samma ålder och därmed inte har rätt att uttala oss").

När får man för sig att mata sina små barn med onyttigheter? Små barn som behöver energi, fibrer, vitaminer, mineraler etc för att växa bra och sunt? För det kan väl inte vara okänt för så många mödrar att det är osunt att dricka läsk och äta godis?

Blir det synd om min son som inte får dricka läsk före 3-4 års ålder eller mer? Eller inte äta choklad och ostepopp? Jag tror inte det. Jag ser hur glad han är i vatten, frukt och grönsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Jeg tenker som deg. Trodde virkelgi ikke man ga så små barn brus. Kanskej for å smake, men alldeles ikke på tåteflaske!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klips.

Dette undret jeg meg over før også, men har blitt fortalt at siden morsmelk er så søtt er det mange barn som ikke liker vann. For å få dem til å drikke i det hele tatt gir foreldrene saft.

Heldigvis er snuppa vår kjempeglad i vann, akkurat som foreldrene sine, og har ennå ikke smakt saft eller brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg, Furstina! Små barn trenger ikke å drikke brus eller spise godis - de vet jo ikke engang hva det er før noen forteller dem det.

En venninne har en datter på 2 år, og har vært ganske strikt på at datteren ikke skulle få brus eller sjokolade/godteri. M var ikke interessert i vår brus eller vårt godteri som sto på bordet (dette er en stund siden, da hun var mellom 1 og 1,5 år), rett og slett fordi hun ikke visste at det smakte godt.

Beskjeden fra min venninne var helt klar også til folk på besøk og til besteforeldre - "M skal ikke få brus eller godis. Hun klarer seg fint med vann eller melk". Men besteforeldrene klarte selvfølgelig ikke å styre seg, og ga jenta masse Cola og sjokolade en gang hun var der. Det endte med M som sto hylende i sprinkelsenga klokka tre om natten og skrek: "Godteri!!!! Godteri" og skalv av rent sukkersjokk...

Så lenge du klarer, synes jeg du kan holde Malvin unna brus og godteri, jeg. Det stopper seg antagelig selv når han kommer i barnehagen, men du kan fremdeles unngå det hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer også sterkt på slike ting. Men når jeg ser rundt meg på slekt og venner er brus (Coka Cola, Solo etc) ned i 1,5 års alderen ikke uvanlig. For meg blir brus til så små barn helt galt. Dersom det er eldre søsken inne i bildet kan jeg til en viss grad forstå det da det den ene drikker ofte ender opp hos minsten også. Enkelte ganger tror jeg ikke foreldre tenker over hva de gjør, men velger "minste motstands vei" på kort sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är alltid skönt att höra att andra har liknande tankar, särskilt om sunda saker.

Det gäller också att försöka vara hård med att säga ATT man inte vill att ens barn dricker brus och äter godis samt VARFÖR. Ja, så att inte besteföräldrar vill vara snälla och ge den stackars lille lite läsk.

Det är ju också ofta så att när man blir bjuden eller ska bjuda själv så är det inte lika roligt att bjuda på vatten och frukt som kaffe, läsk och kakor.

Mannen och jag har börjat bjuda på riskakor med lite sylt eller ost på. Gott och mycket sundare alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lille datter elsker vaniljesaus og fløteis :-)

Hun elsker også banan og vannmelon, men allikevel. Hun vil helst spise og drikke det jeg har. Med større søsken blir det nok enda vanskeligere å holde de små unna usunne saker. Så lenge mengdene er små, syns jeg det er greit.

Brus på tåteflaske er jeg enig i at man bør kunne unngå. Helsestasjonen anbefaler imidlertid at man bruker f.eks. utvannet juice til barn som ikke drikker vann/drikker lite vann. Og det er jo ikke så enkelt å se forskjell da, for de som ikke har fylt opp flasken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Ingen av mine fire barn har fått saft, brus eller juice på flaske, og jeg synes det er en uting å se. Skal innrømme at min yngste fikk smake brus ganske tidlig, men det er forskjell på en liten smak fra mammas kopp og å gi det på flaske.

Skjønner at det er lett å ty til, men det er tross alt vår jobb som foreldre å ta de upopulære avgjørelsene.

Har en venninne som vasket nabodatterens gjenglemte flaske. Da hun ga den tilbake, trodde ikke moren at det var hennes, for den hadde vært helt "gjengrodd" av saft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er enig med deg Furstina! Synes det er ille at så små barn får brus på flaske. Tenk deg de tennene de kommer til å få om noen år :roll: Rart at noen foreldre ikke tenker lenger :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er jo ikke så enkelt å se forskjell da' date=' for de som ikke har fylt opp flasken...[/quote']

I de två fallen på Gardemoen-Oslo.tåget var det en Cola-färgad dryck i flaskan. Den ena mamman fyllde till och med på tåteflasken från en Cola-flaska.

Båda familjerna åt föresten snabbmat samtidigt men det kan ju vara en praktisk nödlösning under resan med Burger King eller pizza slicar. För tyvärr är det ont om snabbmatställen som säljer nyttig mat.

Ja det är konstigt.

Jag köpte föresten en babytandborste till Malvin i Norge. Där stod det rekommendadtioner på baksidan av förpackningen. Barn under tre år bör inte dricka läsk/brus med tanke på hur sköra de små tänderna är. De blir väldigt lätt angripna av karies. Läsk är både söt och har en surhetsgrad som fräter. Mycket bra plats för karies att frodas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere. Nevøen vår er 20 mnd og drikker både saft og brus, men ikke fra flaske da. Jeg synes det er unødvendig, for gutten er kjempeglad i vann, og da kunne de fortsatt å gi han det. Jeg og mannen har snakka om dette, og her i huset kommer det aldri saft eller brus til barnet før h*n er minst tre år. De vet jo ikke hvordan det smaker om de ikke blir introdusert for det. Vi kommer også til å være strenge overfor besteforeldre når det gjelder å gi ungen søte drikker på flaske eller i kopp når den tid kommer.

En annen ting som irriterer meg er foreldre som til stadighet putter i barna sine kjeks..... :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saft og brus på tåteflaske? Nei, det ville jeg aldri gjort.

Det er da allmenkunnskap i dag at det er skadelig.

Men jeg kom på en ting da jeg leste denne tråden.

En venninne av meg var ofte barnevakt for et søskenpar da vi var tenåringer. Der i huset dyppet moren narresmokken i sukker og stappet den inn i babyens munn! Så han skulle slutte å gråte... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En venninne av meg var ofte barnevakt for et søskenpar da vi var tenåringer. Der i huset dyppet moren narresmokken i sukker og stappet den inn i babyens munn! Så han skulle slutte å gråte... :o

Mamma sa at det var et tips de fikk på helsestasjonen da jeg og min bror var små (1977 og 1980). Men det var i saft da. Hun gjorde det aldri.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....jeg er nok ikke noen hysterisk mor, for M har fått smake på både det ene og det andre :o

Men han får ikke saft etc på tåteflaske, de gangene han har fått smake (for det er snakk om smake og ikke drikke) har det vært av mitt glass. Nå er han ikke så veldig glad i søte ting, men får han tak i et flak med potetchips kan han sitte og kose seg i lange tider.

Helst så drikker han vann til alle måltider og får eple etc som mellommåltid.

Og tennene de pusser vi en etter en :digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er galskap!

nå har ikke jeg barn, men er ganske så sikker på at mine barn skal ikke få brus,saft eller juice i tåteflasken sin!

de får kansje prøvesmake en skjelden gang..

men gir du barna søte drikker til vanlig så vil de seff. fortsette og ha det og nekter og drikke noe annet.

det er ikke kjekt og gå til tannlegen med barnet og få påpakk av tannlegen og bli fortalt at du har vert en dårlig mor/far som har gitt barnet ditt mye søte drikker og har ødelagt barnets tenner med det.

sukker er faktisk avhengighetsskapende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som irriterer meg er foreldre som til stadighet putter i barna sine kjeks..... :-x

Enig.

Kex/Kjeks som är relativt sunt för oss vuxna om man jämför med till exempel godis blir en riktig kariesfälla för riktigt små barn. De har nämligen inte samma reflexer eller kunskap att rensa i munnen med tungan efter de har ätit så kexen stannar kvar som en kletig gegga och ligger och blir en bra karieshärd. (läste jag i veckan). För tändernas skull är det inte heller bra om barnet till exempel suger på äpplen mellan måltiderna, äpple innehåller också syra som fräter. Tänderna behöver vila någon/några timmar emellanåt.

Att jag är så intresserad av tandhälsa har inte bara med mitt hälsointresse att göra utan att jag själv har dåliga tänder och måste vara extra noga med att inte småäta, att borsta tänderna och skölja med extra flour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...