Gå til innhold

Kan jeg klippe håret til stebarn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo direkte frekt gjort da! Utrolig vondt for mor når barnet kommer tilbake og mor opplever at hun har blitt klippet slik. Vet du hvorfor venninna gjorde dette?

Anonymous poster hash: 484b7...872

For mor hadde helt sikkert spurt far før hun fikk klippet barnets hår...

Anonymous poster hash: 93985...a6f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mor hadde helt sikkert spurt far før hun fikk klippet barnets hår... Anonymous poster hash: 93985...a6f

I dette tilfellet hadde pappan barnet kun annenhver helg, og håret var ikke slitt. Dermed blir det en helt annen sak en TS sin. Kjør på TS

Anonymous poster hash: 01775...e4b

Skrevet

I dette tilfellet hadde pappan barnet kun annenhver helg, og håret var ikke slitt. Dermed blir det en helt annen sak en TS sin. Kjør på TS

Det spiller da ingen rolle hvor mye pappan har barnet. Han bestemmer da like mye om barnet skal klippes eller ikke.

Det er så mange som tror at mor automatisk har bestemmelsesrett over barnet.

• Liker 4
Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvor mye pappan har barnet. Han bestemmer da like mye om barnet skal klippes eller ikke.Det er så mange som tror at mor automatisk har bestemmelsesrett over barnet. Anonymous poster hash: 93985...a6f

Syntes det er stor forskjell på å skamklippe barnet, og ta tuppene. Tuppene er noe som MÅ tas. Ikke en pannlugg som ikke er slitt. Jeg syntes det var drøyt av pappan til min stedatter å klippe hanekammen på sin datter når hun var 2 år. Og da bodde foreldrene sammen.

• Liker 1
Skrevet

Det spørsmålet stiller du enten til far - så må far ta det opp med mor, eller: hvis du er i "dialog" med mor, så kan du spørre henne.

Hadde jeg vært moren ville jeg ikke ha tillatt det og ville laget ramaskrik dersom barnet kom hjem kortklipt uten å ha spurt meg.

Anonymous poster hash: c86ca...e7c

Har opplevd det!

Da var det min søster som tok med min datter på 6 år på bytur. Hun kom tilbake helt kortklipt! Alt det fine, lange krøllehåret henne var borte. Og hun hadde ikke slitt hår engang, ettersom vi gikk jevnlig til frisør. Hun så ut som en gutt med uregjerlige krøller, rett og slett.

Dette var også like før skolestart, så på skolebildene og bilder av 1 skoledag, er hun ikke lik seg i det hele tatt.

Ja, det ble ramaskrik, og jeg glemmer det aldri!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Typisk at mange mødre føler de har mer å si enn far angående ungen. Det er hår, du skal ikke amputere av henne en kroppsdel. Hvis man lager ramaskrik av å klippe tre cm hår på en fireåring så er man tverr og burde skjerpe seg.

Endret av Åge Mustafa
  • Liker 3
Skrevet

TS:

Du kjenner jo til temperaturen mellom mor/ far og deg selv..

Hvordan tror du mor vil reagere?

Du finner jo svaret der.

"Bare hår" er ingen grunn til å shitstir.

• Liker 2
Skrevet

Barnet har langt hår, og det er snakk om tuppene. Ikke klippe kort. :) Mor her mente fra starten at barn ikke behøver å klippe håret sitt, fordi håret ikke trenger det i barnealder. Jeg må si jeg er uenig med tanke på hvor flisete det er.

Høres ok ut SÅFREMT du SPØR først!!

Skrevet

Har opplevd det!

Da var det min søster som tok med min datter på 6 år på bytur. Hun kom tilbake helt kortklipt! Alt det fine, lange krøllehåret henne var borte. Og hun hadde ikke slitt hår engang, ettersom vi gikk jevnlig til frisør. Hun så ut som en gutt med uregjerlige krøller, rett og slett.

Dette var også like før skolestart, så på skolebildene og bilder av 1 skoledag, er hun ikke lik seg i det hele tatt.

Ja, det ble ramaskrik, og jeg glemmer det aldri!

Forstår jeg godt, hadde klikket for meg og jeg ville ha kjeftet voldsomt på far og hans

partner. Samarbeidet ville ha blitt skadet.

• Liker 2
Skrevet

Hei, vil bare si at jeg synes det er stor forskjell om det er jente eller gutt. Jeg har en jente, jeg vil ikke hun skal klippe håret før hun er mye eldre! Ikke når hun bare er 4! Håret til barn blir ikke slitt, datteren min retter eller krøller jo ikke håret sitt, og bruker heller ikke hårføneren! Det er vel litt annerledes i øyne til en frisør. Synes du skal spørre moren, om noen ville ha klipt håret til min datter ville den personen ha fått et dårlig forhold til meg. Det er noe annet om det er en gutt. Gutter "skal" jo ha kort hår så.. Da vokser det raskere ut igjen når moren ikke er fornøyd.

Anonymous poster hash: 2d7bb...12a
Skrevet

Barnets hår har vært kjassent i tuppene når jeg møtte stebarn på fire år. Lurer derfor på hva mødre tenker om at en stemor som jobber som frisør tenker om at jeg klipper håret til barnet?

Far synes det er topp, og det er snakk om tuppene (maks 3 cm på det mest kjassne).

Barnet er ikke ditt stebarn eller bonusbarn: det er barnet til en far og mor. Du er der fordi far plukket deg opp.

• Liker 2
Skrevet

Du har møtt jenta bare? Om bare er en kjæreste som nettopp har møtt barna til mannen burde du holde deg unna om du ikke får godkjenning fra mor. Jeg tenker dette er en situasjon dattera fort kan komme i midten av en konflikt..

Skrevet

Du har akkurat møtt stebarnet ditt som er fire år og vurderer allerede å klippe henne? Hva med å vente litt? Ferske stemødre synes jeg ikke skal begynne å ta seg til rette før de har bodd seg inn ei stund og blitt kjent med barnet.

Hvis håret ikke er så langt i utgangspunktet, f.eks hun har skulderlangt hår så vil 3cm være mye og barnet får kort hår. Dessuten klipper alltid frisører mye mere enn de antall cm de sier de skal gjøre ;) Jeg hadde iallefall blitt muggen hadde barnet mitt kommet hjem fra samvær med kort sveis og jeg ante ingenting i forkant.

Hvordan er konfliktnivået mellom far og mor? Er det høyt så kan du skape virkelig rabalder med å gjøre dette. Har de en grei tone og samarbeid så er det bedre. Uansett så synes jeg far kan sende en sms til mor og høre hva hun synes, rett og slett for å ha et godt samarbeid og kommunikasjon.

Hva sier jenta selv? En 4-åring har ofte sterke meninger om hår/klær/pynting og mange jenter på den alderen der vil ha langt hår.

Her kom ene jenta hjem fra mormor med pinnekort pannelugg som begynte helt bak fra hårkronen, hadde spart lang lugg til henne, og luggen var endelig blitt så lang at den kunne festes bak sammen med resten av håret når jeg satte det opp i hestehale eller flettet det. Jeg ble drittforbanna for å si det mildt.

• Liker 2
Skrevet

Jøss så mye sure kjerringer det var her da!

Jeg synes frisør er dritdyrt, og venter i det aller lengste før jeg går dit med ungene...

Så hadde far blitt sammen med en frisør, hadde jeg i grunnen bare blitt superglad for å slippe den utgiften!

Så å klippe tuppene hadde jeg bare blitt glad for, men jeg hadde nok satt pris på en liten prat med deg før det ble gjort større forandringer....

Men så lenge mor og far har delt foreldrerett og han synes det er greit, kan jeg ikek skjønne problemet.

Uansett skader det vel ikke å høre med mor, for kommunikasjonen sin skyld, og hun da føler seg inkludert i avgjørelsen.

Anonymous poster hash: 87ddd...bac
  • Liker 8
Skrevet

Det hadde ikke vært greit for meg. Mest fordi datterens hår er mer viktig for meg enn for far.. Og fordi jeg ville ha bestemt selv når og hvordan hun evt skulle klippes. Første gang hos frisøren er en milepæl for mange mødre som de vil ta med datteren sin selv på.

Skrevet

Men om du tilbyr mor og spør om hun vil være med når det skal skje, kanskje det kranbil en positiv opplevelse for alle parter mtp videre samarbeid. Synes det var et godt tips å ikke gjøre noe du ikke ville ønsket at en stemor for dine barn ville gjort.

Skrevet

Jøss så mye sure kjerringer det var her da!

Jeg synes frisør er dritdyrt, og venter i det aller lengste før jeg går dit med ungene...

Så hadde far blitt sammen med en frisør, hadde jeg i grunnen bare blitt superglad for å slippe den utgiften!

Så å klippe tuppene hadde jeg bare blitt glad for, men jeg hadde nok satt pris på en liten prat med deg før det ble gjort større forandringer....

Men så lenge mor og far har delt foreldrerett og han synes det er greit, kan jeg ikek skjønne problemet.

Uansett skader det vel ikke å høre med mor, for kommunikasjonen sin skyld, og hun da føler seg inkludert i avgjørelsen.

Anonymous poster hash: 87ddd...bac

Hadde far blitt sammen med en frisør ville jeg ha blitt bekymret for dårlig innflytelse på barnets akademiske ambisjoner og resultater!

• Liker 4
Skrevet

Altså: Mor er ikke "bitter" og "sur" fordi om hun ikke er enig med en stemor.

Når det gjelder denne konkrete saken: NEI - stemor kan ikke bare ta seg til rette, selv om far evt sier ok. Det stemor da risikerer er rett og slett å skape/bidra til et dårlig samarbeidsklima mellom foreldrene. Og det gavner faktisk ikke barnet.

Dessuten er det ikke sikkert far har "like mye å si som mor".

Har mor daglig omsorg og far vanlig samvær, så er dette beslutninger som far IKKE kan ta på egen hånd, men det kan faktisk mor. Er omsorgen delt 50/50 (noe vi får håpe den ikke er siden barnet er så lite) så er samarbeidet mellom foreldrene alfa og omega. Overkjører far mor (eller vice versa) så borger ikke det godt for samarbeidet. Og hvis det er stemor (en ny sådan?) som mener at barnet f.eks. "må" klippes, så er det overtramp av dimensjoner.

TS: hvis du mener at barnet trenger å klippes så tar du en prat med mor/får far til å ta en prat med mor slik at de er enige. Ellers er du med på å lage et dårlig samarbeidsklima mellom foreldrene - en situasjon som aller mest vil gå utover barnet og dets tilværelse.

• Liker 2
Skrevet

Det enkle er det beste. Far sende sms til mor og spør om det er greit at frisøren/stemor/kjæreste til far klipper/stusser datteren sitt hår.

Anonymous poster hash: 43fb1...409
  • Liker 3
Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvor mye pappan har barnet. Han bestemmer da like mye om barnet skal klippes eller ikke.

Det er så mange som tror at mor automatisk har bestemmelsesrett over barnet.

Enig i denne. Jeg innrømmer at jeg hadde blitt litt lei meg om jeg fikk barnet mitt hjem fra samvær og han var klippet, men det er bare fordi jeg synes han er så fin med litt lengde på håret og fordi han selv svarer at han vil spare det langt hver gang jeg spør om han vil klippe det. Men for meg er det viktigste at barnet mitt selv bestemmer over eget hår, så om han hadde gitt uttrykk for at han ønsket å klippe seg og far hadde etterkommet det ønsket, hadde jeg jo bare måttet godta det. Hadde han blitt klippet mot sin vilje, hadde problemet vært at det ble gjort mot hans vilje, ikke selve klippingen.

Håret til barn blir ikke slitt, datteren min retter eller krøller jo ikke håret sitt, og bruker heller ikke hårføneren!

Jeg har jobbet i barnehage og sett mange barn, og jeg kan garantere deg at de får slitt hår de også. Dette kommer av luebruk, strikkebruk, fletting, spenner osv.

Anonymous poster hash: 97d98...26e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...