Gå til innhold

Fremleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en leiekontrakt hvor jeg er bundet til i ett år. Jeg har nå klart å finne ei jente som er interessert i leiligheten, og som har skrevet under på kontrakten. Jenta er 19år og er myndig. To timer etter at jenta har skrevet under på kontrakten, ringte faren meg og sa at han ville trekke tilbake signaturen. Og faren prøvde også å si at kontrakten ikke er gyldig osv.. Men det står "Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlig samtykke" noe vi har fått av utleieren. Så jeg vil da si at det er en gyldig kontrakt. Utleieren gikk også veldig grundig over punktene som står i kontrakten. Jenta selv skrev under på kontrakten uten at vi presset henne til å gjøre det.

Spørsmålet mitt er da, har jenta angrerett, eller er hun bundet til kontrakten?

Håper veldig på svar..

Hilsen jente som er veldig veldig nervøs..

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gitt at kontrakten ikke er ugyldig finnes det ingen angrerett på leiekontrakt.

På hvilket grunnlag mener faren at kontrakten ikke er gyldig?

Anonymous poster hash: 2c372...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en sqk med minst to sider.

Du kan stå på ditt og mene og kreve at jenta skal stå ved avtalen hun nekter. Du må da trekke henne for en domstol for å få hevdet din rett. Koster, tid penger og energi. Og du kan tape.

Jenta kan være umyndig gjort, psykisk ustabil, da kommer du ikke av flekken.

Jenta kan og ha en far som gjør der han kan for at hun skal slippe unna avtalen. Du taper. Eller dunkan finne en dyktig advokat, betale han og få rett, men må dekke egne omkostninger som kan bli vanvittige.

Eller du kan komme deg videre i livet, legge sakn bak deg og bruke energi på å finne andre og nye løsninger, noe som vil bli billigere ogenklere for alle parter.

Å ha rett, er ikke det samme som å få rett.

Anonymous poster hash: 02a40...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en sqk med minst to sider.

Du kan stå på ditt og mene og kreve at jenta skal stå ved avtalen hun nekter. Du må da trekke henne for en domstol for å få hevdet din rett. Koster, tid penger og energi. Og du kan tape.

Jenta kan være umyndig gjort, psykisk ustabil, da kommer du ikke av flekken.

Jenta kan og ha en far som gjør der han kan for at hun skal slippe unna avtalen. Du taper. Eller dunkan finne en dyktig advokat, betale han og få rett, men må dekke egne omkostninger som kan bli vanvittige.

Eller du kan komme deg videre i livet, legge sakn bak deg og bruke energi på å finne andre og nye løsninger, noe som vil bli billigere ogenklere for alle parter.

Å ha rett, er ikke det samme som å få rett.

Anonymous poster hash: 02a40...512

Hei. Takk for svar. Jeg er student, og har ikke så mye penger til overs. Leien koster 9000kr, jeg splitter med min samboer. Saken er at, ingen har lyst på leiligheten, vi har annonse på Finn. Annonsen har ligget ute i måneder.. Veldig få er interessert. Vi har signert under på ny kontrakt siden vi trodde alt var i orden. Hvis vi ikke kjemper i mot jenta og svigerfaren, så må jeg og min samboer betale for to leiligheter som til sammen koster 18000kr i måneden, helt frem til 31/7.. Det har vi ikke råd til. Da satser vi heller på advokat hvis det trengs.

Igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at kontrakten ikke er ugyldig finnes det ingen angrerett på leiekontrakt.

På hvilket grunnlag mener faren at kontrakten ikke er gyldig?

Anonymous poster hash: 2c372...a77

Hei hei. Faren mener at kontrakten ikke er gyldig pga feil formulert, og han mener også at hvis utleieren skal godkjenne Fremleie, må utleieren dokumentere dette på eget ark, noe utleier ikke har gjort. Det utleier har gjort er at hun la til enda et punkt på leie kontrakten om at hun herved godkjenner fremleie. På kontrakten står at Fremleie må godkjennes, og at det må være skriftlig. Det står ingenting om eget ark for dette..

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha sett den faktiske leiekontrakten er det vanskelig å si noe konkret. Da er det nok lurest å ta kontakt med advokat, hvertfall for å få en vurdering av gyldigheten av kontrakten.

Mulig innboforsikringen/boligforsikringen din dekker advokatutgifter minus egenandel.



Anonymous poster hash: 2c372...a77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sett den faktiske leiekontrakten er det vanskelig å si noe konkret. Da er det nok lurest å ta kontakt med advokat, hvertfall for å få en vurdering av gyldigheten av kontrakten.

Mulig innboforsikringen/boligforsikringen din dekker advokatutgifter minus egenandel.

Anonymous poster hash: 2c372...a77

Riktig. Har sittet og tenkt hele natt. Skal dra til kommunen og bestille en gratis advokat time for å se hva de har å si.

Men det jeg synes er rart, er at svigerfaren var med på visning, og fikk høre at han var veldig fornøyd med stedet, og ville så gjerne at hun skulle signere under på kontrakten. (Fikk høre dette av jenta som undertegnet leiekontrakten) men men.. Takk for hjelp!

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Faren som jeg snakker om er ikke faren hennes, men faren til kjæresten hennes.

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det vanskelig å si noen uten å se hele kontrakten og korrespondansen. Du kan evt. kontakte Leieboerforeningen og gå igjennom det hele med dem.

Ettersom dette gjelder faren til typen hennes går jeg utifra at hun skulle leie boligen sammen med ham? Og de er to stk som har skrevet under?



Anonymous poster hash: 3625f...9b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det vanskelig å si noen uten å se hele kontrakten og korrespondansen. Du kan evt. kontakte Leieboerforeningen og gå igjennom det hele med dem.

Ettersom dette gjelder faren til typen hennes går jeg utifra at hun skulle leie boligen sammen med ham? Og de er to stk som har skrevet under?

Anonymous poster hash: 3625f...9b5

Hei igjen.

Nei, jenta leier selv. Kjæresten har ikke signert under på leiekontrakten. Både faren til kjæresten, og kjæresten har egentlig ikke mye med saken å gjøre, føler jeg da.

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nei, jenta leier selv. Kjæresten har ikke signert under på leiekontrakten. Både faren til kjæresten, og kjæresten har egentlig ikke mye med saken å gjøre, føler jeg da.

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Ok, da bruker hun sikkert ham for litt hjelp dersom han har mer kunnskap/erfaring eller pågangsmot enn henne selv.

Hva er betingelsene for henne ift. leietid og oppsigelsestid?

Anonymous poster hash: 3625f...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar. Jeg er student, og har ikke så mye penger til overs. Leien koster 9000kr, jeg splitter med min samboer. Saken er at, ingen har lyst på leiligheten, vi har annonse på Finn. Annonsen har ligget ute i måneder.. Veldig få er interessert. Vi har signert under på ny kontrakt siden vi trodde alt var i orden. Hvis vi ikke kjemper i mot jenta og svigerfaren, så må jeg og min samboer betale for to leiligheter som til sammen koster

18000kr i måneden, helt frem til 31/7.. Det har vi ikke råd til. Da

satser vi heller på advokat hvis det trengs.

Igjen, takk for svar.

Du har et veldig urealistisk forhold til dette. At du ikke har råd til å betale leie og heller ikke får leietakere kan ikke en advokat løse i forhold til denne jenta før tidligst jul, igjen og i mellomtiden vil nok du komme ille ut med utleier.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 02a40...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt er det vanskelig å si noen uten å se hele kontrakten og korrespondansen. Du kan evt. kontakte Leieboerforeningen og gå igjennom det hele med dem. [font=helvetica, arial, sans-

serif]Ettersom dette gjelder faren til typen hennes g

år jeg utifra at hun

skulle leie boligen sammen med ham? Og de er to stk som har

skrevet under? Anonymous poster hash:

3625f...9b5

For å få hjelp av leieboerforeningen, må man betale medlemskap, først.

Deretter blir en henvist til leieboerforeningens anbefalte advokat. Før vedkommende gjør noe som helst må der betales inn en del tusen kr. I forskudd.

Anonymous poster hash: 02a40...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da bruker hun sikkert ham for litt hjelp dersom han har mer kunnskap/erfaring eller pågangsmot enn henne selv.

Hva er betingelsene for henne ift. leietid og oppsigelsestid?

Anonymous poster hash: 3625f...9b5

Mulig det, ja.

På kontrakten så står det at hun er bundet til 31/7. Ikke noe oppsigelsestid. Som sagt, så var jeg egentlig bundet i ett år til leiekontrakten, men hun tok over for med ved å signere under på kontrakten i går.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun lager opprør over dette. Jeg, utleieren, og hun, vi satt ned og leste gjennom absolutt alle punktene som står på kontrakten.. Vi gikk gjennom alt på 30minutter, og hun fikk tid til å lese gjennom kontrakten alene.. Hun sa at hun forsto, og ville signere under. Det var ingen som fikk henne til å gjøre noe som helst. Hun valgte å gjøre det selv, hennes egen vilje. Og hvis hun er så ustabil, hvorfor lar folk henne gå ut og finne leilighet selv, hvorfor er det ingen som er med hu da?

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få hjelp av leieboerforeningen, må man betale medlemskap, først.

Deretter blir en henvist til leieboerforeningens anbefalte advokat. Før vedkommende gjør noe som helst må der betales inn en del tusen kr. I forskudd.

Anonymous poster hash: 02a40...512

Medlemsskap i Leieboerforeningen koster 200 kr for en student. Dette gir også gratis juridisk rådgivning.

Det var dette jeg anbefalte, kun for å få vite hvordan saken ligger an. Det å gå til sak koster selvsagt penger.

Anonymous poster hash: 3625f...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har et veldig urealistisk forhold til dette. At du ikke har råd til å betale leie og heller ikke får leietakere kan ikke en advokat løse i forhold til denne jenta før tidligst jul, igjen og i mellomtiden vil nok du komme ille ut med utleier.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 02a40...512

Hadde ikke jenta skrevet under på kontrakten, hadde vi selvfølgelig ikke funnet et annet sted å bo, hadde heller ikke skrevet under på en annen kontrakt? Vi trodde at alt var greit siden hun skrev under, og var veldig fornøyd med seg selv virket det som. Hun ville ta over samme dagen, ingen fikk henne til å gjøre det. Når hun ønsker å ta over samme dagen, må jeg jo finne et annet sted jeg kan bo? Så hva prøver du å komme frem til?

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, ja.

På kontrakten så står det at hun er bundet til 31/7. Ikke noe oppsigelsestid. Som sagt, så var jeg egentlig bundet i ett år til leiekontrakten, men hun tok over for med ved å signere under på kontrakten i går.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun lager opprør over dette. Jeg, utleieren, og hun, vi satt ned og leste gjennom absolutt alle punktene som står på kontrakten.. Vi gikk gjennom alt på 30minutter, og hun fikk tid til å lese gjennom kontrakten alene.. Hun sa at hun forsto, og ville signere under. Det var ingen som fikk henne til å gjøre noe som helst. Hun valgte å gjøre det selv, hennes egen vilje. Og hvis hun er så ustabil, hvorfor lar folk henne gå ut og finne leilighet selv, hvorfor er det ingen som er med hu da?

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Men du, det handler da ikke om at hun er "ustabil". Det handler om at hun har ombestemt seg - kanskje det har skjedd noe mellom henne og typen og han ikke vil likevel, kanskje hun har funnet noe bedre. Synes du har et veldig underlig perspektiv på dette. Greit nok at det skaper ulemper for deg, men det at folk trekker seg ut i etterkant forekommer selvsagt.

Du kan ikke tvinge noen til å flytte inn, men du kan se om du kan komme til enighet om at hun betaler en måneds leie f.eks. for å dekke en periode der du vil måtte finne en ny leietaker.

Det å kreve pengene fra henne rettsmessig vil ta tid og koste penger og er ikke verdt det, uansett.

Anonymous poster hash: 3625f...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et veldig urealistisk forhold til dette. At du ikke har råd til å betale leie og heller ikke får leietakere kan ikke en advokat løse i forhold til denne jenta før tidligst jul, igjen og i mellomtiden vil nok du komme ille ut med utleier.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 02a40...512

Og igjen, jeg har råd til å betale 9000kr i måneden, men 18000kr i måneden? Nei. Vil ikke tro at du har råd til det heller.

Anonymous poster hash: 8b942...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du velger å gå frem så anbefaler jeg å fortsette å lete etter en ny leietaker i mellomtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...