kkristin Skrevet 4. august 2004 #1 Del Skrevet 4. august 2004 Å kjøpe er vanedannende, som et narkotikum, får oss til å føle oss vel. Det finnes tusenvis av behover markedet har skapt, som man ikke egentlig har. De færreste vet konsekvensene av denne kulturelle kjøpemanien. Det er en av hovedgiftene som sakte men sikkert presser menneskeheten til bristepunktet. Kan dere se det?(reklame, reklame, kjøpe, kjøpe, må ha, trenger, mote, mote) Hvor fort det utvikler seg? Det blir mer og mer agressivt hele tiden, fører til større og større skjevhet mellom u-land og i-land (terroren mot den vestlige verden handler ikke bare om religion) , og mer og mer miljøforurensning. Hadde mannen i gata visst hvor mye korrupsjon vår kultur driver, både inni vår egen kultur og mot andre (særlig de fattigste), så hadde han nok tenkt mer over hvordan han lever livet sitt. Det det som er med vestens rike verden. Enkeltmennesket blir skjermet for den skaden det gjør, for å beskytte selve pesten, altså næringslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #2 Del Skrevet 4. august 2004 Hva mener du behov vi ikke har? Lever du selv i en selvbygd hytte i skogen der du lever av det du kan fange av mat? Da har du nemlig de behov du strengt tatt trenger for å overleve. Hvem er du til å bestemme hvilke behov som er riktige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Gioberti Skrevet 4. august 2004 #3 Del Skrevet 4. august 2004 Kkristin, mener du at markeder, handel, kjøp, salg og reklame er ondskap? Mener du at korrupsjon er noe nytt? Alt dette er kunst i overført betydning (kunst behøver ikke være vakkert). Mennesket er et sammensatt vesen- og historien viser at dette er saker vi har holdt på med til alle tider- det er en del av menneskeheten. Til og med korrupsjon: å stikke til seg noe som ikke er ens rettmessige eiendeler- vil alltid forbli. Jeg tror at vi som enkeltindivider klarer å avgjøre selv. Vi tar våre valg og får ta konsekvensene av dem. Men klart, moralens voktere føler kanskje for å passe på, så sirkuset ikke tar helt av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2004 #4 Del Skrevet 4. august 2004 Når det gjelder det totale forbruket av verdens ressurser så velger vi nok til en viss grad selv - men hvem må ta konsekvensene? Det er ikke oss - det er de som sitter igjen med svarteper, U-landene. Fremtiden i våre hender har en del å komme med som ikke mann i gata vet mye om - les og lær litt om hvorfor de mener og sier det de mener og sier. Du vil garantert få noen aha-opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 4. august 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 4. august 2004 Melissa g skrev Jeg tror at vi som enkeltindivider klarer å avgjøre selv. Vi tar våre valg og får ta konsekvensene av dem. ysan skrev Når det gjelder det totale forbruket av verdens ressurser så velger vi nok til en viss grad selv - men hvem må ta konsekvensene? Det er ikke oss - det er de som sitter igjen med svarteper, U-landene. Eksempel på ting som øker ubalansen mellum u-land og i-land : kjøpe mye mer klær enn man egentlig trenger. kjøpe nye ting og kaste de gamle (som fortsatt brukbare) jul (det er jo en skam og gi bort hjemmelagde gaver) forbruk av engangsprodukter (feks bleier) osv. Noen som har flere eksempler? Man kan jo ikke flytte tilbake i skogen og jakte som før i tiden, det er så og si umulig i dagens samfunn, men det går an å bidra med å redusere den stadig økende ubalansen. Hvis dere leser om "parasitter" kan dere se at mennesker fungerer på samme måte. Jorden er angrepet av mennesker. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #6 Del Skrevet 4. august 2004 Hva så,hva har du gjort for u-land i det siste? Saken er at hele verden kan ikke ha samme levestandard. Dessuten mener jeg at u-land stort sett får skylde seg selv for sitt uføre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 4. august 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 4. august 2004 Dine utsagn tyder på svært stor uvisshet om dagens fakta. Du burde studert saken, da hadde du fått bakoversveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #8 Del Skrevet 4. august 2004 Det spørs hva du studerer det vet du. Hvilke kilder vil du bruke for å opplyse meg? Nå må du huske på at min prioriteringsrekkefølge er meg selv,min familie, min nasjon,mine venner, europa,øvrige vestlige og vestlig innstilte land. Hvis noe er til fordel for Norge er det akseptabelt for meg at det går utover et annet land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 4. august 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 4. august 2004 Valhalla skrev Hvis noe er til fordel for Norge er det akseptabelt for meg at det går utover et annet land mener du virkelig dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #10 Del Skrevet 4. august 2004 Ja det mener jeg,ble du sjokkert? Jeg er på ingen måte alene om å mene slikt,det er faktisk svært vanlig tankegang i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2004 #11 Del Skrevet 4. august 2004 Ja det mener jeg,ble du sjokkert? Jeg er på ingen måte alene om å mene slikt,det er faktisk svært vanlig tankegang i verden. Ja, folk mener tom. det er en lur idé å kjøre et fly inn i bygninger hvis det kan gagne dem, så mange som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. august 2004 #12 Del Skrevet 4. august 2004 Ja det mener jeg,ble du sjokkert? Jeg er på ingen måte alene om å mene slikt,det er faktisk svært vanlig tankegang i verden. I know....derfor verden er som den er, og derfor 10 % av jordas befolkning bor i reservater som kalles EU, USA, JAPAN og de resterende 2-3 land som er fritatt visumplikten til usa.... Resten av verden lever i elendighet og evig fattigdom....(utom de 10 % som lever den standarden vi rike del av verden innenfor vårt reservat ligger). Disse reservatene (dvs den 10 % av jordas befolkning som norge er inkludert av) er bevoktet av grenseoverganger, piggtrådgjerder, landegrenser, fjell og store sjøer.... Du vet valhalla...disse immigrantene er som trekkfuglene, vil ha både trygghet og opplevelser, har man først kommet seg 60 grader nord til sikre omgivelser skal det mer enn rasediskriminering og flyhjemreiser for å holde de unna.... Si meg, har du noen gang vært i tropene? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #13 Del Skrevet 4. august 2004 Det er grader her ikke sant. Jeg sier ikke at det er rett og ofre 10.000 menneskeliv i et land for at vi skal tjene noen penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. august 2004 #14 Del Skrevet 4. august 2004 Det er grader her ikke sant. Jeg sier ikke at det er rett og ofre 10.000 menneskeliv i et land for at vi skal tjene noen penger. men det er rett og nekte mennesker og bosette seg hvor de vil på kloden.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #15 Del Skrevet 4. august 2004 men det er rett og nekte mennesker og bosette seg hvor de vil på kloden.... Definitivt. Hvis ikke må verden helt skifte fra slik den er i dag. Hvor mange mennesker er det plass til i Norge før vår levestandard blir redusert til samme nivå som u-landenes Waco. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 4. august 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 4. august 2004 Definitivt. Hvis ikke må verden helt skifte fra slik den er i dag. Hvor mange mennesker er det plass til i Norge før vår levestandard blir redusert til samme nivå som u-landenes? Regner du på den måten er det som å telle på fingrene hvem som har rett til et bra liv og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 4. august 2004 #17 Del Skrevet 4. august 2004 Fatter du ikke at det vil bety at hverken vi eller nykommere vil få et bra liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 5. august 2004 #18 Del Skrevet 5. august 2004 Definitivt. Hvis ikke må verden helt skifte fra slik den er i dag. Hvor mange mennesker er det plass til i Norge før vår levestandard blir redusert til samme nivå som u-landenes Waco. Man trenger ikke leve i vesten får å ha en høy levestandard. Det er bare slik at mye av verdens rikdom havner her, uavhengig av hvor det kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 5. august 2004 Forfatter #19 Del Skrevet 5. august 2004 Nemlig. Vi er i besittelse av hauger av rikdom som egentlig ikke tilhører oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2004 #20 Del Skrevet 5. august 2004 min prioriteringsrekkefølge er meg selv' date='min familie, min nasjon,mine venner, europa,øvrige vestlige og vestlig innstilte land. Hvis noe er til fordel for Norge er det akseptabelt for meg at det går utover et annet land.[/quote'] ...det blir jo litt interessant når du et par innlegg over skriver at ... Dessuten mener jeg at u-land stort sett får skylde seg selv for sitt uføre. Så u-land får skylde på seg selv dersom noe er til fordel for Norge, Europa, USA og andre vestlig innstilte land? Artig logikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå