Gå til innhold

Ny tittel: du er en del av onsdskapen i samfunnet.


kkristin

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Bah tull og tøys. Det må alltid være en top dog. Er det ikke oss vil andre ta over. Det er vår kultur og evne til å samarbeide og bygge samfunnene våre som gjør at vi er på topp. Somalia for eksempel er et land i anarki som ikke klarer å samarbeide med hverandre. Kjipt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Bah tull og tøys. Det må alltid være en top dog. Er det ikke oss vil andre ta over. Det er vår kultur og evne til å samarbeide og bygge samfunnene våre som gjør at vi er på topp. Somalia for eksempel er et land i anarki som ikke klarer å samarbeide med hverandre. Kjipt for dem.

Siden vi er på skråblikk antar jeg du bare forsøker å provosere, for selv du er vel klar over at mesteparten av Afrika har vært under kolonialt styre, og for Somalias del så har England, Frankrike, Italia, Egypt og Etiopia regjert landet.

Although unified as a single nation at independence, the south and the north were, from an institutional perspective, two separate countries. Italy and Britain had left the two with separate administrative, legal, and education systems in which affairs were conducted according to different procedures and in different languages. Police, taxes, and the exchange rates of their respective currencies also differed. Their educated elites had divergent interests, and economic contacts between the two regions were virtually nonexistent.

Litt historie

Og litt mer.

Verden er ikke alltid like svarthvit som du tror, og årsak-virkningsforholdene er ikke alltid like innlysende, og selv om en banan er lenger enn et eple, er det ikke nødvendigvis på grunn av den gule fargen. Årsaken kan ligge litt lenger under overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hvor lenge skal de få skylde på kolonisering? Hvorfor må de ha europeere for å klare å styre seg selv på en skikkelig måte? Del landet og la de forskjellige folkegrupper få sitt land. Hvert folk sitt land er en vinnende taktikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hvor lenge skal de få skylde på kolonisering? Hvorfor må de ha europeere for å klare å styre seg selv på en skikkelig måte? Del landet og la de forskjellige folkegrupper få sitt land. Hvert folk sitt land er en vinnende taktikk

Hvem har sagt de trenger europere. Det de fleste trenger er å slippe innblanding fra oss. Det er jo innblandingen fra oss som medfører kaos. Men der det er noe å hente av verdier vil vi alltid være, takket være din etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det er ikke mange vestlige som vil bevege seg rundt i Somalia. De har en klankultur og warlord kultur som gjør at de ikke klarer seg. Noen ganger er det rett og slett deres egen feil,ikke alltid store slemme vesten og dens corporations

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det er ikke mange vestlige som vil bevege seg rundt i Somalia. De har en klankultur og warlord kultur som gjør at de ikke klarer seg. Noen ganger er det rett og slett deres egen feil' date='ikke alltid store slemme vesten og dens corporations[/quote']

Det har jeg heller ikke sagt. Sier bare at årsaks-virkningsforhold i det virkelig liv ikke alltid er like enkle som de er i ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Hva så,hva har du gjort for u-land i det siste? Saken er at hele verden kan ikke ha samme levestandard. Dessuten mener jeg at u-land stort sett får skylde seg selv for sitt uføre.

Hvordan kan du mene dette når du vet at vesten tar god betaling for sine varer som de selger til U-land mens de samtidig nekter å godta tilsvarende prisøkning den andre veien?

Eller vet du ikke dette?? Mange land står i milliongjeld til vestlige land, og har ikke sjans i havet til å komme på fote. I tillegg til dette har vi naturkatastrofer og annet som stadig setter dem tilbake. Du må lese leksa di, gutt, før du spyr ut sånne kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ja,dessuten vet jeg ikke om jeg gidder å svare en som sitter på sin høye hest og skal belære meg om den eneste sannhet.

"Lær leksen din gutt" grrr mumle grrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ja,dessuten vet jeg ikke om jeg gidder å svare en som sitter på sin høye hest og skal belære meg om den eneste sannhet.

"Lær leksen din gutt" grrr mumle grrr

Nei, menneskefientlige mennesker skal ha en rett til sin forvridde sannhet de og.

Dessuten mener jeg at u-land stort sett får skylde seg selv for sitt uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Er det menneskefiendlig hvis det er sant?

Er de liksom noen üntermenchen som ikke kan ta ansvar for seg selv og vi må være snille mot dem er det det du mener? Kanskje det er dere som er de fordumsfulle her.

Jeg synes ikke vi skal ha noe større ansvar for deres velferd og hvis de vil kan de selv fikse sine egne samfunn. U-hjelp er som sosialhjelp,det dreper eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Er det menneskefiendlig hvis det er sant?

Er de liksom noen üntermenchen som ikke kan ta ansvar for seg selv og vi må være snille mot dem er det det du mener? Kanskje det er dere som er de fordumsfulle her.

Jeg synes ikke vi skal ha noe større ansvar for deres velferd og hvis de vil kan de selv fikse sine egne samfunn. U-hjelp er som sosialhjelp,det dreper eget initiativ.

Så det er sant at u-land ene og alene er skyld i sine problem?

Du har et som alltid et veldig enkelt og naivt syn på verden. Nærmest barnlig søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Søtt hvordan du gjør om stort sett til ene og alene for å passe dine argumenter.

Ok, definer stort sett. Hva er det? 70% skyld? 90%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det menneskefiendlig hvis det er sant?

Er de liksom noen üntermenchen som ikke kan ta ansvar for seg selv og vi må være snille mot dem er det det du mener? Kanskje det er dere som er de fordumsfulle her.

Jeg synes ikke vi skal ha noe større ansvar for deres velferd og hvis de vil kan de selv fikse sine egne samfunn. U-hjelp er som sosialhjelp,det dreper eget initiativ.

Kan du ikke bare krype til korset og innrømme at du ikke har kunnskap om det du snakker om? Det hadde ihvertfall vært en begynnelse. Det er pga stahet i stagnasjon verden (og du)ikke får åpnet øynene ang. dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er noe usikker på hva som diskuteres her. Er det:

1) "Almenningens tragedie"? (sikker på at alle i diskusjonen vet hva det er )

2) Fattigdomsproblemet i-/u-land? Gjeldskrise WTO? Handels"urettferdighet"?

3) "Ondskap"? (Hva nå enn det er...ondskap for en person er ikke det for en annen.)

4) Kjøpepress i forbrukersamfunnet og reklamens makt?

5) En blanding av alle fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke det at jeg ikke har kunnskap jeg har bare et helt annet syn på ting enn du har.

Du har stort sett et annet syn enn de fleste opplyste mennesker.

Ulandene har i århundrer blitt plyndret av kolonimaktene. Råvarer har blitt kjøpt for en slikk og ingenting, mend foredlingen har foregått i industrilandene. Og det er foredlede varer man tjener penger på.

Du er så tom for kunnskap om dette valhalla, at det er nesten skammelig at du ikke klarer å innse det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du studerer det vet du. Hvilke kilder vil du bruke for å opplyse meg? Nå må du huske på at min prioriteringsrekkefølge er meg selv' date='min familie, min nasjon,mine venner, europa,øvrige vestlige og vestlig innstilte land. Hvis noe er til fordel for Norge er det akseptabelt for meg at det går utover et annet land.[/quote']

Med den holdningen; Hvordan kan du da kritisere de som kommer til Norge og utnytter våre ressurser, som du har gjordt i så mange andre diskusjoner her. Ser du paradokset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...