Gå til innhold

Rådgiver/Veileder Aetat e.l

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg syntes veilederrollen er utrolig spennende. Jeg har 3 år med markedsføring, og har jobbet som studieveileder ved en høyskole, samt ledelese og org. fag ved en høyskole.

Jeg ser at det den senere tid har vært utlyst flere stillinger i Aetat som jobbkonsulent, attføringskosulent osv. Jeg syntes disse stillingene virker veldig spennende. Men hva er de utdannet som? Hvilke fag har de?

Har søkt på noen av de, men det ser forløpig ikke ut til at jeg får napp. Hva kan jeg gjøre for å tilføre fagkretsen min så jeg kan bli mer attraktiv til disse stillingene?

Noen som jobber i Aaetat kanskje?

Håper noen kan svare, eller gi meg noen tips til hva som kunne gjordt seg for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir stadig overrasket over utdanningsbakgrunnen til folk i det offentlige og i næringslivet. Du med markedsføring i 3 år har jobbet med veiledning, og vil jobbe på Aetat, mens mange av de med mer pedagogiske bakgrunner vil jobbe i næringslivets konsulentselskaper (der jeg normalt sett trodde slike som deg ville jobbe). Er det rart vi blir frustrerte? :ler:

Har hørt at vanlig bakgrunn hos folk i veileder-roller ved Aetat har alt fra ingen utdannelse til Cand.mag'er (4 år) og Hovedfag'ere (6 år). En jeg kjenner der mener flesteparten har 2-3 års utdanning fra høyskole el. Univers., /og/eller saksbehandlererfaring.

De må da verdsette det at du har veiledererfaring samt forhåpentligvis gode kommunikasjonsegenskaper. De kurser sikkert de ansatte videre ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har jobbet i Aetat. Jeg har hovedfag i pedagogikk, psykologi, noe jus, bla forvaltningsrett.

Jeg vil tro du er interessant for de, særlig fordi du har vært studieveileder og da kjenner utdanningssystemet godt. Det er viktig hvis du skal jobbe med attføring der.

Det kan hende de tror du bare søker alt, at du ikke er virkelig interessert?

Men jeg vet at mange søker der. Noen få har sosionomutdannelse, mange var cand.mag eller jurister og endel hadde ikke noe særlig utdanning. De fleste nyansatte var dog godt utdannet.

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg vurdert å ta forvaltningsrett el. Jeg tok det på UiO, 5 vekttall og undervisning en ettermiddag i uken. Men det er noen år siden. Eller et veiledningskurs?

Det er også viktig at du formulerer søknaden din og CV for den etaten, eks ved at du legger vekt på at du har vært veileder, kjenner utdanningssystemet, er vant til å måtte være fleksbel, alltid prioriterer hvilke arbeidsoppgaver som haster mest men samtidig bevarer oversikten over alle oppgavene som må gjøres, at du er flink å samarbeide med alle mm.

Du bør også ringe og forhøre deg litt om jobben når den lyses ut, hvilke hovedgrupper av arbeidssøkere den som får jobben vil arbeide med osv.

En liten stund etter at du har søkt bør du ringe igjen for å forhøre deg om antall søker, be om utvidet søkerliste mm.

Da jeg jobbet sjekket de alltid to referanser, så sørg for at du har det.

Å jobbe der, med attføring som jeg gjorde, var spennende og givende igrunn. Dessverre var det alltid for mange saker og for lite folk. Det ble mye overtid og lite utvikling. Lønna er heller ikke det helt store. Du må kunne jobbe selvstendig OG likevel kunne godta at andre pålegger deg arbeidsoppgaver som de mener haster mest. Det er heller ikke alle som er "intelligente" av de ansatte, inkl. sjefer. Og det er mye midlertidige stillinger, noen mnd. som så blir forlenget osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk til sistnevnte. Jeg vurderer nå sterkt å ta offentlig forvaltningsrett denne høsten, og begynne på studie og yrkesveiledning fra januar 05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...