Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #1 Del Skrevet 4. august 2004 Hadde bare så lyst til og dele en historie med dere. Minste jenta mi fyllte 3 år i juni. Og sluttet helt greit med bleie nå i sommer. Gått kjempefint, kun et par uhell...Vi har jo skryti av henne og sagt hvor flink hun er. S smokken hadde jeg tenkt og la henne ha litt til. Men nei da. På lørdag kom snuppa inn på badet og sa. "Du mamma, jeg tror jeg har bestemt å slutte med smokker idag jeg..."Måtte flire av jenta mi da, men som sagt så gjort. Hun samla sammen smokkene (alle 11...ikke spør meg hvor hun fant alle) og byttet de inn i leketøysbutikken for en hvit pusekatt som synger og mye annet. Ikke engang har ho spurt etter smokken. Det er jenta til mamma'n sin det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leile Skrevet 4. august 2004 #2 Del Skrevet 4. august 2004 Det er tydlig at jenta de begynner å bli en stor og beslutsom frøken ja :-) Får tro dere ikke vil oppleve noen tilbakefall når hun er en slik bestemt frøken, og er så flink og ikke har hatt uhell. Forøvrig forundrer det meg at mange ser ut til at det er viktigere å få ungene til å slutte med bleier, lenge før man tenker at det er på tide at ungen slutter med smokk. Er man stor nok til å gå uten bleie, er man også stor nok til å klare seg uten smokken syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #3 Del Skrevet 4. august 2004 Enig med deg der. Ikke pent med smokk på "store" unger nei. Snuppa brukte sin kun om natta, mulig derfor det gikk så greit. Og jeg satser på null tilbakefall...hehe...hilsen hovedinnlegger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til tre Skrevet 4. august 2004 #4 Del Skrevet 4. august 2004 Du er heldig :-) ... Min sønn som fylte tre i juni har ikke sluttet med bleie enda. Målet er å klare det nå i sommer....men han er ikke motivert til det. Han nekter å gå med truse....kan jo ikke tvinge han til å gå med truse når han blånekter de gangene vi prøver.....eller burde vi det kansje? tvinge han?....det høres så grusomt ut :-? Som sagt du er heldig med din datter :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 4. august 2004 #5 Del Skrevet 4. august 2004 kan jo ikke tvinge han til å gå med truse når han blånekter de gangene vi prøver.....eller burde vi det kansje? tvinge han?....det høres så grusomt ut :-? Grusomt er vel kanskje å overdrive en smule :-) men jeg er enig med deg, det beste er å la det hele bero og fortsette med bleier på han. For mange barn er det viktig at bestemmelsen om å slutte med bleier er deres egen besluttning. De må selv føle seg trygge på at de kan klare seg uten bleier, før de tør å ta steget. Mange vil hevde at den psykiske barrieren er noe som forldrene må hjelpe barnet over, rett og slett ved å ta avgjørelsen for barnet. Jeg er uenig dette, som forldre skal vi veilede og oppmuntre til å gå på do, men å tvinge bleiene av ungene og gjøre de utrygge syns jeg er helt feil. La det gå en periode uten at dere nevner bleieslutt i det hele tatt når han først viser stor motvilje tilå gå uten. La tanken på det å gå uten bleie på stumpen modnes hos din sønn, så vil han en dag selv bestemme seg for at han ikke vil ha bleie på seg lenger. Da vil avvenningen foregå helt uten problemer av noe slag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 4. august 2004 #6 Del Skrevet 4. august 2004 Du er heldig :-) ... Min sønn som fylte tre i juni har ikke sluttet med bleie enda. Målet er å klare det nå i sommer....men han er ikke motivert til det. Han nekter å gå med truse....kan jo ikke tvinge han til å gå med truse når han blånekter de gangene vi prøver.....eller burde vi det kansje? tvinge han?....det høres så grusomt ut :-? Som sagt du er heldig med din datter :-) Min datter sluttet rett etter hun fylte 3 år. Hun ville som din sønn ikke gå med truser :-) .. Men så gikk vi på H&M og hun fikk velge seg ut truser selv, rosa med prinsesser på. Så snakket vi lenge om at vi ikke kunne tisse på prinsessene. Det fungerte for oss.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. august 2004 #7 Del Skrevet 4. august 2004 Synest dere er utrolig utålmodige. Forstår at dere vil prøve nå på sommeren men for all del ikke press barna når de ikke er klare. Tenk om dere ender opp med et barn som hverken gjør fra seg i bleie eller do :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #8 Del Skrevet 4. august 2004 Det er jo faktum at gutter er litt tregere når det gjelder avvenning enn jenter. De slutter når de slutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 4. august 2004 #9 Del Skrevet 4. august 2004 Ikke press barna til å slutte for tidlig. Vi ser mange ulykkelige barn i barnehagen.... Vi hadde fex en seksårsgammel jente som fikk belønning i form av en femtilapp hver gang hun bæsjet på do i barnehagen. Vi voksne måtte bekrefte bæsjingen hver gang, så fikk hun stjerne i boka og femtilapp..... Herregud..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 4. august 2004 #10 Del Skrevet 4. august 2004 Vi hadde fex en seksårsgammel jente som fikk belønning i form av en femtilapp hver gang hun bæsjet på do i barnehagen. Vi voksne måtte bekrefte bæsjingen hver gang' date=' så fikk hun stjerne i boka og femtilapp..... [/quote'] :o Stakkars jente! Jeg kan jo skjønne at foreldrene er litt desperate hvis hun er 6 år og skal begynne på skolen, men å sette press på jenta på den måten kan da umulig være sunt. Jeg benytter sjansen til å skryte litt jeg også. Yngste sønnen min blir ikke 3 år før til høsten, men han sluttet med bleie på dagtid i mai og på natterstid i månedsskiftet juni/juli. Det går finfint, han har kun hatt et uhell om natta og noen få på dagen. Smokk har han aldri villet ha. :-) Synes nesten det er litt rart jeg da, å ikke styre innom bleieavdelingen lenger på handleturen, etter mer eller mindre 6 år med bleieunger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2004 #11 Del Skrevet 5. august 2004 Jeg benytter sjansen til å skryte litt jeg også. Yngste sønnen min blir ikke 3 år før til høsten' date=' men han sluttet med bleie på dagtid i mai og på natterstid i månedsskiftet juni/juli. Det går finfint, han har kun hatt et uhell om natta og noen få på dagen. Smokk har han aldri villet ha. :-) [/quote'] Flink gutt det ja :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 5. august 2004 #12 Del Skrevet 5. august 2004 Eldstemann måtte plutselig bare slutte helt brått han, stakkar, for han var på tur med tanta si og så hadde jeg glemt å legge ved nattbleier... Stakkar, han fikk ikke bestemt selv om han var rede. Men det gikk bra, han ble tørr på natta den gangen han... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 6. august 2004 #13 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg henger meg på skrytebølgen her jeg; Sønnen min er nå 2,5 år og er helt bleiefri! sluttet først om natten og så når det ble ferie sluttet han også om dagen. Han har selv mast fra i våres om at han vil slutte med bleie, men vi valgte å vente til han var ferdig i barnehagen for sesongen sånn at ikke de måtte ta det. Har hatt noen uhell, både store og små, men det fokuseres det lite på. Nå husker han til og med å si fra på biltur (og da er det bare å stoppe fortest mulig, for det er ikke lang tid man har på seg..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå