Gulogulo Skrevet 15. januar 2015 #21 Skrevet 15. januar 2015 Dansk svensk gårdshund. Livlig på tur men elsker å slakke i sofaen eller sove foran peisen. Masse kos og liv. Rasen er ikke særlig utsatt for sykdommer, de blir ofte svært gamle. Pelsstell er så og si ikke nødvendig. De røyter mye, men det er egentlig det eneste negative. Dyktige muse- og rottefangere er de også. min er nå 6 år gammel og vi er strålende fornøyde hele familien. 3
Brunhilde Skrevet 15. januar 2015 #22 Skrevet 15. januar 2015 (endret) Pusten er faktisk ikke det største problemet for denne rasen, bare det mest synlige, og noe som har fått mye oppmerksomhet i media. Det er bra det er fokus, men trist fordi de største problemene disse rasene har blir glemt. Undersøkelser viser at flesteparten av hundene har abnormaliteter i ryggen, og allergi og intoleranse er mye mer utbredt enn pusteproblematikk Joda, men så lenge pusteprobleme er det som blir sett på som søtt, så er det viktig med fokus på dette! Endret 15. januar 2015 av Brunhilde 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #23 Skrevet 15. januar 2015 Personlig ville jeg sett bort fra de rasene som forsikringsselskapene setter begrensninger på. Gå inn på feks agria sine hjemmesidermå se der. Ellers anbefaler jeg tibber. Late jævler, men fryktelig sjarmerende. Anonymous poster hash: c15b4...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #24 Skrevet 15. januar 2015 Petit brabanconAnonymous poster hash: 0ebff...1df
Reveenka Skrevet 15. januar 2015 #25 Skrevet 15. januar 2015 Tibetansk spaniel! En ganske frisk rase som ikke krever allverdens. Også er de innmari søte
JHF Skrevet 15. januar 2015 #26 Skrevet 15. januar 2015 Cairn Terrier er en fantastisk rase, eneste ulempen jeg finner er en del pelsstell. Mye hund i liten kropp, gneldrer ikke, lite sykdommer, elsker å gå tur, men trenger ikke å gå lange turer. Våre hunder har hatet regn, elsker å sløve i sofaen, leken og kosete.
Howl Skrevet 15. januar 2015 #27 Skrevet 15. januar 2015 Jeg er ikke spesielt tilhenger av hunder med flatt ansikt, grunnet helse, men smak og behag I guess... Ellers så finnes det jo utrolig mange små hunder, i alle størrelser og fasonger. Virker som du liker bulldog-typen best, men vil likevel anbefale deg å sjekke ut Italiensk Mynde, Toypuddel, Tibetansk Spaniel, Bichon Frise, Chinese Crested/Chinese Crested Powderpuff, Pekineser og Pomeranian. Kunne ramset opp i evigheten tror jeg.
MissPierce Skrevet 15. januar 2015 #28 Skrevet 15. januar 2015 Fransk Bulldog er så utrolig nydelige, og jeg er helt forelsket etter å ha passet ei tispe for noen år siden. Å har utrolig lyst på en selv. MEN er medlem av Fransk Bulldog Norge-på FB, og på ett år nå så er det vel rundt 10stk som har måtte la sine FB slippe pga sykdom. Å disse hundene har vært fra 1-7år, og det er alt for tidlig. Så for min del så blir det desverre ingen FB på mange år. Så får jeg bare håpe at det går rette veien mes rasen. Mopsen er heller ingen lat hund, og har desverre mye av de samme problemene som Fransk Bulldog. Boston terrier er veldig aktive hunder som trenger mye både mental og fysisk trim. Sånn er det med terrier rasene generelt. Puddel er også en rase som trenger mye både fysisk og mental trim. Jeg ville absolutt ha sett på rase inforen på Canis.no. Der står det mye om hver rase, og hva de trenger av trim osv. Så ville jeg ha sett på Tibetansk spaniel og Shih tzu Masse lykke til 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #29 Skrevet 15. januar 2015 Bichon frise. Snille rolige hunder, som gjerne blir med på en lang fjelltur, men som samtidig ikke trenger den turen. Har bichon frise selv og ville aldri vært foruten henne. Litt pelsstell er det. Men er man flink og bruker 15-20 min på å børste skikkelig hver eneste dag vil man oppleve en pels som aldri floker. Invister i en allversdress f.eks rukka eller hurtta med bein på, så slipper du skitten pels i drittvær også. Klipp hver 3.måned, da ca 1 cm, bad ca 1 gang pr mnd, 2 gang om sommeren. Og det beste, de røyter ikke. Anonymous poster hash: e2474...398
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #30 Skrevet 15. januar 2015 Bichon frise. Snille rolige hunder, som gjerne blir med på en lang fjelltur, men som samtidig ikke trenger den turen. Har bichon frise selv og ville aldri vært foruten henne. Litt pelsstell er det. Men er man flink og bruker 15-20 min på å børste skikkelig hver eneste dag vil man oppleve en pels som aldri floker. Invister i en allversdress f.eks rukka eller hurtta med bein på, så slipper du skitten pels i drittvær også. Klipp hver 3.måned, da ca 1 cm, bad ca 1 gang pr mnd, 2 gang om sommeren. Og det beste, de røyter ikke. Anonymous poster hash: e2474...398 Vi trenger ikke børste vår vi, synes sånn utstillingsklipp er dritstygt, så vi tar valpeklipp hver 3.mnd, det eneste vi børster er halen, som man aldri skal klippe! Regndress er smak og behag, synes de er like slte når de er møkkete, som når de er "perfekt hvitfarge" Anonymous poster hash: 70c40...476
Gjest Belle âme Skrevet 15. januar 2015 #31 Skrevet 15. januar 2015 Finsk Spets Tibetansk spaniel Bichon Frise Cavalier King Charles spaniel Japansk Spisshund FINSK SPETS? Er du helt på vidda? Den er for det første ikkje liten, men middels. Den bjeffer veldig mye(Typisk for rasen) Og det er ein jakthund som krever mye turer, og den blir ikkje fornøyd med asfaltturer. Veit om 2 finske spetser. Dei er ikkje litt slitne etter 6 timer med fjelltur ein gang.
Millimani Skrevet 15. januar 2015 #32 Skrevet 15. januar 2015 Shih tzu eller Cavalier King Charles Spaniel. Jeg har aldri hatt hund selv, men jeg har et spesielt "forhold" til cavalier fordi bestevenninna mi hadde det i mange år
Chifru Skrevet 15. januar 2015 #33 Skrevet 15. januar 2015 (endret) Chihuahua. De er selvfølgelig forskjellig hund til hund, men jeg eier ei tispe som egentlig er en rolig og kosete hund. De har desverre "ulempen" med at de som oftes er veldig gneldrete, og slik er min også, spesielt om det ringer på døren.. Men ellers er hun veldig glad i, og tålmodig med barn. En annen svakhet er knærne deres, og en del får desverre påvist patella. Dette dekker ikke de fleste (eller ingen jeg har funnet hittil) forsikringer om ikke hunden er forsikret før 4mnd alder og at foreldrene var fri for patella. Ellers er det en super hund som er fornøyd med en halvtimes tur 2/3 ganger for dag, men elsker å gå lange turer i fjellet. EDIT: Skrivefeil. Endret 15. januar 2015 av Chanett 1
Rotemor Skrevet 15. januar 2015 #34 Skrevet 15. januar 2015 (endret) Bichon havanaiser. Utrolig tillitsfulle og kosete. Går lett uten bånd, lettlurte på alle måter. Allergivennlig også. Lol: lettlÆrt!! Endret 15. januar 2015 av Rotemor 2
Howl Skrevet 16. januar 2015 #35 Skrevet 16. januar 2015 Vil bare nevne at hvis Fransk Bulldog, Mops, Engelsk Bulldog, Boston Terrier eller Cavalier frister så MÅ man være nøye med oppdretter. Ikke kult å ende opp med en syk hund som må avlives i en alder av 4 år eller mindre. 4
Wildberry Skrevet 16. januar 2015 #36 Skrevet 16. januar 2015 Men er man flink og bruker 15-20 min på å børste skikkelig hver eneste dag vil man oppleve en pels som aldri floker.Anonymous poster hash: e2474...398 Holy cow! Jeg er glad jeg har korthåret hund. Jeg bruker 15-20 min på børsting årlig. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2015 #37 Skrevet 16. januar 2015 Jeg ser mange slår et slag for "kortneser", noe jeg syns er lite gunstig. Mange av disse hundene sliter med, spesielt i varmen, snorker og snøfter. Selv om alt dette er supersøtt, så er det jo et tegn på at ikke alt er som det skal. Hva med dvergpuddel? En livlig liten sak som stort sett er i godt humør. Eller, som noen nevner over, en powder puff. Også en morsom rase som verken er for stor eller sliter med puster. Lykke til med valget! Veldig gode poeng det her.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #38 Skrevet 16. januar 2015 Vil bare nevne at hvis Fransk Bulldog, Mops, Engelsk Bulldog, Boston Terrier eller Cavalier frister så MÅ man være nøye med oppdretter. Ikke kult å ende opp med en syk hund som må avlives i en alder av 4 år eller mindre. Har du noen anbefalinger til oppdrettere? Anonymous poster hash: 82654...3a3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #39 Skrevet 16. januar 2015 Jeg ser mange slår et slag for "kortneser", noe jeg syns er lite gunstig. Mange av disse hundene sliter med, spesielt i varmen, snorker og snøfter. Selv om alt dette er supersøtt, så er det jo et tegn på at ikke alt er som det skal. Hva med dvergpuddel? En livlig liten sak som stort sett er i godt humør. Eller, som noen nevner over, en powder puff. Også en morsom rase som verken er for stor eller sliter med puster. Lykke til med valget! Takk for tips og innspill. Vil bare nevne at om jeg velger mops så er det ikke fordi jeg synes det er "søtt" at den peser. Jeg må velge en rase som passer meg, og det er også verdt å nevne at jeg av ulike grunner bør ha en korthåret rase. Noe som utelukker en del av rasene det blir tipset om her. Anonymous poster hash: 82654...3a3
mijaa Skrevet 16. januar 2015 #40 Skrevet 16. januar 2015 Slår et slag for dachs jeg, da! Moren min har det, og selv om den hun har alltid har vært ganske spesiell (hunden var gravid da hun kjøpte den, hun har mistanke om mishandling fra forrige eier, hunden har nå kreft..) så er det en fantastisk herlig liten hund! Og jeg tror ikke hun er så forskjellig fra andre dachser. Hun kan være med på laange turer, men mistrives ikke om hun ikke får gått hver dag, skikkelig kosegris, bjeffer så og si aldri. Også er hun jo kjempe fin å se på! Nedturen med dachs er vel at de blant annet er mye plaget med ryggproblemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå