Gå til innhold

Liten familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slår et slag for dachs jeg, da! Moren min har det, og selv om den hun har alltid har vært ganske spesiell (hunden var gravid da hun kjøpte den, hun har mistanke om mishandling fra forrige eier, hunden har nå kreft..) så er det en fantastisk herlig liten hund! Og jeg tror ikke hun er så forskjellig fra andre dachser. Hun kan være med på laange turer, men mistrives ikke om hun ikke får gått hver dag, skikkelig kosegris, bjeffer så og si aldri. Også er hun jo kjempe fin å se på!

Nedturen med dachs er vel at de blant annet er mye plaget med ryggproblemer.

Dachs er en jakthund da, er det ikke? http://no.wikipedia.org/wiki/Dachs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var opprinnelig det, men i dag tror jeg de ofte brukes som familiehund? Står i artikkelen at de er velegnet som det også, i alle fall :)

Ok. Jeg kjenner ingen dachser personlig selv, og kjenner bare to pers som har dachs. Meg kjent er dette hunder som aldri kan gå løse fordi de har såpass sterke drifter at de fanger opp spor med en gang og legger i vei. Så det er ikke en rase jeg ville satset på dersom det er viktig å ha hunden løs på tur i skogen, selv om det sikkert er variasjoner på linjer mtp jaktinstinkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg kjenner ingen dachser personlig selv, og kjenner bare to pers som har dachs. Meg kjent er dette hunder som aldri kan gå løse fordi de har såpass sterke drifter at de fanger opp spor med en gang og legger i vei. Så det er ikke en rase jeg ville satset på dersom det er viktig å ha hunden løs på tur i skogen, selv om det sikkert er variasjoner på linjer mtp jaktinstinkt :)

Åja, hm! Det er ikke noe problem med dachsen moren min har i alle fall, hun går alltid løs i skogen :) Men leste litt i artikkelen, og tror det er sånn at kanindachshund har mer jaktinnstinkt enn ordinær.

Det er jo forøvrig mye hund i en liten kropp da, de er ganske sta og egenrådige, men det er ikke noe problem med den moren min har i alle fall, er bare at hunden legger seg i buret og surmuler litt om hun ikke får det som hun vil, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å finne akkurat det man leter etter på Google når man har ulike preferanser. Så derfor lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg i mylderet av hunderaser :)

Jeg ser etter en hunderase som er relativt liten, og som samtidig har rolig lynne, som en "kosehund". Jeg bor alene og er ikke en spesielt turglad type. Selvsagt skal jeg gå mye tur med hunden, mange ganger for dag, men jeg er ikke den som drar meg til fjells. Dessuten synes jeg det er små hunderaser som er penest, er ikke så glad i de som er store/ middels store.

At jeg har preferanser når jeg skal velge meg en hunderase betyr ikke at jeg ikke kommer til å ta vare på den, være glad i den og gi den masse omsorg og det den trenger. Jeg skal ikke ha noen "veske-hund", (jeg liker chihuahua'er, altså), men for en som er oppvokst med selvstendige katter så er det fint å starte rolig et sted.

Sånn, da har jeg fjernet all tvil om Paris Hilton-fakter, er det noen som kan hjelpe meg å guide meg til små, snille familiehunder som ikke krever alt for mye? :)

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Pekingeser eller shitzu? Har en peki, han er rolig inne, men veldig glad i a gaa tur:) Et minus er jo den korte snuten, som setter sine begrensninger, trist at hunder blir avlet slik. men det finnes heldigvis oppdrettere som gjor sitt beste for a avle sunnere hunder med lengre nese, mer som den orginale versjonen fra kina. pelsen er heller ikke krevende, min royter ikke mye, klipper pelsen kort, og borster gjennom et par ganger i uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standard dachs strihåret eller korthåret er vel de eneste som brukes aktivt på jakt i dag, langhår, kanin og dverg er i mye større skala rene familiehunder. Det er i alle fall mulig å finne en del linjer på langhårsvariantene med rimelig laber jaktlyst, og vil tro du kan finne det samme på alle dverg- og kaninvariantene. Vet om flere langhårede standard og dverger som går løse overalt uten å stikke av, så de er mulig å finne.

Med en gang du skal ha en liten, korthåret hund sliter man, da har man bare noen få terriere, spisshunder og selskapshunder å velge mellom. Vil råde deg TS til å gå for en rase som er kjent for å være frisk, og som ikke er belastet med en drøss med sykdommer. Å kjøpe raser som mops og fransk bulldog er som å kaste mynt om syk eller frisk hund, og kjøper du cavalier skal du være vanvittig heldig for å få en hund som ikke utvikler syringomyelia eller hjerteproblemer. Å ha en syk hund er svært kostbart på alle måter, og om du ikke har flere titalls tusen å bruke på bikkja ville jeg styrt unna.

Friske, korthårede raser du kan se på er shiba inu, lundehund, buhund, italiensk mynde, manchester terrier og engelsk toy terrier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de rasene jeg tenker at kan være noe :)

Affenpinscher er en fantastisk herlig liten klovn, som gjerne er med på lengre turer, men ikke trenger masse mosjon for å trives.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=42

Chines Crested Powder Puff er en morsom, lett lært og herlig skapning som elsker kos.

Man klarer ikke å ikke bli glad i disse. Litt pelsstell, men ikke mye.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=335

Kjenner flere eldere damer som har langhåret dverg og kanin dachs, og de går som regel løs. De har kjøpt fra folk som avler på familiehunder og ikke jakt.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=196

Griffonene/Brabrancon er også herlig små klovner som elsker folk, er enkle å trene og lett pelsstell.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=341

Italiensk mynde elsker sofakos, og trenger ikke veldig lange turer vist de kan få løpefra seg noen ganger i uken på ett område løs.

De er skikkelig kosehunder.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=364

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal tenke gjennom et par ting, for eksempel:

- Hvordan stiller du deg til pelsstell?

- Hvor viktig er det at hunden skal kunne gå løs?

- Hvor viktig er det at hunden er lettrent, og vil du trene noe med den?

- Hvordan vil du at hunden skal være overfor andre hunder?

- Trives du med det litt sære "katteaktige", eller vil du ha en hund som er tett knyttet til eier, som vil holde seg tett til deg på tur og så videre?

- Hvordan stiller du deg til lyd?

Også småhunder har veldig forskjellige utgangspunkt og personligheter. Terriere, som Cairn, Skotsk terrier og så videre, er ofte robuste små hunder med god helse (jeg holder Boston Terrier utenfor her, de er litt annerledes). Mange av disse røyter ikke, men må nappes (strihåret). Mange av de har et ganske sterkt jaktinnstinkt, og kan være litt "bøse" overfor andre hunder - det er ikke av natur de mykeste rasene.

Hunder som Shetland Sheepdog, Dansk Svensk Gårdshund, Toypuddel og Cavalier King Charles er ofte mer førerorienterte og lettlærte. De er gjerne "mykere" i lynnet, går lettere overens med andre hunder, og er hunder som trives med litt hjernetrim i tillegg til tur. Puddel har mye pelsstell, Cavalier har jevnt over ganske mye sykdom - her må du være nøye med oppdretter - og det er veldig veike/engstelige Shetland Sheepdogs der ute (igjen, vær nøye med oppdretter). Samtidig er det en rase som passer veldig mange, de fleste går løse og holder seg til eier, de fleste går relativt greit overens med hunder av samme kjønn.

Så har du f.eks. Boston Terrier - kjent som hundeverdens klovn :) Morsomme små hunder med masse futt og fart. Du skal være oppmerksom på at både Fransk Bulldog, Boston Terrier og Mops kan ha endel helserelaterte utfordringer knyttet til den ekstreme anatomien.

Dachs er en jakthund, og fortjener et aktivt liv hos noen som virkelig vil bruke hunden - ellers blir de fort slitsomme gneldrehunder.

Dersom du er et kattemenneske, ikke har behov for en hund som er veldig tett knyttet til eier og som kan gå løs over alt, men setter pris på en spennende personlighet og en litt annerledes type vil jeg tipse deg om Basenji. Ikke la deg skremme av diverse rasebeskrivelser som sier de er vanskelige - de er ikke vanskelige egentlig, bare annerledes. En utrolig morsom liten urhund som har endel andre instinkter enn det mange andre raser har.

Jeg har forøvrig Shetland Sheepdog selv (blant annet), og er glad i den rasen - men jeg er "den typen" hundeeier. Det beste tipset jeg har er at du setter opp en liste med dine krav og ønsker i en hund, og så finner du en rase som passer til det. Ikke tenk at du kan tilpasse hunden i stor grad (selvsagt litt, men du får ikke en jakthund til å miste jaktinnstinktet bare ved å trene hunden), men at hunden skal passe inn i ditt liv på best mulig måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Norsk Lundehund?

De kan klare lange turer men trenger ikke, og elsker sofalivet :)

Utrolig gøy rase! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...