Gå til innhold

Dere som mener at skolen ikke passer guttene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å faktisk diskutere med dere og å høre faktabaserte, rasjonelle grunner til at dere tenker som dere gjør, derfor stiller jeg spørsmål en er nødt til å stille når en har saklige diskusjoner; 1) Hva mener du/dere med røff lek? Mener du/dere at all lek blant gutter skal ansees for å være grei, uansett hvilke skadelige konsekvenser det får (tenker da selvsagt fysiske skader)? 2) Kan du/dere vise til kilder som dokumenterer at det faktisk er strengere i dag enn før? Skolevesenet har ikke tradisjonelt vært særlig bajas-vennlig. 3) Hva slags "disiplin" er det egentlig du/dere ønsker? 4) Kan du/dere vise til kilder som dokumenterer at denne typen disiplin faktisk hjelper gutter/barn til å gjøre det bedre på skolen? (Dersom det er modenhetsforskjell som er problemet, hvorfor foreslår ingen av dere at gutter begynner i førsteklasse senere enn jentene? Jeg ser gjerne også studier som viser at gutter har behov for mer "røff lek," men har noe forståelse for at dere tar dette for gitt.) Anonymous poster hash: 7c7bd...a90

Vel, jeg kan komme inn med det siste punktet. Røff lek er viktig for både gutter og jenter, men viktigst for gutter, fordi forskning viser at gutter lærer sosial kompetanse bedre gjennom slik lek og at gutter som ikke lærer disse lekekodene som skal til i denne typen lek, ofte sakker akterut.

Gutter som har fått nok herjelek/ røff lek, generelt modnes bedre, viser mer empati og har mer respekt for egne og andres grenser, gjør det bedre på skolen, har bedre sosial kompetanse og dermed også bedre forhold til andre. Barn og spesielt gutter som ikke mestrer eller vegrer seg for slik lek, bør få oppleve det og lære disse lekekodene gjennom bedre tilrettelegging. Dette betyr ikke at de skal få lov til å slå hverandre i hodet med en stokk, uten grenser, men at man også gjerne bistår med å lære dem regler, slik at de etterhvert klarer å styre dette selv, ved å lære seg å si fra når det blir for mye og ta hensyn til at andre kan synes det blir for mye.

Her er en link som forklarer noe av dette: http: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=3

Har papirer fra mer forskning på dette i bokhylla men gidder ikke å legge dem inn her.

Dagens barn har også fått innskrenket tiden sin til risikofylt lek, de er stort sett under oppsyn av voksne og har gjerne ettermiddagene fylt opp av aktiviteter, dette har gjort at vi har mistet noe på veien. Her er hva forskning sier om dette http://www.tadel.no/nyheter/risikofylt-lek-forebygger-ulykker#.VLebZmK9KSM

...det er en viss grunn til at det er 90% menn på lista til Darwin awards, de søker mer risiko, men om de ikke får lært seg dette gjennom mulighet som små gutter, fortsetter de når de blir store og havner på denne lista ;)

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler også denne "Hva er det med oss gutta?" av en tidligere kunnskapsminister.

"Feminisering av skolen og andre institusjoner gjør maskulinitet til et taperprosjekt."

Men også denne er fin fra forskning.no: Flinke piker, skoletapergutter.

"Her er noen av forklaringene som går igjen i mediene:

*Overvekt av kvinnelige lærere

*Læring tilpasset jenter

*Bråkete og ukonsentrerte gutter, motiverte jenter som jobber hardt

*Hjerneforskjeller

*Jenter leser tidligere, og mer"

Enda en tidligere kunnskapsminister skriver dette i et innlegg i Aftenposten.

Fra "Er det forskjell på foreldre og lærere?".

"Undersøkelser viser for eksempel at lærere liker medgjørlige elever bedre enn de som er bråkete, og at de liker snille piker bedre enn urolige gutter. Og utviklingen starter visstnok allerede i barnehagen, skriver Adresseavisen: Fysisk aktive gutter med «altfor mye» energi blir lett et problem i tradisjonelt kvinnedominerte miljøer. Rolige innesysler og strenge begrensninger av uteleken gjør at jenter allerede her blir sosiale vinnere."

Det er ingen tvil om at maskulinitet i skolen er blitt et taperprosjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Når alt kommer til alt, så vil jeg si at det i videregående skole ikke er en vanvittig høyere andel med gutter som faller utenfor enn jenter, om vi ikke ser på innvandrergutter, der bare 40 % kommer seg gjennom og innvandrerjenter der 60% kommer seg gjennom (noe som ikke er stort å skryte av det heller). Det er en forskjell i denne gruppen på ca 20 %, mens forskjellene ellers ligger noe lavere.

Forskning har også vist at gutter får mer tid til å snakke i timer på skolen og også i barnehagen, så det er ikke slik at de blir neglisjert, de får mer oppmerksomhet av både positiv og negativ art.

Endret av absinthia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er problematisk er at mange lærere synes komfortable med situasjonen. Det er som om de ikke anser det som et problem at guttene sakker akter ut i undervisningsløpet. Så lenge jentene gjør det bra, synes de å mene at vi heller bør konsentrere oss om det. Det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha pratet med mange lærere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er problematisk er at mange lærere synes komfortable med situasjonen. Det er som om de ikke anser det som et problem at guttene sakker akter ut i undervisningsløpet. Så lenge jentene gjør det bra, synes de å mene at vi heller bør konsentrere oss om det. Det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha pratet med mange lærere.

Da er du lite oppdatert på det som skjer i fagkretser og det som har vært diskutert de siste 15 årene http://forskning.no/barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn-skole-og-utdanning/2009/02/ikke-fordi-de-er-gutter

http://www.nova.no/asset/3204/1/3204_1.pdf

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Diverse/Utdanningsakademiet/Bedre%20Skole/Nr%204-08/BedreSkole-4-08_Lauglo.pdf

http://www.hosletoppen.skole.no/index.php?pageID=125

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/dep/kd/rapporter_planer/rapporter/2003/fagseminar-om-likestilling-i-utdanning-o/5/id278080/

https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/fokuserer-pa-gutters-skoleprestasjoner/id705174/

http://www.skolecenterjetsmark.dk/Infoweb/Indhold/835005/LP-modellen/Nordahl_gutter_og_jenter%5B1%5D.pdf

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Det har ikke noe med tro å gjøre.

Det er et faktum at skolen i dag er tilrettelagt slik at jenter skal lykkes og gutter mislykkes.

Det som må skje er at det kommer en skolereform som er tilrettelagt slik at både jenter og gutter kan lykkes.

Endret av Corto Maltese
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du lite oppdatert på det som skjer i fagkretser og det som har vært diskutert de siste 15 årene

Det er selvsagt mulig at jeg ikke er særlig godt oppdatert på det som skjer. Men så jobber jeg heller ikke i skolen, så hva hadde du ventet deg? Det er likevel mitt inntrykk av lærerne jeg har pratet med at de synes komfortable med situasjonen, at de ikke anser det som noe problem, og at vi heller skal konsentrere oss om at jentene gjør det bra.

Men det gleder meg selvsagt at det virker som at noen i skoleverket har tatt til vettet. :)

For øvrig synes jeg Holsetoppen (fra den ene linken du la ut) skole er inne på noe av det samme selv når de skriver:

Prosjektbeskrivelse Gutteprosjektet.

Bakgrunn for prosjektet – landsomfattende forhold

I aviser og andre medier kan vi fra tid til annet lese og høre om guttene som tapere i norsk skole. Men noe særlig mer skjer ikke. Få skoler – så vidt vi vet - gjør noe med en så dramatisk samfunnsutvikling.

Vi tror det kreves mye mot og en god begrunnelse hvis vi skal tørre å sette problematikken Gutter i skolen på dagsorden. Ikke med urette er nok mange skolefolk redde for at det kan bli vanskelig å forsvare en guttesatsing. Kvinneundertrykking og manglende likestilling har for lange historiske røtter i samfunnet vårt til det. Er det ikke en seier for likestillingen når jentene nå har erobret skole-arenaen? Er det ikke flott at det ”svake” kjønn nå får vist at det behersker best noe så viktig som kunnskapstilegnelsen i skolen? - Men spørsmålet er egentlig nå: Ønsker vi å etablere et nytt svakt kjønn (i skolen)? Hosletoppen skole begrunner vårt ønske om en guttesatsing ut ifra samfunnsmessige forhold. Vi ønsker ikke å ha et tapende kjønn i skolen. Vi vet at:

*Guttene i norsk skole er nå svakere i alt, bortsett fra kroppsøving.

*Gutter har svakere leseferdigheter enn jenter - og leser mye mindre. De fleste av de aller svakeste leserne er gutter.

*Tradisjonelle guttefag – realfagene taper terreng i Norge.

*Det er mye uro i norsk skole. Denne uroen er det i hovedsak guttene som står for.

*På høyskoler og universitet tar nå guttene de korteste studiene. Jentene er dessuten i flertall (f eks på medisin, juss, teologi osv). Guttene tar ikke lenger igjen jentene noe sted i utdanningsløpet.

*Det er flest gutter som hopper av studier på høyskoler og universitet.

*Det er mer enn dobbelt så mange gutter som jenter som hopper av videregående skole.

*Det er dobbelt så mange gutter som jenter som har spesialundervisning.

Endret av oeas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert plukke ut mange småting her og der, men stort sett så trur jeg det handler om kun en ting. Gutter trenger disiplin, noe som er totalt fraværende i den norske skolen. Ansvar for egen læring kan fungere fint på universitetsnivå, men fungerer dårlig for gutter under oppveksten.



Anonymous poster hash: 915f9...1c8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at skolen i dag er tilrettelagt slik at jenter skal lykkes og gutter mislykkes.

Selvsagt er det ikke sånn. Bevares.

Anonymous poster hash: fd248...b9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke sånn. Bevares.

Anonymous poster hash: fd248...b9e

Dessverre er det slik at jenter lykkes i langt større grad i norsk skole enn det guttene gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slik at jenter lykkes i langt større grad i norsk skole enn det guttene gjør.

Men det er ikke tilrettelagt for at gutter skal mislykkes, som han skriver.

Anonymous poster hash: fd248...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke tilrettelagt for at gutter skal mislykkes, som han skriver.

Anonymous poster hash: fd248...b9e

Det finnes nok ingen agenda mot guttene, nei. Men slik skolen fungerer, faller guttene utenom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på ungdomsskolen opplevde jeg det som at det var om å gjøre for flertallet av guttene å oppføre seg mest mulig som orangutanger, og det som gjaldt var ofte å få flest mulig anmerkninger og aller helst bli sendt ut på gangen. Vet ikke om dette var for å få "cred" av de andre guttene eller bare for generelt gi inntrykk av å være "badass", men de gjorde i hvert fall ingen innsats så vidt jeg så.

Når det er sagt var begge de to desidert flinkste i klassen også gutter, bare av den mer stille og avbalanserte typen. Gjerne dem som ble kalt "nerder" på den tiden, men de sitter ganske godt i det nå som de er ferdige på universitetet.

Det er et enormt press i ungdomsalderen om å være populær, og det er ikke kult å være "nerd". Tror ikke det er noe med guttenes psyke som tilsier at de skal være dårligere på teoretisk læring enn jenter (hvis man ser tilbake i historien har jo alle de største teoretiske bragdene blitt utført av menn), men heller det at de på et eller annet punkt i løpet av oppveksten får en slags forskrudd idé om hvordan man må være for å bli populær. Mistenker at denne ideen starter allerede med diverse fysisk overlegne superhelter, og bygger seg videre derifra frem til den eksploderer i ungdomsskolealderen.



Anonymous poster hash: 13965...4d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som skriver at skolen er tilpasset jentene - det er faktisk ganske mange jenter som sliter på skolen også, bare så dere vet det.



Anonymous poster hash: 362c0...435
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan komme inn med det siste punktet. Røff lek er viktig for både gutter og jenter, men viktigst for gutter, fordi forskning viser at gutter lærer sosial kompetanse bedre gjennom slik lek og at gutter som ikke lærer disse lekekodene som skal til i denne typen lek, ofte sakker akterut.

Gutter som har fått nok herjelek/ røff lek, generelt modnes bedre, viser mer empati og har mer respekt for egne og andres grenser, gjør det bedre på skolen, har bedre sosial kompetanse og dermed også bedre forhold til andre. Barn og spesielt gutter som ikke mestrer eller vegrer seg for slik lek, bør få oppleve det og lære disse lekekodene gjennom bedre tilrettelegging. Dette betyr ikke at de skal få lov til å slå hverandre i hodet med en stokk, uten grenser, men at man også gjerne bistår med å lære dem regler, slik at de etterhvert klarer å styre dette selv, ved å lære seg å si fra når det blir for mye og ta hensyn til at andre kan synes det blir for mye.

Her er en link som forklarer noe av dette: http: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=3

Har papirer fra mer forskning på dette i bokhylla men gidder ikke å legge dem inn her.

Dagens barn har også fått innskrenket tiden sin til risikofylt lek, de er stort sett under oppsyn av voksne og har gjerne ettermiddagene fylt opp av aktiviteter, dette har gjort at vi har mistet noe på veien. Her er hva forskning sier om dette http://www.tadel.no/nyheter/risikofylt-lek-forebygger-ulykker#.VLebZmK9KSM

...det er en viss grunn til at det er 90% menn på lista til Darwin awards, de søker mer risiko, men om de ikke får lært seg dette gjennom mulighet som små gutter, fortsetter de når de blir store og havner på denne lista ;)

Røff leik?? Mener du mobbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røff leik?? Mener du mobbing?

Jeg mener lekeslåssing i form av bryting, snøkriger, herjing, leke actionhelter, politi og røver mm.. - ikke mobbing.

Når dette skal foregå i skole og barnehage eller forsåvidt hjemme, setter det noen krav til at de voksne må være litt oppmerksomme og følge med på om det er noen som alltid havner i en underlegen rolle, som ikke skjønner de ofte uskrevne reglene og er for tøffe med andre eller som blir utsatt for ting gjennom denne leken, fordi de ikke er like røffe som de andre. Barn som ikke er så røffe, eller som ikke skjønner kodene og blir for røffe, bør få tilrettelagt for læring av slik lek, gjennom at en f.eks har visse regler en følger og at man f.eks har en voksen som er " dommer" i brytekamp, visse regler i snøballkriger e.l.

Når det gjelder barn som er litt fysisk svake, så bør en la dem få møte noen andre som er på ca samme nivå i den gjeldende leken, slik at de ikke alltid føler seg underlegne, men opplever mestring. Det siste kan også være at en tilrettelegger for en form for herje/ base/ kamp lek som passer dem. Tautrekking på lag og rævkrok er for eksempel en fin ting som ikke virker så farlig for litt mer pinglete barn og kan være en innfallsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke helt dere som mener at gutter ikke får lekeslåss og herje på skolen. Jobber dere på skole og har sett at dette straffes?

Jeg jobber på skole, alle er enige i at litt lekeslossing, herjing og klatring i trær er bra. Har jobbet på flere skoler i forskjellige kommuner, ingen gutter har blitt nektet røff lek...

Anonymous poster hash: 3b4a1...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt dere som mener at gutter ikke får lekeslåss og herje på skolen. Jobber dere på skole og har sett at dette straffes?

Jeg jobber på skole, alle er enige i at litt lekeslossing, herjing og klatring i trær er bra. Har jobbet på flere skoler i forskjellige kommuner, ingen gutter har blitt nektet røff lek... Anonymous poster hash: 3b4a1...d54

Det er ikke snakk om at det straffes, men at det ikke tolereres så fryktelig godt alle steder og at en god del lærere ( og barnehagepersonell) , helst vil unngå slikt. I skolen har der sjeldent fokus på at enkeltelever som faller utenfor slik lek, kommer inn i den, fordi det som oftest ikke er nok lærere som har inspeksjon til at slikt kan foregå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har noen ideer for hva man kan gjøre for å få guttene mer med da? Spør av nysgjerrighet. Har en gutt i klassen min som er en "stereotypisk" umoden og ukonsentrert gutt. Han er 7 år og hater skolen.



Anonymous poster hash: 21953...331
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen ideer for hva man kan gjøre for å få guttene mer med da? Spør av nysgjerrighet. Har en gutt i klassen min som er en "stereotypisk" umoden og ukonsentrert gutt. Han er 7 år og hater skolen. Anonymous poster hash: 21953...331

Finn ut hva han liker og er opptatt av og bruk dette i undervisningen. Dette gjelder jo alle elever som slite, ikke bare gutter.

For noen skal det ikke mer til enn at man bruker ord som tilhører temaer de er opptatt av, før de kommer på plass.

Hater han friminuttene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...