Gå til innhold

Dere som mener at skolen ikke passer guttene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere forklare hvorfor? Noen av dere mener at guttene gjør det dårlig fordi det er mer fokus på relasjoner - ingen får gode karakterer for å ha gode venner, så hvordan kommer dere frem til dette? Andre mener at det er for mye pugging - det var ikke mindre pugging før, da guttene klarte seg bedre enn jentene, så hvorfor tror dere pugging er problemet? Andre forklaringer?

Guttene henger etter, og jeg vil gjerne høre om dere har noen fornuftige tanker om hvorfor situasjonen er slik.



Anonymous poster hash: 7c7bd...a90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hypotese jeg har hørt er at på gruppenivå har menn litt større spredning i de evnene som skal til for å lykkes akademis, mens kvinner har lavere spredning. Altså at det er litt flere kvinner som ligger på gjennomsnittet og litt flere menn som ligger langt over og langt under gjennomsnittet. Før var høyere utdanning kun for de beste, nå er det for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg synes heller det er guttene som ikke passer til skolen. Da jeg gikk på skolen var i hvertfall guttene overrepresentert på både bunn og topp, mens jentene sikkert var best i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hypotese jeg har hørt er at på gruppenivå har menn litt større spredning i de evnene som skal til for å lykkes akademis, mens kvinner har lavere spredning. Altså at det er litt flere kvinner som ligger på gjennomsnittet og litt flere menn som ligger langt over og langt under gjennomsnittet. Før var høyere utdanning kun for de beste, nå er det for alle.

Det er ikke konkludert med at menn har større spredning. Det kan heller ha med noe kulturelt.

Anonymous poster hash: e465e...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes heller det er guttene som ikke passer til skolen. Da jeg gikk på skolen var i hvertfall guttene overrepresentert på både bunn og topp, mens jentene sikkert var best i snitt.

Det er også noen som prater om at skolen belønner elever med angst. Altså i stor grad de som er livredde for å ikke komme gjennom skolegangen. Mens noe surrehoder av noen guttunger bare sitter som noen idioter og ikke lærer, driver jentene å studerer fordi de er nervøse for å ikke gjør det bra. Det er muligens prat om mangel på veiledning og disiplin.

Jeg blir til stadihet møtt av folk som sier at "det er guttungenes feil at de ikke tar tak i seg selv", men fanden meg heller. Unger skal ikke bli overlatt til seg selv, og spesielt ikke guttunger, fordi de har minimal forståelse av konsekvenser.

Anonymous poster hash: e465e...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivselsmessig er det vanskelig for guttene å fungere når deres naturlige lek, som lekeslossing, treklatring og snøballkrig blir slått ned på som problemadferd. Gutter konkurrerer mot et kjønn som har en sterk trang til å hevde seg over dem, mens jentene ikke blir tatt seriøst som konkurranse blant gutta.

Viktigst, få mannlige autoritetspersoner gjør det enkelt for guttene å starte en ukultur som kvinnelige lærere ikke klarer å håntere, som slåssing, vold, mobbing, uro i klassen osv. Disse problemguttene blir ikke håndtert og de får fortsette å plage andre. Skoleflinke gutter er et letter offer for mobbing enn skoleflinke jenter. Kjønnsbias - det eråvist at jentenavn belønnes med en hel karakter mer for samme oppgave. Gruppearbeid, åpne landskap og sterkt fokus på samarbeid og gruppearbeid favoriserer jenter. Jenter utvikles tidligere og er i en høyere mental alder enn det jevnadlrende gutter er, dette forandres dog i tenårene der gutten klart og tydelig utvikler seg mer enn jentene. Historiefalsk, historie og fortellinger fra sterke historiske personer kunne inspirert og engasjert guttene, men i stedet fortelles en politisk korrekt historie om hvordan kvinner har vært undertrykt men likevel bidratt minst like mye som menn i historien. Og der ligger hele problemet. Som samfunnet ellers, så er skolen opptatt av å gjøre jenter komfortable og trygge, om det så går på bekostning av gutta. Det som er synd er at vi kaster vekk mye talent på å ikke prøve å løfte gutta



Anonymous poster hash: 66706...33d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivselsmessig er det vanskelig for guttene å fungere når deres naturlige lek, som lekeslossing, treklatring og snøballkrig blir slått ned på som problemadferd. Gutter konkurrerer mot et kjønn som har en sterk trang til å hevde seg over dem, mens jentene ikke blir tatt seriøst som konkurranse blant gutta.

Viktigst, få mannlige autoritetspersoner gjør det enkelt for guttene å starte en ukultur som kvinnelige lærere ikke klarer å håntere, som slåssing, vold, mobbing, uro i klassen osv. Disse problemguttene blir ikke håndtert og de får fortsette å plage andre. Skoleflinke gutter er et letter offer for mobbing enn skoleflinke jenter. Kjønnsbias - det eråvist at jentenavn belønnes med en hel karakter mer for samme oppgave. Gruppearbeid, åpne landskap og sterkt fokus på samarbeid og gruppearbeid favoriserer jenter. Jenter utvikles tidligere og er i en høyere mental alder enn det jevnadlrende gutter er, dette forandres dog i tenårene der gutten klart og tydelig utvikler seg mer enn jentene. Historiefalsk, historie og fortellinger fra sterke historiske personer kunne inspirert og engasjert guttene, men i stedet fortelles en politisk korrekt historie om hvordan kvinner har vært undertrykt men likevel bidratt minst like mye som menn i historien. Og der ligger hele problemet. Som samfunnet ellers, så er skolen opptatt av å gjøre jenter komfortable og trygge, om det så går på bekostning av gutta. Det som er synd er at vi kaster vekk mye talent på å ikke prøve å løfte gutta

Anonymous poster hash: 66706...33d

Dette er ren biologi. Menn og kvinner har en følelsesmessig enighet fra naturens side om at ei med hokjønn er mer verdt enn hannkjønn. Slik har det vert lenge og tidens gang har bare styrket dette. Det er jo ikke rett, men den eneste måten å få folk til å tenke over slike ting, er å gi den informasjonen. Mennesket har minst empati og medfølelse med svake individer av hannkjønn, både gutter og fattige stallarslige menn.

Anonymous poster hash: e465e...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant at skolen som "ikke er tilpasset gutter" er mer lik fortidens "gutteskole" enn "pikeskolen".

Jeg er egentlig ikke interessert i at skolen ikke "passer" for det eller det kjønnet. Er mer interessert i at skolen ikke passer for utvikling av individet. Uavhengig av kjønn så har vi sterke og svake sider, og de sidene burde vi få utvikle. Hvem som helst vil bli taper hvis man skal se bort fra personens sterke sider.

Er et paradoks at skolen har et (teoretisk) fokus på individet der målet er å skape selvstendig individer. Samtidig så skal de individene være a4-formet og fungere på topp i grupper med andre som også er a4-formet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ren biologi. Menn og kvinner har en følelsesmessig enighet fra naturens side om at ei med hokjønn er mer verdt enn hannkjønn. Slik har det vert lenge og tidens gang har bare styrket dette. Det er jo ikke rett, men den eneste måten å få folk til å tenke over slike ting, er å gi den informasjonen. Mennesket har minst empati og medfølelse med svake individer av hannkjønn, både gutter og fattige stallarslige menn.

Anonymous poster hash: e465e...115

Nettopp, derfor er ting som "alle er like mye verd" og andre idealistiske holdninger i skoleverket helt hinsides, for biologisk vil kvinner ha klare fordeler i forhold til hvordan omverdenen ser på dem og den eneste mulige løsningen på dette er å få folk til å være klar over de forskjellige utgangspunktene kjønnene har.

Anonymous poster hash: 66706...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller påpeke oppdragelsen som et problem i dette scenario.

Blir det ikke satt krav til deg har du heller ikke noe å se etter.



Anonymous poster hash: cc65a...99e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt interessant at skolen som "ikke er tilpasset gutter" er mer lik fortidens "gutteskole" enn "pikeskolen".

Jeg er egentlig ikke interessert i at skolen ikke "passer" for det eller det kjønnet. Er mer interessert i at skolen ikke passer for utvikling av individet. Uavhengig av kjønn så har vi sterke og svake sider, og de sidene burde vi få utvikle. Hvem som helst vil bli taper hvis man skal se bort fra personens sterke sider.

Er et paradoks at skolen har et (teoretisk) fokus på individet der målet er å skape selvstendig individer. Samtidig så skal de individene være a4-formet og fungere på topp i grupper med andre som også er a4-formet.

Tingen er vel det at du kan hjelpe mange flere dersom du tilrettlegger for kjønn og de forskjellene som eksisterer der. Pga måten deres fysikk og hjerner utvikler seg.

Anonymous poster hash: e465e...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller påpeke oppdragelsen som et problem i dette scenario.

Blir det ikke satt krav til deg har du heller ikke noe å se etter.

Anonymous poster hash: cc65a...99e

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som enkelte andre at det har mye å gjøre med at "røff lek" som gutter liker blir slått hardt ned på og straffet, noe jeg vil anta skaper frustrasjon og rastløshet. I tillegg har man fått en skole der det er mye kos og hygge og samhandling, men der disiplin og orden mangler. Dette er åpenbart problematisk for gutter som generelt er mindre modne enn jenter på samme alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror som enkelte andre at det har mye å gjøre med at "røff lek" som gutter liker blir slått hardt ned på og straffet, noe jeg vil anta skaper frustrasjon og rastløshet. I tillegg har man fått en skole der det er mye kos og hygge og samhandling, men der disiplin og orden mangler. Dette er åpenbart problematisk for gutter som generelt er mindre modne enn jenter på samme alder.

Jeg ønsker å faktisk diskutere med dere og å høre faktabaserte, rasjonelle grunner til at dere tenker som dere gjør, derfor stiller jeg spørsmål en er nødt til å stille når en har saklige diskusjoner;

1) Hva mener du/dere med røff lek? Mener du/dere at all lek blant gutter skal ansees for å være grei, uansett hvilke skadelige konsekvenser det får (tenker da selvsagt fysiske skader)?

2) Kan du/dere vise til kilder som dokumenterer at det faktisk er strengere i dag enn før? Skolevesenet har ikke tradisjonelt vært særlig bajas-vennlig.

3) Hva slags "disiplin" er det egentlig du/dere ønsker?

4) Kan du/dere vise til kilder som dokumenterer at denne typen disiplin faktisk hjelper gutter/barn til å gjøre det bedre på skolen?

(Dersom det er modenhetsforskjell som er problemet, hvorfor foreslår ingen av dere at gutter begynner i førsteklasse senere enn jentene? Jeg ser gjerne også studier som viser at gutter har behov for mer "røff lek," men har noe forståelse for at dere tar dette for gitt.)

Anonymous poster hash: 7c7bd...a90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noen som prater om at skolen belønner elever med angst. Altså i stor grad de som er livredde for å ikke komme gjennom skolegangen. Mens noe surrehoder av noen guttunger bare sitter som noen idioter og ikke lærer, driver jentene å studerer fordi de er nervøse for å ikke gjør det bra. Det er muligens prat om mangel på veiledning og disiplin.

Jeg blir til stadihet møtt av folk som sier at "det er guttungenes feil at de ikke tar tak i seg selv", men fanden meg heller. Unger skal ikke bli overlatt til seg selv, og spesielt ikke guttunger, fordi de har minimal forståelse av konsekvenser.

Anonymous poster hash: e465e...115

Det er nok riktig, men samtidig er det jo forståelig. Noen som leser, uavhengig av grunn, vil som oftest score bedre enn en som ikke leser og ikke bryr seg. Så jeg synes at formuleringen er litt ugunstig.

Anonymous poster hash: 1a4bb...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Hva med at det er få mannlige lærere og førskolelærere? Få mannlige forbilder etc.??? Meg vet ikke jeg, men trist er det å se at de sakker akterut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har, med stor fortvilelse, sett på at etter ungdomsskolen har alt blitt teori i lang tid før folk får lov til å røre en skrutrekker, en rørtang eller et ohmmeter.

Jeg tror vi mistet noe vesentlig da systemet definerte at teorikunnskap skulle gruse tidligere tiders lærlingesystem hvor praksis og teori gikk hånd i hånd.

Vi har ikke råd til å kaste bort hoder.

- fordi det er ikke lurt at alle tenker helt likt og ingen ser kreative og innovative utradisjonelle løsninger på noe som helst.

Ja, jeg savner desperat det lærlingesystemet som fungerte stort sett veldig greit, og det tror jeg det er enkelte andre som også savner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...