Gå til innhold

advokatsekretær

Uma

Anbefalte innlegg

Hei! jeg ønsker litt informasjon om dette yrket. Har hørt at det utdannelsen kan hjøres på ett år på MI??!! Tjener man mye eller? Advokater tjener jo mye... Men bare lurte litt om noen kunne hjelpe meg med litt informasjon om hva man gjør og tjene og om det er vanskelig å få jobb. Hva må man forresten være flink til. Og hva er opptakskravene for å komme inn.... Hvor finne man slikt. Det står ikke i studiekatalogen fra MI.

Håper på noen svar....

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne som tok advokatsekreætrutdannelse på MI. Så bygget hun på med et år jus. Hun er kjempefornøyd, begynte å jobbe i Tingretten rett etter eksamen og jobber i dag i Høyesterett. Men det er en sekretærutdannelse og du må ikke begynne å sammenligne lønn med advokater.

I offentlig er det vel 1. sekretærlønn eller noe, konsulent kanskje, det er ikke så mye å juble for.

I privat praksis er det kanskje noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du bør være utpreget flink på data (brukernivå), samt ha gode norskkunnskaper og et rikt ordforråd. Advokater er ofte dårlige på data. Du skal skrive mye etter diktafon så at du er rask på PC og flink til å sortere viktig fra uviktig. Du bør være glad i å prate i telefonen og være flink til å ta initiativ ikke bare gjøre som du blir bedt om.

MItt inntrykk er at det er litt vanskelig å få jobb som advokatsekretær på advokatkontor, særlig utenfor de store byene. Men er du veldig flink og kanskje har litt juss ved siden av tror jeg det er gode muligheter.

MI er nok en god start, du finner fort ut om det er noe for deg. Men kiipt å betale masse for det og det ikke blir noe. Få pensumlister fra dem og les litt i det før du bestiller kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte advokatsekretær på MI i 97. Ingen av dem som gikk i min klasse inkludert meg fikk jobb etterpå, untatt ei som hadde studert juss i 3 år... :roll:

(I annonsen sto det, "Få jobb på ett år" eller noe liknende... sant det ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Du bør være utpreget flink på data (brukernivå)' date=' samt ha gode norskkunnskaper og et rikt ordforråd. Advokater er ofte dårlige på data. Du skal skrive mye etter diktafon .[/quote']

Dette kommer veldig ann på hvem man jobber for. Advokater er ingen rase som er dårligere på data enn eks siviløkonomer eller leger. Derimot kan hvilekn aldersgruppe man tilhører ha mye å si. Ingen av mine advokatvenner bruker diktafon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...