Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan empati forsvinne? Jeg har prøvd ta opp tema her mange ganger med mine psykiatere. De bare ler av meg å ber meg bytta tema til noe som er "viktig".

Men jeg føler personlig at tema er det ekstremt viktig tema for meg og min fremtid.

Empati tema kommer til å bli det mest viktige tema i mitt liv om mine psykiatere ikke tar det på alvor

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Dersom dine psykiatere mener at å snakke om empati ikke er viktig så er det ettellerannnet merkelig ettellerannet sted. Empati er jo kjempeviktig, og dessuten, er det ikke opp til nettopp deg å bestemme hva som er viktig i dine terapitimer?

I smell fish.

Skrevet

jeg føler empati er et samtale emne som betyr ekstremt mye for meg. siden august har alle mine tråder på forumet her handlet inderekte om empati. det er noe som opptar meg til de grader for jeg føler jeg har mistet min empati, det er helt borte og det skremmer meg

Skrevet

altfor mange misbruker ytringsfriheten

Anonymous poster hash: fb600...9f0
Skrevet

Kanskje du burde bytte psykiatere? De er faktisk der for å hjelpe DEG! Om empati kan forsvinne vet jeg ikke. Har du en diagnose som gjerne "sliter" med empati generelt, så har jeg tro på at et slikt symptom kan endres i grad. Har du gått igjennom noe spesielt før du merket at du mistet empatien?

Skrevet

Kanskje du burde bytte psykiatere? De er faktisk der for å hjelpe DEG! Om empati kan forsvinne vet jeg ikke. Har du en diagnose som gjerne "sliter" med empati generelt, så har jeg tro på at et slikt symptom kan endres i grad. Har du gått igjennom noe spesielt før du merket at du mistet empatien?

Om det blir bedre vet jeg ikke, men ifølge min beste venn som har kjent meg i 8 år så er det noe som alvorlig i veien. sånn virkelig i veien, sånn sinnsyk i veien. hu mener jeg har blitt alvorlig sinnsyk og at jeg er potensiellt farlig

ikke det at jeg er enig i det men hehe :D

Skrevet

Kanskje det er hun som mangler empati? 😀

Om du hadde vært sinnssyk hadde vel gjerne psykiaterene dine merket det også 😊

Skrevet (endret)

nja jeg tror ikke det er så lett å merke for jeg fremstår eksremt sjnert og underdanig

Endret av WubWub
Skrevet

hehehe ikke no problem, jeg reddet liv men for all del ikke fortell det til noen :P

Gjest avocadoen
Skrevet

jeg føler empati er et samtale emne som betyr ekstremt mye for meg. siden august har alle mine tråder på forumet her handlet inderekte om empati. det er noe som opptar meg til de grader for jeg føler jeg har mistet min empati, det er helt borte og det skremmer meg

Bytt psykolog. Du må også tenke på at når du er hos en psykolog er ærlighet og åpenhet svært viktig. Du har skrevet før at du ønsker å manipulere en psykolog. Om du gjør dette vil du ikke få den hjelpen du trenger. Så som sagt, vær åpen og ærlig så får du hjelpen du trenger.

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Om det blir bedre vet jeg ikke, men ifølge min beste venn som har kjent meg i 8 år så er det noe som alvorlig i veien. sånn virkelig i veien, sånn sinnsyk i veien. hu mener jeg har blitt alvorlig sinnsyk og at jeg er potensiellt farlig

ikke det at jeg er enig i det men hehe :D

Det er ofte slik at det kan være vanskelig å se seg selv oppi alt om man sliter litt. Jeg sier ikke at det er sant det din beste venn sier siden jeg ikke kjenner deg, men jeg sier at det er vanlig å føle at det kanskje er andre det er noe i veien med og ikke seg selv. Så som sagt får du bytte psykolog og ikke prøve å manipulere dem. Da har det i alle fall ingen hensikt å gå dit.

• Liker 2
Skrevet

Bytt psykolog. Du må også tenke på at når du er hos en psykolog er ærlighet og åpenhet svært viktig. Du har skrevet før at du ønsker å manipulere en psykolog. Om du gjør dette vil du ikke få den hjelpen du trenger. Så som sagt, vær åpen og ærlig så får du hjelpen du trenger.

Psykiater og psykolog er en viss forskjell. TS skriver at han gpr til psykiater(e). Jeg ville ikke anbefalt noen å bytte psykiater uten å kjenne til den spesifikke situasjonen. Hadde heller tatt dette opp med den aktuelle psykiateren (eller er de virkelig flere?). Empati er da et viktig tema. Enpati kan variere fra person til person, men også variere hos den samme personen i ulike situasjoner. Om vi kommer i en stor konflikt med noen, kan en del av empatien forsvinne. Det er ikke en konstant størrelse. Noen mennesker mangler helt empati, men jeg håper for ts skyld at han ikke er en av dem.

Anonymous poster hash: 89ea3...636

Gjest avocadoen
Skrevet

Psykiater og psykolog er en viss forskjell. TS skriver at han gpr til psykiater(e). Jeg ville ikke anbefalt noen å bytte psykiater uten å kjenne til den spesifikke situasjonen. Hadde heller tatt dette opp med den aktuelle psykiateren (eller er de virkelig flere?). Empati er da et viktig tema. Enpati kan variere fra person til person, men også variere hos den samme personen i ulike situasjoner. Om vi kommer i en stor konflikt med noen, kan en del av empatien forsvinne. Det er ikke en konstant størrelse. Noen mennesker mangler helt empati, men jeg håper for ts skyld at han ikke er en av dem.

Ja, om TS har opplevd noe traumatisk f,eks kan dette være et resultat av det, men det at han skriver at han manipulerer psykiateren (beklager, jeg leste feil tidligere) så vil ikke behandlingen hjelpe. Psykiater kan man bytte på lik linje med psykolog.

Skrevet

Ja, om TS har opplevd noe traumatisk f,eks kan dette være et resultat av det, men det at han skriver at han manipulerer psykiateren (beklager, jeg leste feil tidligere) så vil ikke behandlingen hjelpe. Psykiater kan man bytte på lik linje med psykolog.

Det kan man, men vi vet ikke om det er reelt at TS manipulerer psykiateren. Han tror det selv, men de fleste psykiatere er relativt oppegående mennesker med lang utdanning og med trening i å drive samtaleterapi. Det er ikke sikkert det er det beste for TS å bytte psykiater, men dette kan man selvsagt føle på selv. Noen ganger er et bytte det rette, andre ganger skyldes det problemer med tilknytning eller personlighet, som ville være lurt å løse hos den nåværende psykiateren (altså ikke bare bytte forsi ting oppleves som vanskelig, for terapi er vanskelig).

Gjest avocadoen
Skrevet

Det kan man, men vi vet ikke om det er reelt at TS manipulerer psykiateren. Han tror det selv, men de fleste psykiatere er relativt oppegående mennesker med lang utdanning og med trening i å drive samtaleterapi. Det er ikke sikkert det er det beste for TS å bytte psykiater, men dette kan man selvsagt føle på selv. Noen ganger er et bytte det rette, andre ganger skyldes det problemer med tilknytning eller personlighet, som ville være lurt å løse hos den nåværende psykiateren (altså ikke bare bytte forsi ting oppleves som vanskelig, for terapi er vanskelig).

Jaja, jeg er helt enig i at han sannsynligvis ikke manipulerer legen, men han kan ikke få hjelp om han ikke er ærlig. Mange som sliter med psykiske problemer må ofte bytte psykolog eller psykiater fordi man har en dårlig connection for å si det sånn :) Og om han har vært i behandling lenge uten fremgang så er det kanskje lurt å bytte tenker jeg :)

Skrevet

Jeg tror det kan bli oppbrukt

Skrevet

Jeg tror det kan bli oppbrukt

På en måte enig, men jeg vil si "oppbrukt" i gåseøyne. Jeg tror at man kan miste evnen til å føle empati hvis man sliter veldig selv. Da har man mer enn nok med seg selv og å holde hodet over vannet. Energiens sum er konstant, og hvis man bruker mye energi på et område (f.eks på å holde seg gående), vil det gå ut over andre områder i livet, som f.eks empati.

Jeg tolker det slik at du har følt empati før, TS, etter som du sier du har mistet empatien din? Har du noen formening om når omtrent det skjedde? Var det i forbindelse med en spesiell hendelse i livet ditt?

Jeg synes det er veldig rart at behandleren din ikke tar dette mer alvorlig. Manglende empati kan i ytterste konsekvens være skummelt for omgivelsene dine.

Skrevet

På en måte enig, men jeg vil si "oppbrukt" i gåseøyne. Jeg tror at man kan miste evnen til å føle empati hvis man sliter veldig selv. Da har man mer enn nok med seg selv og å holde hodet over vannet. Energiens sum er konstant, og hvis man bruker mye energi på et område (f.eks på å holde seg gående), vil det gå ut over andre områder i livet, som f.eks empati.

Jeg tolker det slik at du har følt empati før, TS, etter som du sier du har mistet empatien din? Har du noen formening om når omtrent det skjedde? Var det i forbindelse med en spesiell hendelse i livet ditt?

Jeg synes det er veldig rart at behandleren din ikke tar dette mer alvorlig. Manglende empati kan i ytterste konsekvens være skummelt for omgivelsene dine.

Enig med det du skriver der.

Jeg pleide å bry meg om andre mennesker før i tiden. Men nå så bryr jeg meg fint lite, viss det foreksempel ligger enn gammel dame i veien eller et barn er påkjørt, så bryr jeg meg ikke. (jeg kan ringe nødtelefonen, men det ødelegger ikke nattesøvnen min liksom..) Fordi jeg opplever ikke at andre ville brydd seg om meg.

Anonymous poster hash: 8a63c...124

Skrevet

WubWub; jeg synes du skal si det rett som det er at du trenger mer hjelp og muligens forståelse. Vet ikke hvor ofte du går til behandling, men du kan evt. be om en kort innleggelse av enten fastlege eller psykiater. Jeg ønsker deg alt godt og har blitt glad i deg her på kg. Derfor håper jeg du får empatien tilbake (forstår deg slik at du har hatt den før, men mangler den nå). :hug:

Det som har skremt meg mest her i livet er meg selv, og det er kanskje det samme for deg?

Anonymous poster hash: ba472...af8
Skrevet

Ja det skjedde i 2012 når mine næreste og kjæreste brått og uventet døde, havnet på en mørk plass med mye sorg i flere måneder og alt jeg ønsket meg var en klem og en skulder å gråte på. men det skjedde ikke. så fikk psykiatrien bekymringsmelding og det ble satt inn store ressurser for å hjelpe meg, samtidig ble jeg også satt på en høy dose antidepressiva som jeg går på enda. det er også da jeg føler at jeg mistet mye av min empati, jeg mistet også tristheten. faktisk mistet jeg mye følelser, føler meg helt avflatet og det er ikke bra.

alt jeg vil være er å være et godt menneske som tar vare på andre å sprer glede, jeg vil jeg vil men jeg får det ikke til :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...