Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Så hvis du har drept 100 stk og voldtatt 50 barn og 40 voksne så kan du bli kristen og alt er tilgitt?? Hva med offrene da? Blir de døde til live igjen og får komme tilbake til sine familier? Blir de misshandlede plutselig ikke "ødelagte" fysisk og psykisk??? NEI er svaret der, for din gud er en sadist og egoist tydeligvis som setter bønn og tilbedelse over menneskers ve og vel.... Ikke mange som tenker over...

Anonymous poster hash: 1c36b...341

De trenger bare å tro, så er alt bra igjen, no worries :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis du har drept 100 stk og voldtatt 50 barn og 40 voksne så kan du bli kristen og alt er tilgitt?? Hva med offrene da? Blir de døde til live igjen og får komme tilbake til sine familier? Blir de misshandlede plutselig ikke "ødelagte" fysisk og psykisk??? NEI er svaret der, for din gud er en sadist og egoist tydeligvis som setter bønn og tilbedelse over menneskers ve og vel.... Ikke mange som tenker over...

Anonymous poster hash: 1c36b...341

Om man erkjenner og angrer sin synd, og omvender seg så kan alle bli tilgitt.

• Liker 2
Skrevet

Ja er kristen, og prøver å følge NT... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man erkjenner og angrer sin synd, og omvender seg så kan alle bli tilgitt.

Ja, det er sant. Alle mennesker er født med synd uansett og kan aldri bli perfekt i Guds øyne, så jeg er ikke mer perfekt enn en voldtektsmann selv om jeg ikke ville gjort noe slikt. Mine synder er like ille, fordi alle synder dømmes likt. Så om jeg lyver er det ille det og. 

Anonymous poster hash: 3654e...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men noen som vet mulighetene for å få snakke med prest? Jeg vil gjerne ha en samtale med en prest, men lurer på hvordan det kan gjøres? 

Har opplevd en del uforklarlige ting og følelser de siste årene som jeg gjerne vil prate med en prest om. Jeg føler meg bare sinnsyk, men jeg får absolutt alt jeg ber om (utenom fred på jord altså), og det er ikke ting som bare omhandler meg selv som jeg kan gjøre noe med. F.eks ba jeg til Gud om at samboer skulle få seg jobb, og uka etter hadde han fått seg en jobb som daglig leder med svært god lønn.
Bussen pleier å gå hver dag, men en dag ba jeg om at bussen ikke skulle komme fordi jeg bare ville hjem og sove. Jeg stod på busstoppet og ventet og ventet, og ingen buss kom. Jeg ringte til busselskapet og bussjåføren hadde visst sovnet på jobb og dermed ikke kjørt akkurat den ruta. Hvis det ikke er Gud som spiller inn, er det i alle falle et gedigent sammentreff. 

Så jeg vil snakke med presten om slike ting jeg da

Skrevet

Ja, det er sant. Alle mennesker er født med synd uansett og kan aldri bli perfekt i Guds øyne, så jeg er ikke mer perfekt enn en voldtektsmann selv om jeg ikke ville gjort noe slikt. Mine synder er like ille, fordi alle synder dømmes likt. Så om jeg lyver er det ille det og.

Synes synd på deg hvis det er utgangspunktet dit. Og hvis du lærer det bort til dine barn så er det rett og slett psykologisk misshandling!!

Skrevet

Men noen som vet mulighetene for å få snakke med prest? Jeg vil gjerne ha en samtale med en prest, men lurer på hvordan det kan gjøres?

Har opplevd en del uforklarlige ting og følelser de siste årene som jeg gjerne vil prate med en prest om. Jeg føler meg bare sinnsyk, men jeg får absolutt alt jeg ber om (utenom fred på jord altså), og det er ikke ting som bare omhandler meg selv som jeg kan gjøre noe med. F.eks ba jeg til Gud om at samboer skulle få seg jobb, og uka etter hadde han fått seg en jobb som daglig leder med svært god lønn.

Bussen pleier å gå hver dag, men en dag ba jeg om at bussen ikke skulle komme fordi jeg bare ville hjem og sove. Jeg stod på busstoppet og ventet og ventet, og ingen buss kom. Jeg ringte til busselskapet og bussjåføren hadde visst sovnet på jobb og dermed ikke kjørt akkurat den ruta. Hvis det ikke er Gud som spiller inn, er det i alle falle et gedigent sammentreff.

Joda, gud skaffer jobb og ordner så du får en hviledag ekstra. Men gud gidder ikke gjøre noe med barn som får mark borret inn i øyet sitt eller folk som pines til døde av voldtektsmenn. Neida, gud hjelper til med daglige ting som skjer hver dag....

• Liker 1
Skrevet

For en tragisk gud dette hadde vært....

Man opplever sammentreff hver bidige dag. Alle mennesker som ønsker seg noe, håper på ting etc vil også oppleve følelsen av å "bli hørt". Noe av det du ønsker deg er sannsynlige ting som at samboeren din skulle få jobb, andre ting er særere som at bussen ikke kommer. Greia er at du sannsynligvis har en mengde slike tanker og følelser i løpet av en dag, det har i hvert fall jeg. Men det er når det du "blir hørt" at du legger merke til dette. Dette er enkel psykologi og er hverken sinnsykt eller gudommelig.

Hvis det fantes en allmektig gud som hørte på dine ønsker og fikk f.eks bussen stoppet slik at du slapp å jobbe en dag, hadde denne guden vært så inn i helv... idiotisk og absurd, så grenseløs ondskapsfull og tilbakestående at jeg aldri vil kunne finne ord sterke nok.

Det at den samme guden lar en liten jente i Kongo bli brutalt voldtatt av en militsgruppe for deretter å ligge å forblø i grusomme smerter mens hun ber sin gud om å hjelpe henne. Men nei, denne guden er mer opptatt av å ordne det slik at du kan slappe litt ekstra av en dag. Er dette virkelig en tanke du klarer å tenke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ringe en prest og be om en samtale det. :) Prester er vant til alle mulig slags rare spørsmål og tanker. De er stort sett veldig drevne på det å prate med folk om tro/tvil. :)

Anonymous poster hash: c7b55...36c

• Liker 1
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Jeg tror ikke på gud, og jeg har slike opplevelser ofte. De kan være du som tenker at det har med gud å gjøre, når det egentlig bare er en naturlige sammentreff. Du sier at det gode tingene som skjer, har med gud å gjøre. Kan det ikke bare være at du er åpen for slike ting da? Det MÅ jo ikke være gud bare fordi du ber om det også skjer det. Når en god ting skjer, bringer du inn gud, når en dårlig ting skjer, har det ingenting med gud å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke på gud, og jeg har slike opplevelser ofte. De kan være du som tenker at det har med gud å gjøre, når det egentlig bare er en naturlige sammentreff. Du sier at det gode tingene som skjer, har med gud å gjøre. Kan det ikke bare være at du er åpen for slike ting da? Det MÅ jo ikke være gud bare fordi du ber om det også skjer det. Når en god ting skjer, bringer du inn gud, når en dårlig ting skjer, har det ingenting med gud å gjøre. 

Du kan ikke selv vite at det ikke spiller en Gud inn i dette. Det virker nærmest som om at du misjonerer for ateismen her inne. Fint at du er ateist, men la andre være kristne. Jeg respekterer din tro, så da får du se til å respektere min tro :) Okey? Jeg spurte om hvordan man kan ta kontakt med en prest, og så svarer du ikke på det, men vil heller at jeg ikke skal tro på Gud i stedet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en tragisk gud dette hadde vært....

Man opplever sammentreff hver bidige dag. Alle mennesker som ønsker seg noe, håper på ting etc vil også oppleve følelsen av å "bli hørt". Noe av det du ønsker deg er sannsynlige ting som at samboeren din skulle få jobb, andre ting er særere som at bussen ikke kommer. Greia er at du sannsynligvis har en mengde slike tanker og følelser i løpet av en dag, det har i hvert fall jeg. Men det er når det du "blir hørt" at du legger merke til dette. Dette er enkel psykologi og er hverken sinnsykt eller gudommelig.

Hvis det fantes en allmektig gud som hørte på dine ønsker og fikk f.eks bussen stoppet slik at du slapp å jobbe en dag, hadde denne guden vært så inn i helv... idiotisk og absurd, så grenseløs ondskapsfull og tilbakestående at jeg aldri vil kunne finne ord sterke nok.

Det at den samme guden lar en liten jente i Kongo bli brutalt voldtatt av en militsgruppe for deretter å ligge å forblø i grusomme smerter mens hun ber sin gud om å hjelpe henne. Men nei, denne guden er mer opptatt av å ordne det slik at du kan slappe litt ekstra av en dag. Er dette virkelig en tanke du klarer å tenke?

Hvorfor svarer du dette? Jeg spør om hvordan man kan få snakke med en prest. Ser ikke at du svarer på det spørsmålet jeg da, men. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor svarer du dette? Jeg spør om hvordan man kan få snakke med en prest. Ser ikke at du svarer på det spørsmålet jeg da, men. 

Jeg regnet faktisk med at du vet hvor du får tak i en prest, men hvis du ikke vet det kan jeg gjerne fortelle deg det. Det er bare å ta kontakt med din nærmeste kirke. Hvis du er usikker på hvilke kirke det er kan du bare skrive stedet du bor f.eks Flisa + kirke på google, så dukker kirken(e) opp med tlf nr og kontaktinfo. En av prestens viktigste jobber er å snakke med mennesker som ønsker dette, så de vil nok gå veldig greit.

I kommentaren min svarte jeg deg ikke, men jeg kommenterte det du skrev om dine antagelser rundt det å ønske noe, be om noe og det å bli hørt av en gud. Jeg prøvde å forklare deg hvorfor det kan føles for deg at du blir "bønnhørt" . Her er dette veldig godt forklart https://www.psychologytoday.com/blog/homo-consumericus/201003/does-god-answer-prayers   Jeg prøvde også å fortelle deg hvor ekstremt absurd det er at en gud skal få en bussjåfør til å sove slik at du slipper å jobbe, men ikke bry seg om tusenvis av grusomme lidelser som rammer uskyldige mennesker hver dag. En slik gud er i såfall ondskapsfull og blottet for medfølelse og man bør holde seg langt unna...

Skrevet

Du kan ikke selv vite at det ikke spiller en Gud inn i dette. Det virker nærmest som om at du misjonerer for ateismen her inne. Fint at du er ateist, men la andre være kristne. Jeg respekterer din tro, så da får du se til å respektere min tro :) Okey? Jeg spurte om hvordan man kan ta kontakt med en prest, og så svarer du ikke på det, men vil heller at jeg ikke skal tro på Gud i stedet. 

Ps. ateisme er fravær av tro på en eller flere guder, det er altså ikke en tro.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ps. ateisme er fravær av tro på en eller flere guder, det er altså ikke en tro.  

Jo, du tror det ikke finnes noen Gud. Det er en tro, fordi ingen kan vite om Gud eksisterer. Hvorfor respekterer du ikke andres tro og vil bortforklare andres religiøse opplevelser? Kan du ikke bare la folk tro det de vil? Jeg skjønner bare ikke problemet ditt. 

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Nei jeg regnes meg selv som en agnostiker.

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Nei, du forklarte situasjonen din og jeg prøvde å forklare deg hva det kunne være. Du må tåle å få svar når du skriver om situasjonen din også. 

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Jo, du tror det ikke finnes noen Gud. Det er en tro, fordi ingen kan vite om Gud eksisterer. Hvorfor respekterer du ikke andres tro og vil bortforklare andres religiøse opplevelser? Kan du ikke bare la folk tro det de vil? Jeg skjønner bare ikke problemet ditt. 

La oss si at jeg sier julenissen er ekte, og at folk burde tilbe han. - Nei, julenissen er ikke ekte. 

Det betyr ikke at det er en tro, at julenissen ikke er ekte. Det betyr bare at du er sikker på at julenissen ikke er ekte. Det er fakta :) 

Skrevet

Og jeg er ikke bedre enn en morder, for selv har jeg med mine synder - dersom jeg fortsetter i dem og ikke blir tilgitt - korsfestet Jesus.

Skrevet

Nei, ateisme er fravær av tro. Det har ikke noe med tro å gjøre, En ateist er ikke først og fremst en person som tror at det ikke eksisterer en gud; Ateisten tror ikke på noen gud.

Mulig dette er vanskelig for deg å fortså, men det er egentlig veldig enkelt.

Jeg respekterer sevfølgelig andres tro på ditt og datt, men jeg må da ha lov til å kommentere det folk forteller og lurer på? Når en person beretter om helt normale hendelser, og føler at dette er "religiøse" opplevelser, må det da være lov å snakke om de psykologoske faktorene som spiller inn? Eller mener du oppriktig at dette er hellig, ikke skal diskuteres og i hvert fall ikke på noen måte kritiseres? Hm...  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...