AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #301 Skrevet 17. juni 2015 Nei, ateisme er fravær av tro. Det har ikke noe med tro å gjøre, En ateist er ikke først og fremst en person som tror at det ikke eksisterer en gud; Ateisten tror ikke på noen gud. Mulig dette er vanskelig for deg å fortså, men det er egentlig veldig enkelt. Jeg respekterer sevfølgelig andres tro på ditt og datt, men jeg må da ha lov til å kommentere det folk forteller og lurer på? Når en person beretter om helt normale hendelser, og føler at dette er "religiøse" opplevelser, må det da være lov å snakke om de psykologoske faktorene som spiller inn? Eller mener du oppriktig at dette er hellig, ikke skal diskuteres og i hvert fall ikke på noen måte kritiseres? Hm... Det er ganske sykt av deg å påstå at noen er psykisk syk fordi de opplever noe du selv ikke har opplevd. Om du ser noe jeg ikke har sett eller føle noe jeg ikke har følt, betyr ikke det at det du har sett og følt ikke er reelt. Det betyr bare at jeg selv ikke har sett eller følt det, og da kan ikke jeg uttale meg om hva du har sett og følt og om hva det er. Forstår du? Derfor kan ikke du uttale deg om hva jeg har sett og følt, fordi du ikke har følt det samme selv. Det virker ikke som om at du forstår at det går an å se og føle og oppleve andre ting enn du har. Det virker som om at du tror du selv er sannheten. At du vet hva som er sant og hva som er usant. Og slik er det ikke. For alt du vet kan det jeg har opplevd være sant, men det virker ikke som om at du kan sette deg inn i den situasjonen. Jeg føler det ofte er slik at mange av dere som er ateister er veldig harde mot religiøse og ser på det som eventyr osv og at vi alltid må forsvare vår tro, men hva om det blir motsatt? At jeg skal sitte og si at det du mener er bare helt idioti og at det jeg mener er sannheten? Synes du det er greit? Jeg synes du skal sette deg litt inn i andres situasjon. Jeg synes det er helt greit at du ikke tror på Gud, og at du tror det er rett, men du kan ikke kalle min tro for det samme som å tro på julenissen, for julenissen kommer fra St. Nicholas som ikke er en Gud. Det virker bare som om at du tror din tro er den eneste riktige, og du kan ikke tenke "hmm, hva om kristendom faktisk er det rette". Jeg ville aldri hetset deg for din mening, og jeg respekterer din tro 100%. Det er helt greit å tro at det ikke finnes noe annet enn det du kan se og ta på, men du kan aldri bortforklare andres religiøse opplevelser, fordi du aldri har opplevd det selv. Så enkelt er det. Og derfor kan du ikke kommentere andres religiøse opplevelser, og du kan ikke hevde det er usant eller noe hverdagslig. Anonymous poster hash: 3654e...bf1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #302 Skrevet 17. juni 2015 Og jeg er ikke bedre enn en morder, for selv har jeg med mine synder - dersom jeg fortsetter i dem og ikke blir tilgitt - korsfestet Jesus. Ja, hvis jeg lyver og er stygg mot andre uten å angre og ber om tilgivelse, er jeg ikke bedre enn en voldtektsmann eller morder som ikke angrer eller ber om tilgivelse. Vi er alle mennesker og vi alle synder uavhengig av om vi er født med arvesynd eller ikke. Mennesket er uperfekt i så måte. Synes denne er veldig interessant: http://preik.tv/hvordan-kan-jeg-folge-etter-jesus/ Anonymous poster hash: 3654e...bf1 1
Nefarian Skrevet 17. juni 2015 #303 Skrevet 17. juni 2015 Det er ganske sykt av deg å påstå at noen er psykisk syk fordi de opplever noe du selv ikke har opplevd. Om du ser noe jeg ikke har sett eller føle noe jeg ikke har følt, betyr ikke det at det du har sett og følt ikke er reelt. Det betyr bare at jeg selv ikke har sett eller følt det, og da kan ikke jeg uttale meg om hva du har sett og følt og om hva det er. Forstår du? Derfor kan ikke du uttale deg om hva jeg har sett og følt, fordi du ikke har følt det samme selv. Det virker ikke som om at du forstår at det går an å se og føle og oppleve andre ting enn du har. Det virker som om at du tror du selv er sannheten. At du vet hva som er sant og hva som er usant. Og slik er det ikke. For alt du vet kan det jeg har opplevd være sant, men det virker ikke som om at du kan sette deg inn i den situasjonen. Jeg føler det ofte er slik at mange av dere som er ateister er veldig harde mot religiøse og ser på det som eventyr osv og at vi alltid må forsvare vår tro, men hva om det blir motsatt? At jeg skal sitte og si at det du mener er bare helt idioti og at det jeg mener er sannheten? Synes du det er greit? Jeg synes du skal sette deg litt inn i andres situasjon. Jeg synes det er helt greit at du ikke tror på Gud, og at du tror det er rett, men du kan ikke kalle min tro for det samme som å tro på julenissen, for julenissen kommer fra St. Nicholas som ikke er en Gud. Det virker bare som om at du tror din tro er den eneste riktige, og du kan ikke tenke "hmm, hva om kristendom faktisk er det rette". Jeg ville aldri hetset deg for din mening, og jeg respekterer din tro 100%. Det er helt greit å tro at det ikke finnes noe annet enn det du kan se og ta på, men du kan aldri bortforklare andres religiøse opplevelser, fordi du aldri har opplevd det selv. Så enkelt er det. Og derfor kan du ikke kommentere andres religiøse opplevelser, og du kan ikke hevde det er usant eller noe hverdagslig. Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Hææ? Psykisk syk!! Hvor i all verden har jeg skrevet det, og hvordan kan du i det hele tatt komme med en slik tanke? Alle mennesker har heldigvis en psyke. Det er sinnet eller sjelen, og definerer oss som mennesker. Psykologi er læren om sinnet, om adferd og mentale prosesser. Vi er alle ganske så like når det gjelder psykologiske mekanismer, og det å se mønstre og tenke at ting ikke skjer tilfeldig er menneskelig. La oss si at jeg føler det som et mønster og en sannhet at telefonen alltid ringer når jeg dusjer. Det er veldig lett å trekke en slik slutning fordi man legger veldig godt merke til disse tilfellene. Man tenker ikke over alle gangene telefonen ringer når man ikke dusjer. Man tenker heller ikke over all den tid telefonen ikke ringer når man ikke dusjer, eller de gangene man dusjer og telefonen ikke ringer. Man overvurderer og legger spesielt merke til sammenhengen mellom dusjing og telefonringing. Dette er en normal og svært menneskelig psykologisk mekanisme og har da ingenting med sykdom å gjøre. Man kan da kommentere det når andre forteller om hendelser eller opplevelser, eller er dette et slags tabu? Det du tar opp om julenissen, at ateisme er en tro og at jeg hetser og mener at ateisme er det riktige for alle skjønner jeg lite av og kan ikke kommentere. 2
Gjest Mocchhaa Skrevet 18. juni 2015 #304 Skrevet 18. juni 2015 Det er ganske sykt av deg å påstå at noen er psykisk syk fordi de opplever noe du selv ikke har opplevd. Om du ser noe jeg ikke har sett eller føle noe jeg ikke har følt, betyr ikke det at det du har sett og følt ikke er reelt. Det betyr bare at jeg selv ikke har sett eller følt det, og da kan ikke jeg uttale meg om hva du har sett og følt og om hva det er. Forstår du? Derfor kan ikke du uttale deg om hva jeg har sett og følt, fordi du ikke har følt det samme selv. Det virker ikke som om at du forstår at det går an å se og føle og oppleve andre ting enn du har. Det virker som om at du tror du selv er sannheten. At du vet hva som er sant og hva som er usant. Og slik er det ikke. For alt du vet kan det jeg har opplevd være sant, men det virker ikke som om at du kan sette deg inn i den situasjonen. Jeg føler det ofte er slik at mange av dere som er ateister er veldig harde mot religiøse og ser på det som eventyr osv og at vi alltid må forsvare vår tro, men hva om det blir motsatt? At jeg skal sitte og si at det du mener er bare helt idioti og at det jeg mener er sannheten? Synes du det er greit? Jeg synes du skal sette deg litt inn i andres situasjon. Jeg synes det er helt greit at du ikke tror på Gud, og at du tror det er rett, men du kan ikke kalle min tro for det samme som å tro på julenissen, for julenissen kommer fra St. Nicholas som ikke er en Gud. Det virker bare som om at du tror din tro er den eneste riktige, og du kan ikke tenke "hmm, hva om kristendom faktisk er det rette". Jeg ville aldri hetset deg for din mening, og jeg respekterer din tro 100%. Det er helt greit å tro at det ikke finnes noe annet enn det du kan se og ta på, men du kan aldri bortforklare andres religiøse opplevelser, fordi du aldri har opplevd det selv. Så enkelt er det. Og derfor kan du ikke kommentere andres religiøse opplevelser, og du kan ikke hevde det er usant eller noe hverdagslig. Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Jeg tok opp det med julenissen. Ikke hun andre.
Gjest Mocchhaa Skrevet 18. juni 2015 #305 Skrevet 18. juni 2015 Men noen som vet mulighetene for å få snakke med prest? Jeg vil gjerne ha en samtale med en prest, men lurer på hvordan det kan gjøres? Har opplevd en del uforklarlige ting og følelser de siste årene som jeg gjerne vil prate med en prest om. Jeg føler meg bare sinnsyk, men jeg får absolutt alt jeg ber om (utenom fred på jord altså), og det er ikke ting som bare omhandler meg selv som jeg kan gjøre noe med. F.eks ba jeg til Gud om at samboer skulle få seg jobb, og uka etter hadde han fått seg en jobb som daglig leder med svært god lønn.Bussen pleier å gå hver dag, men en dag ba jeg om at bussen ikke skulle komme fordi jeg bare ville hjem og sove. Jeg stod på busstoppet og ventet og ventet, og ingen buss kom. Jeg ringte til busselskapet og bussjåføren hadde visst sovnet på jobb og dermed ikke kjørt akkurat den ruta. Hvis det ikke er Gud som spiller inn, er det i alle falle et gedigent sammentreff. Så jeg vil snakke med presten om slike ting jeg da Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Jeg må faktisk kommentere dette. Tror du VIRKELIG at dette har noe med gud å gjøre?! Ser du ikke selv hvor tåpelig det der faktisk høres ut? Den andre du diskuterer med har helt, rett. Hadde jo virkelig tatt seg ut om dette var gud som hadde satt i stand. Om det er ditt bilde av gud, da setter du han i dårlig lys syns jeg.
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 18. juni 2015 #306 Skrevet 18. juni 2015 Er Kristen og STOLT. Hva andre måtte mene om min intelligens ut fra min tro bryr meg midt bak for å si det slik. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #307 Skrevet 18. juni 2015 Er Kristen og STOLT. Hva andre måtte mene om min intelligens ut fra min tro bryr meg midt bak for å si det slik. Du er stolt fordi du tror noe? Hvorfor det? Anonymous poster hash: fbefb...c6f
waco Skrevet 18. juni 2015 #308 Skrevet 18. juni 2015 Du er stolt fordi du tror noe? Hvorfor det? Anonymous poster hash: fbefb...c6f Hun tror på det evige liv.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #309 Skrevet 18. juni 2015 Jeg må faktisk kommentere dette. Tror du VIRKELIG at dette har noe med gud å gjøre?! Ser du ikke selv hvor tåpelig det der faktisk høres ut? Den andre du diskuterer med har helt, rett. Hadde jo virkelig tatt seg ut om dette var gud som hadde satt i stand. Om det er ditt bilde av gud, da setter du han i dårlig lys syns jeg. Slutt med hetsinga di. La folk tro på det de vil. Er det mulig? Hvorfor bryr du deg så sterkt? Kan du ikke bare respektere andre mennesker? Anonymous poster hash: 3654e...bf1 2
Gjest Mocchhaa Skrevet 18. juni 2015 #310 Skrevet 18. juni 2015 Slutt med hetsinga di. La folk tro på det de vil. Er det mulig? Hvorfor bryr du deg så sterkt? Kan du ikke bare respektere andre mennesker? Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Du fikk svar på det du kommenterte.
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 19. juni 2015 #311 Skrevet 19. juni 2015 Du er stolt fordi du tror noe? Hvorfor det? Anonymous poster hash: fbefb...c6f Heller fortell meg hvorfor jeg ikke skal være stolt du? Det synes å gå sport i å hetse de som tror - ihverfall på nett. Villig til å vedde at dere neppe hadde vært like kjepphøye ansikt til ansikt. 1
Nefarian Skrevet 19. juni 2015 #312 Skrevet 19. juni 2015 Heller fortell meg hvorfor jeg ikke skal være stolt du? Det synes å gå sport i å hetse de som tror - ihverfall på nett. Villig til å vedde at dere neppe hadde vært like kjepphøye ansikt til ansikt. Man må jo få lov til å være stolt over det man er og det man tror på, om det er snakk om å være homofil eller rødhåret, kommunist eller jøde. Men det man helst bør være stolt over er hva man utretter og hva man betyr for andre personer og for samfunnet. Da betyr det liksom ikke så mye om man er ateist eller mørkhudet... personlige egenskaper og gode gjerninger defineres heldigvis ikke av slike ting
Gjest gundagrynte Skrevet 19. juni 2015 #313 Skrevet 19. juni 2015 Viktigste er vel å ha troen på seg selv...uansett....Og nei, jeg er ikke kristen.
Suppemann Skrevet 19. juni 2015 #314 Skrevet 19. juni 2015 Ja, sa folk. Og med folk mener jeg altså meg selv.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #315 Skrevet 21. juni 2015 Jeg er kristen, men deltar aldri på ungdomsmøter eller vaanlig møter, og leser aldri i bibelen, så følge ikke det som står der. Jeg banner veldi mye, men jeg er kristen innerst inne. Skal begynne å bli aktiv kristen nå ved og begynne og gå på ungdomsmøter for å bli kjent med nye mennesker. Ha en fin kveld videre folkens! Anonymous poster hash: 3bb61...195
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 21. juni 2015 #316 Skrevet 21. juni 2015 Man må jo få lov til å være stolt over det man er og det man tror på, om det er snakk om å være homofil eller rødhåret, kommunist eller jøde. Men det man helst bør være stolt over er hva man utretter og hva man betyr for andre personer og for samfunnet. Da betyr det liksom ikke så mye om man er ateist eller mørkhudet... personlige egenskaper og gode gjerninger defineres heldigvis ikke av slike ting Veldig sant Kan legge at jeg er stolt rødtopp også Men tilbake til saken. Viktigste er at jeg er stolt av at jeg IKKE dømmer andre ut fra hva de tror på. Heldigvis omgir jeg meg med folk som tenker på samme måte og dette er venner og bekjente som er alt fra ateister, humanister, muslimer eller som rett og slett ikke forholder seg til noe, men som respekterer andre. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #317 Skrevet 22. juni 2015 Heller fortell meg hvorfor jeg ikke skal være stolt du? Det synes å gå sport i å hetse de som tror - ihverfall på nett. Villig til å vedde at dere neppe hadde vært like kjepphøye ansikt til ansikt. Voldsomt til sur reaksjon da. Det var da et helt legitimt spørsmål. Hvordan er det hets å spørre hvorfor man er stolt av å tro? Anonymous poster hash: fbefb...c6f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #318 Skrevet 22. juni 2015 Jo, du tror det ikke finnes noen Gud. Det er en tro, fordi ingen kan vite om Gud eksisterer. Hvorfor respekterer du ikke andres tro og vil bortforklare andres religiøse opplevelser? Kan du ikke bare la folk tro det de vil? Jeg skjønner bare ikke problemet ditt. Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Må bare få sagt at en ateist ikke tror på gud/guder. Det er ikke det samme som at en ateist tror at gud ikke finnes. Vi venter bare på bevis for at en eller flere guder finnes. Dessuten, hvis det var en gud som gjorde dette, hvordan vet du at det var din versjon av gud som gjorde det?? En hel rekke spørsmål som ennå ikke er besvart....Anonymous poster hash: 1c36b...341 1
Okapi Skrevet 22. juni 2015 #319 Skrevet 22. juni 2015 Aye. Man må ikke ha en positiv eller negativ holdning til alle tenkelige spørsmål; det går helt fint an (og man kan fint argumentere for at det er det mest - eller eneste - rasjonelle) å si at man rett og slett ikke vet. Om man ikke vet er det naturlig å handle som om svaret er negativt, og det er jo nettopp det f.eks. kristne gjør i forhold til andre religioners guder. Dersom man har denne holdningen til alle guder, så er man altså en ateist. Det er ikke det samme som å mene man kan vite med sikkerhet at ingen guder eksisterer.
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 23. juni 2015 #320 Skrevet 23. juni 2015 Voldsomt til sur reaksjon da. Det var da et helt legitimt spørsmål. Hvordan er det hets å spørre hvorfor man er stolt av å tro? Anonymous poster hash: fbefb...c6f Ikke surt jeg bare spør selv jeg? Og ja det er mye hets - nå sa jeg ikke at DU hetset, men du spurte hvorfor er jeg stolt og jeg spør deg hvorfor skal jeg IKKE være stolt? Er vel legitimt spørsmål det også? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå