AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Hei... Trenger noen gode råd om den tragiske situasjonen jeg har havnet oppi. Feiret julaften med svigermor. Hun dro vekk på ferie 2. Juledag. Vi dro til min familie 4. Juledag og var vekk til mandag etter nyttår. Samboer dro på jobbreise onsdag-fredag. Med andre ord så hadde vi ikke vært lange stunda hjemme. Hun spør om hun kan komme på lørdag (vi hadde allerede avtalt med en venninne at hu skulle komme hit). Samboer sier dette og hun virker sur. Samboer spør om hun blir sur så begynner hun å gråte. Hun spør om vi ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. Ganske så frekt spm. syns jeg, bare fordi vi ikke hadde tid når det passet henne. Samboer sa vi kunne komme søndag. Vi kom søndag. Vi snakker om dette. Jeg forklarer at vi vil ha noe med hun å gjøre, men at det ikke alltid passer når det passer for henne. Hu synes visst det var dårlig gjort at hun ikke kunne komme selv om vi skulle ha annet besøk. Hun sa "dere er alltid velkommen hit selv om det er andre folk her". Jeg forklarte senere at vi er en egen familie og vi må selv få bestemme om vi vil ha besøk og om det passer. Vi har en baby på tre mnd. hun knapt har møtt. Hun forventer alltid at vi skal stille opp når det passer henne. Hun jobber veldig mye i og med at hun er selvstendig næringsdrivende. Men selv om hun jobber mye så kan ikke vi tilpasse oss henne til enhver tid. Jeg har følt lenge at hun ikke liker meg og har drøftet dette for samboer. Og nå i det siste har han fått opp øynene. Men er fortsatt blind. Hun er kanskje litt ego og VELDIG dominerende. Hun ble sur for at vi ikke hadde sendt henne melding om hvordan hun hadde det. Hun har ikke sendt meld til meg men et par til samboer. Og da spør jo selvsagt samboer hvordan hun har det. Er så SLITEN!!! Hvordan forholde seg til henne? Begrense kontakt? Anonymous poster hash: 9729e...cc1 2
galmamma Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Høres akkurat ut som min svigermor! Føler med deg. En ego, dominerende og ekstrem drama Queen er vanskelig å ha med å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Høres akkurat ut som min svigermor! Føler med deg. En ego, dominerende og ekstrem drama Queen er vanskelig å ha med å gjøre. Hvordan takler du det? Begrenser du kontakten på ett vis? Er du alltid med dit? Svarer du henne tilbake? Setter henne på plass? Anonymous poster hash: 9729e...cc1
galmamma Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Hvordan takler du det? Begrenser du kontakten på ett vis? Er du alltid med dit? Svarer du henne tilbake? Setter henne på plass?Anonymous poster hash: 9729e...cc1 Jeg drar aldri på besøk uten at jeg "må", dvs, farsdag, morsdag og diverse bursdager. Jeg svarer og setter hun på plass om hun blir for voldsom. Om det blir altfor voldsomt så sier som oftest samboeren min fra. Hun rakker ofte ned på matlagingen min, vaskingen, barneoppdragelse og andre ting jeg gjør "feil" i hennes øyne. I tillegg så hører hun ikke etter når vi prøver å "bestemme" noe hjemme hos oss. Og så blir hun sur og tar til tårene om vi sier imot henne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Åherregud... Drar ikke dit på morsdag vi nei 😊 Slike dager vil vi som familie ha for oss selv. Men er så rart at de har så lite forståelse for familielivet.. Alt kan ikke handle om dem til enhver tid... Noe jeg skal være tydelig på framover er at vi er en egen familie og at vi tar egne valg.. Om hun velger å gjøre ting annerledes er det ok, men hun må godta at vi gjør ting annerledes. Hun er ikke vår første prio liksom... Er så lei og trist... Anonymous poster hash: 9729e...cc1 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Jeg drar aldri på besøk uten at jeg "må", dvs, farsdag, morsdag og diverse bursdager. Jeg svarer og setter hun på plass om hun blir for voldsom. Om det blir altfor voldsomt så sier som oftest samboeren min fra. Hun rakker ofte ned på matlagingen min, vaskingen, barneoppdragelse og andre ting jeg gjør "feil" i hennes øyne. I tillegg så hører hun ikke etter når vi prøver å "bestemme" noe hjemme hos oss. Og så blir hun sur og tar til tårene om vi sier imot henne. Åherregud... Drar ikke dit på morsdag vi nei 😊 Slike dager vil vi som familie ha for oss selv. Men er så rart at de har så lite forståelse for familielivet.. Alt kan ikke handle om dem til enhver tid... Noe jeg skal være tydelig på framover er at vi er en egen familie og at vi tar egne valg.. Om hun velger å gjøre ting annerledes er det ok, men hun må godta at vi gjør ting annerledes. Hun er ikke vår første prio liksom... Er så lei og trist... Anonymous poster hash: 9729e...cc1Anonymous poster hash: 9729e...cc1 1
galmamma Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Åherregud... Drar ikke dit på morsdag vi nei Slike dager vil vi som familie ha for oss selv. Men er så rart at de har så lite forståelse for familielivet.. Alt kan ikke handle om dem til enhver tid... Noe jeg skal være tydelig på framover er at vi er en egen familie og at vi tar egne valg.. Om hun velger å gjøre ting annerledes er det ok, men hun må godta at vi gjør ting annerledes. Hun er ikke vår første prio liksom... Er så lei og trist... Anonymous poster hash: 9729e...cc1Anonymous poster hash: 9729e...cc1 Hun steller alltid istand på slike dager og ringer som oftest samem dagen om at hun gjør det også, så samboer føler at vi bare må dra da.. og det hadde blitt skikkelig rart om jeg hadde blitt hjemme da.. SÅ vi har avlyst mange mange morsdags/farsdags feiringer hjemme pga. henne..
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Hun steller alltid istand på slike dager og ringer som oftest samem dagen om at hun gjør det også, så samboer føler at vi bare må dra da.. og det hadde blitt skikkelig rart om jeg hadde blitt hjemme da.. SÅ vi har avlyst mange mange morsdags/farsdags feiringer hjemme pga. henne.. Stakkars deg, kjære deg.... Rart.... Jeg sender ikke meld til mine foreldre om hvordan di har det.. De skjønner at vi har nok å stelle med og at de ikke er vår første prio. Svigermødre må vel ha spesialbehandling.. Er så SINT Anonymous poster hash: 9729e...cc1 3
galmamma Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Stakkars deg, kjære deg.... Rart.... Jeg sender ikke meld til mine foreldre om hvordan di har det.. De skjønner at vi har nok å stelle med og at de ikke er vår første prio. Svigermødre må vel ha spesialbehandling.. Er så SINTAnonymous poster hash: 9729e...cc1 Ja.. hun klager over at vi ringer her også! Hallo! Vi bor 5 min unna. Jeg ringer aldri mamma for å spørre hvordan hun har det jeg helle.. Hun bor 5 minutter unna hun også og er ofte innom. 1
galmamma Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Ja.. hun klager over at vi ringer her også! Hallo! Vi bor 5 min unna. Jeg ringer aldri mamma for å spørre hvordan hun har det jeg helle.. Hun bor 5 minutter unna hun også og er ofte innom. Men jeg kan dessverre ikke gi deg noen gode råd.. Bare medlidenhet Annet enn at du burde svare henne og sette henne på plass. Ikke la henne overkjøre deg 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Men jeg kan dessverre ikke gi deg noen gode råd.. Bare medlidenhet Annet enn at du burde svare henne og sette henne på plass. Ikke la henne overkjøre deg Mamma som bor 1 time unna har møtt barnebarnet oftere og spør hele tia om bilder osv... Hun svarer aldri når jeg sender bilder. Så det har jeg slutta med.. Åååååh... Gleder meg til å flytte vekk herfra, hihi..... :-) Anonymous poster hash: 9729e...cc1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 Slik har jeg vært igjennom også. Svigermor satt seg selv høyere enn både barn og barnebarn. Hvorfor alt skulle skje på henne premisser aner jeg ikke, for når vi var på besøk brukte hun svært liten tid på barnebarnet, alt gikk på å fortelle om seg selv. Når hun ikke var første som fikk vite hva barnet vårt skulle hete så laget hun ett helvete på jord. Det var trusler om selvmord, skulle reise seg i kirken under dåpen og protestere fordi hun helst ville ha ett annet navn. Var det familiebesøk for barnet så dukket hun aldri opp når hun var invitert, men forventet at vi skulle ta buss å gå de siste 4 km i all slags vær slik at hun kunne få gi gave til barnet. Må da være enklere for henne å sitte seg i bilen! Siden hun jeg var sammen med aldri turte å si i mot sin egen mor så ble dette også slutten på vårt forhold. Det ble rett og slett for mye, og for ofte innblandinger på ting som heksen ikke hadde noe som helst med! Anonymous poster hash: fe1a3...cbb 2
Sandie Skrevet 12. januar 2015 #13 Skrevet 12. januar 2015 (endret) Hei... Trenger noen gode råd om den tragiske situasjonen jeg har havnet oppi. Feiret julaften med svigermor. Hun dro vekk på ferie 2. Juledag. Vi dro til min familie 4. Juledag og var vekk til mandag etter nyttår. Samboer dro på jobbreise onsdag-fredag. Med andre ord så hadde vi ikke vært lange stunda hjemme. Hun spør om hun kan komme på lørdag (vi hadde allerede avtalt med en venninne at hu skulle komme hit). Samboer sier dette og hun virker sur. Samboer spør om hun blir sur så begynner hun å gråte. Hun spør om vi ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. Ganske så frekt spm. syns jeg, bare fordi vi ikke hadde tid når det passet henne. Samboer sa vi kunne komme søndag. Vi kom søndag. Vi snakker om dette. Jeg forklarer at vi vil ha noe med hun å gjøre, men at det ikke alltid passer når det passer for henne. Hu synes visst det var dårlig gjort at hun ikke kunne komme selv om vi skulle ha annet besøk. Hun sa "dere er alltid velkommen hit selv om det er andre folk her". Jeg forklarte senere at vi er en egen familie og vi må selv få bestemme om vi vil ha besøk og om det passer. Vi har en baby på tre mnd. hun knapt har møtt. Hun forventer alltid at vi skal stille opp når det passer henne. Hun jobber veldig mye i og med at hun er selvstendig næringsdrivende. Men selv om hun jobber mye så kan ikke vi tilpasse oss henne til enhver tid. Jeg har følt lenge at hun ikke liker meg og har drøftet dette for samboer. Og nå i det siste har han fått opp øynene. Men er fortsatt blind. Hun er kanskje litt ego og VELDIG dominerende. Hun ble sur for at vi ikke hadde sendt henne melding om hvordan hun hadde det. Hun har ikke sendt meld til meg men et par til samboer. Og da spør jo selvsagt samboer hvordan hun har det. Er så SLITEN!!! Hvordan forholde seg til henne? Begrense kontakt?Anonymous poster hash: 9729e...cc1 Dette høres jo ut som en ikke helt frisk person.Hun bruker følelsesmessig utpressing for å gi dere dårlig samvittighet.Det er i det minste positivt at hun jobber mye.Hvis hun bare gikk hjemme hadde vel problemene blitt verre.Det eneste å gjøre for dere er vel å prate ut om dette en siste gang,og hvis det ikke hjelper må kontakten begrenses.Godt voksne mennesker endrer desverre skjelden sin egen adferd. Endret 12. januar 2015 av Sandie 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #14 Skrevet 12. januar 2015 Jeg tenker at hun har et lite barnebarn hun nesten ikke får se fordi svigerdatteren fra helvete ikke vil ha svigermor på besøk. Stakkars dame, ikke lett når sønnen finner seg ett troll til kjerring! Du får huske på dette om 25 år når det er ditt barn som aldri kommer til deg fordi ditt svigerbarn syns du er dust. Anonymous poster hash: ad10f...8ba 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #15 Skrevet 12. januar 2015 Slik har jeg vært igjennom også. Svigermor satt seg selv høyere enn både barn og barnebarn. Hvorfor alt skulle skje på henne premisser aner jeg ikke, for når vi var på besøk brukte hun svært liten tid på barnebarnet, alt gikk på å fortelle om seg selv. Når hun ikke var første som fikk vite hva barnet vårt skulle hete så laget hun ett helvete på jord. Det var trusler om selvmord, skulle reise seg i kirken under dåpen og protestere fordi hun helst ville ha ett annet navn. Var det familiebesøk for barnet så dukket hun aldri opp når hun var invitert, men forventet at vi skulle ta buss å gå de siste 4 km i all slags vær slik at hun kunne få gi gave til barnet. Må da være enklere for henne å sitte seg i bilen! Siden hun jeg var sammen med aldri turte å si i mot sin egen mor så ble dette også slutten på vårt forhold. Det ble rett og slett for mye, og for ofte innblandinger på ting som heksen ikke hadde noe som helst med!Anonymous poster hash: fe1a3...cbb Stakkars deg!! Herregud... De sier at de setter barnebarna høyest, men viser det ikke i praksis.. Man kan ikke kjøpe seg respekt vettu... Noen som misforstår det.. Hvertfall min svigermor.. Har svelget mange kameler for å si det slik... Ting hun har sagt.. Men må jo prøve for samboer sin skyld. Elsker jo han over alt på jord + at vi har skapt verdens fineste datter sammen. Men tror han begynner å få øynene mer opp og ser åssen hun er. Sendte han andre sønnen hit for å snakke med samboer. Spurte om han hadde krangla med mora og sånt. Syns det blir så teit. Følte at han skulle sjekke om vi hadde besøk. Anonymous poster hash: 9729e...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #16 Skrevet 12. januar 2015 Jeg tenker at hun har et lite barnebarn hun nesten ikke får se fordi svigerdatteren fra helvete ikke vil ha svigermor på besøk. Stakkars dame, ikke lett når sønnen finner seg ett troll til kjerring! Du får huske på dette om 25 år når det er ditt barn som aldri kommer til deg fordi ditt svigerbarn syns du er dust. Anonymous poster hash: ad10f...8ba Det stemmer ikke. Hun spør ikke om å se det heller. Anonymous poster hash: 9729e...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #17 Skrevet 12. januar 2015 Dette høres jo ut som en ikke helt frisk person.Hun bruker følelsesmessig utpressing for å gi dere dårlig samvittighet.Det er i det minste positivt at hun jobber mye.Hvis hun bare gikk hjemme hadde vel problemene blitt verre.Det eneste å gjøre for dere er vel å prate ut om dette en siste gang,og hvis det ikke hjelper må kontakten begrenses.Godt voksne mennesker endrer desverre skjelden sin egen adferd. Hun forventer at vi skal forandre oss, men ser ikke seg selv.. Irriterende... Samboer ser ikke at hun gjør det, så det er problemet.. Får gjøre det beste ut av det.. Men er så trist og unødvendig Anonymous poster hash: 9729e...cc1 1
lillevill Skrevet 12. januar 2015 #18 Skrevet 12. januar 2015 Når man får barn så blir alt med ett veldig annerledes, og det er mange følelser som er med i bildet. Det kan være svigermor tar en offerrolle her fordi hun prøver å kommunisere følelser hun strever med. Akkurat hva dere burde gjøre er vanskelig å si, men hun føler at hun ikke er med nok, og dere føler at hun er med nok. Babyen er bare tre måneder, og et sånt lite nurk er nok et for hver en bestemor! Hun vil nok oppleve mer av barnet, og kanskje hun er redd for at hun går glipp av opplevelser. Det er også fort gjort å føle seg "verdiløs" da før i tiden var det en tradisjon at man lærte av sin mor / svigermor - Nå så får vi jo alt av ressurser rett i fanget, vi har helsestasjonen, venner i samme situasjon, internett, bøker osv ... Har selv en svigermor som er veldig på'n som bestemor og ivrig på å være sammen med barnet, og kan være ganske vanskelig å ha med å gjøre og kan bli ganske så overkjørende og kontrollerende ovenfor barnet, spesielt om hun har passet barnet i feks noen dager. Jeg synes det er tungt, men setter pris på alt hun har å gi. Det er ikke alle som har en så tilstedeværende og ivrig bestemor. Nei, det er jommen ikke lett å vite hvordan man få en fin balanse, men nå skal du ihvertfall ikke slite deg ut og drive med "catering" Dere bestemmer besøk og setter grenser og tar ansvar for å ha det BRA. Det er vel ikke i hennes interesse å slite ut forholdet dere har, men det kan fort skje om det er fritt frem å plante skyldsfølelser feks Det er ikke bra! Som medmennesker må vi jo bygge opp hverandre, ikke rive ned.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #19 Skrevet 12. januar 2015 Når man får barn så blir alt med ett veldig annerledes, og det er mange følelser som er med i bildet. Det kan være svigermor tar en offerrolle her fordi hun prøver å kommunisere følelser hun strever med. Akkurat hva dere burde gjøre er vanskelig å si, men hun føler at hun ikke er med nok, og dere føler at hun er med nok. Babyen er bare tre måneder, og et sånt lite nurk er nok et for hver en bestemor! Hun vil nok oppleve mer av barnet, og kanskje hun er redd for at hun går glipp av opplevelser. Det er også fort gjort å føle seg "verdiløs" da før i tiden var det en tradisjon at man lærte av sin mor / svigermor - Nå så får vi jo alt av ressurser rett i fanget, vi har helsestasjonen, venner i samme situasjon, internett, bøker osv ... Har selv en svigermor som er veldig på'n som bestemor og ivrig på å være sammen med barnet, og kan være ganske vanskelig å ha med å gjøre og kan bli ganske så overkjørende og kontrollerende ovenfor barnet, spesielt om hun har passet barnet i feks noen dager. Jeg synes det er tungt, men setter pris på alt hun har å gi. Det er ikke alle som har en så tilstedeværende og ivrig bestemor. Nei, det er jommen ikke lett å vite hvordan man få en fin balanse, men nå skal du ihvertfall ikke slite deg ut og drive med "catering" Dere bestemmer besøk og setter grenser og tar ansvar for å ha det BRA. Det er vel ikke i hennes interesse å slite ut forholdet dere har, men det kan fort skje om det er fritt frem å plante skyldsfølelser feks Det er ikke bra! Som medmennesker må vi jo bygge opp hverandre, ikke rive ned. Sånn tenker jeg også.. Men hun vil liksom styre oss virker det som.. Det takler jeg ikke. Har mistet all melken og misstenker det er fordi jeg går og tenker på dette hele tiden :'(Anonymous poster hash: 9729e...cc1
Rotemor Skrevet 12. januar 2015 #20 Skrevet 12. januar 2015 TS, du bryr deg for mye om hva hun gjør og hvahun synes. Ta avstand:) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå