Gå til innhold

Vi er alle Charlie...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

10906478_10204491496941942_3715534903269

Anonymous poster hash: be30d...9dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hetse?

Er det det heter når en ytrer seg mot noe en er uenig med? Hetse er å mobbe, kan man mobbe en religion? Det er forskjell på å si at en synes enkelte i den norske kirke går vel lang i sin bokstavtolkning av Bibelen, og at Navn Navnesen er en idiot.

Nei, men når man ikke finner satire spesielt morsomt og tar seg nær av det, så oppleves det som hets. Det gjaldt ikke bare enkelte muslimer, men også andre. Det var jo blasfemi over hele fjøla. Og jeg tviler på at Marin LePen fant karikaturen av kjønnsorganet sitt spesielt festlig.

Noen synes Charlie Hebdo er viktig og samtidig underholdende, med viktige spark i mange retninger, mens andre ikke synes det. Det er lov å være uenige.

Jeg har ikke sansen for dem, men vil likevel kjempe for deres rett til å trykke det de vil. At det er enkelttegninger jeg finner usmakelig kan jeg fint gi uttrykk for på andre måter. Terror kan ikke forsvares, ikke under noen omstendighet.

Poenget mitt er at forsvarer vi Charlie Hebdo med utgangspunkt i ytringsfriheten, så forsvarer vi også jødekarikaturer, selv om jøder jo ble ofre for terrorhandlingene. Nå har det seg imidlertid slik at Charlie Hebdo sparket en tegner pga angivelig antisemitisme, så akkurat hva som er ytringsfrihet og hva som er uakseptable hatefulle ytringer, kan man jo lure på - og debattere.

Anonymous poster hash: 8f792...86f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...