Gå til innhold

Spleisebryllup - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hypotetisk spørsmål: Hva hvis jeg i stedet bad gjestene gi en valgfri sum i gave, og at dette gikk til å dekke inn deler av utgiftene? Altså at de i stedet for mat "bidro" med pengegaver (og ingenting annet?). Ville dette vært mer "sosialt akseptert"?

Skjønner at mange her inne kommer fra en annen sosial bakgrunn enn meg.. Her jeg kommer fra er ikke denne type bryllup veldig revolusjonerende. Ofte gifter folk seg i de lokale grendahusene, med noen som koker en eller annen form for rimelig middag. Jeg personlig hadde blitt veldig glad for å bli invitert i spleisebryllup. At alle bryllup "skal" være så strømlinjeformet og like, synes jeg ikke noe om. Alternativet til et "vanlig" bryllup blir jo at mange lar være å gifte seg/utsetter det til de har vært yrkesaktive noen år. Å kombinere et fullskalabryllup med et lengre utdanningsløp, etablering i eget hjem samt reprodusjon er jammen ikke bare bare. Da må man ha foreldre som sitter godt i det og som bidrar økonomisk. Det har dessverre ikke jeg.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hypotetisk spørsmål: Hva hvis jeg i stedet bad gjestene gi en valgfri sum i gave, og at dette gikk til å dekke inn deler av utgiftene? Altså at de i stedet for mat "bidro" med pengegaver (og ingenting annet?). Ville dette vært mer "sosialt akseptert"?

Skjønner at mange her inne kommer fra en annen sosial bakgrunn enn meg.. Her jeg kommer fra er ikke denne type bryllup veldig revolusjonerende. Ofte gifter folk seg i de lokale grendahusene, med noen som koker en eller annen form for rimelig middag. Jeg personlig hadde blitt veldig glad for å bli invitert i spleisebryllup. At alle bryllup "skal" være så strømlinjeformet og like, synes jeg ikke noe om. Alternativet til et "vanlig" bryllup blir jo at mange lar være å gifte seg/utsetter det til de har vært yrkesaktive noen år. Å kombinere et fullskalabryllup med et lengre utdanningsløp, etablering i eget hjem samt reprodusjon er jammen ikke bare bare. Da må man ha foreldre som sitter godt i det og som bidrar økonomisk. Det har dessverre ikke jeg.

Vi er nok flere fra små kår her, det er ikke det samme som at man er villig til å la andre betale for bryllupet.

• Liker 2
Skrevet

Det spleisebryllupet du har vært i høres ut til å være utrolig dårlig gjennomført. Men takk for oppsummeringen, da vet jeg hvilke feller jeg IKKE skal gå i. Å legge ut gaveliste rett før blir jo å ødelegge hele konseptet, og selvfølgelig må man ha plass til å oppbevare maten. Heller ikke meningen at en person skal stille med vanvittige mengder mat. Jeg tenker også at vi selvfølgelig stiller med alkohol til gjestene, og ellers alt av "tilbehør" + bryllupskake.

Jeg tror folk vil komme langt billigere ut av det i et slikt bryllup enn ved et vanlig et. Man vil jo vanligvis gi en gave på minst 500, for å "dekke inn" kuvertprisen. Skjønner ikke da problemet med at disse pengene da går til mat, i stedet for til en ubrukelig gave brudeparet ikke trenger.

Det var ikke dårlig gjennomført, men det var i likhet med ditt gjennomført av amatører som ikke har peiling på beregning av mat. Du har ingen plan om hvem som skal ta med hva, de passet på at rettene ble fordelt slik at ikke alle kom med det samme. De passet på at det var nok mat, du kan risikere at det blir for lite. Du kan regne med 9 potetsalater, 4 eggerører og 7 stk grønn salat, men ingen kylling eller fisk. Evt at 11 stk tar med seg litt røykelaks og en pakke kjeks. Det krever mer planlegging enn du tror å få det vellykket, og bare for å ha sagt det, heller for mye mat enn for lite i et selskap!

Problemet er ikke at pengene går til mat i steden for en lysestake. Problemet er alt styret med å lage mat i forkant, frakte den med seg (gjerne på buss eller i taxi om det serveres alkohol), holde det på fanget under vielsen (oida, der rant det litt veske av laksen og ned på kjolen gitt), ny buss/taxi til festen, levere fra seg, passe på å få fat/skål med hjem igjen på kvelden, og håpe at ingen blir matforgiftet fordi maten har stått for varmt.

Ville selvfølgelig aldri bedt en som var intivert i bryllupet mitt stå timevis på kjøkkenet!

Men det er jo indirekte det du gjør når du ber folk ta med mat. Den skal kjøpes, lages til og medbringes. Eller kan jeg komme med 2 pakker pepperskinke fra Rema og så fikser du fat?

Er ikke snakk om at noen skal lage en matrett til 100 stykk! Man tar med det man ville laget til seg/sine, og så deler man på alt. Folk velger selv hvor mye de vil legge i det, men tenker maks 3-400 kr i ingredienser per husstand.

Dette er en god oppskrift på et dårlig koldtbord. Du må ha instrukser på hvem som skal ta med hva, og hvor mye. Jeg er singel, kan jeg stille med en pk Fjordland grøt? Skal single bidra med det samme som en husstand på 5?

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor bryllup skal være den ene tingen hvor det er helt greit å planlegge over all evne og så forvente at andre bidrar til regningen. Har man ikke råd til det bryllupet man har lyst på har man to muligheter - ha et mindre/billigere bryllup eller spare mer.

Dette er en ting å tenke gjennom ts.

Hvis du ikke vil ha gave men heller at folk bidrar til festen (du kan i det minste innrømme at det er økonomisk motivert, for det lyser gjennom i bidragene dine her) så kan du si at i steden for gaver ønsker dere ett bidra til livet sammen og en bryllupsreise, og at penger kan settes på kontonr xxx. Så kan du bruke de pengene på å betale festen, og neste ferie kaller du bryllupsreise og sier pengene gikk dit. Som nevnt over koster det 300 -350 kr for catering pr pers, få noen til å bake kaker, betal alkohol og brus selv, så kommer du langt med 30 000 kr budsjettet ditt (som for øvrig er skrint for bryllup).

Og til info, i spleisebryllupet jeg omtalt i innlegget på side 1 var det ingen som sa til brudeparet at spleising var en dårlig ide, man har da folkeskikken i behold og lirer av seg "så artig og kjekt" selv om man syns det er teit, og sier "det var hyggelig" etterpå selv om det var rævva. Ikke tro at folk alltid er ærlig, selv om det er familie.

Anonymous poster hash: b5461...689

• Liker 6
Skrevet

Vi er nok flere fra små kår her, det er ikke det samme som at man er villig til å la andre betale for bryllupet.

Helt enig. Det blir for dumt.

Anonymous poster hash: ee6e5...8ff

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor kan ikke dere ha det samme? Grendehus og en billig rett, og sikkert noen som kan hjelpe til å bake er par kaker.

Har dere ikke råd til det, så får dere spare!

Men inviterer ikke til bryllup og ber om penger til utgiftene.

Hører du ikke deg selv?!!

Anonymous poster hash: ee6e5...8ff

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ikke vil ha gave men heller at folk bidrar til festen (du kan i det minste innrømme at det er økonomisk motivert, for det lyser gjennom i bidragene dine her) så kan du si at i steden for gaver ønsker dere ett bidra til livet sammen og en bryllupsreise, og at penger kan settes på kontonr xxx. Så kan du bruke de pengene på å betale festen, og neste ferie kaller du bryllupsreise og sier pengene gikk dit. Som nevnt over koster det 300 -350 kr for catering pr pers, få noen til å bake kaker, betal alkohol og brus selv, så kommer du langt med 30 000 kr budsjettet ditt (som for øvrig er skrint for bryllup).

Og til info, i spleisebryllupet jeg omtalt i innlegget på side 1 var det ingen som sa til brudeparet at spleising var en dårlig ide, man har da folkeskikken i behold og lirer av seg "så artig og kjekt" selv om man syns det er teit, og sier "det var hyggelig" etterpå selv om det var rævva. Ikke tro at folk alltid er ærlig, selv om det er familie.

Vel, det kan også hurtig minne om "har alt vi trenger, men her har du kontonummeret vårt". :fnise:

Skrevet

Vel, det kan også hurtig minne om "har alt vi trenger, men her har du kontonummeret vårt". :fnise:

Heller det enn å ha med mat. Men vet om noen som ba om bidrag til bryllupsreise og faktisk brukte det på en uke i New York, med bilder derfra på takkekortene.

Skrevet

Heller det enn å ha med mat. Men vet om noen som ba om bidrag til bryllupsreise og faktisk brukte det på en uke i New York, med bilder derfra på takkekortene.

Ja, blir et valg mellom to onder her.

Skrevet

Har fremdeles ikke fått svar på hvorfor man gjennomfører bryllup man ikke har råd til. Hvis jeg inviterer til selskap anser jeg det som min rolle som vert å sørge for vått og tørt all den tid gjestene er invitert til. Har jeg ikke råd til det inviterer jeg ikke til selskap. Man kan drømme så mye man vil om å invitere storfamilien og alle vennene, men har man ikke råd til mat og drikke til alle så er det uforskammet å dytte kostnadene over på gjestene. Merk at jeg skiller mellom selskap til en anledning og når vennegjengen møtes uformelt.

Anonymous poster hash: 321e2...f58

• Liker 6
Skrevet

Jeg pleier å bli bedt om å ta med kake, i tillegg til gaven på ca tusenlappen fra meg og mannen. Anonymous poster hash: bae67...2c1

Men jeg blir spurt ETTER at gaven er kjøpt. Dette spørsmålet pleier å komme et par-tre uker før bryllupet. Anonymous poster hash: bae67...2c1

Hvor dyre kaker lager du da? Er du konditor? Enten kan du kjøpe en billigere gave, eller så får du vente med å kjøpe gaven til bryllupet nærmer seg. Eventuelt lage en billigere kake. Ingredienser til en daimiskake får du til 100-lappen.

Anonymous poster hash: bc2b3...a87

Skrevet

Ja, blir et valg mellom to onder her.

Er litt enig. Man kan gjøre det enkelt. Jeg kom med noen forslag. Men, du bor i et område der det er mye tilgang til naturen, elg, skogsopp, bær... Og jeg har også slekt i perifere områder som alltid klarer å få til et bryllup som ikke er spleiselag, og ingen vennetjenester og medbrakt i tillegg til velkomstdrikke, drikke til maten, og en til kaffen. Det er alltid noen som gir drikkevarer, konjakk f.eks. og avtaler før bryllupet. Og det faller naturlig, de tilbyr seg selv å gjøre det.

Men ikke alle har samme nettverk, og da stiller saken seg annerledes, for du mener vel ikke at man skal bruke store summer på å feire dagen? Eller mener du at har man ikke penger, kan man la være å gifte seg?

Skrevet

For meg hadde det vært helt greit å bli invitert til "spleisebryllup", så lenge det hadde blitt billigere enn å kjøpe gave/gi en pengesum. Hilsen voksen student :)

Anonymous poster hash: 36a21...27f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig sans for billige bryllup, men ikke for spleisebryllup.

Vi bor på landet, så ekte låver blir ofte brukt. Da tømmer og vasker man en låve, enten den er i faktisk bruk, eller den var i bruk inntil for noen år siden (dem er det mange av, med tempoet gårder legges ned i for tiden).

Uansett: et tilnærmet gratis lokale hvor man kan ta med egen alkohol er viktig. Så handler man inn på polet, og lager mye mat på forhånd. Og så hyrere mann inn noen unge lokale mennesker til å servere og å stå i "baren".

Møbler er gjerne "halve slektas" spisebord, eller noe man får leid på samfunnshuset. Tallerker er de billigste man finner på IKEA. Evt et slikt "sett" som er til overs etter noen andres bryllupe og han gå på omgang :)

Dette er de hyggeligeste bryllupene bryllupene jeg har vært i :)

Evt gjør som jeg og mannen: stille og enkelt med foreldre og søsken på en restaurant.

Anonymous poster hash: bae67...2c1

• Liker 2
Skrevet

Hvor dyre kaker lager du da? Er du konditor? Enten kan du kjøpe en billigere gave, eller så får du vente med å kjøpe gaven til bryllupet nærmer seg. Eventuelt lage en billigere kake. Ingredienser til en daimiskake får du til 100-lappen.

Anonymous poster hash: bc2b3...a87

Poenget mitt var overhodet ikke at jeg skulle trekkes fra kostnader fra gavene, det var det en annen bruker her inne som påstod.

Mitt poeng er at det er vanlig at man ber folk bake en kake. Det har skjedd meg flere ganger enn det ikke har skjedd.

Anonymous poster hash: bae67...2c1

Skrevet

Men må du ha 100 gjester? Vi hadde velkomsfest på fredag hvor min nærmeste familie lagde et enkelt koldtbord, men bryllupet var på 35 stk, en mye mer håndterbar sum på antall gjester. For å få det mest vellykket vil jeg alliert meg med den familien som bor nærmest og bestilt en varmrett fra et cateringsselskap. Så ville jeg ønsket meg penger til et spesifikt formål (reise/oppussing av hus/etc) og dekt inn dine utgifter av bryllupet der. Vi brukte bare 25 000 (+ 15000 til overnatting til alle gjestene), og vi fikk nesten like mye penger tilbake. Da spesifiserte vi også at vi ikke ønsket oss gaver... Så hvis du får hjelp fra 10-15 personer og organiserer de, så tror jeg det vil være lettere.

Skrevet

Jeg syns som sagt spleisefest er greit det, men ikke til 100 stykk! Det høres bare kaotisk ut.

Å be folk betale på for å kunne komme høres ut som en enda dårligere løsning.

Enten må dere kutte antall gjester, eller tenke alternativt. Er det annen mat dere kan servere som ikke er så dyrt? Gryterett? Enkelt koldtbord?

Hva med å droppe mat, og kun ha fest (da må festen starte litt sent)? Og heller servere nattmat? Eventuelt kun ha "enkel fingermat"?

Skrevet

Det krever litt organisering men jeg tror det blir veldig hyggelig! Og nei, hvis man har med en salat eller en kake i et bryllup betyr jo ikke det at man jobber som kokk. Du leverer retten når du kommer og spiser med de andre. Som kokk spiser du restene fra potetfatet når det kommer inn igjen. Jeg syntes godt man kan spørre nære venner/familie om å hjelpe til med hår og sminke og ta med ut på middag i forkant/etterkant som takk. Jeg kommer til å spørre søsteren min om å sy brudekjolen min når jeg skal gifte meg og hun er syerske.

Antar at dere ikke har 100 gjester, og tror de fleste er glade for å hjelpe til! :)

Anonymous poster hash: 2117f...e5f
  • Liker 1
Skrevet

Hva med å droppe mat, og kun ha fest (da må festen starte litt sent)? Og heller servere nattmat? Eventuelt kun ha "enkel fingermat"?

Ja begynt i halv åtte tiden, med fri bar. Det hadde lignet noe.

Skrevet

Jeg kjøper mye heller en gave enn å bruke tid på å lage mat. Da måtte jeg i såfall bestilt noe å ta med, og da får jeg ikke mye for pengene.

Anonymous poster hash: f2790...853
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres utrolig koselig ut med spleisebryllup - dersom dere har en omgangskrets og familie som er av typen som synes sånt er gøy. Noen gjør ikke det (tydelig i denne tråden), og ønsker å komme til ferdig dekket bord og bli vartet opp hele kvelden (noe som er helt i orden for meg). Mens andre igjen synes det er hyggelig, personlig og avslappet med spleiselag. I min familie og omgangskrets vet jeg dette hadde blitt tatt imot med åpne armer, og det høres ut som du vet også TS.

Men, jeg har arrangert endel spleiselag opp igjennom, og jeg har kommet frem til noen punkter som av erfaring er veldig greie.

- Vertskap står for basismat - brød, smør, drikke, dressing, salat osv.

- Vertskap lager en forslagsliste som blir sendt ut til alle - og det er en fordel å sette flere på samme rett, slik at det heller blir nok til alle av et knippe retter, enn en drøss ulike retter som bare metter 2-3. På listen pleier vi å skrive at dersom noen har lyst til å lage noe annet, eller av en eller annen grunn ikke har mulighet til å lage noe og derfor vil ta med seg vin/konfekt/kjeks/ost/druer, så må de bare si fra.

- Vertskap sørger for noen som har ansvar for å ta imot mat, sette frem, holde koldtbord ryddig, fjerne tomme fat og sørge for at rett fat kommer tilbake til rett eier.

Anonymous poster hash: 70609...f4d
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...