Gå til innhold

Spleisebryllup - erfaringer?


Stjert22

Anbefalte innlegg

En ting til her:

Er ikke brudeparet mer glad i vennene sine at de bare glemmer at de ber om tjenester fra vennene sine som vennene heller kunne ha gjort for folk som betalte full pris og ikke sa noe på det den dagen??? Det kan hurtig bli tapte arbeidsinntekter. Og er det greit bare fordi folk er gjerrige/blakke og vil utnytte venners fagkompetanse?

Hvis de uansett tenker å komme i bryllupet ville de ikke kunne jobbet denne dagen uansett. Og dessuten ville jeg aldri funnet på å spørre noen jeg ikke kjenner godt, og som jeg vet vil gjøre det med glede. Selv er jeg musiker, og har spilt gratis i ørten vielser/begravelser/bursdager til venner og familie hvor jeg var invitert. Det ser jeg på som en helt naturlig ting å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting til her:

Er ikke brudeparet mer glad i vennene sine at de bare glemmer at de ber om tjenester fra vennene sine som vennene heller kunne ha gjort for folk som betalte full pris og ikke sa noe på det den dagen??? Det kan hurtig bli tapte arbeidsinntekter. Og er det greit bare fordi folk er gjerrige/blakke og vil utnytte venners fagkompetanse?

Regner med at vennene ville vært i bryllupp uansett, så er ikke så mye arbeidsinntekt å hente andre steder denne dagen..?

I mine øyne er vennskap gi og få, og hadde jeg hatt det minste innstrykk av at det ikke passet seg/bittelitt uvilje, ville jeg stoppet ved første hint om det. Men som sagt, jeg gjør gjerne tjenester i mine venners bryllup, fordi jeg er glad i de og vil at de skal ha en fantastisk dag - den dagen handler for pokker ikke om MEG, men om et lykkelig par som skal starte livet sammen. JA såklart ville jeg gjort det jeg kunne for å få den dagen ekstra bra, og jeg vet at mine venner ville gjort det samme. Så ja, jeg ville kanskje bedt venninnen min om å ordne håret mitt feks, om det hadde passet sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten sammenligning:

Mange har fått med seg at jeg bruker å drikke meg full og trekke et tarotkort her på forumet nu og da. Det gjør jeg med glede og det er meningen det skal være gratis pga det er show ut av det samtidig som jeg hjelper folk bittelitt, men når jeg daglig får fra 3-5 PM fra folk som forventer at jeg skal hjelpe dem med til dels veldig komplekse problemstillinger gratis som tar tid så blir jeg bøs. For en jobb som tar 2-4 timer er noe helt annet enn å trekke et kort sånn i full fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få ordne håret mitt for 1000kr på en salong. Hvis Ts er god venn med denne personen og stiller med sminke og hår produkter selv kan jo den personen bli glad for å bli spurt, og evt betale en symbolsk sum...

Anonymous poster hash: 419ce...79d

Men det er jo ufint å spørre om det når folk lever av det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten sammenligning:

Mange har fått med seg at jeg bruker å drikke meg full og trekke et tarotkort her på forumet nu og da. Det gjør jeg med glede og det er meningen det skal være gratis pga det er show ut av det samtidig som jeg hjelper folk bittelitt, men når jeg daglig får fra 3-5 PM fra folk som forventer at jeg skal hjelpe dem med til dels veldig komplekse problemstillinger gratis som tar tid så blir jeg bøs. For en jobb som tar 2-4 timer er noe helt annet enn å trekke et kort sånn i full fart.

Det kan vel strengt tatt ikke sammenlignes, siden dette er snakk om fremmede her på KG og ikke dine gode venner du ville reist i bryllup til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel strengt tatt ikke sammenlignes, siden dette er snakk om fremmede her på KG og ikke dine gode venner du ville reist i bryllup til?

Det blir det samme: Folk forventer og få noe som tar tid gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det i såfall frekt å spørre en onkel som er prest om å vie seg hvis man ikke skal spørre folk om tjenester de lever av?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i såfall frekt å spørre en onkel som er prest om å vie seg hvis man ikke skal spørre folk om tjenester de lever av?

Ikke så lenke onkelen er Peter Prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i såfall frekt å spørre en onkel som er prest om å vie seg hvis man ikke skal spørre folk om tjenester de lever av?

Nei :)

Det blir det samme: Folk forventer og få noe som tar tid gratis.

Det er da totalt forskjell på å forvente noen av noen helt fremmede, og noen venner? Venner gir du og får du av, altså om jeg hadde forsiktig bedt om å få en tjeneste av ei venninne, hva de enn måtte være, så er det jo fordi jeg selvfølgelig stiller opp on hu trenger noe.. Hva er det venner er til for?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man jobber som kok og jobber som frisør så kan jeg tenke meg at mange av ut av dem blir bare irriterte at venner og bekjente forventer at de skal bruke av sin utdanning gratis for venner og bekjente. Ville du stått på kjøkkenet i timesvis i et bryllup du var buden til??

Eventuelt lagt sminken gratis hvis du var makeupartist og frisere gratis hvis du var frisør?

Ville selvfølgelig aldri bedt en som var intivert i bryllupet mitt stå timevis på kjøkkenet! Frisørjobben er jo gjort i forkant, og skal ikke ha noen voldsomme oppsats-greier, så regner det er unnagjort på et par timer MAKS. Så er hun jo ferdig med sitt før bryllupet i det hele tatt er begynt. Frisøren kjenner jeg godt og er i nær familie med, og vet at hun synes det er veldig stas å få bidra i sånne anledninger. Hvis ikke ville jeg aldri spurt. Så jeg er ikke så hensynsløs og utnyttende som det virker som du har fått inntrykk av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville selvfølgelig aldri bedt en som var intivert i bryllupet mitt stå timevis på kjøkkenet! Frisørjobben er jo gjort i forkant, og skal ikke ha noen voldsomme oppsats-greier, så regner det er unnagjort på et par timer MAKS. Så er hun jo ferdig med sitt før bryllupet i det hele tatt er begynt. Frisøren kjenner jeg godt og er i nær familie med, og vet at hun synes det er veldig stas å få bidra i sånne anledninger. Hvis ikke ville jeg aldri spurt. Så jeg er ikke så hensynsløs og utnyttende som det virker som du har fått inntrykk av.

Det er jo bra, men jeg er egentlig interessert i å diskutere fenomenet spleisebryllup generelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville selvfølgelig aldri bedt en som var intivert i bryllupet mitt stå timevis på kjøkkenet! Frisørjobben er jo gjort i forkant, og skal ikke ha noen voldsomme oppsats-greier, så regner det er unnagjort på et par timer MAKS. Så er hun jo ferdig med sitt før bryllupet i det hele tatt er begynt. Frisøren kjenner jeg godt og er i nær familie med, og vet at hun synes det er veldig stas å få bidra i sånne anledninger. Hvis ikke ville jeg aldri spurt. Så jeg er ikke så hensynsløs og utnyttende som det virker som du har fått inntrykk av.

I de bryllupsmagasinene oppforderes det til å be om hjelp til div ting. Hvs hun synes det er stas å hjelpe til med hår så bare spør, og da kan du skryte av hvor flink hun er under bryllupet så får hun litt gratis reklame :) Man spør jo ofte om hjelp til å ordne gavebordet og andre ting, synes ikke du virker hensynsløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har egen frisørsalong. Hvis hun skulle ordnet håret gratis for alle venninner og "venninner" som skulle gifte seg, så hadde hun antagelig gått bankerott. I følge henne så er det ikke måte på hvor frekke enkelte er. De dukker opp med en bryllupsinvitasjon og forventer en gave på flere tusen i retur. Jeg tror jeg ville ha ventet og hørt om frisøren tilbød sine tjenester gratis, og ikke spurt, med mindre det er din aller beste venninne/ søster.

Å be familie og gjester om å bidra til maten, synes jeg er helt greit, men som gjest så ville jeg ha satt pris på om noen, ikke nødvendigvis brudeparet, hadde oversikt og kunne foreslå hva jeg skulle ta med og hvor mye. Som gjest så vet jo ikke jeg om det kommer 15 eller 50, og om det er 8 andre som har tenkt å ta med spekeskinke. Da blir det jo litt sammenheng over koldtbordet også, og ikke 14 boller salat og 4 kyllinglår. Det er ikke hyggelig som gjest om man ser at man enten har tatt med altfor lite eller altfor mye heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Dreamdrops

Men det er jo ufint å spørre om det når folk lever av det.

Enig i dette.

Èn ting er om denne frisøren har tilbudt, en annen ting er å spørre om det. Er fort noe som kan ta lang tid; kan virke frekt.

Endret av Dreamdrops
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å be venner som er frisører/fotografer/andre profesjoner om å jobbe gratis. Samma om det er bryllup eller ei. Blir det samme som om at mannen min som er lege skal undersøke og ordne resepter gratis til venner og familie.

Har selv ei venninne som er en dyktig frisør, men i vårt bryllup var hun gjest og ikke på jobb.

Ang speisebryllup generelt så foretrekker jeg heller å kjøpe en gave, evt gi en pengesum i gave, kontra å handle inn og bruke tid på å lage en matrett til 100stk. Ville blitt direkte sur hadde jeg blitt spurt om å lage 200 kjøttboller.



Anonymous poster hash: 7510f...e8e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bryllupet hadde jeg ikke orket å gå i, med mindre jeg kjente brudeparet veldig godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde blitt skuffa om jeg ble invitert i spleisebryllup, ideen er god den. Men i løpet av et år, så blir jeg invitert på 2-5 type spleiselag. Noen ganger er vi bare 5 stk, mens noen er det større fest med 20-30 stk. I et bryllup hadde jeg håpet på "noe mer" en større fest, litt finere.
Men for all del, jeg hadde deltatt og hadde ikke sutret over det om jeg måtte ha med meg noe mat. Jeg hadde da tatt med mat til "meg og mine". Altså ca så mye som jeg tenker vi hadde spist, pluss litt til. Dette skal jo så klart fordeles, men jeg hadde ikke tenkt at jeg måtte ha tatt med potetsalat til alle 100 gjestene.

Ellers jobber jeg som fotograf og de bryllupene jeg har vært i har jeg tilbydt meg å ta bilder som bryllupsgave. De får da en gave til en verdi av nesten 20 000 kr. Det blir ikke tapt arbeidsinntekt for jeg hadde jo uansett vært i bryllupet, men de får ingen gave i tillegg. Verdien på det de får av meg er mer en høy nok, og jeg ser på arbeidet jeg gjør som en stor verdi!
Eneste irriterende er at jeg har satt av en viss tid, jeg tar bilder mellom da og da, etter det vil jeg være gjest. Her hadde jeg en venninne i fjor som maste og maste og maste på at hun så gjerne ville ha bilder gjennom hele kvelden og talene. Jeg holdt på å la være å dra i bryllupet, jeg ville sitte ned, slappe av og spise middag sammen med mannen min, ikke løpe rundt å ta bilder. Dette hadde hun lite forståelse for, jeg kunne jo bare sitte på plassen min og "knipse litt. Noe som er helt feil i mine øyne, jeg må jo levere noe bra når det er yrket mitt som står på spill. Disse bildene kommer jo hun til å vise videre. Så sånn sett er det irriterende hvis noen vil utnytte ditt yrke og inviterer deg kun fordi du gjør noe de kan spare penger på...



Anonymous poster hash: d8010...f26
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror konseptet med speisebryllup, og holdningene folk har til det, vil være avhengig av hvilken livssituasjon brudeparet er i.

Flere i familien min har anbefalt meg denne løsningen, og jeg føler meg derfor ganske trygg på at de nærmeste (som er viktigst for meg å ha med denne dagen), ikke vil ha noen sure miner. Vi er begge studenter i en etableringsfase, og har det rimelig stramt økonomisk. Hadde situasjonen vår vært anderledes, ville vi nok valgt en mer "tradisjonell" løsning. Men da ligger bryllupet en del år frem i tid, og det er vi ikke interessert i (har allerede vært samboere i åresvis, og begynner snart å bli på tide med barn).

Vi kunne selvfølgelig valgt å kjøre "lavbudsjett"-middag til gjestene, men da tror jeg faktisk det blir mer vellykket med spleiselag. Og alle får noe de liker. Er litt motstander av at bryllup må være i hundretusen-kronersklassen. Helt greit at noen vil bruke så mye penger på en sånn dag, men syns det bør være rom for andre løsninger også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å be venner som er frisører/fotografer/andre profesjoner om å jobbe gratis. Samma om det er bryllup eller ei. Blir det samme som om at mannen min som er lege skal undersøke og ordne resepter gratis til venner og familie.

Har selv ei venninne som er en dyktig frisør, men i vårt bryllup var hun gjest og ikke på jobb.

Ang speisebryllup generelt så foretrekker jeg heller å kjøpe en gave, evt gi en pengesum i gave, kontra å handle inn og bruke tid på å lage en matrett til 100stk. Ville blitt direkte sur hadde jeg blitt spurt om å lage 200 kjøttboller.

Anonymous poster hash: 7510f...e8e

Er ikke snakk om at noen skal lage en matrett til 100 stykk! Man tar med det man ville laget til seg/sine, og så deler man på alt. Folk velger selv hvor mye de vil legge i det, men tenker maks 3-400 kr i ingredienser per husstand.

Endret av Stjert22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om at noen skal lage en matrett til 100 stykk! Man tar med det man ville laget til seg/sine, og så deler man på alt. Folk velger selv hvor mye de vil legge i det, men tenker maks 3-400 kr i ingredienser per husstand.

Hvis dere velger å gjøre det på den måten så risikerer du å få mye rart av div matretter, og hver matrett vil da mette ca 2-3 stykker, og det blir mye mat som mange ikke får smake.

Og hva med de som kommer langveis ifra og allerede får flere tusen i utgifter? Skal de virkelig kjøpe inn vin/sprit evt ferdig potetsalat og en pakke Strandaskinke på butikken?

Har dere så dårlig råd at dere ikke har økonomi til å betale middagen selv så burde dere ventet noen år samtidig som dere har spart opp penger. Hvis dere har vært sammen i så mange år, hvorfor har dere ikke spart litt allerede?

Når jeg skal være gjest i bryllup jeg er invitert i så vil jeg faktisk være gjest, og ikke kokk/frisør/sjåfør/fotograf/ryddehjelp. Synes faktisk det er mere legitimt å ønske seg penger i gave (så får dere dekket opp hva dere har hatt i utgifter), ordne med mat som ikke koster skjorta, kjøpe inn rimelig alkohol til selve middagen, og la gjestene stå for egen alkohol til selve festen.

Anonymous poster hash: 7510f...e8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...