regine Skrevet 13. januar 2015 #81 Skrevet 13. januar 2015 Spleisebryllup som konsept har jeg ingenting i mot - mange steder er det jo helt normalt at man feks, tar med kake (noe som resulterer i enorme kakebord!) Men: jeg ville planlagt og informert langt bedre og tydeligere enn det det høres ut som du TS planlegger å gjøre. Å si til alle "bare ta med noe å spise" er altfor vagt. Du eller noen andre bør ha en idee om hva slags mat dere ønsker på koldtbordet, fordeling kaldt/varmt, middag/dessert/kaker etc. Du må også si klart ifra hvor mye du forventer at den enkelte lager. Forventer du at enkeltpersoner skal bidra med like mye som en familie? Mye som må tenkes gjennom for at dette skal bli vellykket, men det kan det absolutt bli. De fleste er ikke så kritisk i virkehligheten som det kan virke her på forumet når det kommer til bryllupp - MEN - det krever at dere som vertsskap informerer godt og grundig i forkant. Da tror jeg de fleste aksepterer det. Ellers vil jeg og slutte meg til de som er opptatt av at man IKKE skal be venner/bekjente som er fotograf/frisør/blomsterdekoratør etc om en hel masse gratis tjenester. Dette gjelder i bryllup såvel som i andre situasjoner, men det er kun veldig gode venner man BER om slike tjenester. Det er noe annet hvis noen tilbyr seg, men igjen bør man da ha en klar formening om HVA som tilbys, og ikke bare tro at man kan "ta for seg". lykke til! lykke til.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #82 Skrevet 13. januar 2015 Spleisebryllupene jeg har vært i har hatt mye mindre enn hundre gjester og vært uten langveisfarende. Det mest vellykkede begynte i god tid med forespørsel om hva vi kunne tenke oss å ta med oss, og så fikk brudeparet etter hvert lagt kabalen med hvem som tar med hva slik at det blir jevnt fordelt og nok av alt. Det ble litt justeringer underveis, men det er helt i orden fram til man har handlet inn. På et annet var det litt dårlig kommunikasjon om maten, men det gikk seg til. Det er viktig at alle styrer unna ingredienser noen er svært allergiske mot, for det blir alltid blanding av serveringsbestikk. I stedet for å spørre noen om blomster og frisørtjenester og denslags ville jeg satset på å gjøre det selv, og blitt glad for tilbud som eventuelt måtte komme. Jeg ordnet hår og sminke selv da jeg giftet meg fordi jeg foretrakk å gjøre det selv og var ærlig talt ganske redd for å bli frisert og sminket forbi komfortnivået mitt. Fotograf kan det være en fordel å legge litt penger i hvis ikke en fotograf man kjenner tilbyr seg å gjøre det helt eller delvis som en gave. Alternativt sier man seg fornøyd med amatørbilder. Vi hadde en dyktig amatør som tilbød seg og tok fine om enn ikke profesjonelle bilder som vi er svært fornøyde med. Hun klarte å fange hvor lykkelige vi så ut, og det var det viktigste for oss. Anonymous poster hash: 72af4...251 1
Poserose Skrevet 13. januar 2015 #83 Skrevet 13. januar 2015 Syns det er helt utrolig hva folk forventer når de blir bedt i bryllup! Skal ikke gifte meg på en stund selv, men har regnet på det og hvis jeg vil invitere nærmeste familie så kommer det opp i 50-70000 kr, hvis vi lager forrett og dessert selv! Og da er kjolen budsjettert til 3000 kr og lokalet blir ikke mer enn OK. Jeg har ikke lyst til å bruke så mye på EN dag, da vil jeg heller brukt det på egenandel til leilighet eller bil eller tatt en ferie. Selv om jeg ikke vil bruke så mye penger har jeg utrolig lyst til at hele familien blir med på festen og feirer dagen sammen med oss. Så jeg syns spleisebryllup høres fantastisk ut! Om du planlegger bra, så klart.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #84 Skrevet 13. januar 2015 Syns det er helt utrolig hva folk forventer når de blir bedt i bryllup! Skal ikke gifte meg på en stund selv, men har regnet på det og hvis jeg vil invitere nærmeste familie så kommer det opp i 50-70000 kr, hvis vi lager forrett og dessert selv! Og da er kjolen budsjettert til 3000 kr og lokalet blir ikke mer enn OK. Jeg har ikke lyst til å bruke så mye på EN dag, da vil jeg heller brukt det på egenandel til leilighet eller bil eller tatt en ferie. Selv om jeg ikke vil bruke så mye penger har jeg utrolig lyst til at hele familien blir med på festen og feirer dagen sammen med oss. Så jeg syns spleisebryllup høres fantastisk ut! Om du planlegger bra, så klart. Ja, det høres fantastisk ut at gjestene tar regningen ja... 7
Poserose Skrevet 13. januar 2015 #85 Skrevet 13. januar 2015 Ja, det høres fantastisk ut at gjestene tar regningen ja... Jeg tror alle har fått med seg din mening. Den kommer på ingen måte bedre eller sterkere frem hvis du gjentar deg selv. 5
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #86 Skrevet 13. januar 2015 Jeg tror alle har fått med seg din mening. Den kommer på ingen måte bedre eller sterkere frem hvis du gjentar deg selv. Mon ikke.
Daria Skrevet 15. januar 2015 #87 Skrevet 15. januar 2015 Er ikke snakk om at noen skal lage en matrett til 100 stykk! Man tar med det man ville laget til seg/sine, og så deler man på alt. Folk velger selv hvor mye de vil legge i det, men tenker maks 3-400 kr i ingredienser per husstand. Det høres virkelig ut som oppskriften på en kaotisk og lite tiltalende buffét. På koldtbord/buffét bør det være et begrenset antall retter i nokså store mengder, ikke omvendt. Skal jeg som enkeltperson bidra med en porsjon kyllingsalat og to rundstykker som alle kan dele på? Jeg kjøper heller en gave jeg kan ordne når det passer meg og som er grei å få med seg, enn å måtte stå kvelden før og lage mat etter brudeparets ønske, for så å måtte frakte med meg denne på kollektivtransport og sitte med den i fanget under vielsen. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor bryllup skal være den ene tingen hvor det er helt greit å planlegge over all evne og så forvente at andre bidrar til regningen. Har man ikke råd til det bryllupet man har lyst på har man to muligheter - ha et mindre/billigere bryllup eller spare mer. 7
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2015 #88 Skrevet 15. januar 2015 Jeg har aldri helt skjønt hvorfor bryllup skal være den ene tingen hvor det er helt greit å planlegge over all evne og så forvente at andre bidrar til regningen. Har man ikke råd til det bryllupet man har lyst på har man to muligheter - ha et mindre/billigere bryllup eller spare mer. Godt poeng.
veslefrøken Skrevet 15. januar 2015 #89 Skrevet 15. januar 2015 Var i spleisebryllup i sommer faktisk. Men vi var så få at det var ikke noe problem. Her var det brudeparet som egentlig bare ville feire med kake og fest, så forlovera dro sammen til middag og. Men det var ikke snakk om dyre retter, noen tok med varmt, noen kaldt, noen bakte hjemmebakt loff, andre kaker. Det ble fordelt på en veldig fin måte, men som sagt dette var ikke for 100 pers heller. Vil tro det blir mere trøblete med fordelingen i grunn.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #90 Skrevet 15. januar 2015 Syns det er helt utrolig hva folk forventer når de blir bedt i bryllup! Skal ikke gifte meg på en stund selv, men har regnet på det og hvis jeg vil invitere nærmeste familie så kommer det opp i 50-70000 kr, hvis vi lager forrett og dessert selv! Og da er kjolen budsjettert til 3000 kr og lokalet blir ikke mer enn OK. Jeg har ikke lyst til å bruke så mye på EN dag, da vil jeg heller brukt det på egenandel til leilighet eller bil eller tatt en ferie. Selv om jeg ikke vil bruke så mye penger har jeg utrolig lyst til at hele familien blir med på festen og feirer dagen sammen med oss. Så jeg syns spleisebryllup høres fantastisk ut! Om du planlegger bra, så klart. Skal andre betale for at dere har valgt å gifte dere? Anonymous poster hash: 34284...a5c 6
Stjert22 Skrevet 15. januar 2015 Forfatter #91 Skrevet 15. januar 2015 Skal andre betale for at dere har valgt å gifte dere? Anonymous poster hash: 34284...a5c Folk betaler jo ikke noe mer i et spleisebrullup enn de ville gjort i et HVILKET som helst annet bryllup! Snarere tvert imot. Dette med at gjestene kommer så utrollig dårlig ut av det er ikke et gyldig argument! Det at brudeparet kommer så utrolig mye bedre ut av det trenger heller ikke nødvendigvis stemme. Vi har budsjettert med ca 30000 til festen. Så vi går på ingen måte i pluss, om noen skulle være redd for det. Skjønner at det er stor rigiditet der ute når det gjelder hvilke forventninger man har som gjest: det man gir må være en symbolsk gave, som for ALL DEL ikke må foreksles med verdiene man ville brukt på en pastasaltat! Herlighet. Disse bridezilla-tendensene som jeg forsøker å ta knekken på så godt jeg kan, har visst sterkere rotfeste enn først antatt.
ViljaH Skrevet 16. januar 2015 #92 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har vært på en del arrangementer som er spleiselag, uten at noen ordner med fordeling. Ofte så tar de fleste med en kake (enklere) eller noe småtteri til mat (dipp og chips) og så blir det lite faktisk mat. Så du bør organisere litt, og ikke overlate til tilfeldighetene. Siste bryllupet jeg var i, hadde jeg med kake siden det er tradisjon for oss. Det var det ikke for den store andre slekten, og bruden hadde ikke tenkt på å si noe...antok vel det ordnet seg. Det ble alt for lite kake.
MaryLL Skrevet 16. januar 2015 #93 Skrevet 16. januar 2015 (endret) Syntes et spleisebryllup høres topp ut jeg. Hvis det er det dere ønsker, så er det det dere inviterer til Folk må få hodet ut av sin egen rompe og se at ikke alle ønsker eller kan invitere til et tradisjonelt bryllup med fri bar, 5 retter og hei hvor det går. Dagen er deres, gjør som dere vil! Hvis noen syntes det er frekt eller ikke vil komme fordi de må bidra med en liten matrett så tenker jeg at det er like greit at de blir hjemme. Hvem vil vel feire dagen med snurpete folk som lager dårlig stemning uansett? Jeg har ingen erfaring med spleisebryllup, men en del erfaring med spleisejulebord/bursdager osv. Det blir alltid topp stemning og masse god mat. De som kommer utenby`s fra har tatt med snacks isteden for mat. Kommer de med fly kan de jo bare stoppe innom Rema og kjøpe ett par poser potetgull Som gjest hadde jeg nok satt pris på å få info om hvor mye jeg skulle tatt med. F.eks mat for 100,- per hodet. Da slipper du masse mld fra forvirret gjester som er usikker på antall gjester og hvor mye mat de skal ta med. Og det kan være lurt at mat meldes inn. Ser du at det blir veldig lite av noe kan så har du muligheten til å ordne litt ekstra selv. Endret 16. januar 2015 av MaryLL 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #94 Skrevet 16. januar 2015 Jeg pleier å bli bedt om å ta med kake, i tillegg til gaven på ca tusenlappen fra meg og mannen. Anonymous poster hash: bae67...2c1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #95 Skrevet 16. januar 2015 Jeg pleier å bli bedt om å ta med kake, i tillegg til gaven på ca tusenlappen fra meg og mannen.Anonymous poster hash: bae67...2c1 du blir ikke bedt om å ta med en tusenlapp. skal du bake kake kan du fint gi 700kr i stede Anonymous poster hash: 419ce...79d 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #96 Skrevet 16. januar 2015 du blir ikke bedt om å ta med en tusenlapp. skal du bake kake kan du fint gi 700kr i stedeAnonymous poster hash: 419ce...79d Men jeg blir spurt ETTER at gaven er kjøpt. Dette spørsmålet pleier å komme et par-tre uker før bryllupet. Anonymous poster hash: bae67...2c1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #97 Skrevet 17. januar 2015 Jeg ville ikke i min villeste fantasti "forlangt" at gjestene skulle stille med det som trengs for å ha et bryllup, enten det er tjenester eller mat! Med mindre det er type bestevenninne, så syns jeg det er frekt å be om feks frisør som gave-tjeneste. Det samme med mat! At en tante osv vil bake kaker er en ting, men at alle skal styre med å lage mat? Ærlig talt. Da får dere heller ha billig lokale og enkel mat som DERE har råd til. Dere er vertskap og inviterer til fest, og da er det ikke gjestene som skal ordne alt. Syns jeg ser for meg at vi hadde blitt invitert i bryllup et stykke unna, og skal ha med oss mat el.lignende. Kjempepraktisk. Spar.egne.penger og SÅ bryllup.Anonymous poster hash: ee6e5...8ff 3
Emmerdale Skrevet 17. januar 2015 #98 Skrevet 17. januar 2015 Det høres greit ut i teorien, men da må planleggingen være god, nesten så god at det kreves hjelp av en som er dyktig på å arrangere selskap. Jeg har en tante som er typen og som har full oversikt og som jeg kan ringe til hvis det er noe jeg lurer på, mengde osv. Da har det ikke vært i forbindelse med bryllup, og aldri mer enn 20 gjester selv om hun ville kunnet gi råd også i forbindelse med større selskap. Dere kan ikke forvente at gjestene tar med maten under selve vielsen, men selv stå for å få det brakt til lokalet. En i tråden nevnte en sum på cirka 300 kroner per person. Det høres mye ut når du kan bestille et koldtbord til rundt samme sum eller lavere og en singel vil kanskje føle det urettferdig sammenlignet med en hel familie på fem. Her er et eksempel på priser: http://www.gunnarruud.no/Catering/koldtbord.html At noen tar med kaker synes jeg er greit, men her må dere også planlegge litt. Enig med fotografen som sier at det er for mye forlangt at hun skal stille opp under alle talene. Frisøren man kjenner kan man ikke kreve stort av, kanskje en rabatt hvis det ikke er en av brudens aller nærmeste. Så må man kanskje ta hensyn til de som har allergi. Her har jeg lite erfaring, men har man koldtbord blir ofte bestikket byttet på. Et alternativ er å ha et eget bord forbeholdt de med allergi og vegetarianere, eller servere en ekstra rett eller to. Det kan et cateringselskap ordne med. Jeg ville heller betalt covercharge på 2-400 kroner og latt et cateringfirma overta, eventuelt leid inn par faglærte/ufaglærte kokker for dagen og gått for foreksempel en viltgryte, evt spekemat eller koldbordet, hoppet over både forrett og dessert siden det blir kakebord. Men ville hatt en velkomstdrink, både med og uten alkohol. Ville også satset på et lokale der gjestene kan ta med medbrakt eller kjøpe alkohol og alkoholfritt til innkjøpspris. Men da er dere avhengig av at noen hjelper til med salget og bør ikke ha for lang gjesteliste. Tror også dere må søke skjenkebevilgning til arrangementet, men det bør gå greit. De nærmeste av gjestene kan kanskje hjelpe til og avlaste hverandre, men det kommer an på hvor stivt det skal være. Dere kan også spørre om noen kjenner noen som kan hjelpe til med det og delta som gratispassasjerer, men dere må ikke overlate ansvaret til bare to, tre personer i og med at de også skal kunne delta på festen. Dette er bare noen forslag. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #99 Skrevet 17. januar 2015 I grunnen et bra konsept, men det krever ganske mye av gjestene. Å skulle forberede, lage, oppbevare og frakte en rett til koldtbord krever mye mer tid, innsats og planlegging enn å kjøpe en gave. Ikke forvent at gjestene ser på dette som noe positivt ("slipper gave"). Jeg er glad i å lage mat, men foretrekker å komme til dekket bord når jeg skal i bryllup. Til nærmeste familie har jeg selvsagt ikke noe problem med å hjelpe mye til, men til en venninne eller mer perifer familie ville jeg sett på det som et ork. Anonymous poster hash: 7ab4a...70b Dette!!Anonymous poster hash: ee6e5...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #100 Skrevet 17. januar 2015 Dette!!Anonymous poster hash: ee6e5...8ff Og tenk på alle som ikke liker å lage mat osv. Min mann hadde heller takket nei enn å komme i et slikt bryllup dersom han alene måtte ordenes matlaging. Eneste unntak er nær familie, men de hadde aldri bedt om noe sånt da.. Og forslaget til ts om at de som kommer langveis fra, kan ta med fruktfat eller lignende?! Jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Du sier at grunnen er at dere ikke ønsker gaver, men at det er litt økonomiske grunner også. Bullshit, dette lyser økonomiske grunner. Hvis ikke hadde dere heller best gjestene gi bidrag til en valgt veldedig organisasjon feks? Dere får spare som alle andre. Heller det og festen på grendehus med Gryterett servert, enn at gjestene skal ha med eget. Ærlig talt .Anonymous poster hash: ee6e5...8ff 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå