Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått tatt prøver hos en annen lege! TSH var for høy. Var kun den prøven som var klar når var innom. Men nå er jeg hvertfall i gang, og skal sendes videre til spesialist.

Så godt å vite at det faktisk var noe, og at det ikke bare var i hodet mitt.

Til spesialist? Hvorfor?

Hypothyreose kan fint behandles av fastlegen uten at spesialist må blandes inn (såfremt at fastlegen er oppegående - det er jo langt fra alle som har noe som helst peiling på lavt stoffskifte).

Anonymous poster hash: 768f0...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til spesialist? Hvorfor?

Hypothyreose kan fint behandles av fastlegen uten at spesialist må blandes inn (såfremt at fastlegen er oppegående - det er jo langt fra alle som har noe som helst peiling på lavt stoffskifte).

Anonymous poster hash: 768f0...cea

Rett og slett fordi han som tok prøvene mine ikke er fastlegen min, og han jeg har som fastlege ikke kunne brydd seg mindre. Så det letteste var å henvise meg til en som kan dette og interesserer seg for det.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei igjen:)

Da har jeg fått svar på mine prøver:

TSH 2,22 (0.4-4,5)

T3 5,0 (3,1-6,8)

T4 12,6 (9,5-22)

Tras <1,5 (<1,5)

TPO 14 (<33)

B12 215 (167-540)

D2 67 (37-131)

B9 Folsyre 6,7 (6-36)

Noen her som har noen synspunkter og kan hjelpe meg å tolke om alt er normalt?

Skrevet

Hei igjen:)

Da har jeg fått svar på mine prøver:

TSH 2,22 (0.4-4,5)

T3 5,0 (3,1-6,8)

T4 12,6 (9,5-22)

Tras <1,5 (<1,5)

TPO 14 (<33)

B12 215 (167-540)

D2 67 (37-131)

B9 Folsyre 6,7 (6-36)

Noen her som har noen synspunkter og kan hjelpe meg å tolke om alt er normalt?

Bruker du stoffskiftemedisin?

Skrevet (endret)

Nei:)

Iflg legen er jeg frisk:) Er bare så forferdelig trett og uopplagt..

Men tenker selv at B12 og folsyre (B9) er litt lavt? Bør jeg ta vitamintilskudd eller er det unødvendig?

Endret av Prippa
Skrevet (endret)

Nei:)

Iflg legen er jeg frisk:) Er bare så forferdelig trett og uopplagt..

Du har negativ anti-TPO, så du har, iallefall nå, ikke en autoimmun prosess gående som angriper kjertelen. Selv om din TSH er litt høy, er FT3 fin, så jeg vil mene det ikke er stoffskiftet ditt som er problemet.

Men du har ikke en veldig høy D-vitamin og en lav B12 selv om de er innafor referanseområdet. Har du noen symptomer fra tarmen? For en ubehandlet cøliaki kan gi lav D-vitamin, lav folsyre, lav b12 og forhøyet TSH.

Lav D-vitamin og B12 kan i seg selv gi tretthet og slapphet.

Endret av zellica
Skrevet

Har ikkje cøliaki, har tatt en "hjemmetest", men magen er veldig ofte vrang. Men det er "bare" luft, forstoppelse og en sjelden gang plutselig løs mage. Får prøve meg med litt vitamintilskudd, så sprudler jeg sikkert til helgen. Er i hvert fall glad for at stoffskiftet er fint! Hører om så mange som har problemer med riktig medisinering og masse bivirkninger av Levaxin!

Får ta tran; iflg reklamen er det det som funker ;) Samt et b-kompleks :)

Takker for info:)

Skrevet

Har ikkje cøliaki, har tatt en "hjemmetest", men magen er veldig ofte vrang. Men det er "bare" luft, forstoppelse og en sjelden gang plutselig løs mage. Får prøve meg med litt vitamintilskudd, så sprudler jeg sikkert til helgen. Er i hvert fall glad for at stoffskiftet er fint! Hører om så mange som har problemer med riktig medisinering og masse bivirkninger av Levaxin!

Får ta tran; iflg reklamen er det det som funker ;) Samt et b-kompleks :)

Takker for info:)

Hjemmetest er ikke nok til å utelukke cøliaki. Da må det blodprøver og gastroskopi til. Og skal du få opp verdiene dine med tran, blir det mye trandrikking på deg fremover. ;)

Skrevet

Hjemmetesten er en blodprøve? https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30395er denne ubrukelig? Men uansett, jeg tror ikke jeg har cøliaki...

Hva anbefaler du at jeg skal ta av kosttilskudd da? Liker jo ikkje tran...

Ja den er, om enn ikke ubrukelig, så iallefall ikke noe diagnostisk verktøy. Skikkelige blodprøver gir ikke alltid korrekt svar, så en hjemmetest skal du ikke stole på.

Når det gjelder tips om vitaminer sender jeg deg en PM, slik at jeg ikke blir moderert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...