Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lyst til å høre om noen andre har hatt samme symptomer og hvordan de har gått frem for å gjøre noe med det. Legen min avfeier alt og sjekker aldri opp mer enn han må..

De siste årene har det ballet på seg med symptomer:

Trett, tiltaksløs, deprimert

Fryser alltid og mer en andre

Svak, blir sliten i armene av å sminke meg

Har brystmelk, men aldri ammet

Lav kroppstemperatur

Sliter med å huske ting

Klarer ikke å konsentrere meg over lengre tid

Mister mye hår

Mye vann i kroppen. Ansiktet ser noen dager ut som en ballong

Vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i det for å få hjelp.. Er det noen som har erfaring med mer spesialiserte klinikker f.eks? Orker jo ikke å ha det sånn her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen av symptomene dine kan ha med stoffskifte å gjøre, men denne listen er ikke nok til å gi en diagnose.

Det er en enkel blodprøve å finne ut av om du lider av hypotyreose (som tretthet, frostig osv kan være symptomer på), men det er ikke nødvendigvis det som er problemet.

Jeg tipper (og med tipping mener jeg virkelig vill gjetning!) at du har et annet problem som igjen fører til lave nivåer av tyroxin.

Be om blodprøve.

AnonymBruker
Skrevet

Har du aldri fått sjekket stoffskiftet ditt? Bytt fastlege hvis han nekter deg å ta denne prøven.



Anonymous poster hash: 2a049...aec
Skrevet

Han har tatt de engang tidligere.. Men han tok ikke alle prøve, ser flere snakker om opptil 5 forskjellige blodprøver. Og selv om jeg ligger innenfor referanseområdet, så er det jo også de som reagerer på å ligge lavt der..

Men kunne gjerne tenke meg en som er mer spesialisert på dette område, fordi burde kanskje også da ha kunnskap om thyroksin?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og dette testes jo med vanlig blodprøve :) Du kan absolutt få svar på dette via fastlegen din :)



Anonymous poster hash: 20067...9a7
  • Liker 1
Skrevet

Vil anbefale deg sterkt å bytte fastlege, ts



Anonymous poster hash: 98766...454
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei:)

Jeg har akkurat samme symptomer som beskrevet av Hikka. Jeg tok en blodprøve og svaret ble: TSH 1,6. Dette sier legen min er veldig bra og at jeg er frisk som en fisk. Så da er jeg vel bare lat da... :)



Anonymous poster hash: 4eb63...7e0
Skrevet

Noen av symptomene dine kan ha med stoffskifte å gjøre, men denne listen er ikke nok til å gi en diagnose.

Det er en enkel blodprøve å finne ut av om du lider av hypotyreose (som tretthet, frostig osv kan være symptomer på), men det er ikke nødvendigvis det som er problemet.

Jeg tipper (og med tipping mener jeg virkelig vill gjetning!) at du har et annet problem som igjen fører til lave nivåer av tyroxin.

Be om blodprøve.

Nei, det er ikke én enkel blodprøve. Det er en hel rekke med blodprøver man bør ta om det er mistanke om stoffskiftesykdom. Mange leger vet ikke dette, og derfor går noen med udiagnostisert stoffskiftesykdom i årevis før de får hjelp.

TSH er ikke et stoffskiftehormon. Verdier som Ft3, Anti-TPO, TRAS, og Ft4 er viktigere å følge med på ved vanlig stoffskiftesykdom, spesielt etter medisinering.

En UL av kjertelen din kan også bekrefte lavt stoffskifte.

  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke én enkel blodprøve. Det er en hel rekke med blodprøver man bør ta om det er mistanke om stoffskiftesykdom. Mange leger vet ikke dette, og derfor går noen med udiagnostisert stoffskiftesykdom i årevis før de får hjelp.

TSH er ikke et stoffskiftehormon. Verdier som Ft3, Anti-TPO, TRAS, og Ft4 er viktigere å følge med på ved vanlig stoffskiftesykdom, spesielt etter medisinering.

En UL av kjertelen din kan også bekrefte lavt stoffskifte.

Jeg tror jeg tok en blodprøve der verdien var for lav eller høy. Men så 6 uker senere tok jeg en ny prøve og da var alt i orden. Gjelder ikke dette da?

Anonymous poster hash: 3a566...972

Skrevet

Jeg har endelig fått tatt prøver hos en annen lege! TSH var for høy. Var kun den prøven som var klar når var innom. Men nå er jeg hvertfall i gang, og skal sendes videre til spesialist.

Så godt å vite at det faktisk var noe, og at det ikke bare var i hodet mitt.

Skrevet

Nei, det er ikke én enkel blodprøve. Det er en hel rekke med blodprøver man bør ta om det er mistanke om stoffskiftesykdom. Mange leger vet ikke dette, og derfor går noen med udiagnostisert stoffskiftesykdom i årevis før de får hjelp.

TSH er ikke et stoffskiftehormon. Verdier som Ft3, Anti-TPO, TRAS, og Ft4 er viktigere å følge med på ved vanlig stoffskiftesykdom, spesielt etter medisinering.

En UL av kjertelen din kan også bekrefte lavt stoffskifte.

For TS er det en enkel blodprøve :) Jeg sa ikke én enkelt. Jeg tror og håper fastlegen bestiller de prøver som trengs, og at TS kun trenger møte opp og ta blodprøve.
Skrevet (endret)

Er jeg hypokonder om jeg går til legen igjen og ber om flere prøver enn bare TSH når TSH er 1,6? Eller er det helt bortkastet?

Ev hva slags prøver må jeg ta da?

Endret av Prippa
Skrevet

Jeg tror jeg tok en blodprøve der verdien var for lav eller høy. Men så 6 uker senere tok jeg en ny prøve og da var alt i orden. Gjelder ikke dette da?

Anonymous poster hash: 3a566...972

Hvis prøvene viste LS, og senere går tilbake så kalles det ofte subklinisk hypothyreose. Det kan være et tegn på at kroppen din er i ferd med å utvikle autoimmunt lavt stoffskifte. Det kan forklare symptomene dine. Du bør få tatt Anti-TPO. Da får du sjekket om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen i blodet. :) Men det kan være mye annet også. Vitaminmangel f.eks.

Stoffskifteprøver bør tas fastende kl. 8.00 for å få et så nøyaktig svar som mulig. D-vitaminer, jern, og B12 er også viktig å sjekke mtp. symptomene dine. Be også om utskrift av prøvene dine. Selv om prøvesvarene er innenfor referanseområdene så betyr det ikke at de er bra.

Folk flest føler seg bedre når B12 er over 500, og D-vitamin i mellom 100-125.

For TS er det en enkel blodprøve :) Jeg sa ikke én enkelt. Jeg tror og håper fastlegen bestiller de prøver som trengs, og at TS kun trenger møte opp og ta blodprøve

Sant det. Beklager det.

Fastleger flest tar bare FT4 og TSH som oftest. Det er ikke tilstrekkelig, dessverre. Blodprøvene bør utvides når pasienten har symptomene, men de blir sjeldent det da leger flest ikke er blitt opplært eller informert om dette.

  • Liker 1
Skrevet

Er jeg hypokonder om jeg går til legen igjen og ber om flere prøver enn bare TSH når TSH er 1,6? Eller er det helt bortkastet?

Ev hva slags prøver må jeg ta da?

TSH på 1.6 er ikke særlig høyt med mindre du er medisinert, men det er en uting at leger nå fokuserer svaret rundt TSH. Som jeg har nevnt tidligere så er TSH ikke et stoffskiftehormon, og TSH er ikke nødvendigvis det man skal se etter når det kommer til stoffskiftet, så nei jeg vil så absolutt ikke si at du er hypokonder. Du gjør rett i å få det undersøkt grundig før du slår deg ro med det. :)

FT4

FT3

Anti-TPO

Tras

Videre utredning kan være å sjekke ut rT3, Total T3 og Total T4.

Hvis FT3 og FT4 er for høyt så tyder det på høyt stoffskifte. Hvis de er lave så tyder det på lavt stoffskifte.

Høy Anti-TPO vil tyde på autoimmun hyperthyreose (LS), Hashimotos sykdom.

Høy Tras vil tyde på autoimmun hyperthyreose (HS), Graves sykdom.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har endelig fått tatt prøver hos en annen lege! TSH var for høy. Var kun den prøven som var klar når var innom. Men nå er jeg hvertfall i gang, og skal sendes videre til spesialist.

Så godt å vite at det faktisk var noe, og at det ikke bare var i hodet mitt.[/quote

Litt feil å si kanskje, men gratulerer! Kjedelig når man går rundt og kjenner seg dårlig også er det "ingenting".

har også lavt stoffskifte og blitt mye mye bedre med medisiner. Riktignok ikke før etter flere år, først fordi legen glemte å informere meg om at jeg faktisk måtte ta medisiner (!!), og så fordi det kan ta litt tid å finne riktig dose. Men nå trener jeg nesten daglig, har masse energi og ser lyst på livet:) Tenker med gru tilbake på å være for sliten til å gå på kjøkkenet å hente du glass vann, alltid kald og deprimert uten grunn.

Det er mye informasjon om stoffskiftet på nettet, men i mange av foraene virker det som alle synes veldig synd på seg selv, "kjemper en livslang kamp mot nav og leger" og mener at alt som har gått galt i livet er pga stoffskiftet. Så kan være lurt å ta det med en klype salt:)

Skrevet

Mange sliter veldig med LS da, og alt går tregt i kroppen når man er umedisinert. Det har mange følger. Mange må leve på en dose som får blodprøvene til å se fine ut, men kroppen føles like ille ut som før. Mange har også inntrykk av at Levaxin er en vidundermedisin som gjør deg garantert frisk, og det stemmer heller ikke.

Jeg klarer meg, men mange i familien har slitt helt forferdelig med dette.

Gjest Ludodama
Skrevet

Signerer dette ganger 1000.

Jeg fikk store endringer etter jeg skjønte hva medisinering kan bety når man klarer finne rett dose, men det tar tid - og er ikke enkelt.

Svangerskap rotet og til endel hos meg, så jeg må på nytt finne litt frem til rett dose igjen.

Jeg gikk også fra å være på Levaxin og føle meg helt elendig til å endre dosen(med mye feiling underveis) til å føle med ganske så normal, men fortsatt med begrensninger. Kunne trene, være sosial, trengte ikke legge inn mange hvilepauser(altså ligge med øynene lukket) hver dag, trengte ikke hvile før hver aktivitet osv.

Jeg skjønte også hvor stor innvirkning Levaxin faktisk har(selv når det ikke er bra nok dosert) når jeg glemte halvparten av dosen min i ei uke. Det var drastiske endringer.

Jeg fant ut av mine problemer ved å ta UL av skjoldbruksskjertelen forøvrig, ikke bare ved blodprøve(og det er riktig at man ikke bare kan måle TSH). Det er heller ikke riktig at TSH er lite viktig når man først har fått diagnose.

Skrevet

Hvis prøvene viste LS, og senere går tilbake så kalles det ofte subklinisk hypothyreose. Det kan være et tegn på at kroppen din er i ferd med å utvikle autoimmunt lavt stoffskifte. Det kan forklare symptomene dine. Du bør få tatt Anti-TPO. Da får du sjekket om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen i blodet. :) Men det kan være mye annet også. Vitaminmangel f.eks.

Stoffskifteprøver bør tas fastende kl. 8.00 for å få et så nøyaktig svar som mulig. D-vitaminer, jern, og B12 er også viktig å sjekke mtp. symptomene dine. Be også om utskrift av prøvene dine. Selv om prøvesvarene er innenfor referanseområdene så betyr det ikke at de er bra.

Folk flest føler seg bedre når B12 er over 500, og D-vitamin i mellom 100-125.

Nå er ikke jeg TS, men takk for godt svar. Dette gir mening. Da jeg tok denne prøven for et år siden hadde jeg problem med magen og spiste til tider veldig lite eller få matvarer. Etter jeg hadde tatt prøven var jeg tilfeldigvis bedre i magen og spiste mer normalt igjen og følte meg friskere.

Nå har jeg tenkt meg til legen og teste for vitaminmangler fordi jeg igjen har hatt en dårlig periode med magen og spist særdeles lite.

Dumt at den vikarierende legen (som virket litt tafatt og som jeg er glad forsvant) ikke klarte å sette disse prøveverdiene i sammenheng eller teste om det kunne være vitaminmangler (eller iallfall spurt meg om slike ting). De kan vel ikke huske alt om hver pasient, men jeg var jo der pga mageproblemene mine også. (Men det er mulig jeg faktisk nevnte mageproblemene da jeg var der og stoffskifte ble testet). Jeg testet for bl.a cøliaki selv om jeg ikke hadde spist noe form for korn på 1 år.

Anonymous poster hash: 3a566...972

Skrevet

Hvordan gikk det med mageproblemene dine? Jeg har også mye vondt i magen, men vet ikke helt om det har noe med stoffskiftet å gjøre. Og hva man evt. kan gjøre for at det skal bli bedre.

Skrevet

Sliter med dem enda, tror kanskje det bare er noe jeg må leve med? Har lurt på å gå en ny runde med lege nå når hun forrige forsvant.

Jeg lurer på om det kan være gastroparese. Det kjennes ut som om maten setter seg fast rett under navlen. Og når det først skjer så blir jeg oppblåst og nesten alt jeg spiser da barre gjør problemet verre. Det som hjelper er å spise mindre, å spise suppe og lett fordøyelig mat (kokte, myke grønnsaker, linsesuppe, ris, potetgull funker). Jeg prøvde en gang å faste i tre dager for å se om det hjalp, men det føltes ut som om jeg nettopp hadde spist selv etter tre dager.

Jeg har en liten nevrologisk sykdom, siden magen er tett knyttet til det nevrologiske systemet er det visst ikke unormalt at magen kan være dårlig i slike tilfeller.

Men det kan jo være at det er noe galt som faktisk kan fikses. Kanskje en bæsjtransplantasjon hadde vært noe



Anonymous poster hash: 3a566...972

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...