Gå til innhold

Prevensjon virkelig SÅ usikkert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal heller ikke glemme de som er i forhold og har "ei ulykke". Det noen som bare har veldig lyst på (eller blir kåt av det) unger og bare sørger for at de får det med partner. En god unnskyldning da er å si at prevensjonen sviktet.

Anonymous poster hash: 272c3...167
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Den har ikke det nei, nettopp fordi det er en minipille. Dette ble veldig nøye påpekt for meg av legen min da jeg skulle begynne på Cerazette, og dessuten også stadig vekk av ulike farmasøyter da jeg hentet ut pillene.

Men dersom mange tror at Cerazette er det samme som vanlige p-piller (og at de dermed ikke er like sensitive ift for sent tatt pille) er det jo ikke rart at det er en del som opplever å bli gravide på dem...

Anonymous poster hash: 2c874...9b4

I pakningsvedlegget til cerazette står det 36 timer, så da ER det samme slingringsmonn som p-piller. Eller mener du pakningsvedlegget til cerazette lyver?

Cerazette kan jo så klart være mer usikkert selv om slingringsmonnet er det samme, det er jo ikke bare slingringsmonnet som avgjør hvor sikker prevensjon er!

• Liker 3
Skrevet

I pakningsvedlegget til cerazette står det 36 timer, så da ER det samme slingringsmonn som p-piller. Eller mener du pakningsvedlegget til cerazette lyver?

Cerazette kan jo så klart være mer usikkert selv om slingringsmonnet er det samme, det er jo ikke bare slingringsmonnet som avgjør hvor sikker prevensjon er!

Legen min og diverse farmasøyter forteller meg jevnlig at cerazette har et slingringsmonn på +-3 t. Når det er en opplysning de syns er viktig å fortelle så vil jeg faktisk tro at pakningsvedlegget er feil eller i det minste ikke helt sikkert (jeg har kastet vedlegget til min siste pakke så jeg får ikke sjekket nøyaktig hva som står der). Hvorfor skulle legene være så nøye på å si fra om det hvis det ikke var viktig??

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Legen min og diverse farmasøyter forteller meg jevnlig at cerazette har et slingringsmonn på +-3 t. Når det er en opplysning de syns er viktig å fortelle så vil jeg faktisk tro at pakningsvedlegget er feil eller i det minste ikke helt sikkert (jeg har kastet vedlegget til min siste pakke så jeg får ikke sjekket nøyaktig hva som står der). Hvorfor skulle legene være så nøye på å si fra om det hvis det ikke var viktig??

Og mange andre får info om leger som stemmer overens med pakningsvedlegget. Men det finnes så klart leger som henger etter, og tenker "minipille=minipille", og ikke har tenkt tanken på å sjekke pakningsvedlegget en gang. For alle andre minipiller er nemlig grensen 3 timer.

Pakningsvedlegget ligger tilgjengelig i felleskatalogen.no :)

• Liker 2
Skrevet

Og mange andre får info om leger som stemmer overens med pakningsvedlegget. Men det finnes så klart leger som henger etter, og tenker "minipille=minipille", og ikke har tenkt tanken på å sjekke pakningsvedlegget en gang. For alle andre minipiller er nemlig grensen 3 timer.

Pakningsvedlegget ligger tilgjengelig i felleskatalogen.no :)

Ah, ok, jeg var ikke klar over at den virker annerledes enn andre minipiller, men da lærte jeg noe nytt nå! :) Men jeg tror nok jeg skal prøve å ta den til omtrentlig samme tid hver dag uansett altså, rather safe than sorry!

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ah, ok, jeg var ikke klar over at den virker annerledes enn andre minipiller, men da lærte jeg noe nytt nå! :) Men jeg tror nok jeg skal prøve å ta den til omtrentlig samme tid hver dag uansett altså, rather safe than sorry!

Det er lurt uansett, ja. :)

Skrevet

Det er utvilsomt mange som slurver og lyver om det. Jeg er enig i at det er irriterende. Greit nok at du ikke var voksen nok til å ta dette alvorlig, men ha i det ryggrad til å tilstå det.

Det er viktig å huske på at tallene mht. sikkerhet er målt utifra utfall.

Statistikken for sikkerhet er kun målt utifra faktisk tilfeller. F.eks. 1000 kvinner gikk på pillen i denne byen i år 2010, tredve ble gravide, og utifra det er pillens sikkerhet fastsatt til 3%.

Som oftest tilsvarer da denne prosentandelen feilbruk, da noen alltid glemmer pillen, ikke responderer på den (og har ikke sjekket dette i forkant), har kastet opp og ikke tatt ny osv. For dem er det alltid noen av. Det betyr ikke at en av tre piller som kommer ut av maskinen simpelthen ikke fungerer.

Samme gjelder i sterkere grad kondom, da et kondom fanger opp sperm ved korrekt bruk.

På toppen av dette skal man jo altså ha ubeskyttet sex på et tidspunkt der man kan bli gravid. Det er mye som skal matche for at det skjer, ergo er sannsynligheten stor for at de som blir uplanlagt gravide har slurvet mer enn en gang.

Dersom man virkelig ikke vil bli gravid, kan man kombinere prevensjonsmetoder. Dersom man både bruker pillen eller ringen og i tillegg backer opp med kondom under 'farlige' perioder er sjansen for graviditet noe rundt en per ti millioner. Det finnes ikke engang såpass mange fruktbare og seksuelt aktive kvinner i vårt land. Det sier seg selv at folk kunne beskyttet seg bedre.

Anonymous poster hash: 19df3...4eb
  • Liker 3
Skrevet

*Pillens sjanse for graviditet anslått til 3% mente jeg selvsagt.

Gjest daisydaisy
Skrevet

Hvorfor i huleste gidder dere å bry dere om dette?

• Liker 1
Skrevet

Ble selv gravid på p-sprøyta i en alder av 17 år.

Skrevet

Hvorfor i huleste gidder dere å bry dere om dette?

Fordi vi alle betaler for disse barna.

Skrevet

Blei gravid på både Microgynon og Yasmin, gjekk/går på medisiner som er heilt nødvendig for at eg skal kunne fungere normalt i kvardagen, og alt ligg klart i dosetten, så slurva ikkje for å sei det sånn.

Men har gått i 3 år på Diane no, og det har funka!

Kanskje det er sånn at ikkje alle typer er like effektive på enkelte kvinner?

Anonymous poster hash: 6f7e2...9d4

Skrevet

Svar meg gjerne på hvordan du betaler mer for den av barna mine som ble unnfanget på spiral enn den som var planlagt.

Anonymous poster hash: 27231...39e

• Liker 2
Skrevet

Fordi vi alle betaler for disse barna. Anonymous poster hash: 19df3...4eb

Befolkningsveksten i Norge står vel ikke akkurat i fare for å matche for eks India. For øvrig vil disse barna i fremtiden bidra til samfunnets (økonomiske) vekst. Hva skulle vi gjort om befolkningsveksten sank? Hvordan holde hjulene i gang? Få flere arbeidsinnvandrere?

Anonymous poster hash: 17489...082

Gjest daisydaisy
Skrevet (endret)

Så det du prøver å si at dere bryr dere fordi disse barna "koster"dere penger? Du betaler like vel mye for disse barna som de barna som var planlagte og født av foreldre med økonomiske forutsetninger for det?

Da kan du jo like så godt oppsøke den personen som mottar ditt blod om du er blodgiver da. Viktig å vite om den personen virkelig har gjort seg fortjent til det eller ikke.

Endret av daisydaisy
Skrevet

Jeg har brukt p-piller i fem år og hatt sex fast i tre av dem uten å ha blitt gravid. Tar de så og si alltid når jeg skal. Tror nok også en del slurver, men samtidig kan jo uhell skje selv om man gjør alt rett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...