AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 Klør meg litt i hodet. Synes det er VELDIG mange historier om kvinner som blir gravide, og som påstår at pillene/sprøyta/spiralen/kondomen osv ikke fungerte. Og de nekter plent på å ha slurvet med f. eks piller osv. Hvis det virkelig er sååå lett å bli gravid selv om prevensjon som man er flink til å ta til rett tid, får jeg nesten litt angst for å ha sex. Siste jeg vil i livet akkurat nå er å bli gravid, og jeg er også VELDIG imot abort som prevensjon. Tenker at man selv må ta ansvar. Likevel er jeg ikke helt sikker i tankegangen lenger, for hvis prevensjon er så usikkert som jeg får inntrykk av (alle er jo plutselig gravide uplanlagt) så kan jeg jo ikke "straffe" meg selv hvis jeg mot all formodning likevel skulle bli gravid. Er dette reelt, eller er dette bare en dårlig unnskyldning som har blit mainstream, fordi man har slurvet fælt med pillene og ikke vil innrømme det? Eller fordi de er unge, og synes det er flaut å innrømme at de ville ha barn i så tidlig alder? Hvis man ikke kan stole på prevensjon, og ikke vil ta abort, må man jo tydeligvis i dagens samfunn gå uten sex..... Likevel, så kjøper jeg bare ikke dette. Vi er FÅ i Norge, hva er sannsynligheten for at så mange kvinner plutselig blir gravide og påstår at prevensjonen ikke fungerer? Måtte bare få ut noen tanker. Anonymous poster hash: 7acb4...c2b 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 Ja, tror jeg også. Likevel er det så mange som virkelig står på sitt, og da blir man litt usikker. TS Anonymous poster hash: 7acb4...c2b
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 Vel, det er jo vanskelig å innrømme at man er så dum at man ikke klarer å forstå pakningsvedlegget som kommer med p-pillene. 4
vimsefrøken Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg slurvet absolutt ikke med pillene men ble allikevel gravid. Gikk da på Cerazette. Så jeg tror det kan være uflaks med hvordan kroppen din responderer på de forskjellige pillene. Jeg stoler hvert fall ikke på de østrogenfrie pillene etter dette. Selv gikk jeg på Trinordiol som er p-pille med østrogen i 10 år uten å bli gravid, sluttet for å få barn. Ble gravid. Begynte etter dette på Cerazette, slurvet ikke, tok til samme tid hver dag, og hadde ikke diarè eller omgangssyke, og ble allikevel gravid. Valgte da å beholde barnet da jeg ikke klarte tanken på abort. Og stoler per nå ikke på noe prevensjonsmiddel, så krever kondom-bruk 1
vimsefrøken Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg slurvet absolutt ikke med pillene men ble allikevel gravid. Gikk da på Cerazette. Så jeg tror det kan være uflaks med hvordan kroppen din responderer på de forskjellige pillene. Jeg stoler hvert fall ikke på de østrogenfrie pillene etter dette. Selv gikk jeg på Trinordiol som er p-pille med østrogen i 10 år uten å bli gravid, sluttet for å få barn. Ble gravid. Begynte etter dette på Cerazette, slurvet ikke, tok til samme tid hver dag, og hadde ikke diarè eller omgangssyke, og ble allikevel gravid. Valgte da å beholde barnet da jeg ikke klarte tanken på abort. Og stoler per nå ikke på noe prevensjonsmiddel, så krever kondom-bruk Og jeg må også legge til det at jeg har hørt om flere som har blitt gravid mens de har gått på Cerazette, så tydeligvis er ikke denne like sikker som de p-pillene som inneholder østrogen. Selv om legene hevder at den skal være like sikker. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Mange slurver nok, men det er allikevel 1-2 av 100 som tar ppillene sine riktig som vil bli gravid.Anonymous poster hash: 1b4fe...dbe 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Og jeg må også legge til det at jeg har hørt om flere som har blitt gravid mens de har gått på Cerazette, så tydeligvis er ikke denne like sikker som de p-pillene som inneholder østrogen. Selv om legene hevder at den skal være like sikker. Siden Cerazette er en minipille er det enda viktigere å ta den til samme tid hver dag enn hva det er med vanlige p-piller. Vanlige p-piller kan du ta med 36 timers mellomrom, og du er fortsatt sikret mot uønsket graviditet. Med Cerazette er det kortere tid du kan vente mellom pillene før de "mister" virkningen, tror det er rundt 27 timer. Det er sikkert en del som ikke har fått med seg dette, så hvis man ikke tar pillene på eksakt samme tidspunkt hver dag er det fort gjort at det går over 27 timer mellom to piller- og da kan man bli gravid.Anonymous poster hash: 2c874...9b4
nattsvermer Skrevet 9. januar 2015 #9 Skrevet 9. januar 2015 Siden Cerazette er en minipille er det enda viktigere å ta den til samme tid hver dag enn hva det er med vanlige p-piller. Vanlige p-piller kan du ta med 36 timers mellomrom, og du er fortsatt sikret mot uønsket graviditet. Med Cerazette er det kortere tid du kan vente mellom pillene før de "mister" virkningen, tror det er rundt 27 timer. Det er sikkert en del som ikke har fått med seg dette, så hvis man ikke tar pillene på eksakt samme tidspunkt hver dag er det fort gjort at det går over 27 timer mellom to piller- og da kan man bli gravid.Anonymous poster hash: 2c874...9b4 Hvor har du dette fra? I pakningsvedlegget står det at man må bruke tilleggsprevensjon om man går mer enn 12 timer over, altså 36 timer etter forrige pille. 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #10 Skrevet 9. januar 2015 Husk at du ikke hører om alle de prevansjon fungerer perfekt for, for de har ikke noe behov å snakke om at de fortsatt ikke har blitt ufrivillig gravide. Anonymous poster hash: bdd9a...d2c 2
Teriyaki Skrevet 9. januar 2015 #11 Skrevet 9. januar 2015 De fleste er det nok slurv som er årsaken ja. Noen få blir gravide til tross for rett bruk, er vel sånn 1 av 100 eller noe sånt. Selv ble jeg gravid da jeg gikk på Loette. Årsaken er rett og slett fordi jeg hadde hatt dårlig mage i noen dager, uten å egentlig tenke så mye over det. Jeg visste jo at det kunne føre til redusert virkning, men jeg hadde så mye annet på tapeten den perioden der at tanken slo meg ikke en gang. Så da ble jeg gravid da. Hadde gått på pillen i over 4 år uten å ha blitt gravid før det, så jeg føler meg helt trygg på Loette fortsatt. Gikk på de etter jeg sluttet å amme førstemann fram til vi skulle prøve å bli gravide igjen. Ingen problem. 2
vimsefrøken Skrevet 9. januar 2015 #12 Skrevet 9. januar 2015 Siden Cerazette er en minipille er det enda viktigere å ta den til samme tid hver dag enn hva det er med vanlige p-piller. Vanlige p-piller kan du ta med 36 timers mellomrom, og du er fortsatt sikret mot uønsket graviditet. Med Cerazette er det kortere tid du kan vente mellom pillene før de "mister" virkningen, tror det er rundt 27 timer. Det er sikkert en del som ikke har fått med seg dette, så hvis man ikke tar pillene på eksakt samme tidspunkt hver dag er det fort gjort at det går over 27 timer mellom to piller- og da kan man bli gravid.Anonymous poster hash: 2c874...9b4 Jeg var veldig klar over dette. Legen informerte om det, og ettersom jeg allerede var vant til at jeg MÅ ta visse viktige medisiner hver morgen før frokost, tok jeg denne slavisk fast til samme tidspunkt, og som jeg også skriver hadde jeg ikke hatt noe diarè eller omgangssyke, så det var ikke noe som skulle tilsi at denne ikke skulle fungere riktig. Men det gjorde den da altså ikke på meg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #13 Skrevet 9. januar 2015 Hvor har du dette fra? I pakningsvedlegget står det at man må bruke tilleggsprevensjon om man går mer enn 12 timer over, altså 36 timer etter forrige pille. Ok, da er det mulig jeg husker feil, er noen år siden jeg gikk på Cerazette, og enda lengre tid siden jeg gikk på andre p-piller. Prinsippet er imidlertid fortsatt det samme: Cerazette er en minipille, og man kan derfor ikke ha like stort sprik mellom to piller hvis man går på Cerazette som hvis man går på vanlige p-piller. Siden det kan gå inntil 36 timer mellom på Cerazette er det vel nærmere 48 timer det kan gå mellom vanlige p-piller. Poenget er i hvert fall at man må være mer nøye når man går på Cerazette (eller andre minipiller) enn ved vanlige p-piller.Anonymous poster hash: 2c874...9b4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #14 Skrevet 9. januar 2015 Har slurvet med p pilla i alle år, uten uhell. Fikk ny kjæreste med barn fra før da begynte jeg på sprøyta ganske fort. Føler jeg var sikret meg.Anonymous poster hash: 2651d...f0f
Gjest Gjest_Idja Skrevet 9. januar 2015 #15 Skrevet 9. januar 2015 Ok, da er det mulig jeg husker feil, er noen år siden jeg gikk på Cerazette, og enda lengre tid siden jeg gikk på andre p-piller. Prinsippet er imidlertid fortsatt det samme: Cerazette er en minipille, og man kan derfor ikke ha like stort sprik mellom to piller hvis man går på Cerazette som hvis man går på vanlige p-piller. Siden det kan gå inntil 36 timer mellom på Cerazette er det vel nærmere 48 timer det kan gå mellom vanlige p-piller. Poenget er i hvert fall at man må være mer nøye når man går på Cerazette (eller andre minipiller) enn ved vanlige p-piller.Anonymous poster hash: 2c874...9b4 Nei, også på p-piller kan man la det gå 36 timer mellom før de blir usikre. Det er jo hele "greia" med Cerazette, at den har like stort slingringsmonn som p-piller. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #16 Skrevet 9. januar 2015 Det er jo statistisk 1-2 pr 100 som blir gravide selv om man bruker p-piller helt riktig. Jeg ble selv gravid på pillen, brukte Trionetta (var det ikke noe slikt den het, da, tro?) Det skjedde meg to ganger, faktisk. Den første gangen beholdt jeg, da var jeg 19 år, mens den andre gangen spontanaborterte jeg før jeg visste om at jeg var gravid (ca 6 år senere). Etter den andre gangen begynte jeg på p-stav og har ikke hatt noen "uhell" siden.....Det har gått 13 år nå. Tok forøvrig pillen til samme tid hver dag og var ikke syk/diare/oppkast eller noe slikt. Anonymous poster hash: 496bc...f63 2
#Sunrise Skrevet 9. januar 2015 #17 Skrevet 9. januar 2015 få deg sprial jeg gikk på p-piller for noen år siden, slurva som bare det, men selv om jeg var i fastforhold på ble jeg aldri gravid 1
Tibbie Skrevet 9. januar 2015 #18 Skrevet 9. januar 2015 Selv om mange blir gravide, er det langt fra flertallet. Bare en liten andel av de på prevensjon blir gravide. Det bare virker som om det er mange, siden man oftere leser om de som blir gravide enn om de som ikke blir (logisk nok). Det står på pakningsvedlegg at p-piller, kondomer og lignende ikke er 100% sikkert, så det er absolutt mulig! 2
Biloba Skrevet 9. januar 2015 #19 Skrevet 9. januar 2015 Tall fra wikipedia: Sekvens-p-pille: 0,2-0,7% blir gravide i løpet av 1 år (pearl index). En god del høyere for minipillen og monofasisk p-pille. Mange graviditeter skyldes nok slurv, mageproblemer og inntak av medisiner f.eks som kan forstyrre opptaket. Husk at selv de sikreste pillene med så lite som 2-7 promille ved perfekt bruk vil ramme en del kvinner, hvis en beregner at en bruker p-pille i kanskje 20-25 år. For de andre er sikkerheten dårligere. Jeg kjenner forøvrig ingen som ble gravid med p-pille, så jeg synes det er rart at du ser sånn opphopning. Smittsomt i miljøet?;-) 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2015 #20 Skrevet 9. januar 2015 Nei, også på p-piller kan man la det gå 36 timer mellom før de blir usikre. Det er jo hele "greia" med Cerazette, at den har like stort slingringsmonn som p-piller. Den har ikke det nei, nettopp fordi det er en minipille. Dette ble veldig nøye påpekt for meg av legen min da jeg skulle begynne på Cerazette, og dessuten også stadig vekk av ulike farmasøyter da jeg hentet ut pillene. Men dersom mange tror at Cerazette er det samme som vanlige p-piller (og at de dermed ikke er like sensitive ift for sent tatt pille) er det jo ikke rart at det er en del som opplever å bli gravide på dem...Anonymous poster hash: 2c874...9b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå