AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Jeg skal da endelig få operere foten etter seks år med feil diagnose og smerter! Men jeg har aldri operert før. Det verste jeg har gjort på sykehuset var å ta blodprøve da legen ga opp på meg (Sprøyteskrekk ) og fikk i går vite at jeg skal operere for avlusjonsfracturen min. For dem som ikke vet hva det er så vil det si at leddbåndet mitt har dratt løs en ben bit fra foten min da jeg har tråkket over. Må derfor ta beinhinne fra lenger opp i foten og legge det mellom beinet og den løse biten så den gror fast igjen, så er det skruer og til slutt et nytt leddbånd. Men det største problemet mitt er narkosen!! Det høres helt forferdelig ut. Er det noen her som vet hvordan det er? Har hørt at mange blir dårlige etterpå. Hvordan er det å være i narkose? Så må jeg også spørre. Jeg skal ha på gips i 4 uker da, å har hørt det både lukter og klør noe fælt. At det klør er da jo sant, men at det lukter, vil det si at folk på avstand vil kunne lukte dette? Skal til privat sykehus så det er ikke lenge til. Ønsk meg lykke til! Fra en livredd 17 åring Anonymous poster hash: 18c08...850
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Folk reagerer forskjellig på narkosen, men for min del ELSKER jeg narkose, om det er lov å si. Fikk narkose 18 ganger på 2 år for et par år siden. Anestesi- og operasjons-personellet er fantastisk (har vært på mange sykehus i Norge), og passer godt på deg. Beste følelsen før man sovner, og når man våkner er man trøtt avhengig av hvor lenge operasjonen har vart. Det føles som om du har vært borte bare minutter. Har du smerter når du våkner får du alt du trenger for å slippe det. Er ikke noe å grue seg til, selv om jeg kan forstå at man gjør det foran første gang. Anonymous poster hash: 1608d...88f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Har hatt narkose en gang, og jeg sov dypt og våknet mer uthvilt enn noensinne. Var helt fin resten av dagen, ingen kvalme eller noen bivirkninger. Var redd påforhånd men du sovner jo bare og det er det. Men dette er kun min opplevelse, alle er forskjellige. Anonymous poster hash: 9e6e7...d13
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Det roer meg litt å høre dette Men gruer meg enda :/ Får bare bite tennene sammen, for timen er bestilt :D Endelig etter 6 år skal jeg få bli kvitt den smerten! Det gleder jeg meg til Operasjonen varer rundt en time, så jeg er nok ute en liten stund da. ^^ Enda bekymret over gipsen og lukten da Anonymous poster hash: 18c08...850
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Jeg hadde narkose for 16 år siden, da hadde jeg litt kvalme og oppkast og redusert form samme dag og dagen etterpå. Så hadde jeg ny narkose for 5 år siden og to ganger i fjor, og medisinene var mye bedre nå, med bedre kvalmeforebygging, hadde ingen kvalme eller oppkast på noen av de 3 siste. Jeg kunne leke med 2 år gammel nevø noen timer etter oppvåkningen! Hadde heller ikke ubehag da narkosen ble satt, eller på sykehuset etter oppvåkning. Lykke til, jeg tror du kommer til å bli veldig lettet:-)Anonymous poster hash: 0453d...f64
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Er du sikker på at du skal i narkose? Da jeg oppererte foten lå jeg "våken", men var så dopet at jeg ikke brøy meg. Anonymous poster hash: f69d5...ee2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Jeg trodde ikke de ga narkose under den type inngrep, men heller lokal anestesi der du er bevisst men godt neddopa med smertestillende og beroligende pluss evt ryggmargsbedøvelse. men anyways, narkose er ikke så ille. Jeg lå i narkose for første gang i fjor og gruet meg noe innmari på forhånd. Operasjonen min varte i nærmere 3 timer så jeg var slått ut ei god stund. Jeg syntes riktignok ikke det var så deilig å få det der sterke dopet intravenøst som alle skryter av. Men det var heller ikke direkte ekkelt eller fælt på noen måte. Bare rart, fordi man blir helt rar i hodet og i tillegg skal puste i et oksygenmaske som er litt tung å puste i. Det varer ganske kort før de sier "nå skal du få det stoffet som tar deg med inn i lala-land" og vips så sovner man som en stein og det neste man husker er at man plutselig våkner og nesten ikke klarer å fatte at operasjonen allerede er over. Jeg hadde gjort et laparoskopisk inngrep i buken og siden de pumper inn luft for å se og komme til med instrumentene, hadde jeg en del ubehagelige luftsmerter da jeg våknet. Ellers var jeg bare trøtt og følte meg ikke kvalm eller uvel på noen måte. Anonymous poster hash: cb741...f76
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Jeg opererte for noen måneder siden og var livredd for narkosen, brydde meg neste ikke om selve operasjonen! Da de målte blodtrykket mitt på operasjonsbenken var den 180/90 og blodtrykket mitt er vanligvis 120/70 :0 Mens legene ordnet med de de skulle så lå jeg å snakket med dem og stilte alle mulige spørsmål, de av rediger flinke til å berolige meg! Når de følte jeg var klar spurte de om jeg var klar, og da sa jeg ja! Så tok det kanskje 3-5 sekunder før jeg følte noe, så følte jeg meg veldig full og deilig rar, så våknet jeg igjen merket ikke at jrg sovnet en gang! Da jeg våknet var jeg veldig kald, så lå å hakket tenner som en gal, men fikk en ekstra dyne og lå på en deilig varmemadrass! Så lå jeg der å koste meg noen timer, og fikk mat og drikke, før jeg ble tatt med til rommet mitt Er noen som blir kvalme etter narkose, men jeg følte meg i helt fin form etter jeg våknet utenom smerter etc. Fra selve operasjonen da så klart! Altså, ikke noe å være redd for, var faktisk kjempedeilig!!Anonymous poster hash: eceb6...0d7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Du har ingenting å grue deg for Operasjonsrommet er det tryggeste stedet du kan være De er utrolig dyktige på å sette venflon, det er dette de gjør ti-talls ganger i løpet av dagen. Det er anestesi jeg selv ringer etter om jeg har en vanskelig pasient på røntgen I dag brukes kun TIVA (total intravenøs anestesi) på unge voksne og voksne. (Barn kan variere) Det er en hvit væske de sprøyter inn. Først vil du få antibiotika forebyggende, deretter varsler de deg når de starter innsovningen. Da jeg opererte skulderen i mai 2014, hadde jeg planlagt å ligge med øynene oppe til jeg sovnet. Hadde hørt det gikk veldig fort. Jeg lå der, og lå der. Etter to minutter så tenkte jeg at nei, dette gidder jeg ikke og lukket øynene. Kjente jeg ble så god og avslappet. Lå sikkert 20 sekunder slik, og jeg tenkte "Skal jeg ikke sovne snart nå?" *POFF* så var det svart og jeg åpnet øynene på overvåkninga. Lys våken og opplagt. Helt sykt kult egentlig! Sykepleierne er flinke til å spørre om du har smerter. Jeg spurte hvor mye smerter det er vanlig å ha, så jeg fikk ketorax intravenøst og den funka umiddelbart. Deilig! Jeg ble veldig kvalm etter to-tre timer da jeg prøvde å spise mat og kastet opp. Ikke moro. Fikk kvalmestillende intravenøst som hjalp etter noen sekunder. Men ble kvalm igjen senere og fikk på nytt. Så klarte de å seponere (!) venflonen uten at jeg egentlig ville det. Fordi jeg visste kvalmen ville fortsette. Og det gjorde den, tablettene funket ikke. Mitt råd; ikke la dem seponere den før du omtrent er på vei ut døra, den er god å ha! Dette vil gå så bra, TS. De fleste bivirkningene etter anestesi er veldig varierende, men kvalme er den vanligste og da skal du ikke være redd for å be om kvalmestillende! Ikke smertestillende heller, du skal ikke ha post-op smerter Lykke til, og jeg håper operasjonen blir vellykket Anonymous poster hash: 899c6...3a0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Narkose er noe man kan reagere ulikt på. For min del har jeg aldri hatt problemer med det. Er 28 år og har tatt narkose på grunn av operasjoner i alle fall to ganger. Det med lukt må du nok spørre legene om. Jeg har aldri hatt gips før. Anonymous poster hash: 03561...6d8
Kassiopeia Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Har fått narkose 4-5 ganger i løpet av livet, og sier meg enig med ene brukeren over her, jeg elsker det (hvor enn sært det høres ut). Den ene gangen fikk jeg litt småpanikk i det jeg skulle få oksygenmaskegreia over munnen, som gjør at man sovner inn. Vet ikke hva det var, kanskje var det fordi jeg hadde tenkt for mye på hva narkose faktisk innebærer på forhånd, så spenningen jeg hadde bygd opp gikk over til angst. Alt jeg tenkte på når jeg lå på operasjonsbordet var hvordan det er mulig at man faktisk "forsvinner" helt så raskt, og tenk hvis det ikke skulle fungere 100 % på meg, tenk om jeg ikke våknet, og alt mulig annet man kan tenke seg av destruktive tanker. Med andre ord, var det ikke så veldig kult å ligge der klar til å svartne i en sånn panikkstemning, hvor du føler for å hyperventilere i stede for å trekke pusten sakte og dypt med den masken over munnen. Men det gikk jo så fint at. Når jeg våknet "sekundet etter" var jeg så overveldet av følelser at jeg ikke greide å gjøre noe annet enn å grine. Tror jeg grein i over en time. Må ha sett veldig stakkarslig ut, der jeg lå alene i sykehussengen min med trillende tårer. Flkk tilbud om både det ene og det andre av de ansatte, som saft, is, mat osv, men klarte som sagt ikke å få til stort annet enn å slippe ut tårer. Haha, stakkars sykepleiere. Men de andre opplevelsene er bare positive. Jeg synes det er så fascinerende at man kan forsvinne totalt på et par sekunder, som om man slår av en lysbryter, og bare slår av hele hjernen og alt som gjør at man er levende og fungerende. Når man så først åpner øyene og kan forme en tanke, hvor det gjerne har gått opptil mange timer på et operasjonsbord, føles det likevel ut som om man lå med oksygenmasken over munnen for å telle til tre, for et lite øyeblikk siden. Jeg skjønner selvsagt at det i teorien er det samme som vanlig søvn, men så har jeg alltid hatt store søvnproblemer. I tillegg er jeg av typen som har et konstant tankekjør, så bare det å tenke over hvordan man kan slutte å eksistere i mange timer, får topplokket mitt til å spinne over med tankekjør. Men for å konkludere det hele, det er en deilig følelse og du har overhodet ingen ting å være redd for.
masekopp Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har hatt narkose ganske mange ganger. Jeg syns det er supert. Først får jeg et middel som er helt topp, så sovner jeg, når jeg våkner igjen er jeg i KJEMPEhumør. Ble faktisk kastet ut fra oppvåkningen en gang fordi jeg maste sånn. Jeg har aldri blitt dårlig av narkose. Kanskje litt trøtt, men jeg våkner veldig fort igjen av meg selv og får ikke sove fordi jeg er så giret, så blir jeg da trøtt igjen litt senere på dagen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Selve narkosen sovner man av på få sekunder. Jeg ble kvalm etterpå, men det er bare å si fra, så får man kvalmestillende. Det samme med smerter, det er bare å si fra. Det er ikke noe å grue seg for.Anonymous poster hash: 29ae9...0c6
goldenchanel Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har hatt narkose en gang, syns ikke det å gå inn i narkosen var noe problem men det å våkne syns jeg var helt jævlig! Jeg våknet kvalm og med store smerter, dette fikk jeg middler for ganske fort. Så var jeg koblet til en maskin som kontrollerte at jeg pustet skikkelig, noe jeg ikke gjorde. Jeglå i sengen og tenkte "jaja jeg gidder ikke trekke pusten enda" og maskinen peip i et kjør...lå på oppvåkning i rundt 2 timer. Skal inn i narkose om 3 uker og håper det går bedre da
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #15 Skrevet 8. januar 2015 Har de sagt at du skal ha narkose? På slike inngrep får pasienten stortsett epiduralbedøvelse.Anonymous poster hash: e44a5...bda
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #16 Skrevet 8. januar 2015 Fikk narkose utallige ganger som liten, gledet meg alltid på grunn av den "syke" følelsen rett før man sovner inn, som en rus Var aldri kvalm etterpå, men det er vel forskjellig fra person til person. Har hatt gips på armen, det klødde ikke, og luktet heller ikke før på slutten (og da stort sett bare hvis jeg løftet armen opp mot nesa).. Var ingen som klagde over noen lukt. Anonymous poster hash: d33a5...33d
Sylvari Skrevet 8. januar 2015 #17 Skrevet 8. januar 2015 Vært i narkosa 4 ganger i mitt liv, og det er like behagelig hver gang. Sovner veldig fort, og når jeg våkner så er det som den beste søvnen "ever". Jeg syns det er behagelig. Mange blir syke om de er oppe å går rett etter de våkner, men siden du oprerer foten regner jeg med du skal ligge en stund før du sendes ut av sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #18 Skrevet 8. januar 2015 Jeg har hatt narkose en gang, syns ikke det å gå inn i narkosen var noe problem men det å våkne syns jeg var helt jævlig! Jeg våknet kvalm og med store smerter, dette fikk jeg middler for ganske fort. Så var jeg koblet til en maskin som kontrollerte at jeg pustet skikkelig, noe jeg ikke gjorde. Jeglå i sengen og tenkte "jaja jeg gidder ikke trekke pusten enda" og maskinen peip i et kjør...lå på oppvåkning i rundt 2 timer. Skal inn i narkose om 3 uker og håper det går bedre da Er det deg på bildet ditt? Anonymous poster hash: 49bb6...8c0
Stjerneklart Skrevet 8. januar 2015 #19 Skrevet 8. januar 2015 Jeg skal FÅ narkose for å sette inn spiral ... Er redd for smertene når meg våkner.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #20 Skrevet 8. januar 2015 Får håpe jeg slepper kvalme da, og i så fall får tabletter mot dette Legen sa jeg skulle i narkose ja, og jeg sa i fra til han at hvis ikke jeg fikk gå i narkose ville jeg ikke ta operasjonen, så den skal jeg ha uansett hva! Men det var også litt betryggende at legen (Som var dansk) var veldig flink å forklare skaden og hvordan operasjonen blir. Han tok det med humor, istedet for å sitte helt seriøs, hadde han ikke dratt inn et par vitser, hadde jeg trodd jeg var dødende Å du som nevnte over at du har søvnproblemer og tenker litt vell mye på ting, så kjenner jeg meg godt igjen Så jeg kommer sikkert til å hyperventilere, noe jeg gjør bare ved å ta blodprøve også Å takk, føler meg mye roligere nå en jeg gjorde før, da alle sier det er greit å sovne. Gleder meg ikke til gipsen etterpå da det er både en del trapper hjemme og på skolen.. :/ Anonymous poster hash: 18c08...850
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå