Gå til innhold

bli sykepleier - så lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

uhm jo. fordi det er vanskelig å skille kandidatene da de fleste har lik erfaring og bakgrunn, og da vil mange prøve å skille dem på de få tingene de ikke har felles, og da vil en annen utdanning telle positivt.

Anonymous poster hash: bd307...1e5

Jeg er turnuslege nå, og jeg har faktisk litt motsatt oppfatning. De liker ikke at man har andre ting på cvn. relevant legejobb og gjerne noen publiseringer og gode referanser (fra overleger eller noen litt kjente forskere) er viktig. Det er min erfaring fra Oslo hvertfall.

Anonymous poster hash: 899c6...e61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg meldt dette til Helsetilsynet slik at vi kunne fått en vurdering på hva de syns om at uautoriserte (assistenter) legger opp og deler ut medikamenter, administrerer venefloner eller drypp, tar blodprøver, utfører sårrens, legger inn ulike typer kateter, og så videre. En legestudent kan ikke utføre det samme som en sykepleier selv om hun har fullført tre år.

Hvor var dette?

Anonymous poster hash: 8b9d0...356

Blodprøver og venefloner lærer man jo helt i starten av studiet. Tannlegestudentene lærer også dette. Å legge kateter blir man raskt opplært i. Jeg vet ikke helt hva du tror medisinstudentene lærer på studiet sitt jeg?

Er helt vanlig at medisinstudenter gjør slike ting under deltidsjobb under studiet. De er ikke ansatt som sykepleier, men de blir som sagt lønnet som det etter 3år fordi det regnes som samme nivå.

Anonymous poster hash: 899c6...e61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver og venefloner lærer man jo helt i starten av studiet. Tannlegestudentene lærer også dette. Å legge kateter blir man raskt opplært i. Jeg vet ikke helt hva du tror medisinstudentene lærer på studiet sitt jeg?

Er helt vanlig at medisinstudenter gjør slike ting under deltidsjobb under studiet. De er ikke ansatt som sykepleier, men de blir som sagt lønnet som det etter 3år fordi det regnes som samme nivå.

Anonymous poster hash: 899c6...e61

Det er heller ikke uvanlig at medisinstudenter som jobber deltid på sykehjem får tilbud om medisinkurs etter å ha jobbet en stund. Husk at medisinregningseksamen på sykepleien er svært lite omfattende i forhold til hva medisinstudentene lærer om det samme i løpet av de første studieårene.

Anonymous poster hash: 31850...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke uvanlig at medisinstudenter som jobber deltid på sykehjem får tilbud om medisinkurs etter å ha jobbet en stund. Husk at medisinregningseksamen på sykepleien er svært lite omfattende i forhold til hva medisinstudentene lærer om det samme i løpet av de første studieårene.

Anonymous poster hash: 31850...080

Nettopp:) man læres jo opp til å utføre den jobben som trengs på den avdelingen.

Jeg har noen venninner som er sykepleiere, og de sier at selv om utdannelsen er en fin og bred plattform, er det når de starter i jobben at de lærer det som trengs for å arbeide der. De har jo ofte mange uker følgevakt før de jobber selvstendig. Så å tro at bare du er utdannet sykepleier så er du verdensmester i all sykepleierjobb stemmer jo ikke. Og en medisinstudent som har tatt noen semester har minst like stor mulighet for å utføre slike "enkle" prosedyrer, bare de får opplæring.

Etter noen år til som student får de jo midlertidig lisens som lege. Er de da heller ikke kompetente til å regne ut medisiner tro?

Anonymous poster hash: 899c6...e61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg meldt dette til Helsetilsynet slik at vi kunne fått en vurdering på hva de syns om at uautoriserte (assistenter) legger opp og deler ut medikamenter, administrerer venefloner eller drypp, tar blodprøver, utfører sårrens, legger inn ulike typer kateter, og så videre. En legestudent kan ikke utføre det samme som en sykepleier selv om hun har fullført tre år.

Hvor var dette?

Anonymous poster hash: 8b9d0...356

Jo, det var på post X på sykehus Y og avdelingsleder heter Z. Da forventer jeg at du tar ditt ansvar som sykepleier og melder fra til Helsetilsynet slik at disse uspiselige, hovne og ikke minst inkompetente medisinstudentene får seg en smekk og kanskje blir litt mindre oppesne. Alle vet jo at de tre første årene på medisinstudiet lærer man ingenting av betydning. Siden du er en høyt utdannet, omsorgsfull og helhetlig tenkende sykepleier, bør du absolutt melde ifra!

Anonymous poster hash: 4e554...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

At man får samme lønn som sykepleier er jo ikke ensbetydende med at man "jobber akkurat som en sykepleier".

Jeg kan ingenting om dette altså, så skal ikke blande meg i hvem som er rett, bare påpeker at lønnsargumentet ikke er et argument.

Å jobbe "akkurat som sykepleier" vil tilsi at man får samme oppgaver og ansvar som en sykepleier. Hva lønna baseres på er jo revnende likegyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man får samme lønn som sykepleier er jo ikke ensbetydende med at man "jobber akkurat som en sykepleier".

Jeg kan ingenting om dette altså, så skal ikke blande meg i hvem som er rett, bare påpeker at lønnsargumentet ikke er et argument.

Å jobbe "akkurat som sykepleier" vil tilsi at man får samme oppgaver og ansvar som en sykepleier. Hva lønna baseres på er jo revnende likegyldig.

Det er ingen som har sagt at alle jobber akkurat som sykepleiere. Men mange steder blir de satt til de samme oppgavene. Poenget er at medisinstudenter kan få jobb "på sykepleiernivå" etter 3år på studiet, og dermed få samme lønn. Det kommer helt an på hvor man jobber hva slags oppgaver man har. En jeg kjenner jobber på legevakten, og jobber da akkurat som sykepleier der. Andre steder får de jobbe nærmere legenivå, under oppfølging.

Anonymous poster hash: 899c6...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hovedfokus med en ekstrajobb ved siden av studiet er jo nettopp lønn, så det er derfor det blir trukket fram. Dette blir jo da en relevant deltidsjobb, så er jo ikke så rart at mange velger det. Da får de jo kanskje litt kontakter blant legene på avdelingen, og kanskje økt sjanse for å bli ansatt der som lege senere.

Dette er jo ikke en diskusjon om hvem som har rett. Men en sykepleier som tydeligvis ikke visste (og tolererer) at dette er vanlig praksis. Vi som er leger og har hatt slike deltidsjobber, vet jo hva vi har gjort.

Anonymous poster hash: 899c6...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Etter tre år på medisinstudiet kan du uansett jobbe akkurat sånn som en sykepleier, bare at du ikke får tittelen (på grunn av at den er så beskyttet).

Anonymous poster hash: 215de...e38

Det er ingen som har sagt at alle jobber akkurat som sykepleiere. Men mange steder blir de satt til de samme oppgavene. Poenget er at medisinstudenter kan få jobb "på sykepleiernivå" etter 3år på studiet, og dermed få samme lønn. Det kommer helt an på hvor man jobber hva slags oppgaver man har. En jeg kjenner jobber på legevakten, og jobber da akkurat som sykepleier der. Andre steder får de jobbe nærmere legenivå, under oppfølging.

Anonymous poster hash: 899c6...e61

Jo, det var en som påstod at de kan jobbe akkurat sånn som sykepleiere. Jeg bare påpeker at det at de får samme lønn ikke beviser at de "jobber akkurat sånn som sykepleiere".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var en som påstod at de kan jobbe akkurat sånn som sykepleiere. Jeg bare påpeker at det at de får samme lønn ikke beviser at de "jobber akkurat sånn som sykepleiere".

Den som skrev det, har vel jobbet akkurat som sykepleier da. Jeg har også gjort det. Men det kommer som sagt an på hvor du jobber. Noen avdelinger må jo sykepleierne ha masse erfaring og kurs for å utføre noen prosedyrer, så der vil det jo ikke bli sånn. Men andre steder:nøyaktig det samme. (Om sykepleiere liker det eller ikke)

Anonymous poster hash: 899c6...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Den som skrev det, har vel jobbet akkurat som sykepleier da. Jeg har også gjort det. Men det kommer som sagt an på hvor du jobber. Noen avdelinger må jo sykepleierne ha masse erfaring og kurs for å utføre noen prosedyrer, så der vil det jo ikke bli sånn. Men andre steder:nøyaktig det samme. (Om sykepleiere liker det eller ikke)

Anonymous poster hash: 899c6...e61

Så det du sier er at medisinstudenter kan "jobbe akkurat som sykepleiere" i jobber hvor det ikke kreves at man er kvalifisert sykepleier. Joda, det sier vel seg selv, det - det gjelder jo ikke bare sykepleiere og medisinstudenter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var på post X på sykehus Y og avdelingsleder heter Z. Da forventer jeg at du tar ditt ansvar som sykepleier og melder fra til Helsetilsynet slik at disse uspiselige, hovne og ikke minst inkompetente medisinstudentene får seg en smekk og kanskje blir litt mindre oppesne. Alle vet jo at de tre første årene på medisinstudiet lærer man ingenting av betydning. Siden du er en høyt utdannet, omsorgsfull og helhetlig tenkende sykepleier, bør du absolutt melde ifra!

Anonymous poster hash: 4e554...b0e

Jeg er ikke sykepleier, så det viser jo at du har lite innsikt i hvilke yrkesgrupper du skal omgåes. Men poenget er at en legestudent aldri kan gjøre den samme jobben som en sykepleier. Sykepleie og legestudiet er to ulike utdanninger. Og for å utføre prosedyrer mtp pasientsikkerhet er autorisasjonen alfa og omega.

Å si at en legestudent jobber som sykepleier fordi hun får sykepleierlønn er like misvisende som sykepleierstudentene som sier de jobber som helsefagarbeider fordi de får helsefagarbeiderlønn etter 1 eller andre studieår.

Dere er assistenter og skal derfor ikke ha et selvstendig faglig ansvar for slikt, samme hvor flinke dere er.

Anonymous poster hash: 8b9d0...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykepleier, så det viser jo at du har lite innsikt i hvilke yrkesgrupper du skal omgåes. Men poenget er at en legestudent aldri kan gjøre den samme jobben som en sykepleier. Sykepleie og legestudiet er to ulike utdanninger. Og for å utføre prosedyrer mtp pasientsikkerhet er autorisasjonen alfa og omega.

Å si at en legestudent jobber som sykepleier fordi hun får sykepleierlønn er like misvisende som sykepleierstudentene som sier de jobber som helsefagarbeider fordi de får helsefagarbeiderlønn etter 1 eller andre studieår.

Dere er assistenter og skal derfor ikke ha et selvstendig faglig ansvar for slikt, samme hvor flinke dere er.

Anonymous poster hash: 8b9d0...356

Jeg har lite innsikt i hvilke yrkesgrupper jeg omgås fordi jeg feilaktig antok at en anonym på et forum er sykepleier, basert på måten h*n uttrykker seg på? Go figure. Forøvrig ingen grunn til å skrive "dere er assistenter" i og med at jeg aldri har sagt jeg er assistent. For alt du vet kan jeg være fysioterapeut, renholder eller noe enda lengre fra legestudent. Mitt poeng er at veldig mange sykepleiere er ufyselige både oppover mot legene og nedover mot hjelpepleiere/helsefagarbeidere, og nekter å anerkjenne at andre enn nettopp sykepleiere kan utføre et faglig forsvarlig stykke arbeid. Blir jeg syk, så vil jeg heller ha pillene mine utdelt fra en tredjeårs legestudent som er sterk i realfag og matematikk (det må de være for å i det hele tatt komme inn på studiet) enn fra en autorisert sykepleier som trengte tre forsøk på å bestå medikamentregningen. Hva DU foretrekker, er jo opp til deg.

Anonymous poster hash: 4e554...b0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare deg (ts):

Det er ingen fasit. De samme opptakskravene er gjeldende. Men opptakskrav er en annen diskusjon. Du har ikke hastverk.

Med en helsefaglig utdanning i bunn er det klart at du vil ha en stor fordel over dine medstudenter, særlig de som kommer rett fra den videregående skolen.

Om det lønner seg er noe du selv må svare på; hva er viktig for deg?

Pasientene er de samme uansett hvordan du snur og vender på det. En pasient som drukner i egne lunger ser lik ut uansett om man er lege eller sykepleier. Blodig oppkast lukter likt, uansett hva som står på navneskiltet ditt.

Når det havner på legefrakken ser det ganske likt ut som på ambulanseuniformen.

I takt med at du lærer nye ting vil du innse hvor mye som er igjen å lære...

Lykke til, uansett hva du velger. :skya:

Endret av lygekryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...