Gå til innhold

bli bedre på husarbeid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, en på fem og en baby. Jeg har aldri vært god på husarbeid. Vokste opp i totalt kaos så lærte det ikke hjemmefra. Hvordan greier dere å holde det ryddig og rent? Hvor mye tid bruker dere på husarbeid? Ble mye bedre når jeg fikk familie, men ser absolutt forbedring potensiale!:)

Anonymous poster hash: 2bfee...2cd

Videoannonse
Annonse
Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg rydder alltid opp etter meg, støvsuger flere dager i uken og har en dag i uken hvor jeg vasker og tørker støv, MEN så skal det sies at jeg bor i en liten leilighet for meg selv og har ikke barn. Hadde nok vært annerledes med mann, hus og barn.

Skrevet

Det er vel bare å begynne, det? :) Nå har ting vært litt på hodet etter jeg fikk meg kjæreste som bor litt unna og helgene tilbringes hos han, men før det vasket jeg alltid rommet mitt og deler av leiligheten i løpet av helga. Hvor mye tid som går med kommer jo helt an på hvor mye man har å vaske og rydde; for min del, som bare leier et rom i kollektiv, tar det ca 1 time å tørke støv (sånn at jeg tar ut alt av hyller, tørker støv og setter det fint på plass), støvsuge og vaske gulv.

Men man trenger jo ikke ta alt hver gang heller, TS! Handler om å se an hva som trengs :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg den som er mest opptatt av at det skal være ryddig rundt meg til enhver tid, men jeg gjør husarbeid med mini våken og tilstedet. Og gjerne hjelper hun til.

Blir tatt litt i rykk og napp. Støvsuger ofte.

Men bruker en del tid ja. Rydder på kjøkkenet mens jeg lager maten, lar ikke det stå og hope seg opp.

Kunne være flinkere til å holde styr på ting, men er jo nyinnflytta (sommer '13).

Tar tid å komme i orden :P

Anonymous poster hash: bb0ab...7c3
AnonymBruker
Skrevet

Når du går fra et rom til et annet; se rundt deg om det er noe du skal ta med deg som ikke tilhører det rommet du er i.

Rydd på plass ting med en gang du er ferdig å bruke det.

La barna hjelpe til med å rydde sine egne leker til kvelden.

Bruk 15-20 minutter etter at barna er lagt til å stormrydde sammen med mannen. Dere kan for eksempel dele det opp i reklamepausene på favorittprogrammet. Legg på plass ting der de hører hjemme, vask over kjøkkenbenken og vasken, sett på plass oppvask og vask over stuebordet. Den ene kan for eksempel gå over med støvmoppen på gulvet mens den andre rydder.

Vask over vasken på badet med dopapir etter at du har dusjet. Da er ofte vasken og benken litt fuktig og du trenger ikke vann eller vaskemidler. Samme med speilet. Blir det ikke fuktig så tar du bare litt vann på dopapiret.

Sett av en dag i uken til vasking og rydding. Jeg foreslår torsdagene for da er alt klart til helgen dagen etter. Da vasker dere bad, kjøkken, stue og andre rom. Støvsuger, tørker støv og vasker gulv.

Sett på ny støvmopp på mopppestativet like etter at du har brukt det, slik at det er enkelt å ta frem når det er nødvendig. Sett moppen et sted slik at den er enkel å komme til, da blir terskelen lavere for å ta den frem. Vi har vårt moppestativ i et høyskap på kjøkkenet. Klipp til tørrmopper i mindre biter og bruk til støvtørking

Jif Universal spray er din venn!

Anonymous poster hash: de407...4bb
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger metoden til mannen til Gro H. Bruntland, med å alltid ta med nyttelast. Skal jeg på kjøkkenet, tar jeg med noe som skal dit eller i nærheten. Lar altså aldri ting bli stående over lengre tid. Dessuten har jeg faste dager for støvtørk og støvsuging, samt en litt grundigere vask en gang i uka.

Anonymous poster hash: 5660b...a73
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg tar oppvask og rydder inn det som er tørt hver dag (om ikke samboeren min gjør det eller ikke er hjemme) og så vasker jeg og bretter klær hver dag. Støvsuger og vasker huset ca 1 gang i uken. Har ikke barn og en mellomstor leilighet. Vi er også nesten alltid borte på helg så det er ikke vits å vaske huset 1 gang på mandag og 1 gang på torsdag synes jeg.

Må også si at noen ganger føler jeg ikke at jeg orker så mye og det må være greit. Det trenger ikke se ut som et utstillingshjem til enhver tid mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er tidenes ryddefreak, så forhåpentligvis kan jeg hjelpe litt. Har ikke lest kommentarene over, så godt mulig jeg forteller noe som er blitt sagt :)

- Rydd ALLTID opp etter deg. Uansett om du har prøvd klær, spist mat, laget mat eller ungene har lekt på gulvet. Jeg vasker f.eks. alltid opp gryter og panner før jeg spiser. Gjerne hvis maten skal inn i ovnen o.l., så er det veldig greit å bare bli kvitt oppvasken mens du venter. På den måten er du ferdig med det.

- Ta ut av oppvaskemaskinen med en gang den er ferdig. Ellers blir det fort at når oppvasken hopes opp etter et måltid, så blir tallerkener bare stående på benken til du orker å rydde ut av maskinen.

- Ha alle lekene til barna dine (om de liker å leke i stuen), i en stor boks. Kast alle lekene oppi den når de er ferdige, så står den der til neste gang. Jeg har min plassert bak sofaen, slik at den heller ikke er synlig :)

- Begynn på ett rom, og jobb deg videre til neste uten stopp.

- Vask klær så ofte som mulig, så det ikke hoper seg opp. Pass på å lære alle i huset hvor de skal legge skitne klær, slik at du ikke finner en bukse under trappen og sokker overalt.

- Vær også flink til å alltid legge på plass rene bunker med klær med en gang.

- Vi har katt, så jeg støvsuger hver 2. dag. Dette er helt nødvendig for meg på kjøkkenet, gangen og stuen, men går alltid over soverommene når jeg like godt er i gang.

- Vask over flatene som kjøkkenbenken, stuebordet, tv-benken når du ser de blir støvete. Kjøkkenbenken vasker jeg over omtrent hver gang jeg har brukt den.

- Jeg vasker alle gulvene hver fredag. Vasker også da badet (vasken og toalettet).

HUSK! Det er mye enklere å holde det rent og ryddig hele tiden, enn å måtte ta skippertak hver 2. uke :)

Anonymous poster hash: 00e32...452
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Også må jeg bare legge til: Pass på å ha plass til alle ting. Må du alltid stappe skuffene til sengetøyet, eller er det noe som bare ligger og flyter som ikke egentlig har et fast sted? Da må du kjøpe en ny kommode eller skap, slik at ting alltid har sin plass :)

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er helt elendig på husarbeid, men prøver stadig. Og så blir jeg skikkelig engasjert og inspirert til å rydde når jeg leser slike tips som AB#8 kommer med her :)

Anonymous poster hash: 4763a...20d
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er helt elendig på husarbeid, men prøver stadig. Og så blir jeg skikkelig engasjert og inspirert til å rydde når jeg leser slike tips som AB#8 kommer med her :)

Anonymous poster hash: 4763a...20d

Gøy å være til hjelp :danse:

• Liker 1
Skrevet

Åh, jeg er tidenes ryddefreak, så forhåpentligvis kan jeg hjelpe litt. Har ikke lest kommentarene over, så godt mulig jeg forteller noe som er blitt sagt :)

- Rydd ALLTID opp etter deg. Uansett om du har prøvd klær, spist mat, laget mat eller ungene har lekt på gulvet. Jeg vasker f.eks. alltid opp gryter og panner før jeg spiser. Gjerne hvis maten skal inn i ovnen o.l., så er det veldig greit å bare bli kvitt oppvasken mens du venter. På den måten er du ferdig med det.

- Ta ut av oppvaskemaskinen med en gang den er ferdig. Ellers blir det fort at når oppvasken hopes opp etter et måltid, så blir tallerkener bare stående på benken til du orker å rydde ut av maskinen.

- Ha alle lekene til barna dine (om de liker å leke i stuen), i en stor boks. Kast alle lekene oppi den når de er ferdige, så står den der til neste gang. Jeg har min plassert bak sofaen, slik at den heller ikke er synlig :)

- Begynn på ett rom, og jobb deg videre til neste uten stopp.

- Vask klær så ofte som mulig, så det ikke hoper seg opp. Pass på å lære alle i huset hvor de skal legge skitne klær, slik at du ikke finner en bukse under trappen og sokker overalt.

- Vær også flink til å alltid legge på plass rene bunker med klær med en gang.

- Vi har katt, så jeg støvsuger hver 2. dag. Dette er helt nødvendig for meg på kjøkkenet, gangen og stuen, men går alltid over soverommene når jeg like godt er i gang.

- Vask over flatene som kjøkkenbenken, stuebordet, tv-benken når du ser de blir støvete. Kjøkkenbenken vasker jeg over omtrent hver gang jeg har brukt den.

- Jeg vasker alle gulvene hver fredag. Vasker også da badet (vasken og toalettet).

HUSK! Det er mye enklere å holde det rent og ryddig hele tiden, enn å måtte ta skippertak hver 2. uke :)

Mange gode tips her, men det siste er jeg uenig i. Det er f.eks mye mindre jobb å støvsuge en gang pr uke enn å gjøre det hver dag...

Jeg er ikke så opptatt av husarbeid, men jeg synes det beste rådet er å bestemme seg for hvor ting skal ligge. Det er mye lettere å holde orden når man slipper å tenke.

En annen ting er ansvarsfordeling. Har du en partner, så bli enige om hvem som skal gjøre hva og/eller når og hvordan ting skal gjøres.

Til slutt: Start med å innøve en enkelt vane. F.eks. å alltid rydde av kjøkkenbordet etter at man har spist, eller alltid rydde opp leker før barne-tv. Når man har blitt god på en ting, kan man legge til en ny.

Skrevet

Ha fast plass til alt. Ikke ha flere ting enn det er plass til. Jo mindre ting, jo færre ting å rydde, og færre ting å flytte mens du rengjør! OG det ser penere ut :) Ha også nok knagger. Og gode knagger som klærne ikke faller ned fra.

Plasser ting etter hvor ofte du bruker dem. Det gjelder klær, utstyr, leker, ja, alt. Ting som står fremme, skal være ting du bruker nesten daglig. Knagger skal ikke hopes opp med jakker som brukes 3 ganger i året, og vinterklær pakkes vekk når det nærmer seg sommer. Den fancy brødbakemaskinen kan legges på loftet eller selges/gis bort hvis du ikke bruker den. På kjøkkendisken samler den bare støv og dårlig samvittighet. Ha kun klær i skapet som du liker og passer. Er kjolen 2 numre for liten, så pakk den vekk.

Har du dårlig tid, så gjør litt. Ikke tenk at du må ha tid til å fullføre, for da blir det aldri gjort. Litt + litt + litt + litt = mye!

Duker er pent i ryddige hjem. I rotete hjem er de en krøllete katastrofe med flekker, smuler og blader, fjernkontroller og tallerkner.

Innfør matsoner! Har man ikke lov til å spise på rommet, så finner man heller ikke halvspiste epler i lekekassen eller under sengen.

Søppel skal bort og ut. Alltid! Det gjelder også ødelagte klær, leker og andre ting.

Vær forberedt på uventet besøk. Prioriter toaletter og matgris alltid! Og ha sofagruppen fri for rot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...