Gå til innhold

Diabetes og kosthold.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er en ernæringsterapeut? Hva slags bakgrunn har de? Hvor treffer jeg de? Anonymous poster hash: 762e9...44f

De er naturmedisinere og har ikke noe med offentlig helsevesen å gjøre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måler ikke blodsukkeret. Jeg er livredd for nåler og tåler ikke se blod. Jeg prøvde i starten, med mye angst, men jeg fikk aldri noen informasjon om hva jeg skulle bruke resultatene til, hvordan jeg skulle legge opp kosthold i forhold til målingene for eksempel, så jeg så ikke noe poeng i å fortsette. For meg ble det jo bare tilfeldige tall, som kostet meg mye å få frem. Jeg bruker metformin og mindiab. Hva en typisk dag inneholder vet jeg ikke, det kan variere veldig. Jeg kan ta dagen i dag som eksempel. Frokost var en kornblanding fra rema av typen solfrokost, med skummet melk. Så var det en stor eplemuffins mens jeg var og handlet. Derretter var det tre (små) brødskiver med hvitost (uten smør) og te med suketter. Noen 4-6 biter ferrero rocher, litt potetgull (kanskje 100 g), tre brødskiver til med hvitost, te med suketter og en appelsin. Det må sies at dagen i dag ikke har vært av de verste hva gjelder kosthold. I høst var det veldig mye søtt pålegg, for eksempel. Anonymous poster hash: 762e9...44f

Det høres uansett ut som at du trenger å få mer opplæring i hvordan du skal håndtere diabetes din. Har du vert hos diabetessykepleier? Du fikk ingen liste på hvordan blodsukkeret burde ligge?

I kosten din bør du fokusere på å unngå raske karbohydrater (eks. Lyst brød, godteri) og heller fokusere på fiber. Fiber stabiliserer også blodsukkeret så det er positivt. Dette er jo da grove kornprodukter og så inneholder grønnsaker mye fiber. Når det gjelder pålegg så kan du variere, men prøv å unngå de som er søte (nugatti, honning, brunost). Syltetøy kan byttes ut med de som ikke er tilsatt sukker, men bør ikke være kun det du har på skiva. Spis gjerne egg, det er proteinrikt og holder deg gjerne mett lengre.

Når det gjelder middag så er det meste lov. Men prøv å hold deg unna for mye pizza, hamburger, pommes frites og slik mat. En middagstallerken bør bestå av mest grønnsaker, men også kjøtt (helst renest mulig når man ønsker å gå ned i vekt) og noen karbohydrater (poteter, pasta, ris). Her gjør man lurt i å eks. Velge fullkornspasta da det inneholder mer fiber. Middager som er sunne og gode kan eks være kylling/svine wok, kyllingbryst med salat og ris etc. Men husk på at fordelingen bør være mest grønnsaker:)

Når det gjelder sukker så er det flere typer å tenke på. Man har sukkeret i godteri som man bør spise så lite så mulig av. Så har man fruktose, som er i frukt. Når man har diabetes/ønsker å gå ned i vekt så bør man begrense fruktinntaket til 1-2 til dagen (men er man fryktelig søtsugen og det hjelper med en frukt er det såklart et bedre valg enn sjokolade). Her kommer også juice under. Diabetikere bør holde seg unna den søteste frukten som eks. Banan og druer.

Så har man laktose, som er melkesukker. Noen diabetikerer får høyt blodsukker av å drikke mye melk. Men man kan fint drikke noen glass til dagen, bare ikke bruke det som tørstedrikk.

I løpet av dagen er det lurt å ha frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Gjerne med mellommåltider. Eks. Spiser du frokost kl 6 så er det litt lenge til lunsj kl 12. Hvordan du fordeler maten på disse måltidene må du nesten se selv.

Håper noe av dette kan være til hjelp :)

Gjest Peanut
Skrevet

Kan nevne en ting når det gjelder sjokolade (faren min har type 2); Sjokoladeprinsen er en sukkerfri sjokolade og ellers kan man spise mørk sjokolade, dvs helst med kakaoprosent på over 80.

Som søtningsmiddel kan man bruke Sukrin. Man får den som sukker, brunt sukker og som melis.

Faren min pleier å spise til frokost egg, rekesalat, sukkerfritt syltetøy, peanøttsmør og eventuelt ost, til mørkt brød- pumpernickel eller lignende.

Han spiser overhodet ingenting av pasta, ris, poteter eller brødtyper som baguette og lignende.

Middag består som regel av rent kjøtt, fisk og grønnsaker.

Trening er en lang gåtur ut hver bidige dag uansett vær eller vind.

Følgende linker viser litt om høyt og lavt blodsukker og noen artikler. Ellers er det på siden til diabetes.no så man kan få tips og slikt der:

http://www.diabetes.no/H%C3%B8y+eller+lav%3F.b7C_wlnI4t.ips

http://www.diabetes.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=368

AnonymBruker
Skrevet

TS, du lever farlig. Dersom du ikke gjør noe med vekten og kostholdet ditt, så vil du snart kunne utvikle alvorlige senskader, og i verste fall dø ung. Ja, det er brutalt, men sant. Du må bite tennene sammen, og trosse sykehus/legeskrekken din, og få hjelp til å endre kostholdet ditt. Med tanke på hva konsekvensene kan bli, bør sykehusskrekken komme i annen rekke. Du bør diskutere medisineringen med legen mens du går ned i vekt. Legen kan sikkert justere medisindosene underveis i prosessen.

Ved type 2 diabetes er det fullt mulig å klare seg uten medisin, eventuelt lite medisin. Men det krever at man lever sunt, trener jevnlig og har en BMI innenfor normalen. Jeg endret livsstil og gikk ned masse i vekt etter at jeg fikk påvist diabetes 2, og klarer meg fint uten medisiner. Det er ikke noe offer, for jeg kan kose meg av og til, og formen er bedre enn noen gang. Jeg er faktisk i bedre fysisk form nå som 40 åring, enn da jeg var i tenårene. Jeg lever på ingen måte ekstremt. Jeg spiser sunt og jevnt, trener litt hver dag. Og et tips, begynn å måle blodsukkeret. Da får du mer kontroll på hvordan kroppen reagerer på forskjellig mat.

Anonymous poster hash: 49f90...8f3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måler ikke blodsukkeret. Jeg er livredd for nåler og tåler ikke se blod. Jeg prøvde i starten, med mye angst, men jeg fikk aldri noen informasjon om hva jeg skulle bruke resultatene til, hvordan jeg skulle legge opp kosthold i forhold til målingene for eksempel, så jeg så ikke noe poeng i å fortsette. For meg ble det jo bare tilfeldige tall, som kostet meg mye å få frem.

Jeg bruker metformin og mindiab.

Hva en typisk dag inneholder vet jeg ikke, det kan variere veldig. Jeg kan ta dagen i dag som eksempel. Frokost var en kornblanding fra rema av typen solfrokost, med skummet melk. Så var det en stor eplemuffins mens jeg var og handlet. Derretter var det tre (små) brødskiver med hvitost (uten smør) og te med suketter. Noen 4-6 biter ferrero rocher, litt potetgull (kanskje 100 g), tre brødskiver til med hvitost, te med suketter og en appelsin. Det må sies at dagen i dag ikke har vært av de verste hva gjelder kosthold. I høst var det veldig mye søtt pålegg, for eksempel.

Anonymous poster hash: 762e9...44f

Oi, det var et veldig lite diabetsvennlig kosthold. Husk at kroppen din sliter med å få ned blodsukkeret. Derfor bør du ikke spise mat som påvirker blodsukkeret i særlig grad. Det betyr at du bør spise lite karbohydrater og heller spise proteiner og fett. Du finner flere tusen oppskrifter på lavkarbo.no.

Anonymous poster hash: 705d9...5b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du ville ha kostråd?

Her er mine råd til deg:

Frokost: To grove brødskiver med vita margarin. TIl pålegg bruker du kokt egg, makrell i tomat, leverpostei, røkt laks, skinkepålegg. Skal du spise ost, bruk en mager utgave. Solfrokost er den "frokostblandingen " som inneholder mest sukker av alle, det er nok mer som sukkertøy. Skal du bruke frokostblandinger, må du velge en med mye fiber i, der må du lese innholdsfortegnelsen. Jeg bruker kornblandinger og tilsetter litt frukt. Ett glass Skummet melk ELLER ett glass juice (ikke nektar)

Evt kan du bytte ut de to brødskivene med tre grove knekkebrød.

Evt. kan du koke havregrøt av 1,5 dl havregryn. Tilsett 1 ts rosiner for å få litt smak på. Jeg spiser den med et halvt eple i biter, samt kanel.

Evt. kan du lage deg en omelett av 2 egg, tre skiver skinkepålegg skåret i biter, gressløk, salt, pepper, litt mager ost på toppen.

Kaffe eller te, vann

Lunch:

salat av salatblader, agurk, tomat, paprika, 100 g stekt kyllingfilet. Du kan spise en grov brødskive til hvis du synes du ikke blir mett. Kun vita margarin på denne.

Evt. to grove brødskiver med pålegg som nevnt over.

Evt. omelett hvis du ikke spiste det til frokost.

Kaffe eller te, vann.

Middag:

Unngå farsemat, spis kyllingfilet (1 stk), laksefilet, torsk eller annen fisk du liker, burger laget av karbonadedeig. Velg kyllingfilet som du krydrer og steker selv, ikke spis den ferdigstekte kyllingen (da må du i såfall dra av skinnet og kaste det, inneholder masse fett). Halve middagstallerkenen skal inneholde salat, kokte grønnsaker, revne gulrøtter el, max 2 små poteter eller en liten porsjon ris (boil in bag innehoder to porsjoner, så det holder til to dager)

Til dessert: 1 eple/appelsin, eller en skyr, eller mager kesam med friske bær på.

Drikk vann.

Kveldsmat: se frokosten

Mellommåltid: en skyr yoghurt eller en frukt eller en neve nøtter (kun en neve, ikke fem)

Gå en tur tre ganger i uka, max 20 minutter til å begynne med.

Middag hver dag!

Alle måltidene, men ikke 6 brødskiver i ett måltid som du beskriver. Ikke muffins, den sparer du til lørdag, og KUN lørdag.

Innfør blodsukkermåling hver morgen før frokost, ikke gjør noe mer foreløpig.

Jeg utfordrer deg, klarer du dette?

Anonymous poster hash: f02e4...c19
AnonymBruker
Skrevet

Vil si at det er viktig at du ts begynner å ta tak, og spesielt går til lege og innfører blodsukkermåling. I Norge så blir halvparten av alle amputasjoner gitt til diabetikere. Jeg kjenner ei som måtte amputere begge beina fordi hun tok ikke tak før det var for sent. Å miste synet er også vanlig hvis man bare lar det gå for lenge.

Anonymous poster hash: b9830...660

AnonymBruker
Skrevet

Frokost: To grove brødskiver med vita margarin. TIl pålegg bruker du kokt egg, makrell i tomat, leverpostei, røkt laks, skinkepålegg. Skal du spise ost, bruk en mager utgave. Solfrokost er den "frokostblandingen " som inneholder mest sukker av alle, det er nok mer som sukkertøy. Skal du bruke frokostblandinger, må du velge en med mye fiber i, der må du lese innholdsfortegnelsen. Jeg bruker kornblandinger og tilsetter litt frukt. Ett glass Skummet melk ELLER ett glass juice (ikke nektar)

Evt. kan du koke havregrøt av 1,5 dl havregryn. Tilsett 1 ts rosiner for å få litt smak på. Jeg spiser den med et halvt eple i biter, samt kanel.

Evt. kan du lage deg en omelett av 2 egg, tre skiver skinkepålegg skåret i biter, gressløk, salt, pepper, litt mager ost på toppen.

Kaffe eller te, vann

Lunch:

salat av salatblader, agurk, tomat, paprika, 100 g stekt kyllingfilet. Du kan spise en grov brødskive til hvis du synes du ikke blir mett. Kun vita margarin på denne.

Kaffe eller te, vann.

Middag:

Unngå farsemat, spis kyllingfilet (1 stk), laksefilet, torsk eller annen fisk du liker, burger laget av karbonadedeig. Velg kyllingfilet som du krydrer og steker selv, ikke spis den ferdigstekte kyllingen (da må du i såfall dra av skinnet og kaste det, inneholder masse fett). Halve middagstallerkenen skal inneholde salat, kokte grønnsaker, revne gulrøtter el, max 2 små poteter eller en liten porsjon ris (boil in bag innehoder to porsjoner, så det holder til to dager)

Til dessert: 1 eple/appelsin, eller en skyr, eller mager kesam med friske bær på.

Drikk vann.

Mellommåltid: en skyr yoghurt eller en frukt eller en neve nøtter (kun en neve, ikke fem)

Middag hver dag!

Alle måltidene, men ikke 6 brødskiver i ett måltid som du beskriver. Ikke muffins, den sparer du til lørdag, og KUN lørdag.

Hvorfor anbefaler du TS å spise masse karbohydrater når h*n har diabetes?!? Håper TS har nok vett til å forstå at man ikke skal spise det som gjør deg syk... Man anbefaler ikke en med cøliaki om å spise gluten, bare man fordeler det over hele dagen og unngår kjøpebrød.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anbefaler du TS å spise masse karbohydrater når h*n har diabetes?!? Håper TS har nok vett til å forstå at man ikke skal spise det som gjør deg syk... Man anbefaler ikke en med cøliaki om å spise gluten, bare man fordeler det over hele dagen og unngår kjøpebrød. Anonymous poster hash: 705d9...5b2

Man må ikke spise lavkarbo selv om man har diabetes.....

Anonymous poster hash: 3b7ba...d11

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke spise lavkarbo selv om man har diabetes.....

Man må heller ikke spise glutenfritt selv om man har cøliaki. Men man BØR.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år gammel og har både diabetes type 2 som jeg har hatt siden jeg var 9 og Hidradenitis Suppurativa som er en autoimmun kronisk sykdom som gjør at jeg får svulster/byller i svettekjærtlene under armen som må opereres - dette har jeg hatt siden jeg var 4. Jeg har startet på noe som heter Autoimmun protokoll som er en streng versjon av paleo hvor man eliminerer matgrupper som kan gi intolleranse og allergier og ha en innvirkning på immunsystemet og hormonene. Hensikten er å finne ut hva man har intolleranse for - for å "reversere" eller dempe symptomene på kroniske autoimmune lidelser. Man begynner først strengt for å liksom nullstille kroppen, så tar man inn en og en ting tilbake i kostholdet for å se om man reagerer på det vet at man får høyt blodsukker, dårlig mage, utslett eller noe som helst utbrudd... Dette har fungert bra for meg og har gitt meg lavere blodsukker, lite utbrudd av byller under armen og har gått ned 16kg på 2 måneder. Søk på "autoimmune protocol" på google.

Anonymous poster hash: 3949a...67f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anbefaler du TS å spise masse karbohydrater når h*n har diabetes?!? Håper TS har nok vett til å forstå at man ikke skal spise det som gjør deg syk... Man anbefaler ikke en med cøliaki om å spise gluten, bare man fordeler det over hele dagen og unngår kjøpebrød.

Hvis du så på TS sine eksempler fra en helt vanlig dag, så ser du hva hun bruker til vanlig. Hvis du tror at hun ,uten support fra lege eller ernæringsfysiolog, skal klare å gjøre større endringer enn til det overnevnte forslaget de første ukene, så tror jeg du tar skammelig feil. Hun spiser seks brødskiver og potetgull i et vanlig måltid. Dessuten ser jeg ikke "masse karbohydrater" i forslaget over, gjør du?

AnonymBruker
Skrevet

Man må heller ikke spise glutenfritt selv om man har cøliaki. Men man BØR.

"Et sunt kosthold er anbefalt å innholde et relativt høyt inntak av karbohydrater. Karbohydrater fra frukt, grønnsaker, belgvekster og fullkornprodukter, er å anbefale framfor mer lettfordøyelige eller "raske, som ris, pasta og bakevarer med hvitt hvetemel, og søte mat- og drikkevarer."

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/diabetes-og-kosthold

AnonymBruker
Skrevet

Du ville ha kostråd?

Her er mine råd til deg:

Kaffe eller te, vann

Lunch:

Kaffe eller te, vann.

Middag:

Drikk vann.

Middag hver dag!

Takk for et fornuftig svar, og svar på det jeg faktisk spurte om.

Jeg synes mange av svarene har vært moraliserende, skremselspropaganda for å få meg til å ta tak problemene, noe det å stille dette spørsmålet/skrive dette innlegget var en del av. Kostholdet mitt har vært elendig i det siste, av mange grunner. Nå begynner ting å falle mer på plass ellers i livet, og det blir lettere å gjøre noe med kosthold/trening. (Jeg har slitt veldig med overspising i vanskelige perioder, og falt tilbake til det en periode i fjor, noe som går dårlig sammen med diabetes.)

Jeg satte veldig stor pris på svaret ditt. Det var veldig konkret og oversiktlig, og ikke minst gjennomførbart. Jeg skal klare å gjennomføre dette. (Er det greit om jeg spør deg om råd underveis i prosessen?) Når det gjelder måling av blodsukkeret har jeg ikke noe apparat for det. Må jeg gjennom legen for å få det?

Jeg må forberede meg til neste legetime, ta opp dette med diabetesen, at jeg gjerne vil legge om livsstilen i stedet for å øke på med medisiner og karbohydrater. (Jeg tror høyt blodsukker er litt sløvende, noe som kan gjøre angsten lettere å leve med.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler behov for å forsvare meg litt her. For det første, jeg har gått mye ned i vekt, minst 25 kilo. Og vekta har stort sett gått jevnt (men sakte) nedover i flere år.

Det jeg skrev at jeg spiste var det jeg hadde spist den aktuelle dagen, hele dagen. Jeg vet det er for mye, og feil sammensatt, men ikke så ille som seks brødskiver og potetgull til ett måltid.

Jeg skal selvfølgelig ta opp dette med legen, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem. Er redd for at jeg enten blir avvist eller får beskjed om et alt for omfattende opplegg. Det er bare å se realiteten i øynene: å måle blodsukkeret flere ganger om dagen kommer til å koste meg mye. Og hvis det blir som forrige gang jeg prøvde, hvor jeg satt igjen med en masse tall som ingen så på eller fortalte meg hva jeg skulle gjøre med, ser jeg ikke poenget. Tall er bare tall, hva er vitsen hvis legen ikke er interessert? Og jeg ikke vet hvordan jeg skal justere mat og aktivitet for å få blodsukkeret på et riktigere nivå? At jeg skal holde meg unna søtsaker vet jeg allerede, og jeg lurer faktisk litt på hvor langt jeg kommer bare med det.

Så noen praktisks spørsmål:

- Hvordan går jeg frem for å få et apparat til å måle blodsukkeret? Kan hvem som helst kjøpe det, eller må jeg ha resept eller noe fra legen?

- Jeg trenger jo også strimler og en nål til å stikke med (hvis jeg ikke husker feil). Er det noe jeg får på apoteket?

- Er ting som dette dyrt? (Jeg vet, det er umulig å sette en pris på god helse, men som de fleste har heller ikke jeg ubegrenset inntekt.) Finnes det noen form for støtteordninger for dette?

Og til slutt, er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan ta opp saken med legen? Hva skal jeg si? Hva skal jeg be om av oppfølging? Jeg vet ikke hva jeg vil ha behov for, annet enn råd i forhold til resultatene av blodsukkermålinger. Hva er vanlig oppfølging i forhold til diabetes, når man begynner å måle blodsukkeret? Jeg har som sagt gjort det før, men sluttet fordi tallene ikke ble brukt til noe/jeg ikke visste hvordan jeg skulle bruke dem.

(Jeg må legge til at jeg ikke klandrer legen for dette, jeg har hatt andre ting som faktisk har vært viktigere å ta tak i. Og det har jo gått greit med medisiner, men når jeg har prøvd å endre kostholdet har det gjort at jeg kan bli svimmel og uvel, og derfor har tydd til noe søtt for å føle meg bedre. Men det blir jo helt feil hvis jeg må legge opp til et usunt kosthold for å ha bruk for de medisinene jeg bruker.)

AnonymBruker
Skrevet

Blodsukkerapparat får du reseptfritt på apoteket, og koster ikke mange kronene. Det følger vanligvis med 10 strimler når du kjøper apparatet. Men senere må du kjøpe strimlene utenom. Da koster en boks med 50 stk i overkant av 300 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Nålene sitter inne i selve stikkeren (den du holder i når du skal stikke), og følger med i esken sammen med apparatet. Det er gjerne flere nåler som sitter inne i en trommel e.l., som du bytter ut når den er tom. Nålene er bittesmå og tynne, så stikket vil du nesten ikke kjenne. Jeg vil tro at de på apoteket kan forklare deg mer utfyllende om hvordan dette utstyret skal brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...