Gå til innhold

Diabetes og kosthold.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har diabetes, og har hatt det noen år. Må ærlig si at jeg ikke har tatt spesielt hensyn til det, bortsett fra at jeg har brukt medisiner. Jeg har vært mer og mer likegyldig til kostholdet og diabetesen, og har økt medisiner noen ganger. Nå er det på tide med en ny økning/tillegg av noe annet.

Jeg er kraftig overvektig, bmi er nå på 40. Den har vært på over 50, sluttet å veie meg da vekta viste136 kg, så jeg vet ikke hvor mye jeg veide på det meste.

Kostholdet mitt har vært tragisk de siste par årene, daglig inntak av godteri etc. Kunne fort bli 200 g+ sjokolade. Når jeg har prøvd å endre det har jeg blitt dårlig/fått for lavt blodsukker, for medisineringen er jo lagt opp til det jeg vanligvis har spist.

Dette ble veldig usammenhengende, spørsmålet mitt er hva jeg skal gjøre. Jeg har lyst til å legge om kosthold/livsstil så jeg slipper å øke og kanskje kan redusere på medisinbruken.

Kan noen gi meg forslag på dagsmeny? Hva er lurt å spise? Fordeling av måltider? Trening/fysisk aktivitet? Jeg trenger å gå ned i vekt, jeg har lyst til å gå ned i vekt, men i det siste har jeg blitt dårlig hvis jeg har spist "normalt" (som jeg ikke lenger helt hva er). Når jeg har trent har jeg måttet spise mye både samme dag og dagen etter for å slippe å bli svimmel, kvalm og dårlig.

Anonymous poster hash: 762e9...44f
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei, Jeg har diabetes, og har hatt det noen år. Må ærlig si at jeg ikke har tatt spesielt hensyn til det, bortsett fra at jeg har brukt medisiner. Jeg har vært mer og mer likegyldig til kostholdet og diabetesen, og har økt medisiner noen ganger. Nå er det på tide med en ny økning/tillegg av noe annet. Jeg er kraftig overvektig, bmi er nå på 40. Den har vært på over 50, sluttet å veie meg da vekta viste136 kg, så jeg vet ikke hvor mye jeg veide på det meste. Kostholdet mitt har vært tragisk de siste par årene, daglig inntak av godteri etc. Kunne fort bli 200 g+ sjokolade. Når jeg har prøvd å endre det har jeg blitt dårlig/fått for lavt blodsukker, for medisineringen er jo lagt opp til det jeg vanligvis har spist. Dette ble veldig usammenhengende, spørsmålet mitt er hva jeg skal gjøre. Jeg har lyst til å legge om kosthold/livsstil så jeg slipper å øke og kanskje kan redusere på medisinbruken. Kan noen gi meg forslag på dagsmeny? Hva er lurt å spise? Fordeling av måltider? Trening/fysisk aktivitet? Jeg trenger å gå ned i vekt, jeg har lyst til å gå ned i vekt, men i det siste har jeg blitt dårlig hvis jeg har spist "normalt" (som jeg ikke lenger helt hva er). Når jeg har trent har jeg måttet spise mye både samme dag og dagen etter for å slippe å bli svimmel, kvalm og dårlig. Anonymous poster hash: 762e9...44f

Diabetes type 1 eller 2?

Masse tips her https://kosthold.diabetes.no

Husk ellers på jevnlig målinger

Endret av Illuminatum
AnonymBruker
Skrevet

Type 2, utfra det TS beskriver.

Du bør få råd og veiledning fra ernæringsfysiolog. Ta kontakt med fastlegen din, så henviser h*n deg til sykehuset som har egne kurs for personer med diabetes

Anonymous poster hash: 039e0...330
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Type 2.

Jeg har kjørt meg inn i et blindspor, livredd for alt som heter leger, legekontor, sprøyter etc. Trenger en frisk start på dette, men vet ikke hvordan jeg skal få det til, legen er så vant til disse problemene at det føles ikke som det er så mye å hente der heller.

Skrevet

Be hom henvisning til ernæringsfysiolog. Med medisiner i bildet så trenger du profesjonell hjelp! Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Be hom henvisning til ernæringsfysiolog. Med medisiner i bildet så trenger du profesjonell hjelp! Lykke til :)

Ernæringsfysiolog er ikke noe alternativ, de har ikke kapasitet til folk som "bare" har diabetes.

Dessuten holder de til på sykehus, noe som vil gjøre det veldig vanskelig for meg å bruke dem.

Skrevet

Ernæringsfysiolog er ikke noe alternativ, de har ikke kapasitet til folk som "bare" har diabetes. Dessuten holder de til på sykehus, noe som vil gjøre det veldig vanskelig for meg å bruke dem. Anonymous poster hash: 762e9...44f

Dette stemmer ikke. Diabeteskost er like viktig som andre problemstillinger. Er aldri problemer med henvisninger fra vår avdeling i hvertfall.

Hvorfor er det vanskelig at de er på sykehus?

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder mat, så tror jeg det kan være fornøyelig i seg selv, å vite at man til daglig har en del valg, slik at ikke man sitter og spiser det samme så altfor ofte.

Jeg har ikke klart det, men middag annen hver dag, kunne kanskje vært noe. Hvis man greide å være streng mot seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder mat, så tror jeg det kan være fornøyelig i seg selv, å vite at man til daglig har en del valg, slik at ikke man sitter og spiser det samme så altfor ofte.

Jeg har ikke klart det, men middag annen hver dag, kunne kanskje vært noe. Hvis man greide å være streng mot seg selv.

Mener du å bare spise middag annenhver dag?

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke. Diabeteskost er like viktig som andre problemstillinger. Er aldri problemer med henvisninger fra vår avdeling i hvertfall.

Hvorfor er det vanskelig at de er på sykehus?

Det er vanskelig for meg å komme meg til sykehus, og jeg har veldig mye angst for sykehus, blir dårlig bare jeg nærmer meg. Går jo på et vis når det er noe fysisk, men i en sammenheng som dette måtte jeg jo klart å ha en samtale og få med meg og huske hva som blir sagt.

Jeg har blitt henvist til ernæringsfysiolog før, og fått avslag med den begrunnelsen at de ikke har kapasitet til de som "bare" har diabetes.

AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsfysiolog er ikke noe alternativ, de har ikke kapasitet til folk som "bare" har diabetes.

Dessuten holder de til på sykehus, noe som vil gjøre det veldig vanskelig for meg å bruke dem.

Flott at du har bestemt deg for å ta tak i egen helse! Dette er første skritt til å endre kosthold, opprette daglig aktivitet, forebygge alvorlige helseproblemer og forlenge livet.

Du har ikke "bare" diabetes. Du er svært overvektig, og (om du ikke allerede har utviklet det) er i stor risiko for å utvikle andre hjerte-kar- lidelser som høyt blodtrykk, forhøyet kolesterol, belastningslidelser i muskel/skjelett. Når du i tillegg skriver om å spise middag bare annenhver dag, viser du en manglende kunnskap om hvordan du som overvektig diabetiker skal forholde deg til mat. En ernæringsfysiolog vil kunne veilede deg over lang tid, og gi deg hjelp til å gjøre en livsstilendring.

Du vet sikkert hva du burde gjøre, men du har ikke viljestyrke til å gjennomføre det på egen hånd.

Hvis jeg skal gi deg ett råd: les linkene over, og begynn med 20 min gåtur tre ganger i uka. Og spis mat, riktig mat!

Lykke til!

Anonymous poster hash: f02e4...c19

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mener du å bare spise middag annenhver dag?

Nei, men at man kutter ut middag, dagen før og etter. Og heller tar et mindre måltid i stedet for middag, disse andre dagene.

Formodentlig, er middagen dagens største måltid, og det går vel kjapt med 400g kjøttdeig og andre greier som fyller magen mer enn nødvendig.

Jeg er vel normalvektig, og liker å spise banan, halvstekt baguett m. pålegg, stekt kjøttpølse og pakke med nudler som et litet måltid, 2-3 brødskiver m. egg bacon (en slags middag), poteter og fransk fiskegrateng (middag).

Har i disse dager begynt å spise ofte, men halve porsjoner, kombinert med å mosjonere 3-4 ganger i døgnet langs en hyggelig spaserrute, ideelt samme rute hver dag i lite trafikkert nabolag. Litt vondt i føttene de første dagene, men det går over. Ei vannblemme dukket opp.

* Jeg har lært å ikke spise masse pasta, ikke godt for magen min. Det å spise variert fungerer veldig bra for meg, så sant jeg har penger til dette da.

* Glemte å påpeke at jeg ikke har diabetes. Ville bare si noe om mat her.

Endret av Vux
AnonymBruker
Skrevet

Flott at du har bestemt deg for å ta tak i egen helse! Dette er første skritt til å endre kosthold, opprette daglig aktivitet, forebygge alvorlige helseproblemer og forlenge livet.

Du har ikke "bare" diabetes. Du er svært overvektig, og (om du ikke allerede har utviklet det) er i stor risiko for å utvikle andre hjerte-kar- lidelser som høyt blodtrykk, forhøyet kolesterol, belastningslidelser i muskel/skjelett. Når du i tillegg skriver om å spise middag bare annenhver dag, viser du en manglende kunnskap om hvordan du som overvektig diabetiker skal forholde deg til mat. En ernæringsfysiolog vil kunne veilede deg over lang tid, og gi deg hjelp til å gjøre en livsstilendring.

Du vet sikkert hva du burde gjøre, men du har ikke viljestyrke til å gjennomføre det på egen hånd.

Hvis jeg skal gi deg ett råd: les linkene over, og begynn med 20 min gåtur tre ganger i uka. Og spis mat, riktig mat!

Lykke til!

Anonymous poster hash: f02e4...c19

Jeg har ingen planer om å spise middag bare annenhver dag, det virket bare som den som skrev innlegget jeg svarte på mente det var en god ide. Jeg vet bedre enn det.

Jeg vet at jeg har fler problemer enn diabetes, men de kvalifiserer ikke for å få hjelp av ernæringseksperter på sykehuset, derfor skrev jeg "bare". Hvor får jeg tak i en ernæringsfysiolog (som kan hjelpe meg over tid)?

Motivasjon og viljestyrke har jeg, men jeg mangler kunnskap om hvordan jeg bør sette sammen kosten i forhold til diabetes. Kutte ut godteri og søtsaker klarer jeg, problemet er at jeg har for lite kunnskap om hvordan "vanlig" mat påvirker blodsukker, hvordan maten bør fordeles på forskjellige måltider etc.

Skrevet

Jeg har ingen planer om å spise middag bare annenhver dag, det virket bare som den som skrev innlegget jeg svarte på mente det var en god ide. Jeg vet bedre enn det. Jeg vet at jeg har fler problemer enn diabetes, men de kvalifiserer ikke for å få hjelp av ernæringseksperter på sykehuset, derfor skrev jeg "bare". Hvor får jeg tak i en ernæringsfysiolog (som kan hjelpe meg over tid)? Motivasjon og viljestyrke har jeg, men jeg mangler kunnskap om hvordan jeg bør sette sammen kosten i forhold til diabetes. Kutte ut godteri og søtsaker klarer jeg, problemet er at jeg har for lite kunnskap om hvordan "vanlig" mat påvirker blodsukker, hvordan maten bør fordeles på forskjellige måltider etc. Anonymous poster hash: 762e9...44f

Da bør du i hvertfall gjøre dette i samråd med legen din, med tanke på at du går på medisiner. Er det Metformin du tar, eller noe annet? Måler du blodsukker regelmessig?

Kan du skrive hva en dag inneholder typisk av mat for deg?:)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men at man kutter ut middag, dagen før og etter. Og heller tar et mindre måltid i stedet for middag, disse andre dagene.

Formodentlig, er middagen dagens største måltid, og det går vel kjapt med 400g kjøttdeig og andre greier som fyller magen mer enn nødvendig.

Jeg er vel normalvektig, og liker å spise banan, halvstekt baguett m. pålegg, stekt kjøttpølse og pakke med nudler som et litet måltid, 2-3 brødskiver m. egg bacon (en slags middag), poteter og fransk fiskegrateng (middag).

Har i disse dager begynt å spise ofte, men halve porsjoner, kombinert med å mosjonere 3-4 ganger i døgnet langs en hyggelig spaserrute, ideelt samme rute hver dag i lite trafikkert nabolag. Litt vondt i føttene de første dagene, men det går over. Ei vannblemme dukket opp.

* Jeg har lært å ikke spise masse pasta, ikke godt for magen min. Det å spise variert fungerer veldig bra for meg, så sant jeg har penger til dette da.

400 gram kjøttdeig holder til minst to middager hvis jeg er alene. (Og det er ikke mye karbohydrater i kjøttdeig, så det kunne jeg spist ubegrenset av.)

Bananer, fine kornprodukter og nudler inneholder mye karbohydrater, og bør derfor begrenses.

• Liker 2
Skrevet

Herregud for et totalt kunnskapsløst og idiotisk svar! :O >=(

TS: Du er veldig syk og overvektig, og inne i en bekymringsverdig ond spiral. Det er ikke bare å "spise mindre og trene mer"! Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en ernæringsTERAPEUT, ikke fysiolog, kanskje terskelen din er lavere da disse ikke har noe med hverken leger eller sykehus å gjøre. Hvis du sender leg en pm kan jeg gi deg noen navn. :)

Svaret på hva du bør spise finner du her:

http://www.melissaspania.no/nye-kostholdsendringer/

Det er ikke for sent å snu, men du må gjøre noe A.S.A.P!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du i hvertfall gjøre dette i samråd med legen din, med tanke på at du går på medisiner. Er det Metformin du tar, eller noe annet? Måler du blodsukker regelmessig?

Kan du skrive hva en dag inneholder typisk av mat for deg? :)

Jeg måler ikke blodsukkeret. Jeg er livredd for nåler og tåler ikke se blod. Jeg prøvde i starten, med mye angst, men jeg fikk aldri noen informasjon om hva jeg skulle bruke resultatene til, hvordan jeg skulle legge opp kosthold i forhold til målingene for eksempel, så jeg så ikke noe poeng i å fortsette. For meg ble det jo bare tilfeldige tall, som kostet meg mye å få frem.

Jeg bruker metformin og mindiab.

Hva en typisk dag inneholder vet jeg ikke, det kan variere veldig. Jeg kan ta dagen i dag som eksempel. Frokost var en kornblanding fra rema av typen solfrokost, med skummet melk. Så var det en stor eplemuffins mens jeg var og handlet. Derretter var det tre (små) brødskiver med hvitost (uten smør) og te med suketter. Noen 4-6 biter ferrero rocher, litt potetgull (kanskje 100 g), tre brødskiver til med hvitost, te med suketter og en appelsin. Det må sies at dagen i dag ikke har vært av de verste hva gjelder kosthold. I høst var det veldig mye søtt pålegg, for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et totalt kunnskapsløst og idiotisk svar! :O >=(

TS: Du er veldig syk og overvektig, og inne i en bekymringsverdig ond spiral. Det er ikke bare å "spise mindre og trene mer"! Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en ernæringsTERAPEUT, ikke fysiolog, kanskje terskelen din er lavere da disse ikke har noe med hverken leger eller sykehus å gjøre. Hvis du sender leg en pm kan jeg gi deg noen navn. :)

Svaret på hva du bør spise finner du her:

http://www.melissaspania.no/nye-kostholdsendringer/

Det er ikke for sent å snu, men du må gjøre noe A.S.A.P!

Hva er en ernæringsterapeut? Hva slags bakgrunn har de? Hvor treffer jeg de?

Skrevet (endret)

Hva er en ernæringsterapeut? Hva slags bakgrunn har de? Hvor treffer jeg de?

Hvis du sender meg en pm kan jeg som sagt skaffe deg navn og kontaktinfo til flinke kolleger. :) Endret av Akvarium85
Skrevet

Jeg måler ikke blodsukkeret. Jeg er livredd for nåler og tåler ikke se blod. Jeg prøvde i starten, med mye angst, men jeg fikk aldri noen informasjon om hva jeg skulle bruke resultatene til, hvordan jeg skulle legge opp kosthold i forhold til målingene for eksempel, så jeg så ikke noe poeng i å fortsette. For meg ble det jo bare tilfeldige tall, som kostet meg mye å få frem. Jeg bruker metformin og mindiab. Hva en typisk dag inneholder vet jeg ikke, det kan variere veldig. Jeg kan ta dagen i dag som eksempel. Frokost var en kornblanding fra rema av typen solfrokost, med skummet melk. Så var det en stor eplemuffins mens jeg var og handlet. Derretter var det tre (små) brødskiver med hvitost (uten smør) og te med suketter. Noen 4-6 biter ferrero rocher, litt potetgull (kanskje 100 g), tre brødskiver til med hvitost, te med suketter og en appelsin. Det må sies at dagen i dag ikke har vært av de verste hva gjelder kosthold. I høst var det veldig mye søtt pålegg, for eksempel. Anonymous poster hash: 762e9...44f

Du bør virkelig ta tak i problemet. Du har et kosthold som er langt i fra mm diabetesvennlig. På de fleste sykehus har de diabeteskurs. Dette kan du få henvisning til fra fastlegen. Jeg har lest hva du skriver om sykehusskrekk, dog.

Ellers vil jeg som sagt anbefale deg å gå inn på https://kosthold.diabetes.no.

Mange kommuner har frisklivssentraler. Der finnes en del tilbud som ikke er i sykehusregi.

Du har sikkert målt hba1c ofte kalt langtidsblodsukker hos fastlegen. Målet er at denne skal være undef 6,5.

Ellers finner du retningslinjene legen bruker herhttp://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-diabetes/Sider/default.aspx

Jeg vil dog anbefale diabeteskurs.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...