Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Hcg er graviditetshormonet som gjør at man får positiv test. I starten av svangerskapet skal hcg fordoble seg ca annenhver dag. Om man målet hcg vha blodprøve ser man om hcg øker så raskt som det skal ;) Tidlig i graviditeten er dette den beste måten å sjekke at alt er som det skal, altså får man kan ta ultralyd for å se om hjertet slår :)

Ååå..! Er det en hjemmeprøve eller har du vert hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke lagt på meg noe spesielt. Svinger 1-2 kg, og magen blåser seg opp tilsvarende hver kveld ;) Sist hadde jeg lagt på meg et par kg i uke 15, og fra der gikk jeg opp 1 kg i uka til baby kom :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lagt på meg noe spesielt. Svinger 1-2 kg, og magen blåser seg opp tilsvarende hver kveld ;) Sist hadde jeg lagt på meg et par kg i uke 15, og fra der gikk jeg opp 1 kg i uka til baby kom :O

Jeg også svinger mye, men har komt frem til at jeg kanskje har lagt på meg en halv kg.

Skremmende å tenke på hvor mye jeg kommer til å gå opp i vekt, det må være hardt for kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå la jo jeg på meg over gj.snittet mye da, og det meste var vann (18 kg på 33 uker svangerskap). Det skal bli spennende å se denne gang. Jeg var mye bedre trent sist, så jeg må bare komme meg i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er 4+2 i dag, er jeg da i 4. eller 5. svangerskapsuke? All logikk tilsier at jeg er i 5. uke, men leste noe som jeg tolket som om jeg er i 4. uke. Noen som vet? Greit å lese på riktig uke! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere begynt å legge på dere?

Jeg går alltid mye opp og ned i vekt så jeg vet ikke om det er graviditeten eller bar meg selv som gjør at jeg har lagt på meg en halv kilo :)

Jeg svinger også veldig mye opp og ned i vekt, føler at jeg har lagt på meg, men egentlig er jeg bare VELDIG oppblåst.

Iblant føler jeg meg som en ballong, om jeg får bare litt mer luft i magen, så sprenges jeg, hahaha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, da jeg var på jobben idag fikk jeg så ondt i hodet og kvalmen kom tilbake, så da glemte jeg meg litt av, også tok jeg en paracet. :(

Sitter og googler litt nå, og der er var det litt fram og tilbake om paracet er bra for fosteret.

Er det krise om man bare tar en paracet eller går det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, da jeg var på jobben idag fikk jeg så ondt i hodet og kvalmen kom tilbake, så da glemte jeg meg litt av, også tok jeg en paracet. :(

Sitter og googler litt nå, og der er var det litt fram og tilbake om paracet er bra for fosteret.

Er det krise om man bare tar en paracet eller går det bra?

Jeg googlet dette i jula siden min gravide kusine satt på julaften med feber og pottetett nese og sa hun ikke kunne ta hverken smertestillende eller otrivin. Og det skal være helt greit å ta paracet innimellom i svangerskapet. :) Sikkert greit å bare ta en da, og snakke med legen hvis man trenger det ofte eller over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå supert :D

Du kan tru jeg var i små panikk da jeg hadde svelget paraceten, man vil jo bare det beste for den lille i magen så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, da jeg var på jobben idag fikk jeg så ondt i hodet og kvalmen kom tilbake, så da glemte jeg meg litt av, også tok jeg en paracet. :(

Sitter og googler litt nå, og der er var det litt fram og tilbake om paracet er bra for fosteret.

Er det krise om man bare tar en paracet eller går det bra?

Innom på besøk fra januar-februar :) Ville bare berolige deg med at paracet regnes som helt trygt i svangerskapet. Selvfølgelig skal det tas med forsiktighet, fordi det også går over til fosteret. Det er noen nye studier som viser noe økt risiko for astma, og også unormal utvikling av mannlige kjønnsorganer, men da skal det mye mer til enn en-to tabl en gang i mellom. Paracet er førstevalg som smertestillende og febernedsettende ved graviditet i følge relis.no og tryggmammamedisin.no som begge er uavhengige legemiddelinfosider du kan stole på.

Jeg har nå fått streng beskjed av både fastlege og jordmor om å ta paracet når jeg trenger (plages med voldsom hodepine) - fordi risikoen for at det skader babyen er lik null, og at hun faktisk har det bedre om mor kan fungere og ha det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at paracet ikke er farlig, jeg sliter også med veldig hodepine i perioder og da må jeg ta smertestillende, men nå så har jeg ikle tatt noen, etter jeg fant ut at jeg var gravid, har heller prøvd å drikke masse mer vann og sovet litt, og det har hjulpet :) selv om det ikke er direkte farlig med paracet så skal jeg være forsiktig med det :)

Foresten, er det flere inne her som kjenner seg svimmel for tiden? Helt siden før jeg visste at jeg var gravid så har jeg vært så svimmel, er så ekkelt..

Føler det blir værre og værre for hver dag egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig svimmel hver gang jeg reiser meg opp, men går heldigvis over iløpet av noen få sec.

Er bare 6+1 så ikke noe opp foreløpig, se bort ifra noen få jule kg :-P satse på å få de bort sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg er 4+2 i dag, er jeg da i 4. eller 5. svangerskapsuke? All logikk tilsier at jeg er i 5. uke, men leste noe som jeg tolket som om jeg er i 4. uke. Noen som vet? Greit å lese på riktig uke! :fnise:

Du er 4 fullgåtte uker og i (gang med) uke 5 :)

På samme måte er jeg i morgen 7 uker og begynner på (i) min 8 uke

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på når jeg kan være trygg på at jeg evt har sluppet unna kvalmen.. Har til nå ikke hatt noe som helst..

Svimmelhet kan være lavt blodtrykk eller lite jern. Dette tas på første sv.sk.kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på når jeg kan være trygg på at jeg evt har sluppet unna kvalmen.. Har til nå ikke hatt noe som helst..

Svimmelhet kan være lavt blodtrykk eller lite jern. Dette tas på første sv.sk.kontroll

Jeg har heller ikke vært noe særlig kvalm. Var kun rett før og rett etter IKM, men ikke noe mer enn det, lurer også på dette om jeg faktisk har sluppet unna, eller om det plutselig kommer dundrende på :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er 4 fullgåtte uker og i (gang med) uke 5 :)

På samme måte er jeg i morgen 7 uker og begynner på (i) min 8 uke

Takk, det var det jeg mente var logisk, og det jeg har googlet meg frem til selv også. :) Men det virker som om jeg fremdeles skal lese på uke 4 på sånn graviditeten uke for uke? Jaja, får ulikt resultat på de forskjellige terminkalkulatorene også, så er ikke så lett å skjønne seg på alt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra første dag i siste mens er jeg 5+0 i dag. Men ut i fra EL(som jeg vet) er jeg 4+4. Hva skal jeg gå ut fra? Med EL blir vel mest nøyaktig, men vil leger og annet personell bare bruke den fra første dag siste mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdomshelg hos oss, så jeg har lest, men ikke hatt anledning til å skrive stort.

Frk.mh: Jeg slet veldig med svimmelhet i starten av første svangerskap. Fikk vel egentlig aldri noen god forklaring på hva det kom av, jernnivåene var ok i starten. Mulig det hadde med blodtrykk å gjøre, som ablaze nevner. Men det var ubehagelig og irriterende.

Kvalmen kom med et smell i slutten av uke 5 med eldste, husker jeg. Virkelig over natta. Med yngste ble den aldri veldig fremtredende. Nå er jeg litt uggen, men det er vanskelig å si om det skyldes graviditet eller syke barn... :)

Jeg fikk forøvrig samme beskjed som Essie ang. paracetamol i forrige svangerskap!

Frøkenanonym: Frem til du har vært på OUL (ordinær ultralyd, altså), beregnes termin ut fra første dag i siste mens, ja. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på når jeg kan være trygg på at jeg evt har sluppet unna kvalmen.. Har til nå ikke hatt noe som helst..

Svimmelhet kan være lavt blodtrykk eller lite jern. Dette tas på første sv.sk.kontroll

Med første barn var jeg mest kvalm i uke 7-11 tror jeg, håper du slipper unna. Det er ikke noe gøy...

******

Noen som har fått spesielle matpreferanser? Jeg er 5 uker i morgen (begynner på uke 6) og har fått veldig craving på egg i ulike varianter, melk og appelsin. Kaffe orker jeg ikke, selv om jeg ikke er noe særlig kvalm enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...