AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg var så uheldig å bli avbildet av en fotoboks da jeg kjørte for fort i en 70-sone over en fjellovergang. Men til min store glede da jeg kom ned fra fjelloverangen og skulle fylle på bensin så jeg at bilskiltene både foran og bak var fullstendig nedsnødd. Umulig å lese av altså. Betyr dette at jeg slapp unna? Hvordan er forøvrig reglene for skilter på veien som er umulig å lese av. Der jeg kjørte trodde jeg det var 80-sone, men uheldigvis var det vinterfartsgrense (70). Derfor kjørte jeg for fort. Alle skiltene over fjellet var umulig å lese av da brøytebilen hadde sprutet snø på de. Anonymous poster hash: 5b966...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 3. januar 2015 #2 Del Skrevet 3. januar 2015 Tja, jeg vet ikke. Jeg fikk en bomregning en gang hvor jeg tydeligvis hadde kjørt igjennom en bom på motsatt side av landet bare 5 minutter etter å ha kjørt igjennom en bom her nede. De prøver å tyde skiltnummeret så godt som mulig, og sender så regningen til det nummeret de har klart å få ut av bildet. Er det dog ingenting å tyde det ut i fra, så vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. januar 2015 #3 Del Skrevet 4. januar 2015 De finner på det utroligste for å drive inn penger Leste en artikkel for ikke lenge siden, det var en dumper, som har en bredde på 7meter, høyden er vel omtrent 5meter, og totalvekten er 200tonn når den er fullastet! DEN, måtte betale bomavgift på 50,-!!! Forstå det den som kan, men bompengeselskaoet sto på sitt, og ville ikke ettergi ei krone :P For det eneste de kunne finne som var korrekt, er at dumperen er registret med et vanlig skilt. Da er det vel noen som ikke gidder å finne ut litt mer, om hva som virkelig har passert gjeldende bom Men er det som TS skriver, at skiltet var tett av snø når fotoboks ble passert, er det noe værre å finne rette bilnr og eier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 4. januar 2015 #4 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Fotobokser er litt annerledes enn bompasseringer. De må kunne gjenkjenne registreringsnummer helt klart, i tillegg til at bildet av føreren må være gjenkjennelig. Hvis ikke så kan de ikke drive inn en bot, siden de faktisk ikke har noe bevis som holder i en domstol. At fotoboksen blinker betyr ikke nødvendigvis at det faktisk kommer en bot i posten. Bompasseringer leses maskinelt, og feil skjer. Dumperen som liksom kjørte gjennom en bomring? Jeg garanterer dere at det var en maskinell feilavlesing. Her er forresten saken, fra 2011: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/dalane/Pastar-at-denne-kjorte-gjennom-bomstasjonen-1853467.html Jeg har jobbet med dette selv. Det som skjer i sånne tilfeller er at saksbehandleren henter bildet, leser skiltet manuelt og slår opp i autosys dersom det er nødvendig. Ofte er det ikke det, siden det er en helt klar maskinell feillesing. Faktura blir kreditert der og da, og passeringen blir markert med korrekt bilnummer og sendt til ny fakturering. Er skiltet uleselig så slettes passeringen. Edit: ved bompassering blir det i de aller fleste bomstasjonene tatt bilde av begge skilt. Det ble spesielt morsomt da vi en dag fikk inn et bilde av en kar som lå på panseret og holdt en jakke over skiltet foran. Skiltet bak var tydelig som bare det, og det endte i politianmeldelse. Og regning på bompasseringen, selvsagt. Endret 4. januar 2015 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Del Skrevet 4. januar 2015 Har hørt at noen jukser på den måten ved å med vilje ikke koste av skiltene, så de slipper å betale for bompassering. Men at man er pliktig til å fjerne snøen nettopp pga det og fotobokser. Anonymous poster hash: 6389d...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 4. januar 2015 #6 Del Skrevet 4. januar 2015 Du slapp nok unna den boten ja. Mener å ha lest et sted at det er bar en tredjedel av alle som knipses som får bot. Bare husk at det er totalt forskjellige kriterier for gjenkjennelse på bomstasjoner og fartskamera. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #7 Del Skrevet 24. januar 2015 Fotobokser er litt annerledes enn bompasseringer. De må kunne gjenkjenne registreringsnummer helt klart, i tillegg til at bildet av føreren må være gjenkjennelig. Hvis ikke så kan de ikke drive inn en bot, siden de faktisk ikke har noe bevis som holder i en domstol. At fotoboksen blinker betyr ikke nødvendigvis at det faktisk kommer en bot i posten. Om de ser skiltnummer men ikke sjafør får eier av bilen boten... Jo.. Det har skjedd meg. De ber deg opplyse hvem som kjørte bilen på det tidspunkt, og gjør du ikke det må EIER av bilen ta regningen. Det er tillatt å dømme på indisier i Norge, de trenger ikke bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #8 Del Skrevet 24. januar 2015 Du er pliktig til å finne ut hva fartsgrensen i området er, så enten får du stoppe og koste av fartsgrenseskiltet eller så får du kjøre sakte nok til at du er sikker. Men om du hadde helt uleselige skilt slapp du antakelig unna denne gangen. Man er naturligvis pliktig til å ha lesbare skilt på bilen også, men i dårlig vær må man nesten nøye seg med å koste av dem av og til, man kan jo ikke stoppe hver tiende meter for å koste snø av registreringsnummeret. Anonymous poster hash: 2886e...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #9 Del Skrevet 24. januar 2015 av dem av og til, man kan jo ikke stoppe hver tiende meter for å koste snø av registreringsnummeret.Anonymous poster hash: 2886e...903 Hvorfor er det ingen som har "Skiltvisker" ? Eller oppvarmede skilt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå