AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Jeg er periodemisbruker av otrivin. Kan ha opphold på uker eller måneder, men begynner alltid igjen. Har nok holdt på i rundt 10 år. Jeg lurer på om det er sannsynlig at jeghar skadet noe i nesa mi, eller om det ikke er så ille siden jeg kan ha disse oppholdene? Når jeg slutter skjer det spontant, og uten særlig plager. Prøver jeg derimot å slutte på andre tidspunkt er det vanskelig. Anonymous poster hash: b5b8e...dd9
_isabella Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Har nøyaktig samme problem som deg og har hatt det så lenge jeg kan huske. Slutter også spontant og holder meg da unna helt til neste forkjølelse, men når jeg er i perioder hvor jeg tar det så varer det gjerne mange måneder :/ Vet ikke om du kan ha skadet noe, men hvis det plager deg veldig så kan du jo ta en tur til fastlegen?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Det skader bihulene og kan gi kronisk bihulebetennelse. Anonymous poster hash: 44462...ecc 1
Gresshoppa Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Jeg er også avhengig av Otrivin (MÅ ha med mentol), noe jeg har vært de siste fem-seks årene. Bruker i snitt 3-5 stk i uken, noe som tilsvarer latterlig mye penger iløpet av ett år
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #5 Skrevet 3. januar 2015 "Fint" å høre om andre i samme situasjon Jeg syns det er så rart at jeg har disse oppholdene! Skal nevnes at jeg som regel bruker otrivin for barn, og at jeg tar små sprut, og gjerne bare i ett nesebor. Og når jeg ikke er forkjølet, men fortsetter å bruke det, så er det kun om kvelden. Nå er jeg forkjølet, og bruker barnespray 3-4 ganger daglig. Ab: er du sikker på at det skader bihulene? Kan du fortelle meg mer?Anonymous poster hash: b5b8e...dd9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #6 Skrevet 3. januar 2015 Det var mye, gresshoppa! Jeg har en nesespray i mange måneder jeg. Har tre som jeg bytter på, men kjøper bare 2-3 stk i året. TS Anonymous poster hash: b5b8e...dd9
Notisblokk Skrevet 3. januar 2015 #7 Skrevet 3. januar 2015 Jeg er også avhengig. Må alltid ha en sprut i hvert neseblod før jeg sovner. Av og til våkner jeg og må ha mer. Tar også 2-4 sprut om dagen. Har hatt det sånn i 6 år nå. Jeg prøver å slutte, men får det bare ikke til. Har saltvannspray jeg prøver å ta men det hjelper bare i 5 minutter før jeg MÅ ha Otrivin. Skal prøve med Otrivin for barn nå og se om det kan hjelpe. Jeg tror det ligger mye psykisk også. Vet jeg at jeg har det tilgjengelig så går det greit. Men med en gang det er tomt blir jeg så tett og kan bli tett i hele hodet. Selvsagt er det ikke bare psykisk, men tror i perioder at det er det. Var hos øre-nese-hals spesialist, og han sa sint til meg at nesen min var så rød og irritert at jeg var gal om jeg ikke sluttet snart. Det er sikkert 3 år siden nå. Jeg får bare ikke til å slutte!
Gresshoppa Skrevet 3. januar 2015 #8 Skrevet 3. januar 2015 Det var mye, gresshoppa! Jeg har en nesespray i mange måneder jeg. Har tre som jeg bytter på, men kjøper bare 2-3 stk i året. TSAnonymous poster hash: b5b8e...dd9 Jeg vet.. Folk som ikke kjenner meg, tror det er umulig å bruke så ofte/mye. Jeg har gjort det så lenge at det er helt naturlig å ta opp nesesprayen
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #9 Skrevet 3. januar 2015 Otrivin ødelegger slimhinnene i nesen din. Jeg råder deg til å slutte NÅ. Men først må du gjennom noen smertefulle uker/måneder uten nesespray...Om du forsetter med nesespray, så blir du bare enda tettere. Anonymous poster hash: e20ed...6fb 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Har brukt nesespray daglig i tiår. Går fint det. Bruker ca. 1 flaske i uka. Anonymous poster hash: 1b605...328
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #11 Skrevet 3. januar 2015 Otrivin ødelegger slimhinnene i nesen din. Jeg råder deg til å slutte NÅ. Men først må du gjennom noen smertefulle uker/måneder uten nesespray...Om du forsetter med nesespray, så blir du bare enda tettere. Anonymous poster hash: e20ed...6fb Men blir slimhinnene ødelagt av av-og-på-misbruk, slik jeg holder på? Anonymous poster hash: b5b8e...dd9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #12 Skrevet 3. januar 2015 Jeg brukte av og på sånn som deg. Slimhinnene i nesen ble ødelagt, jeg måtte til slutt operere. Det var mildt sagt motivasjon i seg selv! Fikk ottivin forbud uansett hvor tett jeg var, har ikke brukt siden mai Anonymous poster hash: 72831...028 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #13 Skrevet 3. januar 2015 Jeg brukte av og på sånn som deg. Slimhinnene i nesen ble ødelagt, jeg måtte til slutt operere. Det var mildt sagt motivasjon i seg selv! Fikk ottivin forbud uansett hvor tett jeg var, har ikke brukt siden mai Anonymous poster hash: 72831...028 Hvordan merket du at de var ødelagte? Var operasjonen smertefull? Anonymous poster hash: b5b8e...dd9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 Jeg har vært avhengig i ca 9-10 år tror jeg det er. Bruker ca 1 flaske pr uke, tar rundt 2-4 ganger daglig. Jeg har hatt bihulebetennelse to ganger siden jeg begynte, men ikke faen om det er kronisk :-P Jeg har utrolig trange neseganger pga jeg har brukket nesen flere ganger da, så ser ikke helt hvordan det skal bli verre. Når jeg overhodet ikke brukte nesespray var jeg tettere enn jeg er når jeg ikke tar otrivin nå. Anonymous poster hash: 1bc4f...9a2
Nowayback Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 Holder man på lenge nok, må man operere til slutt. 1
drue Skrevet 4. januar 2015 #16 Skrevet 4. januar 2015 Jeg har vært avhengig av Otrivin i 4-5 år. Det har vært perioder hvor jeg går uten (type 2-4 uker), men har som deg, alltid begynt igjen. Nå er jeg i min lengste periode uten, det har vel gått 4 måneder siden sist. Jeg håper virkelig at jeg er ferdig med det, og klarer å holde meg fra å begynne igjen. Jeg tipper det er en forkjølelse som kommer til å få meg til å begynne igjen, jeg takler bare ikke å være tett. Jeg klarer å puste godt gjennom nesen nå, men jeg sliter en del med tette bihuler. Dette hadde jeg ikke før Otrivin-avhengigheten. Jeg håper det går over etter hvert, men det er ihvertfall deilig å ikke bli tett etter noen timer fordi jeg ikke har brukt Otrivin. Det var helt jævlig å slutte!! Jeg pleide vel å bruke 2-3 flasker Otrivin i måneden. Håper du, TS, og alle andre som sliter med det klarer å kutte det helt ut! Jeg synes det er vanskeligere å slutte med nesespray enn røyk!
Frk.K Skrevet 4. januar 2015 #17 Skrevet 4. januar 2015 (endret) Jeg er også avhengig av Otrivin (MÅ ha med mentol), noe jeg har vært de siste fem-seks årene. Bruker i snitt 3-5 stk i uken, noe som tilsvarer latterlig mye penger iløpet av ett år Kjenner til den, for jeg også må ha mentol å kan ikke gå ut døren uten nesespray før det er full panikk. -- Det kan nok hende du skader noe inni nesen ja, jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med din lokale øre-nese-hals lege og snakke med h*n. Jeg har også hatt en såkalt laseroperasjon inni nesen.. Men den hjalp ikke. Jeg må ha den "skikkelige" operasjonen en vakker dag tenker jeg. Endret 4. januar 2015 av Frk.K
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #18 Skrevet 4. januar 2015 Hvordan merket du at de var ødelagte? Var operasjonen smertefull? Anonymous poster hash: b5b8e...dd9 Jeg var hele tiden tett, tettere en før. Var tørr i nesen konstant og det samlet seg skorper (eller fast snørr) som tettet nesen. Jeg hadde trang nese fra før, men aldri vært plaget med så tett nese før slimhinnene tok skade. Operasjonen var smertefull ja!! Men jeg gjorde mer enn å kun minske slimhinner, da nesen i tillegg var trang osv. Så endte me å ordne alt så ble en stor operasjon. Å kun minske ødelagte slimhinner er muligens litt lettere, uten at jeg skal påstå det. Anonymous poster hash: 72831...028
Chizue Skrevet 4. januar 2015 #19 Skrevet 4. januar 2015 Nesespray burde jo egentlig vært helt reseptbelagt..(Bortsett fra saltvannspray) Er mange som blir avhengige av nesespray :/ 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #20 Skrevet 4. januar 2015 Jeg er og avhengig, tar en sprut 6-8 ganger om dagen, må ha menthol. Får total panikk med tett nese, finner jeg da ikke nesesprayen blir jeg nærmest hysterisk og har flere ganger hatt flere liggende rundt i huset, på jobb er det så tørr luft så er helt fortapt uten. Bruker også sånn "nesehorn" og skyller nesa i mellom. Hatt skikkelig bihulebetennelse kunn en gang, og bruker mest nesespray på vinteren. Anonymous poster hash: 36376...4dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå