Ingeborg! Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Jeg synes det er leit å lese så mange tråder om håpløse svigermødre, der disse nærmest fremstilles som en egen rase med psykopatiske trekk. Ene grunnen er jo at det er synd at så mange ikke har gode relasjoner til dem som er en del av nær familie. Det andre er at svigermødre, gjerne kalt svigermonstre, gjengis som en homogen gruppe - ja, kanskje til og med en egen rase - som ikke vil sine svigerdøtre (som oftest) vel. Jeg er selv svigermor, og min svigersønn synes jeg er en god en sådan. Han har vært en del av familien i 14 år, etter at han og vår datter ble kjærester da hun var 16. Vi har fulgt dem gjennom tenårene, som unge voksne og studenter - til i dag der begge er passert 30, er gift, har flere barn, eget hus og ansvarsfulle jobber. Vi er naboer, sees ofte og spiser middag sammen flere ganger i uka. Og jeg er kjempeglad for det. Min datter har imidlertid ikke hatt et kjempegodt forhold til sin svigermor, før de siste årene. Men det har gått på at de er svært ulike som typer, og kjemien har ikke vært den beste. Men de har jobbet med det, nettopp fordi de faktisk er bundet til hverandre på et vis pga èn mann, og etter hvert noen barn. Denne jula feiret vi sammen alle - for tredje gang. Og det var vellykket. Og for våre felles barnebarn er det supert at de kan feire høytider med alle besteforeldrene. Merker vi i alle fall. Så tenker jeg på en ting. Alle svigermødre har, i alle fall de fleste, selv vært en svigerdatter. De har altså selv hatt en svigermor, som de kanskje ikke har hatt en strålende forhold til. Og så ender en altså selv opp som et svigermonster (vet jeg generaliserer - er for å få frem et poeng). Altså: hvorfor er svigermor - problem noe som går igjen i generasjoner? Min erfaring som svigerdatter og svigermor er at det må jobbes når det oppstår nye familieforhold. Tenker på relasjonsbygging, kommunikasjon, grensesetting, mellommenneskelige forhold (smil, snakk til hverandre, vær vennlig, hjelpsom osv) m.m. Det viktigste er likevel at det nye paret selv blir enige om hvordan de ønsker å ha det i fht hverandres familier. Jeg har ingen fasitsvar, men jeg undrer meg over at svigermorproblem stadig er tilbakevendende. Husker selv jeg fikk sjokk da jeg møtte hjemmet til min utkårede og mine kommende svigerforeldre som 18 åring. Fordi de levde å annerledes enn det jeg selv var oppvokst med. Men jeg skjønte fort at det var helt ok likevel, for det var jo ikke "feil" - bare annerledes. Så da lurer jeg på: du som har dårlig forhold til svigermor - hvordan er din mor som svigermor for din utkårende? Hvordan tror du selv det vil bli å få svigerbarn, og hvordan tror du selv du vil være som svigermor? Hva vil du selv gjøre for å bryte svigermor-problem-forbannelsen i neste generasjon? 3
KaDust Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Vil bare si at jeg har en svigermor som jeg har kjempegodt forhold til, men jeg ser at hennes forhold til hennes svigermor er veldig anspent, og svigermoren der nekter fortsatt å godta at hun er sammen med sønnen hennes. Hun har virkelig prøvd alt for å få bli godtatt. Når hennes svigermor har ligget veldig syk, så har hun kommet over og vasket bare for å få en finger dradd over alle flater og en stygg kommentar tilbake. Hun har hjulpet dem med flere ting, men etter over 30 år med prøving for å komme overens med svigermoren hennes, gidder hun ikke prøve lenger. Noe jeg skjønner godt. Nå er denne svigermoren hennes veldig gammeldags av seg og er ekstremt opptatt av status. F.eks. digger hun meg fordi jeg kommer fra en preste-familie (som da var stas før i tiden), men misliker svigerdatra si fordi svigerdatra kommer fra bygda (som hun selv også gjør) og ikke har status nok for sønnen sin. Dette har også i grunn gått utover barnabarna. Det er tydelig at hun favoriserer de andre barnabarna foran samboeren min osv. Altså, noen går det bare ikke å komme overens med fordi de er innstilt på å fortsette og mislike deg. Klarer man dog å bli enige om at man må klare å komme overens blir det jo en helt annen sak. Så får vi håpe at kommunikasjon er noe som har utviklet seg med generasjoner på den delen der. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Jeg tror mye av jobben ligger hos svigermor. Og at hun ikke innser det selv. Dermed går det dårlig De fleste andre mennesker i verden kan man kutte ut kontakten med dersom de behandler oss dårlig, sier slemme ting eller det generelt sett er dårlig kjemi. Man kan ikke det med svigermor. Man blir nødt til, på godt og vondt, å forholde seg til dette mennesket på tross av at man like gjerne kunne vært født på forskjellige planeter. Der det går dårligst er det nok mye fordi svigermor blander seg i ting hun ikke har noe med (eg synes det er synd at sonen min ikkje kan ha gardinane eg har sydd hengande i heimen sin - Norvegia reklame). Og det er nok oftest svigerdøtre som får svi - indirekte fordi de konkurrerer om oppmerksomheten til sønnen deres. Samtidig forstår jeg også godt at det kan være vanskelig dersom en overhodet ikke liker sin svigerdatter eller svigersønn - men man må da likevel være stor nok til å akseptere sin sønns eller datters valg. Her sviktet det totalt i mitt ekteskap med en svigermor som ikke la skjul på hvor dårlig valg hennes barn hadde gjort og deretter ikke kunne forstå hvorfor vi aldri kom på besøk. Så er det jo enkelte svigermødre som ikke kan forstå at svigersønn eller datter også har familie som ønsker å treffe sine barn og barnebarn i julen, ferier, på bursdager og i forbindelse med fødsel. Jeg tror at oppskriften på suksess er at svigermor må være voksen, og sette seg selv litt til side. Gjør hun det hae man klart å lage et grunnlag for et godt forhold som siden ikke kreve så mye jobb fordi grunnmuren ble lagt fra dag en når alle var usikre på hverandre og fungerer som et solid byggverk etterhvert som årene går og en er godt kjente og ikke trenger å tolke alt i verste mening.
Gjest Magdalene Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har et supert forhold til min svigermor.- det samme har min mann til min mor. Har er par venninner som ikke har noe særlig godt forhold til sine, men de er ikke akkurat enkle å ha med å gjøre selv, og kun dems egne familie er god nok.. 1
Ingeborg! Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2015 Jeg tror mye av jobben ligger hos svigermor. Og at hun ikke innser det selv. Dermed går det dårlig De fleste andre mennesker i verden kan man kutte ut kontakten med dersom de behandler oss dårlig, sier slemme ting eller det generelt sett er dårlig kjemi. Man kan ikke det med svigermor. Man blir nødt til, på godt og vondt, å forholde seg til dette mennesket på tross av at man like gjerne kunne vært født på forskjellige planeter. Der det går dårligst er det nok mye fordi svigermor blander seg i ting hun ikke har noe med (eg synes det er synd at sonen min ikkje kan ha gardinane eg har sydd hengande i heimen sin - Norvegia reklame). Og det er nok oftest svigerdøtre som får svi - indirekte fordi de konkurrerer om oppmerksomheten til sønnen deres. Samtidig forstår jeg også godt at det kan være vanskelig dersom en overhodet ikke liker sin svigerdatter eller svigersønn - men man må da likevel være stor nok til å akseptere sin sønns eller datters valg. Her sviktet det totalt i mitt ekteskap med en svigermor som ikke la skjul på hvor dårlig valg hennes barn hadde gjort og deretter ikke kunne forstå hvorfor vi aldri kom på besøk. Så er det jo enkelte svigermødre som ikke kan forstå at svigersønn eller datter også har familie som ønsker å treffe sine barn og barnebarn i julen, ferier, på bursdager og i forbindelse med fødsel. Jeg tror at oppskriften på suksess er at svigermor må være voksen, og sette seg selv litt til side. Gjør hun det hae man klart å lage et grunnlag for et godt forhold som siden ikke kreve så mye jobb fordi grunnmuren ble lagt fra dag en når alle var usikre på hverandre og fungerer som et solid byggverk etterhvert som årene går og en er godt kjente og ikke trenger å tolke alt i verste mening. Men hvorfor må egentlig mye av jobben ligge hos svigermor? Hvorfor må ikke svigerdatter, som da er nykomling i familien, jobbe like mye? Det hjelper jo for eksempel ikke at svigermor prøver så godt hun kan hvis ikke svigerdatteren er mottakelig - eller? Og kan en slik innstilling være årsaken til at svigermorproblemet forsetter i generasjoner? Jeg bare spør 3
Ingeborg! Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har et supert forhold til min svigermor.- det samme har min mann til min mor. Har er par venninner som ikke har noe særlig godt forhold til sine, men de er ikke akkurat enkle å ha med å gjøre selv, og kun dems egne familie er god nok.. Aha... godt poeng! Har sett liknende selv, at kvinner bare (i alle fall helst) vil forholde seg til sin egen familie - og da særlig mor. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #7 Skrevet 3. januar 2015 Jeg hadde et anstrengt forhold til min egen svigermor, og det var nok mest hennes feil, dessverre. Hvis noen har sett serien "Alle elsker Raymond", så var min svigermor "Marie". Kontrollerende, verdensmester i husarbeid, bedreviter uten evne til selvkritikk, og med en usunn binding til sønnene sine. Ingen i verden kunne blitt bra nok for hennes sønn. Sønnen og jeg ble skilt, hun fikk en ny svigerdatter, og DA ble hun plutselig positiv og grei mot meg. Hun er farmor til mine barn, og jeg har alltid jobbet for at de skal ha et godt forhold til barnebarna. Det har lykkes - de er kjempegode besteforeldre! Jeg var alt for ung til å takle den konflikten vi hadde på en konstruktiv måte da hun var min svigermor. Hadde jeg vært litt mer moden, hadde jeg nok håndtert ting på en helt annen måte. I stedet for å hele tiden gå i forsvar, hadde jeg nok latt ting passere i større grad. En må velge sine kamper. Min mor hadde en svigerdatter hun ikke gikk spesielt godt sammen med, men der var det svigerdatteren som var vanskelig. Humørsyk, manipulerende, vrang og tverr. Min mor gjorde så godt hun kunne, uten at det gjorde saken noe bedre. Nå har jeg selv en svigerdatter, og jeg har heldigvis et veldig godt forhold til henne. Jeg blander meg aldri i ting jeg ikke har noe med, jeg prøver å hjelpe og støtte dem så godt jeg kan, og jeg er genuint glad i henne. Jeg kom til å sørge hvis det går skeis med henne og sønnen min. Anonymous poster hash: 15e8e...6b7 1
Chizue Skrevet 3. januar 2015 #8 Skrevet 3. januar 2015 Mammaer vet alltid hva som er best for barna sine Moren min...Vel.. Ett par av de exene jeg har hatt, så har hun tatt dem med på håndball banen..Gjerne for å stå i mål Synes så synd på de guttene altså xD En dumpet meg faktisk pga det, han mente han aldri hadde trent så mye i sitt liv, gjorde vondt i hele kroppen, klaget konstant og om det viste seg at han måtte trene håndball for å være sammens med meg, det giddet han ikke. For det gjorde altfor vondt.. (Vi tvang han ikke på banen heller...Moren min gjør det med alle, ikke bare exer, men venner, venninner, hun vil det bare godt og hun er en kjempe flink trener i tillegg, ikke bare håndball, men hvordan man skal styrke kroppen osv.. xD Kanskje det at hun ikke vil at jeg skal være sammen med en som sitter på ræva 24/7) 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #9 Skrevet 3. januar 2015 I en del tråder her inne skriver folk om vanskelige episoder med svigers, men jeg tror ikke at de som skriver det synes alt er dumt med dem, men vi bruker vel KG til å lufte tankene, få ut ting vi tenker på, få støtte, råd, osv... At vi har masse klaging om svigermor på KG betyr nok ikke at det er et større problem nå enn før, tvert imot. Men fint å ha et sted man kan dele erfaringer og hente forstårlse... Min er hyggelig, irriterer meg over ett-eller-annet med gjevne mellomrom, men tenker at jeg sikkert kan være irriterende også. Vi har en god innstilling til hverandr, så er ikke bekymret. Anonymous poster hash: eafba...560 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Mammaer vet alltid hva som er best for barna sine Moren min...Vel.. Ett par av de exene jeg har hatt, så har hun tatt dem med på håndball banen..Gjerne for å stå i mål Synes så synd på de guttene altså xD En dumpet meg faktisk pga det, han mente han aldri hadde trent så mye i sitt liv, gjorde vondt i hele kroppen, klaget konstant og om det viste seg at han måtte trene håndball for å være sammens med meg, det giddet han ikke. For det gjorde altfor vondt.. (Vi tvang han ikke på banen heller...Moren min gjør det med alle, ikke bare exer, men venner, venninner, hun vil det bare godt og hun er en kjempe flink trener i tillegg, ikke bare håndball, men hvordan man skal styrke kroppen osv.. xD Kanskje det at hun ikke vil at jeg skal være sammen med en som sitter på ræva 24/7) Det var da en merkelig ting å gjøre? Hvis faren til kjæresten min hadde dratt meg med på fotballbanen for å trene fotball hadde jeg virkelig begynt å lure på hva slags familie jeg hadde rota meg bort i. Greit å si at man ikke blir tvunget, men det er ikke så lett å si nei heller når man er ny i en familie og vil gjøre godt inntrykk. Anonymous poster hash: 2170c...723 8
kjøttmeis Skrevet 3. januar 2015 #11 Skrevet 3. januar 2015 Har vært heldig og fått en fantastisk svigermor. Hun er så snill og godhjertet og har tatt meg og sin svigersønn i mot med åpne armer! Som svigermor skal jeg være like åpen og godhjertet som henne. Og ikke blande meg i saker og ting jeg ikke skal blande meg inn i. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #12 Skrevet 3. januar 2015 Spørsmålet er vel mer hvor realistisk dissse svigermor trådene er?og hvilke monstre svigerdøtrene som fremstiller svigermødre i så dårlig lys er. Det må to til for å klare dette, og det må to til for å få et godt forhold til hverandre.Anonymous poster hash: 621a8...bf7 3
Ingeborg! Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #13 Skrevet 3. januar 2015 Spørsmålet er vel mer hvor realistisk dissse svigermor trådene er?og hvilke monstre svigerdøtrene som fremstiller svigermødre i så dårlig lys er. Det må to til for å klare dette, og det må to til for å få et godt forhold til hverandre.Anonymous poster hash: 621a8...bf7 Riktig!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #14 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har prøvd å få et godt forhold til svigermor men i hennes verden er hun i sentrum og skal bestemme alt. Hun har til og med sagt det til oss, at hun skal bestemme det hun vil bestemme. Hun har prøvd å bestemme ting som svigermødre og mødre ikke har noe med å bestemme, iallfall de kan ikke bestemme at de skal bestemme det. Som f.eks svigermor krevde å få velge navnet på barnet vårt, noe vi ikke ville. Når vi da har takket nei til hennes ønske for noe som er vårt valg så har hun klikket, bannet og slengt masse dritt. Noe hverken jeg eller mannen gjør mot henne eller andre. Hun mener at mannen (altså sønnen hennes) er en idiot som ikke kan få bestemme selv, men han er veldig oppegående så hvorfor hun mener det vet vi ikke. Både jeg og mannen prøver å ha et bra forhold til henne, men er hun som ødelegger. I følge mannen så hadde han et anstrengt forhold til henne før han møtte meg, fordi hun er veldig kontrollfreak. Har venninner som har det på samme måten, de prøver at forholdet til svigermor skal være bra men svigermor er kontrollfrek og skal bestemme alt mulig. Mens andre heldiggriser har et supert forhold til sin svigermor Er vel vi med et ikke godt forhold til svigermor som "roper høyest", så derfor virker det som at alle svigermødre er fæle. For det finnes jo mange snille svigermødre der ute Jeg tror at noen mødre ikke klarer å gi slipp på mammarollen etter sønnen har flyttet ut, og menn har en tendens til å ikke gi like mye slipp på mora når de har flyttet. De er vel mer mammadalt enn vi kvinner, men selvfølgelig ikke alle menn. Så når han finner seg ei dame så blir hun en "konkurrent" som svigermor vil danke ut. Mannen har innrømmet han han lot henne bestemme mer før han traff meg, fordi det var bedre enn å krangle. Men han har innsett nå at det ikke var lurt fordi nå går det ut over meg, han og barnet vårt. Han ønsker å være selvstendig men mora lar han ikke, men han sier i fra nå heldigvis. Mora mi har aldri prøvd å kontrollere meg siden jeg ble voksen, heller ikke mannen min.Anonymous poster hash: f89a6...75c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #15 Skrevet 3. januar 2015 Spørsmålet er vel mer hvor realistisk dissse svigermor trådene er?og hvilke monstre svigerdøtrene som fremstiller svigermødre i så dårlig lys er. Det må to til for å klare dette, og det må to til for å få et godt forhold til hverandre.Anonymous poster hash: 621a8...bf7 Er sånn i blant ja, men har alle du har møtt i ditt liv vært greie og enkle? Alle du kjenner er kjempe greie? Du har ikke tenkt at de du kjenner som ikke er greie kan være svigermødre til noen? Noen svigermødre er greie, noen er slemme. Noen svigerdøtre er greie, noen er slemme. Noen ganger er det svigermor sin skyld at forholdet er dårlig, noen ganger er det svigerdatteren sin feil, og noen ganger begge sin feil. Det finnes flere kombinasjoner, ikke bare en. Anonymous poster hash: f89a6...75c 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #16 Skrevet 3. januar 2015 Er sånn i blant ja, men har alle du har møtt i ditt liv vært greie og enkle? Alle du kjenner er kjempe greie? Du har ikke tenkt at de du kjenner som ikke er greie kan være svigermødre til noen? Noen svigermødre er greie, noen er slemme. Noen svigerdøtre er greie, noen er slemme. Noen ganger er det svigermor sin skyld at forholdet er dårlig, noen ganger er det svigerdatteren sin feil, og noen ganger begge sin feil. Det finnes flere kombinasjoner, ikke bare en. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: f89a6a18265de80f93456b523ea1475c"] f89a6...75c Pointet er at den massive negative fremstillingen av i all hovedsak svigermor og til dels svigerdøtre på KG er av en slik karakter at det er vanskelig å tro at alt er hentet fra den virkelige verdenen. Alle mennesker er ikke hyggelige og greie. Alle som får barn og dermed kan bli svigermødre er ikke hyggelig og greie. Nylig døde en person til utrolig lettelse, i dødsannonsen kom opplysningen om at denne personen var både forelder, besteforelder og svigers. Hva vedkommende har gjort kan ikke utleveres på nett da dette vil bli lett gjenkjennelig og moderert bort, fort. Men trollet har herjet i mer enn ti sannfulle år, og vist sider en ikke trodde var mulig et menneske kunne ha. Så jo, onde mennesker uten selvinnsikt finnes.Anonymous poster hash: 621a8...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #17 Skrevet 3. januar 2015 Når det gjelder svigermødre så gjelder dette ordtaket mer enn før: "keep your friends close, but your enemies closer" kan ikke ha hu med sin påvirkningskraft på din SO bli satt i feil bane! Anonymous poster hash: 68eb7...dbd
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2015 #18 Skrevet 3. januar 2015 Men hvorfor må egentlig mye av jobben ligge hos svigermor? Hvorfor må ikke svigerdatter, som da er nykomling i familien, jobbe like mye? Det hjelper jo for eksempel ikke at svigermor prøver så godt hun kan hvis ikke svigerdatteren er mottakelig - eller? Og kan en slik innstilling være årsaken til at svigermorproblemet forsetter i generasjoner? Jeg bare spør Fordi at problemet oftest ligger hos svigermor. Det betyr selvsagt ikke at en svigerdatter eller svigersønn ikke skal prøve å få et godt forhold eller har frikort til å være slem, men at svigermors eiertrang overfor eget barn må vike.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #19 Skrevet 3. januar 2015 Fordi at problemet oftest ligger hos svigermor. Det betyr selvsagt ikke at en svigerdatter eller svigersønn ikke skal prøve å få et godt forhold eller har frikort til å være slem, men at svigermors eiertrang overfor eget barn må vike. Fordi? Det trenger ikke alltid dreie seg om "eietrang", men kombinasjoner av dårlige personlige egenskaper blandt begge parter. Men for å generaliserer litt: det kan virke på meg som om svigerdøtre har helt andre forventninger av sine menns mødre enn de har av sine egne. Anonymous poster hash: dac0d...852 1
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2015 #20 Skrevet 3. januar 2015 Fordi? Det trenger ikke alltid dreie seg om "eietrang", men kombinasjoner av dårlige personlige egenskaper blandt begge parter. Men for å generaliserer litt: det kan virke på meg som om svigerdøtre har helt andre forventninger av sine menns mødre enn de har av sine egne. Anonymous poster hash: dac0d...852 Jeg snakker om i de tilfeller der en ny svigersønn eller svigerdatter øyeblikkelig blir lagt for hat eller møtt med skepsis, referanser til den fantastiske eks'en deres barn dessverre ikke er dammen med lenger og der man blir fortalt at deres sønn eller datter er alt for god for deres nye svigerdatter eller svigersønn. Selvfølgelig finnes det personlighetskræsj og mennesker som ikke passer sammen, og selvsagt finnes det også svigersønner/døtre fra helvete. Jeg har selv vært svigerdatter og vet at man må jobbe med det gode forholdet - med noen går det lett som en plett, med andre blir det umulig. Selvsagt er det også slik for foreldregenerasjonen, men spørsmålet til trådstarter var hvorfor svigermødre ofte blir så uglesett. I min verden er det ofte svigermødrenes egen feil som ikke innser at de har voksne barn som har valgt sitt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå