Gå til innhold

Kampen om tungtvannet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drep meg... Anonymous poster hash: 93bdb...c91

Med glede. Er det nødvendig å svare så ufyselig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Horatio Hornblower

Finnes dette Vemork i virkeligheten?!

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Ok, har ikke jeg fått med meg. Trodde det var bare en serie laget fra disse filmene.... Jaja, kan ikke få med seg alt i verden, lærte ikke dette på skolen akkurat..

Anonymous poster hash: 69053...ba5

3cd8a33a.png

Endret av Corto Maltese
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Finnes dette Vemork i virkeligheten?!

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Ok, har ikke jeg fått med meg. Trodde det var bare en serie laget fra disse filmene.... Jaja, kan ikke få med seg alt i verden, lærte ikke dette på skolen akkurat..

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Vemork finnes så absolutt.

Edit: Legger til at kraftanlegget på Vemork ble bygget for å levere elektrisk kraft (på folkemunne kalt 'strøm') til Norsk Hydro sin kunstgjødselfabrikk.

Du burde få foreldrene dine til å ta deg med en tur dit til sommeren, - slik at du kan få litt bedre førstehåndskjennskap til en viktig del av vår nære historie.

Les litt her i mellomtiden.

Du har kanskje en bestefar eller bestemor du kan spørre litt? - jeg sier det slik fordi jeg tror du er såpass ung at det ville vært dine oldeforeldre som egentlig ville vært de riktige menneskene å spørre, men de færreste har oldeforeldre i livet.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemork finnes så absolutt.

Edit: Legger til at kraftanlegget på Vemork ble bygget for å levere elektrisk kraft (på folkemunne kalt 'strøm') til Norsk Hydro sin kunstgjødselfabrikk.

Du burde få foreldrene dine til å ta deg med en tur dit til sommeren, - slik at du kan få litt bedre førstehåndskjennskap til en viktig del av vår nære historie.

Les litt her i mellomtiden.

Du har kanskje en bestefar eller bestemor du kan spørre litt? - jeg sier det slik fordi jeg tror du er såpass ung at det ville vært dine oldeforeldre som egentlig ville vært de riktige menneskene å spørre, men de færreste har oldeforeldre i livet.

Jeg er 33. :/

Så er ikke Hydro noe jeg går og lurer på til daglig :)

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Hadde heller ikke visst noe om tungtvannet hvis jeg ikke ble fora med krigsfilmene til pappa da jeg var ung. Husker ikke noe om at jeg lærte dette på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan forklare den første scenen? Hvorfor trente nordmennene på å komme seg inn på Vemork?

Anonymous poster hash: 576a3...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som kan forklare den første scenen? Hvorfor trente nordmennene på å komme seg inn på Vemork?

Anonymous poster hash: 576a3...54e

Tungtvannsproduksjon.

Man fryktet at tyskerne var i ferd med å utvikle kjernefysiske våpen. Tungtvann er en moderator i driften av atomreaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trodde det var meningen at engelskmennene skulle gå inn på Vemork, og at det først ble be bestemt at nordmennene skulle gå inn mens de satt på fjellet og ventet på de andre nordmennen? Hvorfor øvde de da allerede i England?

Anonymous poster hash: 576a3...54e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært særlig interessert i krigen, men det er enkelte historier man bare får med seg uansett. Dette er en av de(om ikke DEN) viktigste.

Både fergesprengningen og selve sabotasjen mot Vemork.

Så vidt jeg har forstått har de ikke begynt å tenke på noe av det enda i serien.

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte om Vemork i samfunnsfagen på barneskolen. Skal nok se serien, da andre verdenkrigs drama fenger meg. Digga den tyske Krigens Unge Hjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man kan ha unngått å få med seg Tungtvannsaksjonen hvis man har gått på normal skole og hatt besteforeldre som levde under krigen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns serien så langt, de to første episodene, har vært sånn passe. Syns det er mer spennende å følge med på Werner Heisenberg enn gutta i selve tungtvannsaksjonen. Det som er bra, er i hvert fall at ikke de norske snakker så godt engelsk. Når vi er inne på historieforfalskning og lignende, som også blir diskutert under aktuelt forumet, så jeg dette bildet i dag. Det er større friheter enn jeg syns er greit :fnise: (Usikker på om det faktisk ble vist på TV, eller om dette er et klipp fra utenom. Jeg la ikke merke til det da jeg så serien i hvert fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare sett halvparten av første dobbelepisode og ble overrasket over hvor tyskervennlig Hydro var? Eller skjønte de ikke hva tungtvannet kunne brukes til?

Hva med de flaskene som ble sendt til Frankrike(?), hvordan havnet de hos tyskerne? De to store som de sendte med fly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så frem til denne serien. Men den starta så kjedelig...



Anonymous poster hash: 72727...1f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fotballflue

Jeg klarer nesten ikke vente med å se resten :nigo: skulle gjerne sett alle episodene på en gang :laugh:

Endret av fotballflue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer også på hvorfor hydro var så gira på å levere mye til tyskerne... kom ikke denne forespørselen etter at krigen var i gang?



Anonymous poster hash: 3e687...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvorfor hydro var så gira på å levere mye til tyskerne... kom ikke denne forespørselen etter at krigen var i gang? Anonymous poster hash: 3e687...c70

Leste noe om at Hydro ikke var nazi-vennlige, men pragmatiske og foretningsorienterte.

De visste kanskje ikke heller om hva tungtvannet kunne brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...