Gå til innhold

Kampen om tungtvannet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal dere se denne serien? Jeg så teaseren i dag og skal absolutt ha med meg resten. Det er jo filmatisert først, men den norske filmen var nesten en dokumentar med flere av hovedpersonene i roller. Mens Hollywoodfilmen var ganske så glorifisert. Blir spennende å se hva de gjør med historien nå i et nytt årtusen.



Anonymous poster hash: 5f005...0e9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner vel å bli noen år siden filmversjonen, for øvrig med Kirk Douglas i en av rollene, så det er på tide med en oppdatering. Jeg skal også se serien. Det jeg synes er bra denne gang er at det er nordmenn i norske roller, engelskmenn i engelske og tyskere i tyske roller. Det gjør serien mer autentisk. Det er også bra at de forteller historien fra begge sider, da får historien den spenningen den må ha. Jeg håper at de ikke har pyntet mer på historien enn det som minimum er nødvendig. Jeg vil se lidelsene i hytten på fjellet når de ikke har mat osv. Jeg har ikke satt meg veldig inn i historien, men håper som sagt at de har alt med og at jeg kan kjenne meg igjen om jeg leser en av bøkene som er skrevet om hendelsen(e). Jeg var på Vemork for 10 år siden og det er utrolig at hovedbygningen fremdeles står, men den var jo solid bygd, som de også påpekte i teaseren.

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dere ikke likte Heroes of Telemark, men å kalle en britisk film for Hollywood er vel drøyt.



Anonymous poster hash: 93bdb...c91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dere ikke likte Heroes of Telemark, men å kalle en britisk film for Hollywood er vel drøyt.

Anonymous poster hash: 93bdb...c91

Visste ikke at den var britisk, men den er med Hollywoodstjerner. Og de har pyntet en del på historien. Det håper jeg de har unngått i tv-serien.

Anonymous poster hash: 5f005...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at den var britisk, men den er med Hollywoodstjerner. Og de har pyntet en del på historien. Det håper jeg de har unngått i tv-serien.

Anonymous poster hash: 5f005...0e9

Med unntak av amerikaneren Kirk Douglas sikter du vel til "Hollywoodstjerner" som britene Richard Harris, Michael Redgrave, Alan Howard osv.

Anonymous poster hash: 93bdb...c91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Vemork for 10 år siden og det er utrolig at hovedbygningen fremdeles står, men den var jo solid bygd, som de også påpekte i teaseren.

Ja ikke sant, Tyskerene visste å investere i infrastruktur. Såvidt man orker å vedlikeholde skolene og veiene man selv har lært å bygge i ettertid, svømmebassengene har jo også tørket ut for lengst.

Er meget glad for at Tyskerene bygget noen motorveier ihvertfall som vi kan ha bruk for den dag idag :)

Hadde vi adoptert "bunker" prinsippene videre så skulle det jammen mer til enn ei hjemmelaga bombe til for å felle regjeringskvartalet - er jeg helt sikker på!!

Anonymous poster hash: 78106...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant, Tyskerene visste å investere i infrastruktur. Såvidt man orker å vedlikeholde skolene og veiene man selv har lært å bygge i ettertid, svømmebassengene har jo også tørket ut for lengst.

Anonymous poster hash: 78106...b2a

Innbiller du deg at tyskerne bygde Vemork nå?

Anonymous poster hash: c9486...43e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen ser vi at når populærmedia som TV og film skal lage noe basert på historie, så tyr de til forfalskninger.

I reklamen for tv-serien om tungtvannsaksjonen ser man at en kvinne i uniform har en fremtredende rolle, selv om man vet at det ikke fantes kvinnelige soldater den gang (bortsett fra lotte-vesenet). Hvilken rolle spilte kvinner i denne aksjonen - omtrent ingen. Men på grunn av politisk korrekthet har denne kvinnen fått en rolle - som forøvrig er en oppdiktet karakter.

Endret av ray777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen ser vi at når populærmedia som TV og film skal lage noe basert på historie, så tyr de til forfalskninger.

I reklamen for tv-serien om tungtvannsaksjonen ser man at en kvinne i uniform har en fremtredende rolle, selv om man vet at det ikke fantes kvinnelige soldater den gang (bortsett fra lotte-vesenet). Hvilken rolle spilte kvinner i denne aksjonen - omtrent ingen. Men på grunn av politisk korrekthet har denne kvinnen fått en rolle - som forøvrig er en oppdiktet karakter.

Hvem bryr seg ,. Det er en tv serie ikke en dokumentar

uansett selvsakt skal jeg se den. Jeg ser alt som Anna Friel er med i.

Anonymous poster hash: 64dd3...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En historisk serie med både den kjekke rødtoppen fra "Mannen som elsket Yngve" (og oppfølgerne) og kjekkingen som flere her på forumet så frekt har uttalt at "ser ut som en jente"? Jeg kommer til å se på til du river meg bort fra skjermen!



Anonymous poster hash: 64bd1...bab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant, Tyskerene visste å investere i infrastruktur. Såvidt man orker å vedlikeholde skolene og veiene man selv har lært å bygge i ettertid, svømmebassengene har jo også tørket ut for lengst.

Er meget glad for at Tyskerene bygget noen motorveier ihvertfall som vi kan ha bruk for den dag idag :)

Hadde vi adoptert "bunker" prinsippene videre så skulle det jammen mer til enn ei hjemmelaga bombe til for å felle regjeringskvartalet - er jeg helt sikker på!!

Anonymous poster hash: 78106...b2a

Ehh, du? Tyskerne bygget da ikke Hydros fabrikk på Vemork..

Anonymous poster hash: 64bd1...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes dette Vemork i virkeligheten?!

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes dette Vemork i virkeligheten?!

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Drep meg...

Anonymous poster hash: 93bdb...c91

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA.

Ok, har ikke jeg fått med meg. Trodde det var bare en serie laget fra disse filmene.... Jaja, kan ikke få med seg alt i verden, lærte ikke dette på skolen akkurat..

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, har ikke jeg fått med meg. Trodde det var bare en serie laget fra disse filmene.... Jaja, kan ikke få med seg alt i verden, lærte ikke dette på skolen akkurat..

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Ærlig talt, dere lærte ikke noe om 2. verdenskrig på skolen? Ingenting om okkupasjonen av Norge? Ikke hørt om Kongens nei og Quisling?

Anonymous poster hash: 93bdb...c91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ikke jeg fått med meg. Trodde det var bare en serie laget fra disse filmene.... Jaja, kan ikke få med seg alt i verden, lærte ikke dette på skolen akkurat.. Anonymous poster hash: 69053...ba5

Kanskje de ikke lærer om dette på skolene i dag, men det gjorde ihvrt fall jeg.

Bor for øvrig bare et par timers kjøring unna Vemork og har Vært der mange ganger. Mye historie der. Følger så klart med på serien☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes dette Vemork i virkeligheten?!

Anonymous poster hash: 69053...ba5

Å heisan...

Anonymous poster hash: a4d73...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...