Gå til innhold

Kvittering på matvarer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi det har blitt slik i Norge at mange bare tar sjansen. I noen land får man jo med seg kvitteringen automatisk uansett hva. Men mange nordmenn bryr seg ikke, og tar sjansen på at paprikaen ikke er dårlig, eller at avocadoen ikke er brun inni. Om det skulle vise set at avocadoen faktisk er brun, så er det mange som ikke gidder å gå tilbake til butikken for ca 25 kroner.

Dette har butikkene fått med seg, og sparer penger ved å ikke skrive ut kvitteringen til alle, men spør om kunden vil ha den eller ei.

Er fortsatt noen butikker hvor en alltid får den med seg. Når jeg kjøper ting i sportsbutikker blir den lagt i posen av den ansatte uten spørsmål. Sportsarenaer er gjerne dyrere, og da vil de fleste ha kvittering.

Anonymous poster hash: e37b3...8a0

"Dette har butikken fått med seg"???

Er du klar over hvor hard konkurransen er i dagligvaren? Ingen har råd til å miste kunder på slikt sjansespill. (Hvis du mener at butikker utnytter at kunder ikke orker å bytte varer i billig-klassen)

Man får kvittering på klær/sportsutstyr fordi det er gjerne garantier over flere år, og det legges rett i posen face to face med kunden. I dagligvaren skal de i kassa spørre om kunden har kvittering, men dersom spørsmålet ikke kommer kan jo kunden spørre selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er heller ikke bare mulighet for å returnere varer som gir grunn for å få kvittering. Ikke sjelden slås varer inn til annen pris enn annonsert på hyllen, eller det slås inn varer for mage ganger. Det er ikke lett å følge med på kassedisplayet mens man legger på varene, så å få med kvittering for å sjekke at den er riktig er også en viktig grunn for å få den...

Jeg mener at det er butikken som bør spørre kundene, om de ikke ønsker å gi kvittering automatisk. Det oppfatter jeg som alminnelig service fra salgsstedet. Dette er ikke kundens oppgave å passe på å få med kvittering.



Anonymous poster hash: 08278...93e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er butikken som bør spørre kundene, om de ikke ønsker å gi kvittering automatisk.

Anonymous poster hash: 08278...93e

Og det er nettopp det som praktiseres de fleste steder. Får man mot formodning ikke spørsmålet, må det være en smal sak å spørre selv.

Anonymous poster hash: 7a945...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri jeg har opplevd å ikke bli spurt om jeg vil ha kvitteringen på dagligvare. Jeg vil definitivt ikke ha automatisk utskrift, for det er ren sløsing siden så mange ikke vil ha kvittering. Det får være opp til hver enkelt om de føler behov for å få byttet/erstattet ukurante varer, eller om de tar sjansen og dropper kvittering, derfor legges den ikke ved automatisk. Men kunden får den alltid på forespørsel. Glemmer de å spørre, så si at du vil ha den. Spør de aldri, spør om det er slik policyen til butikken er eller vurder å sende en mail til ledelse og si at du savner at betjeningen tilbyr kvittering. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: bc85d...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske kvittering hadde vært påbudt slik at jeg slapp å spørre hver kunde. Er så jævla lei av å få "Ja, æ må jo ha kontroll over dåkker slaskat ungdom bak kassa!" eller "nei, den kan du behold sjøl!" når jeg spør om noen vil ha kvitteringa. Er så mange dumme vitser og idiotiske utsagn som kommer, og folk som hisser seg opp uten grunn fordi de skal ha den eller ikke. Kjenner jeg fortsatt er irritert etter stresset bak kassa før jul :glare:

Men selvfølgelig ville det vært sløsing av papir, og derfor er ordningen vi har nå desidert best. Bare dumt folk ikke kan være hyggeligere når de svarer...

Endret av sweg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med mange over om at man som kunde selv kan ta ansvar for å spørre om kvitteringen. Likevel opplever jeg sjelden at noen IKKE spør kunden om kvitteringen.

Når det gjelder kjøttdeigen, synes jeg det er rart at du ikke fikk et nytt produkt. Det er helt vanlig hvor jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske kvittering hadde vært påbudt slik at jeg slapp å spørre hver kunde. Er så jævla lei av å få "Ja, æ må jo ha kontroll over dåkker slaskat ungdom bak kassa!" eller "nei, den kan du behold sjøl!" når jeg spør om noen vil ha kvitteringa. Er så mange dumme vitser og idiotiske utsagn som kommer, og folk som hisser seg opp uten grunn fordi de skal ha den eller ikke. Kjenner jeg fortsatt er irritert etter stresset bak kassa før jul :glare:

Men selvfølgelig ville det vært sløsing av papir, og derfor er ordningen vi har nå desidert best. Bare dumt folk ikke kan være hyggeligere når de svarer...

Syns du det er like plagsomt å spørre om kunden ønsker pose?

Kanskje på tide å skifte jobb?

Uten kvittering, hvordan skal man kunne vite at sluttsummen er riktig?

Det skjer dessverre så alt for ofte feil!

Anonymous poster hash: 08278...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er like plagsomt å spørre om kunden ønsker pose?

Kanskje på tide å skifte jobb?

Uten kvittering, hvordan skal man kunne vite at sluttsummen er riktig?

Det skjer dessverre så alt for ofte feil!

Anonymous poster hash: 08278...93e

Får veldig sjeldent dumme kommentarer og dårlige vitser slengt i trynet når jeg spør etter pose.

Ja, kanskje på tide å skifte jobb ja. Begynner å bli litt lei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er like plagsomt å spørre om kunden ønsker pose?

Kanskje på tide å skifte jobb?

Uten kvittering, hvordan skal man kunne vite at sluttsummen er riktig?

Det skjer dessverre så alt for ofte feil!

Anonymous poster hash: 08278...93e

Men herregud da! Leste du bare første setning? Var et humoristisk innlegg om dumme kommentarer man får etter spørsmålet om kvittering. Er vel intet grunnlag for å be noen om å bytte jobb!

Ps: ja, det kan være like plagsomt å spørre om kunden trenger pose...

Endret av vestia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere missforstår innlegget mitt. Jeg har sikkert uttrykt meg feil. Min undring var mer hvorfor det ikke automatisk ble utlevert kvittering hvis man ikke får byttet varer uten.

Jeg har ingen som helst problemer med å be om kvittering.

Anonymous poster hash: fbad1...2bf

Fordi 90 % av kundene sier nei takk når jeg spør om de vil ha kvittering, og dersom jeg skriver ut allikevel og gir den til de så blir den liggende på båndet, og tilslutt kastet. Sløsing av papir. Men jeg spør alltid, uansett om det er kjøp på 5,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad matbutikkene sparer papir ved å spørre om kvittering. Jeg trenger ikke kvittering og har null problem med å si nei takk når jeg blir spurt.

Jeg sjekker forøvrig alltid holdbarhetsdatoen på det jeg kjøper, så slipper jeg å komme hjem med dårlig vare (og gir gjerne samtidig beskjed til en ansatt slik at de kan fjerne varen(e)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heisann. Kan jeg få én pose og kvitteringen på slutten?"

- jeg vet hvor lei man blir av å spørre om både pose og kvittering i kassa, som en robot, så jeg sier gjerne det jeg vil ha med en gang. Ser ikke helt problemet - hvis du må ha kvittering, si ifra når dere hilser eller på slutten. Jeg trenger sjelden kvittering, men hvis jeg gjør det i de tilfellene hvor kasserer ikke spør, så spør jeg pent om jeg kunne få med meg kvitteringen.

Ellers syns jeg ordningen med at kvittering kun printes ut ved behov er kjempebra - jeg tror ikke de fleste er klar over hvor mye papir som ble kastet unødvendig tidligere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Hos oss er det heldigvis fåtallet som ikke spør om jeg vil ha kvittering, men det er noen slappe folk i noen av matbutikkene i området her også. Andre butikker er jeg fast kunde hos, så når det er de som jobber der fast som er der så skjønner de at jeg vil ha kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på når jeg s pør er når handleturen ble dyrere enn tenkt, da spør jeg når jeg merker at jeg ikke blir spurt. Men ellers så syns det er deilig å se at dagligvarekjeden sparer litt miljø ved å ikke printe ut alle kvitteringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde se det som en selvfølge at man sjekker dato på varer for utgått. Da slipper man å komme tilbake til butikken fordi man var flink til å sjekke dato!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Italia er kvittering påbudt for å forhindre underslag.

Anonymous poster hash: 08278...93e

Det er et lovkrav å lage kvittering i Norge også. Men du er ikke påbudt å ta den i mot som kunde.

Anonymous poster hash: cf92a...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle butikkene her jeg bor spør de konsekvent om kunden vil ha kvittering, tviler på at det er et bygdefenomen.

Forøvrig har jeg jobbet i matbutikk for mange år siden selv, da kvitteringene ble skrevet ut automatisk - og 80% av kundene lot kvitteringen ligge igjen nederst på samlebåndet eller bare hev dem på gulvet, så jeg måtte gå og rydde rundt kassa mi flere ganger om dagen. Veldig sløsing av papir, og mye bedre å bare gi til de kundene som sier ja takk til kvittering (eller som ber om det selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette har butikken fått med seg"???

Er du klar over hvor hard konkurransen er i dagligvaren? Ingen har råd til å miste kunder på slikt sjansespill. (Hvis du mener at butikker utnytter at kunder ikke orker å bytte varer i billig-klassen)

Man får kvittering på klær/sportsutstyr fordi det er gjerne garantier over flere år, og det legges rett i posen face to face med kunden. I dagligvaren skal de i kassa spørre om kunden har kvittering, men dersom spørsmålet ikke kommer kan jo kunden spørre selv???

Tror du misforstod store deler av innlegget mitt. Jeg jobber selv i matbutikk, så selvsagt vet jeg at det er hard konkurranse! Jeg tror likevel ikke jeg sa noe galt i innlegget mitt. Nordmenn flest bryr seg ikke om småsummer, men om de kjøper pinnekjøtt til 1000 kroner tar de selvsagt med seg kvitteringen - det er i alle fall sånn jeg har oppfattet kundene etter tusentalls timer i kassen.

Fact is: matbutikker gidder ikke sløse mer enn nødvendig, og når de kan droppe å skrive ut kvitteringen, så gjør de det. Det sparer både litt penger, miljøet, og at søppelet i kassen ikke blir fullt på noen timer.

Kvittering for en cola til 20 kroner? Få nordmenn som tar den med seg! Men skal love deg at mange innvandrere (førstegenerasjon) skal ha kvittering på absolutt alt, om det så bare er en pakke tyggis. Samtidig vil eldre nordmenn oftest ha med seg kvitteringen. Denne forskjellen her tror jeg har å gjøre med utviklingen bort fra fattigdom i landet. Om en agurk er råtten hadde mange bare kastet den, og ikke brydd seg om de 18 kronene den koster - men slik tror jeg ikke folk hadde gjort da pengene var mer knappe.

Om flesteparten av nordmenn syntes at en burde få kvittering på absolutt ALT, hadde det blitt ramaskrik om personen i kassen ikke spør om de vil ha med seg kvitteringen for den ene paprikaen. Men etter ha levd i en kasse i flere år, ser jeg de fleste kunder på en merkelig måte selv har forstått (med unntak av av gamle folk og i

Innvandrere) at de fleste ikke tar med seg kvitteringen for småting, og at kassedamen gjerne heller ikke skriker spørsmålet etter folk på samme måte som de gjør om noen har handlet for 3500 kroner.

"Normale" folk forstår dette i alle fall, og spør selv etter kvitteringen om de kun kjøper en flaske brus.

Anonymous poster hash: e37b3...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kvittering, hvordan skal man kunne vite at sluttsummen er riktig?

Det skjer dessverre så alt for ofte feil!

Anonymous poster hash: 08278...93e

Jeg regner i hodet mens jeg plukker varer, og høres sluttsummen feil ut sier jeg ja takk når de ber om kvittering.

Anonymous poster hash: 7a945...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...