Gå til innhold

Kvittering på matvarer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt mer og mer vanlig å ikke få kvittering på matvarer når man handler. Flere steder må jeg be om å få lappen.
Jeg forstår ikke dette, for hvis jeg kommer hjem og finner en matvare for gammel spør de jo alltid etter kvittering når jeg vil bytte den.

Forleden fikk jeg dårlig kjøttdeig, når jeg oppdaget dette fant jeg ikke kvitteringen. Jeg prøvde likevel å få byttet den. Jeg fikk det med klar beskjed om at neste gang måtte jeg ha kvittering. Og det fra samme butikk som er så vant til at folk ikke vil ha kvittering at de automatisk kaster den hvis jeg ikke er raskere til å be om den.



Anonymous poster hash: fbad1...2bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har blitt mer og mer vanlig å ikke få kvittering på matvarer når man handler. Flere steder må jeg be om å få lappen.

Jeg forstår ikke dette, for hvis jeg kommer hjem og finner en matvare for gammel spør de jo alltid etter kvittering når jeg vil bytte den.

Forleden fikk jeg dårlig kjøttdeig, når jeg oppdaget dette fant jeg ikke kvitteringen. Jeg prøvde likevel å få byttet den. Jeg fikk det med klar beskjed om at neste gang måtte jeg ha kvittering. Og det fra samme butikk som er så vant til at folk ikke vil ha kvittering at de automatisk kaster den hvis jeg ikke er raskere til å be om den.

Anonymous poster hash: fbad1...2bf

Fordi det er sløsing av SYKT mye papir når man må kaste de aller fleste kvitteringer. Jeg jobbet på matbutikk før det ble vanlig å slutte med at kvitteringene ble utskrevet automatisk, og det var svært få som ville ha den. Så jeg synes det er bra de har sluttet med det. Jeg tar alltid med kvittering etter makthandel selv, og det er jo bare å spørre om du kan få den når du skal betale. Enkelt og greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei! Jeg trenger to poser, og så vil jeg gjerne også ha kvitteringen etterpå".

Problem solved.

Anonymous poster hash: e37b3...8a0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mer og mer vanlig å ikke få kvittering på matvarer når man handler. Flere steder må jeg be om å få lappen.

Jeg forstår ikke dette, for hvis jeg kommer hjem og finner en matvare for gammel spør de jo alltid etter kvittering når jeg vil bytte den.

Forleden fikk jeg dårlig kjøttdeig, når jeg oppdaget dette fant jeg ikke kvitteringen. Jeg prøvde likevel å få byttet den. Jeg fikk det med klar beskjed om at neste gang måtte jeg ha kvittering. Og det fra samme butikk som er så vant til at folk ikke vil ha kvittering at de automatisk kaster den hvis jeg ikke er raskere til å be om den.

Anonymous poster hash: fbad1...2bf

Tenk deg hvor mye papir det sløses med dersom alle kvitteringer blir skrevet ut?

Er vel bare å nevne at man vil ha kvittering når man rekker over penger / venter på at kortbetalingen skal gå igjennom.

Er det rart det blir krig i verden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittering er butikker pliktig til,å utlevere, såndette er en skikk butikkene har innført på egenhånd og som mange synes er ok.

Jeg skal alltid ha kvitteringen med meg, og spør etter den.

Anonymous poster hash: e1966...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere missforstår innlegget mitt. Jeg har sikkert uttrykt meg feil. Min undring var mer hvorfor det ikke automatisk ble utlevert kvittering hvis man ikke får byttet varer uten.

Jeg har ingen som helst problemer med å be om kvittering.



Anonymous poster hash: fbad1...2bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere missforstår innlegget mitt. Jeg har sikkert uttrykt meg feil. Min undring var mer hvorfor det ikke automatisk ble utlevert kvittering hvis man ikke får byttet varer uten.

Jeg har ingen som helst problemer med å be om kvittering.

Anonymous poster hash: fbad1...2bf

Butikken har vel ingen grunn til å ønske at varer skal kunne byttes da. Det får være opp til kunden om han vil ha den muligheten.

Anonymous poster hash: 7a945...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør absolutt ALLE om de vil ha kvittering når de handler hos meg. Men fåtallet vil faktisk ha kvitteringa! Og jeg tror folk ikke er så nøye på det fordi de kan jo bare kjøpe ny om den ikke er bra uansett.. Og om de hadde vært nøye på det burde de tatt med seg kvitteringen. De fleste sjekker kanskje dato og varer i butikken før de handler. Det gjør hvertfall jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som ikke ber om kvittering og sier nei om jeg blir tilbudt den, men det har aldri vært et problem å bytte dårlige varer om jeg oppdager det når jeg kommer hjem. Som regel sitter samme person i kassen (greit nok det tar bare 5 min å gå mellom meg og nærbutikken), og de kjenner igjen ansiktet mitt, på samme måte som jeg kjenner deres etter noen år her. De har til og med oppdaget feil i hele eller deler av parti fordi jeg har kommet tilbake med en vare, og de har kastet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg håper er at flere butikker får støtte for slike digitale kvitteringer. Bunnpris har det av dagligvarebutikkene, men dit går jeg bare en og annen søndag. Flere andre butikker (som GMAX og Expert) er også med i det systemet, der du kan logge inn på Digipost og finne kvitteringen din digitalt hvis du trenger den, forutsatt at du har lagt inn kortet ditt. Selvsagt ikke noe alle trenger eller vil ha, og det kommer jo ikke der ved kontantbetaling, men jeg synes det er ganske praktisk.



Anonymous poster hash: 8c70f...c00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken har vel ingen grunn til å ønske at varer skal kunne byttes da. Det får være opp til kunden om han vil ha den muligheten.

Anonymous poster hash: 7a945...6af

Poenget er ikke å bytte varer. Poenget et at i en matbutikk hender det at man får dårlig mat, produkter som har gått ut på dato eller har gått i stykker før jeg kjøpte de.

Og for at butikken skal vite at du har kjøpt for eksempel smøret på akkurat deres butikk, må du ha kvittering.

Eksempelet i hovedinnlegget med kjøttdeigen viser jo nettopp det. Jeg kjøpte en pakke med dårlig kjøttdeig og fikk med nød og neppe byttet den fordi jeg ikke hadde kvittering. Og hvis det er slik at man må ha kvittering for å bytte dårlig mat, så undret jeg meg over hvorfor man ikke automatisk fikk kvittering.

Anonymous poster hash: fbad1...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mheh Mheh, jeg får jo ikke noe tilbake på skatten likevel".



Anonymous poster hash: 62bde...961
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har sluttet å spørre fordi folk blir så sabla forbanna når man spør(les i den dumme ting kunder sier-tråden!), men folk blir jo gudhjelpe meg like forbanna om en ikke spør... Så blir jeg ikke spurt så spør jeg selv, enkelt og greit.



Anonymous poster hash: a0bad...35b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør alle som handler i min kasse om de vil ha kvittering, og med alle de surmagede reaksjonene på et enkelt ja/nei-spørsmål, så tror at jeg må ha på meg beskyttelsesutstyr om jeg skal begynne å insistere..



Anonymous poster hash: 8275b...ac9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke å bytte varer. Poenget et at i en matbutikk hender det at man får dårlig mat, produkter som har gått ut på dato eller har gått i stykker før jeg kjøpte de.Og for at butikken skal vite at du har kjøpt for eksempel smøret på akkurat deres butikk, må du ha kvittering.Eksempelet i hovedinnlegget med kjøttdeigen viser jo nettopp det. Jeg kjøpte en pakke med dårlig kjøttdeig og fikk med nød og neppe byttet den fordi jeg ikke hadde kvittering. Og hvis det er slik at man må ha kvittering for å bytte dårlig mat, så undret jeg meg over hvorfor man ikke automatisk fikk kvittering. Anonymous poster hash: fbad1...2bf

Fordi det har blitt slik i Norge at mange bare tar sjansen. I noen land får man jo med seg kvitteringen automatisk uansett hva. Men mange nordmenn bryr seg ikke, og tar sjansen på at paprikaen ikke er dårlig, eller at avocadoen ikke er brun inni. Om det skulle vise set at avocadoen faktisk er brun, så er det mange som ikke gidder å gå tilbake til butikken for ca 25 kroner.

Dette har butikkene fått med seg, og sparer penger ved å ikke skrive ut kvitteringen til alle, men spør om kunden vil ha den eller ei.

Er fortsatt noen butikker hvor en alltid får den med seg. Når jeg kjøper ting i sportsbutikker blir den lagt i posen av den ansatte uten spørsmål. Sportsarenaer er gjerne dyrere, og da vil de fleste ha kvittering.

Anonymous poster hash: e37b3...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere missforstår innlegget mitt. Jeg har sikkert uttrykt meg feil. Min undring var mer hvorfor det ikke automatisk ble utlevert kvittering hvis man ikke får byttet varer uten.

Jeg har ingen som helst problemer med å be om kvittering.

Anonymous poster hash: fbad1...2bf

Fordi mange av varene er homogene på tvers av butikkene. Feks en liter melk du kjøpte på rema var lekk/ble dårlig... kan du da bytte inn på Rimi? Nei.

Da taper Rimi penger.

Kvitteringen er ditt eneste bevis for at du har handlet denne varen ærlig og redelig, i nettopp denne butikken. Så at vi ikke skriver ut en milliard unødvendige kvitteringer lenger er kanskje kkke så rart?

Ps: Coop har veldig fleksibel bytteordning. Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bry seg om å bytte en kjøttdeig? Hvorfor gidde?

Anonymous poster hash: 5c9a1...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bry seg om å bytte en kjøttdeig? Hvorfor gidde?

Anonymous poster hash: 5c9a1...e71

Ofte handler det om prinsipper: kunder betaler for noe som er dårlig - alle har nok råd til å bare kjøpe en ny: m av prinsipp vil man vise at det ikke er ok å selge dårlige varer.

Kan du forstå det, tro?

Anonymous poster hash: f5e60...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det har blitt slik i Norge at mange bare tar sjansen. I noen land får man jo med seg kvitteringen automatisk uansett hva. Men mange nordmenn bryr seg ikke, og tar sjansen på at paprikaen ikke er dårlig, eller at avocadoen ikke er brun inni. Om det skulle vise set at avocadoen faktisk er brun, så er det mange som ikke gidder å gå tilbake til butikken for ca 25 kroner.

Dette har butikkene fått med seg, og sparer penger ved å ikke skrive ut kvitteringen til alle, men spør om kunden vil ha den eller ei.

Er fortsatt noen butikker hvor en alltid får den med seg. Når jeg kjøper ting i sportsbutikker blir den lagt i posen av den ansatte uten spørsmål. Sportsarenaer er gjerne dyrere, og da vil de fleste ha kvittering.

Anonymous poster hash: e37b3...8a0

I Italia er kvittering påbudt for å forhindre underslag.

Anonymous poster hash: 08278...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...