Gå til innhold

NA, lånekassen og annen finansiering

jordbær

Anbefalte innlegg

NA=Næringsakademiet.

Jeg har nettopp tatt fagbrevet i IKT-driftsfag og lurer litt på hva jeg skal gjøre videre.

Det er et studie på NA som jeg gjerne skullte tatt. Studiet nettverksadministrator koster 74.000kr + bøker osv.

Jeg har sjekket med lånekassen og jeg kan få 80.000kr i lån fra dem til dette studiet.

MEN! Hvordan skal jeg kunne ta dette studiet hvis skoleplassen må betales før jeg får lånet mitt? Jeg har ikke peiling på hvordan dette fungerer. Derfor jeg spør her.

OG! En ting til.

Hvordan skal man overleve i hverdagen når man går skole og bare får lån og ikke stipend? Får jeg fortsatt dagpenger fra aetat? (er arbeidsledig nå og har krav på dagpenger akkurat nå.) Kan jeg f.eks. få bostøtte fra sosialkontoret eller hvor det nå skulle komme fra? NOE må jeg vel leve på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten høre med skolen hvordan de gjør det, men på andre skoler vet jeg at du får vente med å betale skolepengene til du har fått pengene fra lånekassen.

Så lenge du er student, får du ikke penger fra hverken Aetat eller sosialkontoret, men må leve på studielån og evt ekstrajobb.

Jeg vet ikke hvor nøye du har sjekket med lånekassen, men har du sjekket om du får ekstra lån til skolepenger?

Du kan få støtte til dette, men hvor mye og om NA er en av de skolene du kan få det til vet jeg ikke.

Hør med administrasjonen på NA, de vet helt sikkert dette og kan hjelpe deg med å søke riktig til lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Tror du faktisk får 100 000 i lån i året, siden det er en privat skole. Jeg gikk på Nith og en kammerat har gått på NA, vi fikk akkurat det samme. Jeg tror 30 000 bli gjort om til stipend, dersom du er borteboer og du fullfører studiet i tide.

Dagpengene dine forsvinner nok. Gjorde ihvertfall det da jeg fikk det etter militæret og skulle begynne på høgskole.

Man kan forresten tjene 100 000 ekstra i året, uten at stipendet blir gjort om til lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

MEN! Hvordan skal jeg kunne ta dette studiet hvis skoleplassen må betales før jeg får lånet mitt? Jeg har ikke peiling på hvordan dette fungerer. Derfor jeg spør her.

Det siste året da vi fikk månedlig utbetaling fra lånekassen, betalte vi et større beløp i begynnelsen av semesteret, og videre månedlig avdrag. Tror det var sånn:

første måned ca 16000

andre 2300

tredje 2300

fjerde 2300

Noe i den duren. Vi fikk utbetalt ca 26000 første måned, og 6000 de neste fire månedene. Vet ikke om det er likt på NA, men begge er under NKI, så jeg går ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
16000 første mnd vel?

På private skoler får man 10000 mer i lån pr. semester, og de deles ut første måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :D

Studiet vil nok kreve litt for mye av meg, til at jeg har mulighet til deltidsjobb.. :-? Så jeg MÅ finne en annen løsning enn jobb.

Men jeg har sååå lyst til å studere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...