Gå til innhold

Hva tenker folk med dårlig arbeidsmoral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tatt et friår fra studiene og har fått meg jobb i kommunen, innenfor helse, og det jeg har oppdaget, er at det er arbeidstakere med svært lav arbeidsmoral. De ringer og sier i fra at de ikke kan komme, mens de i sosiale medier informerer om at de har vært på fest natten før en dag eller kveldsvakt. Noen møter opp, går hjem igjen etter et par timer på grunn av "sykdom", men to timer senere skriver de i sosiale medier om at de er på shoppingtur, etc.

Nå i julen var det en person som ringte tidlig på morgenene, i beruset tilstand, for å si at denne ikke kunne komme på jobb.

Jeg blir så irritert og sjokkert, og forstår ikke at det er mulig å oppføre seg på denne måten. Håper ikke dette er vanlig blant ansatte i dette landet.



Anonymous poster hash: ac311...529
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen overraskelse at offentlig ansatte har dårlig arbeidsmoral, det er da som forventet



Anonymous poster hash: e8c55...b2d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også sjokk da jeg gikk ut i arbeidslivet. Man må også passe seg for å bli utnyttet av medarbeidere som helst ser at du tar deres oppgaver.

Anonymous poster hash: 37d2b...da5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt et friår fra studiene og har fått meg jobb i kommunen, innenfor helse, og det jeg har oppdaget, er at det er arbeidstakere med svært lav arbeidsmoral. De ringer og sier i fra at de ikke kan komme, mens de i sosiale medier informerer om at de har vært på fest natten før en dag eller kveldsvakt. Noen møter opp, går hjem igjen etter et par timer på grunn av "sykdom", men to timer senere skriver de i sosiale medier om at de er på shoppingtur, etc. Nå i julen var det en person som ringte tidlig på morgenene, i beruset tilstand, for å si at denne ikke kunne komme på jobb. Jeg blir så irritert og sjokkert, og forstår ikke at det er mulig å oppføre seg på denne måten. Håper ikke dette er vanlig blant ansatte i dette landet. Anonymous poster hash: ac311...529

Folk tenker st det ikke har noen konsekvenser, så hvorfor ikke? Begynn å la det få konsekvenser, så vil det nok endre seg. Faren er selvfølgelig at uskyldige mennesker dras med.

Anonymous poster hash: 9497b...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et samfunn som tillater det. Du har egenmeldingsdager og trenger ikke legeattest for bekreftelse om at du var syk.

Dette kan selvsagt ikke fortsette, innstramminger må til for at ikke velferdsstaten skal kollapse. Men det er heller ingen grunn til å bli sint på nordmenn for dette - det er det samme i alle land der det er tillatt. Folk slipper unna med det du lar dem slippe unna med.



Anonymous poster hash: 226cb...ecc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overraskelse at offentlig ansatte har dårlig arbeidsmoral, det er da som forventet

Anonymous poster hash: e8c55...b2d

Haha.

Jeg kjenner mange offentlig ansatte og del aller fleste har ikke dårlig arbeidsmoral. Selvsagt finnes det noen, men det er slik alle plasser. Muligens for folk mener det er mer blant offentlige er fordi det offentlige er mye større enn en bedrift.

Er ikke noe i seg selv at er du offentlig ansatte har du nok dårlig arbeidsmoral.

Jeg er offentlig ansatt som sykepleier. Før jeg ringer meg syk når jeg er der så bruker jeg lang tid for jeg syns det er så fælt. Samt jeg har ganske mange arbeidsdager gått med vond rygg og nakke og vært svimmel men møter på jobb pga moral.

Anonymous poster hash: 5ff6d...f06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er ikke dårlig arbeidsmoral generelt men svært ujevn arbeidsbelastning i mange organisasjoner og bedrifter. Noen jobber mye og andre lite og jeg sier meg enig i at man skal passe seg for å bli utnyttet av kolleger ved å ta deres arbeidsoppgaver. Det er svært mange i dag som forsøker å snike seg unna.



Anonymous poster hash: d7e52...78f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg har jobbet lenge innen helse i min kommune, og kjenner meg dessverre igjen :( Flere som ringer og forteller at de er for syke til å møte på jobb, men så har jeg møtt dem på både kafé og treningssenter noen timer etterpå. Og dette er folk som ringer å forteller at de ligger rett ut med influensa, feber og så store ryggsmerter at de ikke kommer seg opp av sengen.

Jeg blir litt paff av og til, det er helt utrolig hvor lav arbeidsmoral enkelte har. Men på en annen side så er det virkelig tungt å jobbe i helsevesenet, både fysisk og psykisk, og de siste årene har flere og flere arbeidsoppgaver blitt presset inn, uten at bemanningen har økt, så det er et stort press på arbeidstakerne. Men i min verden er dette ingen unnskyldning for å melde seg "syk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme i private bedrifter. Tror nok at disse unnaslunterne finner du overalt!

Helt sinnsykt at de synes det er helt greit at medarbeiderne får enda mer å gjøre eller må jobbe lengre vakter fordi de ikke gidder :kjefte:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet lenge innen helse i min kommune, og kjenner meg dessverre igjen :( Flere som ringer og forteller at de er for syke til å møte på jobb, men så har jeg møtt dem på både kafé og treningssenter noen timer etterpå. Og dette er folk som ringer å forteller at de ligger rett ut med influensa, feber og så store ryggsmerter at de ikke kommer seg opp av sengen.

Jeg blir litt paff av og til, det er helt utrolig hvor lav arbeidsmoral enkelte har. Men på en annen side så er det virkelig tungt å jobbe i helsevesenet, både fysisk og psykisk, og de siste årene har flere og flere arbeidsoppgaver blitt presset inn, uten at bemanningen har økt, så det er et stort press på arbeidstakerne. Men i min verden er dette ingen unnskyldning for å melde seg "syk".

Å ringe seg inn fordi det er tungt er jeg enig i at ikke er greit. Men om det er pga de har ryggsmerter og det er tungt er det en annen sak. MEN da tenker jeg ryggsmerter som ikke innebærer at man er klar til å gå på treningsenter da.

Har selv slitt me ryggsmerter, men om jeg ringer meg syk er det fordi jeg har så vondt at jeg ikke hadde kunne tatt løft osv da. Har gjerne gått å handlet da dette er fort gjort oppmot 7,5 t arbeidsdag. Men å gå på kafe, trening eller stor shoppingstur er feil, da er det heller dårlig arbeidsmoral vil jeg tro enten det er ryggsmerter eller influensa.

Anonymous poster hash: 5ff6d...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør karensdag, så vil sykefraværet stupe. Jobber også med folk som tar seg fri for å fikse bursdagsbesøk, pynte til jul, rekke salget, ta en ekstra dag på hytten o.l. Hadde de tapt penger på det hadde de kommet på jobb i steden for å ringe seg syk.



Anonymous poster hash: 68b11...874
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Å ringe seg inn fordi det er tungt er jeg enig i at ikke er greit. Men om det er pga de har ryggsmerter og det er tungt er det en annen sak. MEN da tenker jeg ryggsmerter som ikke innebærer at man er klar til å gå på treningsenter da.

Har selv slitt me ryggsmerter, men om jeg ringer meg syk er det fordi jeg har så vondt at jeg ikke hadde kunne tatt løft osv da. Har gjerne gått å handlet da dette er fort gjort oppmot 7,5 t arbeidsdag. Men å gå på kafe, trening eller stor shoppingstur er feil, da er det heller dårlig arbeidsmoral vil jeg tro enten det er ryggsmerter eller influensa.

Anonymous poster hash: 5ff6d...f06

Det er akkurat det som er problemet, er de friske nok til å dra på treningssenteret og løfte tunge vekter, hadde vedkommende også klart å jobbe også. Så det er rett og slett elendig arbeidsmoral. Det som er enda verre er at det blir større press på oss som er på jobb, fordi vikarer har vu sjeldent råd til å sette inn.

Dette og det faktum at det er et blodslit gjør at jeg har tatt en annen utdannelse og søkt meg vekk fra helsevesenet. Jeg skulle gjerne ha jobbet i helsevesenet, men jeg hadde aldri klart det over tid. Det er rett og slett for krevende, både psykisk og fysisk, i tillegg til at nevnte kollegaer gjør vondt enda verre. Det finnes selvfølgelig dårlig arbeidsmoral over alt, men i helsevesenet er arbeidet lagt opp slik at andres dårlige arbeidsmoral går utover deg som arbeidstaker, noe som er fryktelig frustrerende og ikke minst utmattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er problemet, er de friske nok til å dra på treningssenteret og løfte tunge vekter, hadde vedkommende også klart å jobbe også. Så det er rett og slett elendig arbeidsmoral. Det som er enda verre er at det blir større press på oss som er på jobb, fordi vikarer har vu sjeldent råd til å sette inn.

Dette og det faktum at det er et blodslit gjør at jeg har tatt en annen utdannelse og søkt meg vekk fra helsevesenet. Jeg skulle gjerne ha jobbet i helsevesenet, men jeg hadde aldri klart det over tid. Det er rett og slett for krevende, både psykisk og fysisk, i tillegg til at nevnte kollegaer gjør vondt enda verre. Det finnes selvfølgelig dårlig arbeidsmoral over alt, men i helsevesenet er arbeidet lagt opp slik at andres dårlige arbeidsmoral går utover deg som arbeidstaker, noe som er fryktelig frustrerende og ikke minst utmattende.

Ja dessverre er det slik jeg sliter som nevnt med ryggproblemer selv så etter en periode hvor disse med dårlig arbeidsmoral ringer syke og det er mye pes så er det rett før jeg tar til tårer på jobb grunnet smerter.

Jeg personlig er livredd for at noen skal tro jeg har dårlig arbeidsmoral når jeg har fravær med ryggsmerter, men jeg er aldri å finne på verken kafe eller treningsenter da dette er jeg for dårlig til. Eneste muligens handle et par ting.

Men har dessverre vært med på å ta imot syketelefoner i arbeidshelg, altså noen som skulle på kveldsvakt så dagvakt jeg selv jobbet dag så kveld. Jeg traff denne personen fyll på den lokale puben da jeg var innom på kvelden. Å flere har ringt seg syke på sommeren for å gå på festival jeg kan ikke forstå hvor samvittigheten er.

Anonymous poster hash: 5ff6d...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kan ikke forstå hvor samvittigheten er.

Anonymous poster hash: 5ff6d...f06

De har ingen. Det som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at folk har "dårlig arbeidsmoral" som dere kaller det. Kan nevne noen eksempler:

- Mangel på lojalitet til arbeidsplass pga at de føler seg dårlig eller urettferdig behandlet.

- Depresjon

- Problemer på privaten

- Mangel på følelse av mestring på arbeidsplassen

- Føler seg utelatt/ uglesett av kollegaer (eller kanskje folk generelt)

Slike ting.



Anonymous poster hash: 27aa2...729
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker st det ikke har noen konsekvenser, så hvorfor ikke? Begynn å la det få konsekvenser, så vil det nok endre seg. Faren er selvfølgelig at uskyldige mennesker dras med.

Anonymous poster hash: 9497b...bcc

Burde ha tatt screenshot og sendt det til sjefen. Slik oppførsel burde føre til sparken, å utnytte en arbeidsplass på den måten, er tåpelig og absolutt en god grunn til å sparke vedkommende.

Anonymous poster hash: aca38...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har et samfunn som tillater det. Du har egenmeldingsdager og trenger ikke legeattest for bekreftelse om at du var syk.

Dette kan selvsagt ikke fortsette, innstramminger må til for at ikke velferdsstaten skal kollapse. Men det er heller ingen grunn til å bli sint på nordmenn for dette - det er det samme i alle land der det er tillatt. Folk slipper unna med det du lar dem slippe unna med.

Anonymous poster hash: 226cb...ecc

Hvorfor er ikke det en grunn til å bli sint på menneskene som faktisk oppfører seg så umoralskt i en jobbsituasjon? Det er mange som ikke gjør det, de som utnyttet systemet burde sparkes øyeblikkelig. Selv om en slipper unna med det, er det ingen grunn til å drive med slikt juks.

Anonymous poster hash: aca38...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber skift og har en kollega som nesten alltid kommer 30 min for sent på jobb når hun skal avløse meg...Bør jeg si i fra til sjefen?



Anonymous poster hash: bfc7c...917
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er travelt i helseomsorgen ja, men de finnes nok alle veier. Og de som fester på lørdagen, og ringer seg syke mandagen, tirsdagen og onsdagen etterpå. Fyllefester koster samfunnet mye de og, kanskje derfor alkoholen er så dyr :lol: Må jo lønne de syke hjemme og.



Anonymous poster hash: 149cc...7f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig arbeidsmoral er flere ting. Blandt annet late som du er syk når du ikke er det, ta deg ulovlig fri.. feks du lyver om at du skal til lege eller lignende for å kunne sove litt lenger om morgen, de som til stadighet kommer for sent, de som stadig er lite effektive på jobben og som ikke gjør jobben sin osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...