Gå til innhold

Hva tenker folk med dårlig arbeidsmoral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange grunner til at folk har "dårlig arbeidsmoral" som dere kaller det. Kan nevne noen eksempler:

- Mangel på lojalitet til arbeidsplass pga at de føler seg dårlig eller urettferdig behandlet.

- Depresjon

- Problemer på privaten

- Mangel på følelse av mestring på arbeidsplassen

- Føler seg utelatt/ uglesett av kollegaer (eller kanskje folk generelt)

Slike ting.

Anonymous poster hash: 27aa2...729

I min verden er ingen av disse "grunnene" gode nok til å skulke jobb. Bare tull og latskap, har du så store problemer at du ikke greier å unngå å være umoralsk på jobb, så er det faktisk bedre å fulltidssykemelde seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min verden er ingen av disse "grunnene" gode nok til å skulke jobb. Bare tull og latskap, har du så store problemer at du ikke greier å unngå å være umoralsk på jobb, så er det faktisk bedre å fulltidssykemelde seg.

Jeg tror du blander ordene grunner og unnskyldninger....

Den snevre tenkingen din kommer for øvrig til å skape problemer for deg før eller senere. Livet er ikke så ukomplisert at man er enten snill eller ond, moralsk eller umoralsk. Dette eksisterer bare i eventyr. I realiteten er folk styrt av mange motstridende tanker, følelser, håp, sorger og problemer.

Anonymous poster hash: 27aa2...729

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander ordene grunner og unnskyldninger....

Den snevre tenkingen din kommer for øvrig til å skape problemer for deg før eller senere. Livet er ikke så ukomplisert at man er enten snill eller ond, moralsk eller umoralsk. Dette eksisterer bare i eventyr. I realiteten er folk styrt av mange motstridende tanker, følelser, håp, sorger og problemer.

Anonymous poster hash: 27aa2...729

Så dømnende du virker med den kommentaren, virket litt mot sin hensikt kan du si! Jeg snakket generelt om unnasluntrere. At det kom litt dårlig fram og at du kan ha misforstått innlegget er vel ikke god nok grunn til å anta at jeg har snever tankegang?! Milde himmel. Mente ikke at reelle problemer var tull.

Selvfølgelig vet alle oppegående mennesker det at folk har diverse problemer av ymse slag. Jeg har veldig medfølelse for dem som sliter! Mitt poenge var egentlig at man KAN holde problemer borte fra jobb. Ser eksempler på det daglig. De som ikke gidder å gå til lege, men heller oppfører seg umoralske ser jeg på som litt late også ja. Man må ta ansvar for eget liv, og man burde være en team-player og tenke på kollegaene sine. Har man problemer lønner det seg å gjøre sjefen og evt. Kollegaene klar over det hvis mulig, så ikke de tror du er en unnasluntrer, det er min personlige erfaring.

Men det er vel ikke noen tvil om at det faktisk finnes umoralske folk som helst vil se på TV eller gå på fest i steden for å jobbe?

Endret av Unika
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overraskelse at offentlig ansatte har dårlig arbeidsmoral, det er da som forventet

Anonymous poster hash: e8c55...b2d

Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er ingen av disse "grunnene" gode nok til å skulke jobb. Bare tull og latskap, har du så store problemer at du ikke greier å unngå å være umoralsk på jobb, så er det faktisk bedre å fulltidssykemelde seg.

Er enig i at de fleste tingene der ikke er god nok grunn. Men depresjon er faktisk god nok grunn til å være hjemme fra arbeidsplassen, det er langt fra latskap. Mange av disse har bedre av å jobbe enn å sitte hjemme, men enkelte dager er de faktisk så langt nede at de ikke årker en dusj. Om de da tar en fraværsdag innimellom bær være greit. Nå snakker jeg om personer med ekte depresjon da, ikke "idag er jeg lei meg" personer.

Anonymous poster hash: 5ff6d...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i omsorgsyrke. Her er de fleste veldig flinke og står på selv om de sliter med rygg og hofter. Litt borte innimellom, men vi forventer ikke noe annet heller. Tar behandlinger,tar øvelser og stiller opp alt de kan på jobb. Men vi har én som ALDRI kan jobbe hvis hun ikke er helt i form. Ringer for det minste, alltid hun som skal være hjemme hvis barna er syke. Har en mann som også kan stille opp, men bare hun som vil bli hjemme med ungene. Syk HVER jul til og med nyttårsaften. Mens andre prøver å jobbe så nekter hun hvis sjansen byr seg på fri. Jobber ikke akkurat store stillingen heller, men for oss som jobber over 100% fra før så blir de stadige vaktene hennes en stor byrde. Arbeidsgiver er altfor snill og forstår henne praktisk talt ihjel. Ba han forresten å skaffe en vikar for henne. Flere som kjenner det på kroppen, og det pga av én person.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min verden er ingen av disse "grunnene" gode nok til å skulke jobb. Bare tull og latskap, har du så store problemer at du ikke greier å unngå å være umoralsk på jobb, så er det faktisk bedre å fulltidssykemelde seg.

I din verden har du da tydeligvis ikke vært utsatt for sjefer og overordnede som er såpass psykopater at de kan påføre folk varige skader på psyken.

Verden er ikke så sort hvit.

Anonymous poster hash: 03cb9...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke så mange på min avdeling, men likevel ringer sjefens telefon hver jævla morgen og da vet vi alle at noen er syk, igjen, og nå vi trikse og mikse for få dagen til å gå opp. Mer å gjøre på de som dukker opp og utrolig slitsomt og irriterende! Vi har flere langtidssykemeldte, så de som ringer "hver dag" for å si at de er dårlige er vikarer..

De kan ikke ha samvittighet igjen når de kan holde på sånn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din verden har du da tydeligvis ikke vært utsatt for sjefer og overordnede som er såpass psykopater at de kan påføre folk varige skader på psyken.

Verden er ikke så sort hvit.

Anonymous poster hash: 03cb9...44c

MEN hvis det er så ille så kan man si opp. Eller melde situasjonen videre. Ingen som må finne seg i dritt. Har selv vært i jobb som jeg mistrivdes veldig i. Sjefen var ganske urettferdig også, trøkka meg ned ekstra på slutten. Jeg kunne vel på faenskap tatt sykemelding flere ganger, for jeg var ganske utslitt på slutten. Men valgte å si opp. Arbidsgiver har tilbudt meg jobb senere. Men takket nei da jeg var heldig og fant noe som var mye bedre.Ville heller ikke at det skulle gå utover kolleger. Det med depresjoner er alvorlig og selvsagt skal man få lov til å stable seg. Men det er dem som også ikke tåler en dårlig dag eller to og ringer seg syke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er ingen av disse "grunnene" gode nok til å skulke jobb. Bare tull og latskap, har du så store problemer at du ikke greier å unngå å være umoralsk på jobb, så er det faktisk bedre å fulltidssykemelde seg.

De fleste bedrifter er mer tjent med at en ansatt er hjemme pga fysisk/psykisk sykdom i ny og ne, enn å ha fulltidssykemeldte. Det finnes sikkert mange som sluntrer seg unna, men å være hjemme pga overnevnte grunner et par dager, kan være hva som får en person til å ikke bikke over til langtidssykemelding. Ser da ikke på det som dårlig arbeidsmoral, tvert om.

Tenk også over at når man ser en kollega som er borte fra jobb på kafe, treningssenter eller lignende, kan dette være på "ordre" fra lege/ psykolog. Og nei, bare fordi man orker komme seg ut 1 time, betyr ikke det at man klarer komme seg på jobb. Sjefer eller kollegaer har ingen rett til å vite hva som feiler deg, men det er ofte mye press på det. Mennesker med psykiske sykdommer ønsker sjeldent å rope ut om dette til alle og enhver. Den influensaen kan være depresjon bortforklart, og at man har godt av å gå på kafé en time.

Anonymous poster hash: 7be81...d43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også over at når man ser en kollega som er borte fra jobb på kafe, treningssenter eller lignende, kan dette være på "ordre" fra lege/ psykolog. Og nei, bare fordi man orker komme seg ut 1 time, betyr ikke det at man klarer komme seg på jobb. Sjefer eller kollegaer har ingen rett til å vite hva som feiler deg, men det er ofte mye press på det. Mennesker med psykiske sykdommer ønsker sjeldent å rope ut om dette til alle og enhver. Den influensaen kan være depresjon bortforklart, og at man har godt av å gå på kafé en time.

Anonymous poster hash: 7be81...d43

Folk som ringer seg syke for så å stikke ut å shoppe har vel neppe noen "ordre" fra legen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bedrifter er mer tjent med at en ansatt er hjemme pga fysisk/psykisk sykdom i ny og ne, enn å ha fulltidssykemeldte. Det finnes sikkert mange som sluntrer seg unna, men å være hjemme pga overnevnte grunner et par dager, kan være hva som får en person til å ikke bikke over til langtidssykemelding. Ser da ikke på det som dårlig arbeidsmoral, tvert om.

Tenk også over at når man ser en kollega som er borte fra jobb på kafe, treningssenter eller lignende, kan dette være på "ordre" fra lege/ psykolog. Og nei, bare fordi man orker komme seg ut 1 time, betyr ikke det at man klarer komme seg på jobb. Sjefer eller kollegaer har ingen rett til å vite hva som feiler deg, men det er ofte mye press på det. Mennesker med psykiske sykdommer ønsker sjeldent å rope ut om dette til alle og enhver. Den influensaen kan være depresjon bortforklart, og at man har godt av å gå på kafé en time.

Anonymous poster hash: 7be81...d43

Jeg lider selv av psykiske plager, deriblant depresjon, og har aldri fått "ordre" fra hverken lege, psykiater, psykolog, NAV eller andre om å dra på kafe istedenfor jobb. De gangene jeg er så syk at jeg ikke kan dra på jobb, er jeg for syk til å shoppe, være på kafe, og slike ting også. Har jeg en dårlig dag hvor jeg er usikker på om jeg vil fungere en hel dag på jobb, tar jeg kontakt med sjefen, kommer inn og prøver, eventuellt får tilrettelagte oppgaver den dagen. Og går det ikke, drar jeg heller hjem etter å ha prøvd. Som regel løsner det når hodet får andre ting å jobbe med.

Jeg synes absolutt ikke en del av årsakene til hvorfor skulking skal være greit er gode nok årsaker. Har man problemer med arbeidsplassen eller helsa tar man tak i de problemene, man dytter ikke problemene videre over på andre. Det finnes selvfølgelig unntakstilfeller, men generelt synes jeg at nordmenn burde få en mye høyere terskel for å la være og dra på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider selv av psykiske plager, deriblant depresjon, og har aldri fått "ordre" fra hverken lege, psykiater, psykolog, NAV eller andre om å dra på kafe istedenfor jobb. De gangene jeg er så syk at jeg ikke kan dra på jobb, er jeg for syk til å shoppe, være på kafe, og slike ting også. Har jeg en dårlig dag hvor jeg er usikker på om jeg vil fungere en hel dag på jobb, tar jeg kontakt med sjefen, kommer inn og prøver, eventuellt får tilrettelagte oppgaver den dagen. Og går det ikke, drar jeg heller hjem etter å ha prøvd. Som regel løsner det når hodet får andre ting å jobbe med.

Jeg synes absolutt ikke en del av årsakene til hvorfor skulking skal være greit er gode nok årsaker. Har man problemer med arbeidsplassen eller helsa tar man tak i de problemene, man dytter ikke problemene videre over på andre. Det finnes selvfølgelig unntakstilfeller, men generelt synes jeg at nordmenn burde få en mye høyere terskel for å la være og dra på jobb.

Dagens visdomsord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting må ses i perspektiv også når det gjelder offentlige helsetjenester. De finnes nok som har dårlig arbeidsmoral, men mange ordentlige arbeidstakere blir veldig slitne på grunn av all pågangen i arbeidet. På DPS`er og offentlige sykehus er arbeidsmengden veldig stor. At noen da må sykemelde seg er ikke det minste rart. Man er jo overlesset med pasienter og må gi pasientene på ventelistene er behandlingstilbud for å unngå fristbrudd. Slikt krever veldig mye av den enkelte arbeidstaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting må ses i perspektiv også når det gjelder offentlige helsetjenester. De finnes nok som har dårlig arbeidsmoral, men mange ordentlige arbeidstakere blir veldig slitne på grunn av all pågangen i arbeidet. På DPS`er og offentlige sykehus er arbeidsmengden veldig stor. At noen da må sykemelde seg er ikke det minste rart. Man er jo overlesset med pasienter og må gi pasientene på ventelistene er behandlingstilbud for å unngå fristbrudd. Slikt krever veldig mye av den enkelte arbeidstaker.

Ja de som sykemelder seg er de som har jobbet altfor mye pga av sykemeldte kolleger. Mange som bruker både egenmeldinger/sykemeldinger ofte er jo stort sett aldri på jobb fra før. Slitne igjen sitter deres kolleger og må presse seg enda mer! Det bare må si stopp det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider selv av psykiske plager, deriblant depresjon, og har aldri fått "ordre" fra hverken lege, psykiater, psykolog, NAV eller andre om å dra på kafe istedenfor jobb. De gangene jeg er så syk at jeg ikke kan dra på jobb, er jeg for syk til å shoppe, være på kafe, og slike ting også. Har jeg en dårlig dag hvor jeg er usikker på om jeg vil fungere en hel dag på jobb, tar jeg kontakt med sjefen, kommer inn og prøver, eventuellt får tilrettelagte oppgaver den dagen. Og går det ikke, drar jeg heller hjem etter å ha prøvd. Som regel løsner det når hodet får andre ting å jobbe med.

Jeg synes absolutt ikke en del av årsakene til hvorfor skulking skal være greit er gode nok årsaker. Har man problemer med arbeidsplassen eller helsa tar man tak i de problemene, man dytter ikke problemene videre over på andre. Det finnes selvfølgelig unntakstilfeller, men generelt synes jeg at nordmenn burde få en mye høyere terskel for å la være og dra på jobb.

Nei, men siden du ikke har opplevd det, så har vel ingen andre det? Det spør vel litt på tyngden av de psykiske problemene man har. Når jeg har ligget inne en uke og stirret i veggen pga sterk angst og depresjon, så har jeg fått beskjed av behandler at jeg må prøve å komme meg ut en liten stund å gjøre noe "hyggelig", og fordi jeg ikke kan gjemme meg inne til all tid. Det er snakk om kanskje en time med mot og overskudd til å presse seg ut, maks. Det er et ledd for å komme seg tilbake til jobb.

Jeg mente også at man kan ha en skade som ikke gjør deg arbeidsdyktig, men du må trene for å bygge deg opp.

Ikke alle har en jobb hvor det er rom for tilrettelagt arbeid.

Nå skal det sies at jeg ikke har dårlig arbeidsmoral. Jeg presser meg hardt for å fungere og komme meg på jobb i det store og det hele, jeg kan komme utenom ordinær arbeidstid for å ta igjen tapt arbeid i stedet for å bruke sykemelding. Jeg liker jobben min. Jeg hadde heller jobber 14 timer hver dag i bytte mot den psykiske lidelsen min, den er 24 timer i døgnet.

Det jeg prøver å si, er at ting er ikke alltid like svart/hvitt. At man selv tenker at den og den personen sluntrer seg unna, jeg hadde kommet på jobb om det var meg, så har man kanskje ikke hele historien til personen det gjelder? Jeg blir også sint om noen skulker jobb fordi de er fyllesyke, men jeg blir også sint om folk tror jeg er hjemme fra jobb pga latskap, fordi det er langt fra sannheten.

Anonymous poster hash: 7be81...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes absolutt ikke en del av årsakene til hvorfor skulking skal være greit er gode nok årsaker. Har man problemer med arbeidsplassen eller helsa tar man tak i de problemene, man dytter ikke problemene videre over på andre. Det finnes selvfølgelig unntakstilfeller, men generelt synes jeg at nordmenn burde få en mye høyere terskel for å la være og dra på jobb.

Helt, helt enig med deg! Har selv både psykisk og fysisk sykdom, og jobb er det siste som kuttes ut. Det å møte folk, være nyttig, får satt tankene i sving med noe annet og komme eg ut av huset er mye mer verdt enn å sitte hjemme å syns synd på seg selv. Har heller aldri opplevd at hverken lege eller psykolog har syns det er bedre med trening, kafe og shopping fremfor jobb, tvert imot er jobb anbefalt. Liker seg ikke på jobb må man enten ta tak i det der man er, eller finne seg en ny jobb.

Anonymous poster hash: 68b11...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ringer seg syke for så å stikke ut å shoppe har vel neppe noen "ordre" fra legen.

Nei, det var vel strengt talt ikke det jeg sa heller. Det er snakk om folk som er syke fordi de har angst, depresjon eller lignende, kan få beskjed om å forsøke å komme seg ut en LITEN tur i stedet for å ligge hjemme hele dagen.

Anonymous poster hash: 7be81...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN hvis det er så ille så kan man si opp. Eller melde situasjonen videre. Ingen som må finne seg i dritt. Har selv vært i jobb som jeg mistrivdes veldig i. Sjefen var ganske urettferdig også, trøkka meg ned ekstra på slutten. Jeg kunne vel på faenskap tatt sykemelding flere ganger, for jeg var ganske utslitt på slutten. Men valgte å si opp. Arbidsgiver har tilbudt meg jobb senere. Men takket nei da jeg var heldig og fant noe som var mye bedre.Ville heller ikke at det skulle gå utover kolleger. Det med depresjoner er alvorlig og selvsagt skal man få lov til å stable seg. Men det er dem som også ikke tåler en dårlig dag eller to og ringer seg syke.

Jeg oppfordrer selvsagt ikke til å skulke jobber man ikke liker, vil bare skyte inn at man kan ikke så enkelt si opp og finne seg ny jobb i dag. Det blir stadig færre jobber og flere om benet. Dersom man ikke har utdanning og av ulike grunner ikke kan ta det, så er man ofte stuck i drittjobber med personer man ikke liker. Muligens enda vanskeligere for unge personer uten erfaring.

Et alternativ kan jo være å prøve å leve billigere slik at man kan jobbe redusert %.

Anonymous poster hash: 27aa2...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var vel strengt talt ikke det jeg sa heller. Det er snakk om folk som er syke fordi de har angst, depresjon eller lignende, kan få beskjed om å forsøke å komme seg ut en LITEN tur i stedet for å ligge hjemme hele dagen.

Anonymous poster hash: 7be81...d43

Nei, du skrev bl.a

Tenk også over at når man ser en kollega som er borte fra jobb på kafe, treningssenter eller lignende, kan dette være på "ordre" fra lege/ psykolog

Jeg har full forståelse for at langtidssyke (depresjoner, angst, o.l) ikke alltid klarer å gå på jobb, men de fleste som er så syke har vel en eller annen form for avtale med arbeidsgiver og faller ikke under de som ringer seg syke og så stikker på shopping/kafé/whatever.

I så fall mangler de like mye samvittighet som de med dårlig arbeidsmoral. De kunne vært åpne om sykdommen, i alle fall med arbeidsgiver, slik at man kan ha en plan i bakhånd, tilrettelegge o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...