Gå til innhold

Aldri invitert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noe som har plaget meg litt, og på nyttårsaften plager det meg alltid litt ekstra.

Saken er den at min familie bor alle tett på hverandre, vi er to søsken som begge er godt gift med barn begge to. Foreldrene våre bor også tett på. Ikke som i samme by, men som i samme nabolag. Mine foreldre og min søsters familie gjør støtt og stadig mye sammen, men vi blir aldri invitert med på dette.

Hvert år feirer mine foreldre nyttår med min søsters familie, vi har aldri blitt invitert. Vi har aldri hatt noe særlig behov for å være invitert, men det som plager meg er at vi på så mange år aldri, ikke en eneste gang, har selv fått et spørsmål om vi kunne tenke oss å være med på middag og feiringen som min søsters familie har med mine foreldre hvert år.

Det er ikke så farlig at jeg føler for å ta det opp med noen siden vi hadde ikke orket å være med alle disse tingene som mine foreldre gjør med min søsters familie, men jeg lurer på om det ikke er normalt å i alle fall høflig strekke ut en invitasjon til flere når vi alle bor så tett på hverandre at vi ser hverandre?

Eller er det slik i andre familier også? At noen søsken blir invitert, og andre bare ignorert?



Anonymous poster hash: 46245...53e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker ikke normalt. Om dere bor så nærme, og har et godt forhold til hverandre, burde det ikke vært slik at en ikke blir invitert til for eksempel nyttårsfeiring. Om det er snakk om plassmangel, kunne det eventuelt vært arrangert annerledes.



Anonymous poster hash: 7c612...ff0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brillefin

Har dere blitt spurt flere ganger tidligere? Kan jo være de er vandt til å ha fått nei så mange ganger før at de ikke føler det er noe poeng å spørre lengre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere blitt spurt flere ganger tidligere? Kan jo være de er vandt til å ha fått nei så mange ganger før at de ikke føler det er noe poeng å spørre lengre..?

Nei. Det har vært noen ganger at vi har blitt spurt om vi vil bli med på noe min søsters familie og mine foreldre har planlagt, men da er det på veldig kort varsel (snakker da om rundt 1 times varsel). Da er det gjerne til aktiviteter som de alt har planlagt i svært god tid.

Vi pleier å si ja når vi vi blir invitert, selv på kort varsel. Men når vi ikke har anledning fordi vi har lagt egne planer eller er opptatt, så takker vi gjerne nei. Det er merkelig hvor mange ganger vi blir invitert på middag (faktisk har vi blitt invitert på rester flere ganger...), når vi har satt oss ned for å spise.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke normalt. Om dere bor så nærme, og har et godt forhold til hverandre, burde det ikke vært slik at en ikke blir invitert til for eksempel nyttårsfeiring. Om det er snakk om plassmangel, kunne det eventuelt vært arrangert annerledes.

Anonymous poster hash: 7c612...ff0

Det er ikke plassmangel, vi er ofte tilstede begge familiene. Vi har heller ikke noe dårlig forhold, såvidt jeg vet.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sitter vel og tenker at etter så mange år er det rart at dere aldri har vist interesse for å feire med de.

Dette!!!

Anonymous poster hash: a6339...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter vel og tenker at etter så mange år er det rart at dere aldri har vist interesse for å feire med de.

Det er godt mulig, vi inviterer ikke oss selv til ting. Vi avviser ikke om vi blir invitert, men vi blir veldig sjeldent invitert. Det er heller ikke noe med barna våre og mine søsters barn som tilsier at de ikke skulle være interessert i å ha våre der.

Det er jo litt rart at ofte så er vi tilstede også snakker mine foreldre og søsteren min om hva de skal gjøre da og da, men vi er ikke en del av disse planene og blir aldri spurt om å være med på disse tingene heller.

Jeg synes jo det ville være veldig rart om vi skulle blande oss inn og invitere oss selv med på ting som vi egentlig ikke er en del av.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig, vi inviterer ikke oss selv til ting. Vi avviser ikke om vi blir invitert, men vi blir veldig sjeldent invitert. Det er heller ikke noe med barna våre og mine søsters barn som tilsier at de ikke skulle være interessert i å ha våre der.

Det er jo litt rart at ofte så er vi tilstede også snakker mine foreldre og søsteren min om hva de skal gjøre da og da, men vi er ikke en del av disse planene og blir aldri spurt om å være med på disse tingene heller.

Jeg synes jo det ville være veldig rart om vi skulle blande oss inn og invitere oss selv med på ting som vi egentlig ikke er en del av.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Inviterer dere selv da? Søsteren din må vel få lov til å invitere foreldrene sine uten å invitere søsteren sin + hele familien til tider da. Det er vel ganske normalt. Mulig de var av den oppfatning av at dere skulle bytte på hvert år på nyttårsaften, men siden dere ikke har uttrykt noe ønske om dette har de bare hatt det hos seg.

Anonymous poster hash: c44f4...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer dere selv noen gang?

Nei, sjeldent. Det har alltid vært slik at det er mine foreldre som inviterer også drar vi alle dit. Min søster inviterer like sjeldent som oss.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer dere selv da? Søsteren din må vel få lov til å invitere foreldrene sine uten å invitere søsteren sin + hele familien til tider da. Det er vel ganske normalt. Mulig de var av den oppfatning av at dere skulle bytte på hvert år på nyttårsaften, men siden dere ikke har uttrykt noe ønske om dette har de bare hatt det hos seg.

Anonymous poster hash: c44f4...9c4

Det er ikke søsteren min som inviterer, det er foreldrene mine. Foreldrene mine foretrekker å ha folk hos seg, og ikke å dra på besøk til andre. Det virker i alle fall slik, for de er sjeldent interessert i å besøke oss eller min søster hjemme hos oss.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk vi nettopp en melding om vi ønsket å komme på "restemiddag" om en halvtime siden min søster og hennes familie hadde planlagt å komme.

Det er jo litt vanskelig når barna legger seg klokken 19:30, og vi får ikke mer enn en halvtimes varsel så nå måtte jeg si nei. Vi hadde spist, og barna skal legge seg snart.

Jeg skjønner ikke helt dette, kunne de ikke bare latt være å sende melding på kort varsel og så sent? Hvorfor gjør de det, er det fordi de kommer på at vi eksisterer også rett før de setter seg ned til middag sammen...?



Anonymous poster hash: 46245...53e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fikk vi nettopp en melding om vi ønsket å komme på "restemiddag" om en halvtime siden min søster og hennes familie hadde planlagt å komme.

Det er jo litt vanskelig når barna legger seg klokken 19:30, og vi får ikke mer enn en halvtimes varsel så nå måtte jeg si nei. Vi hadde spist, og barna skal legge seg snart.

Jeg skjønner ikke helt dette, kunne de ikke bare latt være å sende melding på kort varsel og så sent? Hvorfor gjør de det, er det fordi de kommer på at vi eksisterer også rett før de setter seg ned til middag sammen...?

Anonymous poster hash: 46245...53e

Men i himmelens navn da menneske, snakk med søsteren din og foreldrene dine om dette! Spør hvorfor det er slik. Jeg tror det plager deg mer enn du vil innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk vi nettopp en melding om vi ønsket å komme på "restemiddag" om en halvtime siden min søster og hennes familie hadde planlagt å komme.

Det er jo litt vanskelig når barna legger seg klokken 19:30, og vi får ikke mer enn en halvtimes varsel så nå måtte jeg si nei. Vi hadde spist, og barna skal legge seg snart.

Jeg skjønner ikke helt dette, kunne de ikke bare latt være å sende melding på kort varsel og så sent? Hvorfor gjør de det, er det fordi de kommer på at vi eksisterer også rett før de setter seg ned til middag sammen...?

Anonymous poster hash: 46245...53e

Det er veldig vanskelig for noen på et forum å svare på hvorfor de gjør det, og det er også helt umulig for oss å endre det. Du sier det ikke er så farlig, for dere vil ikke være med uansett, men det virker som det går inn på deg likevel siden du tar det opp her?

Slik jeg ser det kan du enten spørre hvorfor det alltid er slik (på en hyggelig måte). Eller så kan du begynne å invitere dem med på ting, kanskje sammen med søsteren din innimellom? Du sier de liker best å ha besøk hos seg, så da avviser de kanskje høflig og inviterer til seg? Eller så kan du jo svare noe sånt som "Vi har ikke anledning i dag, for vi har spist og ungene skal legge seg, men jeg tror de gjerne vil møte dere, kan vi ikke komme en dag i helgen?"

Anonymous poster hash: 51f11...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig for noen på et forum å svare på hvorfor de gjør det, og det er også helt umulig for oss å endre det. Du sier det ikke er så farlig, for dere vil ikke være med uansett, men det virker som det går inn på deg likevel siden du tar det opp her?

Slik jeg ser det kan du enten spørre hvorfor det alltid er slik (på en hyggelig måte). Eller så kan du begynne å invitere dem med på ting, kanskje sammen med søsteren din innimellom? Du sier de liker best å ha besøk hos seg, så da avviser de kanskje høflig og inviterer til seg? Eller så kan du jo svare noe sånt som "Vi har ikke anledning i dag, for vi har spist og ungene skal legge seg, men jeg tror de gjerne vil møte dere, kan vi ikke komme en dag i helgen?"

Anonymous poster hash: 51f11...faf

Det er jo ikke bare bare å ta dette opp, uten at det vil bli tatt ille opp av den andre parten. Dessuten så er de så ofte sammen at jeg ønsker ikke å måtte være med på alt hva de fortar seg.

Det jeg reagerer på er at vi får ikke engang mulighet til å takke nei, og om vi gjør det så er det fordi vi må takke nei fordi alt kommer på så kort varsel fordi vi ikke er en del av planleggingen til mine foreldre og min søsters familie.

Vi inviterer hit når vi har behov for det, og det kommer ikke til å endre seg. Jeg har ikke et så stort behov for å bli invitert på nyttårsaften at jeg kommer til å stresse med å ha besøk støtt og stadig for å få det til. Ikke har jeg noe behov for å hele tiden dra på besøk heller, men jeg synes det er rart at vi ikke engang blir invitert når det er enkelte høytidsmiddager som nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men i himmelens navn da menneske, snakk med søsteren din og foreldrene dine om dette! Spør hvorfor det er slik. Jeg tror det plager deg mer enn du vil innrømme.

Å si hva da? At det hadde vært hyggelig å bli invitert vi også når de har søndagsmiddag sammen, men at vi egentlig ikke har anledning til å dra på søndagsmiddag til dem hver søndag så vi ønsker bare å bli invitert slik at vi føler oss velkommen og må sikkert ofte takke nei pga det passer ikke pga aktiviteter med barna o.l?

Min mann er jo heller ikke interessert i at vi skal renne ned dørene hos mine foreldre, han har jo også sin familie her i byen. Sånn sett skjønner jeg ikke hvordan min søster og hennes mann orker å være flere ganger i uken hos mine foreldre, hennes mann har jo også foreldre i byen. De kan jo gjøre knapt annet enn å dra på besøk til andre.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si hva da? At det hadde vært hyggelig å bli invitert vi også når de har søndagsmiddag sammen, men at vi egentlig ikke har anledning til å dra på søndagsmiddag til dem hver søndag så vi ønsker bare å bli invitert slik at vi føler oss velkommen og må sikkert ofte takke nei pga det passer ikke pga aktiviteter med barna o.l?

Min mann er jo heller ikke interessert i at vi skal renne ned dørene hos mine foreldre, han har jo også sin familie her i byen. Sånn sett skjønner jeg ikke hvordan min søster og hennes mann orker å være flere ganger i uken hos mine foreldre, hennes mann har jo også foreldre i byen. De kan jo gjøre knapt annet enn å dra på besøk til andre.

Anonymous poster hash: 46245...53e

Nå mistet du meg og jeg forstår egentlig ikke helt hva du vil med denne tråden. Er det plutselig galt om dere blir bedt ofte nå da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har på følelsen at kanskje din søster inviterer sine foreldre ofte, og det gjør ikkke du? Da vil det vel egentlig også være veldig naturlig av foreldrene og invitere henne igjen. Og ikke så ofte deg, fordi de antar at dere gjerne ikke har så stor interesse av å komme så ofte siden dere seklv ikke inviterer?

Vet ikke, men snakk med dine foreldre og søster. Sikkert bare at dere snakker litt forbi hverandre fordi dere antar og tror ting om hva den andre foretrekker/vil.

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mistet du meg og jeg forstår egentlig ikke helt hva du vil med denne tråden. Er det plutselig galt om dere blir bedt ofte nå da?

Nei, det hadde vært greit å blitt invitert til høytider, i god tid. Men jeg er ikke interessert i å ha invitasjoner til besøk flere ganger i uken, slik min søster og hennes familie får. Vi ønsker ikke å være der så ofte, men det føles jo litt sårt at vi ikke engang blir en del av planlegging og blir invitert til dager som nyttårsaften og lignende...

Anonymous poster hash: 46245...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...