Gå til innhold

Spenstig!

Zenobia

Anbefalte innlegg

Hba er egentlig hiit?

Hiit står for high intensity interval training. Man blir søkksvett av det.

:)

Endret av kjøttmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gøy også! :) Nå har jeg nettopp gjennomført en kombinasjon av hiit og yoga! :danse: Jeg er enda svett og sliten. Har stappet i meg en banan og skal løpe ned på butikken og handle inn mat, fordi jeg er tom for omtrent alt! Jeg trenger mat, spesielt rett etter en intens treningsøkt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Datt litt ut herfra i det siste men nå er jeg tilbake :) Motiverende å se hvor flinke alle er og koselig med en så positiv gjeng. Sender gode vibber til dere som ikke er helt i form.

Jeg har trent den siste tiden og holdt kostholdet sånn halvveis ved like. Har tenkt mye på de tipsene jeg fikk ang. problemene med å holde kostholdet/sukkeravhengighet så tusen takk for tankemat.

Jeg kjenner at jeg trenger å evaluere hva som er min motivasjon til å trene/få en god livsstil egentlig for jeg føler det er det som kommer til å avgjøre om det er gjennomførbart i det lange løp. Føler kanskje min motivasjon har vært litt overfladisk og derfor er det vanskelig å holde? Bare litt tankespinn fra meg i sofaen en fredagskveld :)

Noen som har lyst til å dele sin #1 grunn/motivasjon for at dere trener?

Dere er flinke! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld ble det en lang (til meg å være) løpetur. Jeg sprang 9 km på 57 minutter. Jeg har så lyst å klare 10 km på under en time. Men må nok trene litt til. Det går på.mølle, men blir noe helt annet ute med variert terreng og minus 9 grader i dag. Men var en fin tur i dag. Og så herlig nå å sitte i nattbuksa nydusjet og se på

gullrekka med mannen og en cider lite:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener i hovedsak for å holde meg frisk og rask, for å få mer energi, redusere sjansen for livsstilssykdommer, få bedre selvtillit, mer glede, for at hverdagen skal bli enklere, osv. En stram kropp ser jeg på som en fin bonus, i stedet for å ha det som mål. :) Og alt dette motiverer meg!

Jeg har problemer med oppstøt/gulping (mageinnhold kommer opp i halsen/munnen), og har hatt det en stund nå. Spesielt når jeg trener mage eller andre øvelser der jeg må bøye meg. Jeg kan få dette helt tilfeldig også, f.eks. når jeg legger meg i senga, ligger på mage eller raper. Det bare kommer opp. Utrolig irriterende under trening siden jeg må stoppe opp midt i øvelser for å forhindre oppstøtene. Er det noe galt med meg?? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arya underfoot: jeg tror helt ærlig at min største motivasjon for å trene er at jeg da har noe helt eget, og kommer meg litt bort fra familien. :-) Høres rart ut-men vi har tre barn i alderen 5-11 år som alle har aktiviteter og lekser og venner på besøk og det skjer mye på barnas premisser. Mannen min jobber innen idrett og reiser en del-så mye med barna faller da naturligvis på meg. Da er det helt fantastisk deilig å av og til komme seg litt bort. Jeg har også sluttet å snuse i sommer og gikk da opp 7 kilo som jeg vil gå ned. Men jeg er ganske tynn fra før-så synes egentlig det er ganske greit med de 7 kg...så det er mer gleden med å trene, ha en "hobby" og komme seg litt bort er min motivasjon. Så blir det en motivasjon i segselv når man ser utviklingen og at ma blir i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttmeis: har du blitt undersøkt for reflux?

Nei, hva er det? :)

Leste forresten nå at kaffe kan gi sure oppstøt. Det drikker jeg en del av, så kan være en del av grunnen, men likevel... Det er ikke alltid at magesyre kommer opp, men f.eks. vann jeg nettopp har drukket. Jeg bøyde meg framover for et par minutter siden, og da kom vannet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Datt litt ut herfra i det siste men nå er jeg tilbake :) Motiverende å se hvor flinke alle er og koselig med en så positiv gjeng. Sender gode vibber til dere som ikke er helt i form.

Jeg har trent den siste tiden og holdt kostholdet sånn halvveis ved like. Har tenkt mye på de tipsene jeg fikk ang. problemene med å holde kostholdet/sukkeravhengighet så tusen takk for tankemat.

Jeg kjenner at jeg trenger å evaluere hva som er min motivasjon til å trene/få en god livsstil egentlig for jeg føler det er det som kommer til å avgjøre om det er gjennomførbart i det lange løp. Føler kanskje min motivasjon har vært litt overfladisk og derfor er det vanskelig å holde? Bare litt tankespinn fra meg i sofaen en fredagskveld :)

Noen som har lyst til å dele sin #1 grunn/motivasjon for at dere trener?

Dere er flinke! :) :)

Glad for at du deler ditt tankespinn!

Jeg har også støtt på motstand i form av motivasjonssvikt - og hoppet av fastekarusellen. Min motivasjon er rett og slett at jeg har helt grusomt dårlig kondisjon, og det irriterer meg så mye at jeg en dag sa: "Nok er nok!" Jeg har satt meg et mål om å greie å løpe i 30 min sammenhengende. Det er realistisk, og fremgangen er målbar hele veien. Men jeg skal være ærlig på at om Spenstig ikke hadde sett dagens lys, hadde jeg uuuuuuuuuuuutsaaaaaatt for n'te gang. "Det er aldri for sent å komme i bedre form, derfor utsetter jeg", har blitt erstattet av "Det er aldri for sent å komme i bedre form, og jo før jo heller!" Jeg fantaserer om å løpe hjemmefra på forsommeren, forbi alle naboene jeg bare har spasert forbi, fordi jeg kan VELGE å løpe om jeg vil, og ikke bare gå fordi jeg ikke klarer annet. Jeg føler meg fanget i en kropp som ikke gjør det jeg har lyst til, derfor må det endres. Jeg vil være en person som kan springe i 30 min uten å "daue", det er da ikke for mye forlangt av meg??

Har du noen mål du vil nå, vedr. trening og kosthold, som er målbare? Ulne mål er vanskelig å nå, og "Jeg skal spise sunnere", "Jeg vil få en god livsstil" - ja, hvor legger man lista? Når kan man si:"NÅ, er jeg fornøyd!"? Livsstil er et omfattende begrep. Hvilke små og store faktorer består det av? Kanskje tankene dine må spinne litt mer rundt dette. Jeg tror det er viktig å kunne være fornøyd underveis i prosessen også; at man kan se at det går i riktig retning og gi seg selv anerkjennende klapp på skuldra. (Og selvsagt rapportere her, og la oss klappe deg på skuldra også ;) ) En livsstil består av det man gjør dag etter dag. Hvis man tilstreber et ullent ideal man forsøker å måle seg mot, blir det jo et umulig prosjekt. En bekjent sa noe som:"Ting kan alltid gjøres bedre", men det er ikke sant. Vi mennesker har ressurser, men også begrensninger.

Jeg har forøvrig tatt en spasertur med innlagte anfall av løping med det andre paret joggesko jeg kjøpte på onsdag. Jeg er så fornøyd at det er en FRYD! Jeg hiver jo etter pusten etter hvert anfall, men har ikke blitt skremt ;)

GOOOOOOOOOOOD HEEEEEEELG til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg ja!! Nå sitter jeg spent og venter på å trene på SENTER! Jeg er litt små-redd for å dumme meg ut eller gjøre feil, men det får bare være. Jeg må bare drite i at jeg kommer til å se "nybegynner" ut... :) Forhåpentligvis får jeg vært med på introduksjonstimene senteret tilbyr tre ganger i uka. Da blir jeg å lære om bruk av maskiner og teknikker. (Dette hvis jeg begynner å trene der selvfølgelig).

Jeg har kjøpt meg *uhm* enda flere treningsklær... Ups... I did it again... :plystre: Så jeg blir å føle meg mer komfortabel og fresh. Kjøpte tights fra Skins og Nike og en Casall-genser. Det var så billig, jeg måtte bare!! :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig på treningssenteret. Tok bare ett sett av hver øvelse pga. at det bare var prøvetime, og vi skulle egentlig bare se om senteret var bra, noe det var. Men jeg presset meg hardt da :) (Styrketrening).

Tok 12 kg på utfall og 8 kg på knebøy, men jeg kan definitivt ta mer enn det merket jeg, spesielt på knebøy. Det er en start i alle fall! :)

Det eneste problemet var at jeg hadde glemt med de to maskinene jeg skulle bruke, så jeg hoppet over den ene og tok en annen øvelse i stedet (trente samme muskelgruppe da), og med den andre prøvde jeg å huske hva jeg hadde blitt lært. Dette må virkelig øves på! Forhåpentligvis får jeg kommet meg på en introduksjonstime så jeg lærer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt med styrketrening er unnagjort, uhyre tungt i dag.

Tur i skogen i helga ble det også, lørdag og søndag i hagl og regn og vind, men veldig fint søndag formiddag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest caramiacaramella

Jeg sto opp kl 6 idag for å dra på trening før universitetet - stolt av meg selv! Både trening og kosthold går veldig bra for tiden, selv om jeg fortsatt har litt søtsug. Ønsker dere alle en sprek dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på utfordringen! Har allerede fullført en intervalløkt på mølla. Woho! Har trent mer enn jeg har gjort på lenge i det siste, det er jo kjempebra, men merker at kroppen stritter litt imot. Må vel bare huske å hvile litt, men likevel holde oppe tempoet. Fikk to PT-timer gratis da jeg meldte meg inn på Sats Elixia, så booket en time om en uke. Forhåpentligvis får jeg et styrkeprogram jeg kan holde meg til og fullføre, har så vanskelig for å motivere meg selv til det. Har aldri hatt PT før, så det blir spennende. Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt forkjølet så er ikke helt sikker på om jeg da bør trene? Trente bare tre ggr i forrige uke :-/

Har litt lyst å trene idag, føler meg så mye bedre og får mye mye mye mer energi utav det!

Hvordan er det å trene en timmes hard styrke når man er førskjolet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt forkjølet så er ikke helt sikker på om jeg da bør trene? Trente bare tre ggr i forrige uke :-/

Har litt lyst å trene idag, føler meg så mye bedre og får mye mye mye mer energi utav det!

Hvordan er det å trene en timmes hard styrke når man er førskjolet?

Det kan gå bra, men har du feber skal du ikke trene. Vær uansett forsiktig og ikke ta i like hardt når du trener som syk, siden kroppen allerede bruker en del energi på å bli kvitt sykdommen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i London i helga, og der er det jo ikke mulig å få tak i ordentlig mat omtrent. Med andre ord, har det blitt veldig mye fet og feil mat. Merker det er vanskelig å komme tilbake til helt rent kosthold etter den turen, siden sukkersuget er tilbake. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt 1/5 er gjennomført! :danse: Det ble en styrkeøkt m/kroppsvekt for hele kroppen i dag. Utfordret meg litt i og med at jeg ikke brukte vekter.

Og nå er jeg offisielt meldt inn på treningssenter!!! :bolledeig: I morgen skal jeg på introtime, og på onsdag blir vel min første økt på senteret... Kanskje! :) Jeg er veldig spent og litt nervøs. Har jo hatt prøvetime der, men likevel. Jeg følte meg som den idioten som prøvde meg på den ene maskinen.

Men men! Jeg skal bli bedre! :biggrin:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for at du deler ditt tankespinn!

Jeg har også støtt på motstand i form av motivasjonssvikt - og hoppet av fastekarusellen. Min motivasjon er rett og slett at jeg har helt grusomt dårlig kondisjon, og det irriterer meg så mye at jeg en dag sa: "Nok er nok!" Jeg har satt meg et mål om å greie å løpe i 30 min sammenhengende. Det er realistisk, og fremgangen er målbar hele veien. Men jeg skal være ærlig på at om Spenstig ikke hadde sett dagens lys, hadde jeg uuuuuuuuuuuutsaaaaaatt for n'te gang. "Det er aldri for sent å komme i bedre form, derfor utsetter jeg", har blitt erstattet av "Det er aldri for sent å komme i bedre form, og jo før jo heller!" Jeg fantaserer om å løpe hjemmefra på forsommeren, forbi alle naboene jeg bare har spasert forbi, fordi jeg kan VELGE å løpe om jeg vil, og ikke bare gå fordi jeg ikke klarer annet. Jeg føler meg fanget i en kropp som ikke gjør det jeg har lyst til, derfor må det endres. Jeg vil være en person som kan springe i 30 min uten å "daue", det er da ikke for mye forlangt av meg??

Har du noen mål du vil nå, vedr. trening og kosthold, som er målbare? Ulne mål er vanskelig å nå, og "Jeg skal spise sunnere", "Jeg vil få en god livsstil" - ja, hvor legger man lista? Når kan man si:"NÅ, er jeg fornøyd!"? Livsstil er et omfattende begrep. Hvilke små og store faktorer består det av? Kanskje tankene dine må spinne litt mer rundt dette. Jeg tror det er viktig å kunne være fornøyd underveis i prosessen også; at man kan se at det går i riktig retning og gi seg selv anerkjennende klapp på skuldra. (Og selvsagt rapportere her, og la oss klappe deg på skuldra også ;) ) En livsstil består av det man gjør dag etter dag. Hvis man tilstreber et ullent ideal man forsøker å måle seg mot, blir det jo et umulig prosjekt. En bekjent sa noe som:"Ting kan alltid gjøres bedre", men det er ikke sant. Vi mennesker har ressurser, men også begrensninger.

Jeg har forøvrig tatt en spasertur med innlagte anfall av løping med det andre paret joggesko jeg kjøpte på onsdag. Jeg er så fornøyd at det er en FRYD! Jeg hiver jo etter pusten etter hvert anfall, men har ikke blitt skremt ;)

GOOOOOOOOOOOD HEEEEEEELG til alle!

Tusen takk for fine refleksjoner og mer tankemat :)

Tror det er veldig viktig det du sier om å ha "målbare" mål. Et mål for i år er å delta i halvmaraton. Tror jeg skal finne et mål for styrke og, pull ups kanskje eller noe annet som jeg kan se fremgang på og bli skikkelig YAY over å klare.

Når er jeg fornøyd? Godt spørsmål. Det er viktig for meg å kunne ha en balanse og føle at jeg mestrer den.

Tidligere har det ofte vært slik at dersom jeg spiser noe usunt så blir jeg litt sånn "Fuck it - da kan jeg like godt bare spise hele snopeskapet." Jeg vil klare å kose meg med LITT. For jeg tror ikke på å nekte seg selv alt selv om det kan være effektivt i perioder.

Idag gikk jeg et lite skritt i riktig retning tror jeg, kostholdet var ikke så bra og jeg spiste litt tull, men i stedet for å tenke at alt var ødelagt for dagen tok jeg meg i skinnet og kom meg på trening og avsluttet på en fin måte. Det er viktig for meg å klare det, fallhøyden blir liksom litt for stor dersom to sjokoladekjeks er alt som skal til for å ødelegge en treningsuke.

Håper alle har hatt en fin helg og får en produktiv uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...