Gå til innhold

Hvordan se journalen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften taler for seg selv. Skal jeg ta kontakt med fastlegen min, eller finnes det andre måter? Hvem har tilgang på å se den? Fastlegen regner jeg med. Noen andre? Har vært hos psykolog gjennom BUP, vedkommende har vel også sett den, men hun har vel ikke fremdeles tilgang til den nå som kontakten er avsluttet?

Anonymous poster hash: 925ed...76e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Journalen din får du hos fastlegekontoret. Ring dit og si du vil ha utskrift, så tar det ca 3-10 dager før du kan hente. Koster som regel 100-200,-

Anonymous poster hash: 76d89...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Men den oppdateres vel? Unødvendig å måtte betale for noe som bare er midlertidig. Vet du forresten hva slags opplysninger som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalen din er fastlegen din sine arbeidsnotater for å dokumentere hva du har kommet til legen for. Det er legen og evt. Når det er behov andre ansatte på legekontoret som kan lese i den.

Andre steder du har blitt henvist til har legen din skrevet et resyme av journalen din i en henvisning til for at andre skal vite hva og hvorfor du trenger helsehjelp hos andre.

Snakk med fastlegen ein om hvordan det er mest praktisk at du får innsyn i din journal. Du har rett på innsyn etter pasientrettighetslovens paragraf 5.1. Og på forespørsel har du rett på kopi. Legen har lov til å ta betalt for å gi deg utskrift.

Anonymous poster hash: ece18...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Men den oppdateres vel? Unødvendig å måtte betale for noe som bare er midlertidig. Vet du forresten hva slags opplysninger som står der?

Du får jo kun det som står til dags dato. E-journal innføres i Sverige i 2015, får håpe Norge følger etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har bedt om journal fra ulike sykehus/poliklinikker, har jeg gjort dette skriftlig. Jeg tror ikke det holder å kun ta en telefon, så sant du ikke er hos legen når du ber om utskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har bedt om journal fra ulike sykehus/poliklinikker, har jeg gjort dette skriftlig. Jeg tror ikke det holder å kun ta en telefon, så sant du ikke er hos legen når du ber om utskrift.

Jeg ringte både sykehuset og legekontoret mitt og fikk det. Men måtte møte opp personlig og hente det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte både sykehuset og legekontoret mitt og fikk det. Men måtte møte opp personlig og hente det Anonymous poster hash: 76d89...6f2

Det er ulik praksis på dette, noe flere tråder på KG har vist. Nå spør ikke ts spesifikt om å få kopi men å bli kjent med innholdet, da kan dette skje på Legekontoret. Det er ikke alltid like lurt å ha journalen sin liggende hjemme - avhengig av hva som står skrevet i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset jeg jobber får man ikke kopi av journal uten gjennomgang med lege.

Anonymous poster hash: 1ab59...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulik praksis på dette, noe flere tråder på KG har vist. Nå spør ikke ts spesifikt om å få kopi men å bli kjent med innholdet, da kan dette skje på Legekontoret. Det er ikke alltid like lurt å ha journalen sin liggende hjemme - avhengig av hva som står skrevet i den.

Ingen jeg vet om praktiserer at du kan sette deg der og lese. Du må få den utskrevet og hente den. Du kan bare makulere eller brenne den om du føler det er skummelt å ha den hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle høres det ut som du er ute etter to ulike journaler. Da kan man spørre skriftlig om journalen på BUP og joutnalen hos fastlegen. Fastlegen har ikke den på BUP, kun en epikrise derfra. Jeg har mine journalutskrifter i en safe. Det er sensitive opplysninger.

Anonymous poster hash: 2d7c1...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeg vet om praktiserer at du kan sette deg der og lese. Du må få den utskrevet og hente den. Du kan bare makulere eller brenne den om du føler det er skummelt å ha den hjemme

Det er ganske vanlig praksis at legen vil gjennomgå journalen sammen med pasienten for å bedre forklare innholdet og hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...