waco Skrevet 28. desember 2014 #41 Skrevet 28. desember 2014 Ja det er jo helt klart at det er en status-greie og at det på en måte skal fungere som et mål på hvor dyktige og suksefulle man er. Det at man hele tiden sammenligner seg med andre og skal leve opp til andres forventninger, er nok mye av drivkraften for at folk gidder å ha høye karrieremål Ja det er helt vannvittig. Men mange mennesker ser ut til å trives med denne konkurransen. Det får livene deres til å virke mer innholdfulle og gir livet mening. Tenk å ha mer enn andre! Hvis ikke det er meningen med livet, ja da vet ikke jeg! 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #42 Skrevet 28. desember 2014 Vi er rike. Våre beste venner er det ikke. Sorgen, smerten, død og sykdom kan slå like hardt, enten man er rik eller ei. Da hjelper det fint lite med penger. Anonymous poster hash: 8eaef...283
Kara W Skrevet 29. desember 2014 #43 Skrevet 29. desember 2014 Ja det er helt vannvittig. Men mange mennesker ser ut til å trives med denne konkurransen. Det får livene deres til å virke mer innholdfulle og gir livet mening. Tenk å ha mer enn andre! Hvis ikke det er meningen med livet, ja da vet ikke jeg! Synes du det er feil at noen blir lykkelig av å ha mye penger? Er deres liv og meninger mindre verdt enn ditt fordi de har andre prioriteringer enn deg? Selv om man ikke direkte kan kjøpe lykke med penger, så trenger man heller ikke se ned på mennesker som har materiell status som ett av sine mål i livet.
kubrak Skrevet 29. desember 2014 #44 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Ja det er helt vannvittig. Men mange mennesker ser ut til å trives med denne konkurransen. Det får livene deres til å virke mer innholdfulle og gir livet mening. Tenk å ha mer enn andre! Hvis ikke det er meningen med livet, ja da vet ikke jeg! i motsatt tilfelle har man jo de som tjener lite som feks trygdede m.m. Hadde de bodd i afrika og hatt samme levestandarden, hadde nok melodien fått en helt annen lyd, fordi da har man plutselig blitt rik i forhold til andre. Men det gjelder vel det meste i livet fra familie og forhold til utseende osv. .. og det er vel ikke nødvendigvis bare status det handler om men man ser at andre har vært heldigere med livet på den og den fronten, og da blir man mer misfornøyd og miserabel enn kanskje strengt tatt nødvendig Endret 29. desember 2014 av kubrak
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #45 Skrevet 29. desember 2014 I tillegg kan man nevne at det for menn er helt essentielt å ha godt med penger for i det hele tatt å få seg en partner. Er man fattig forblir man stort sett singel livet ut. Anonymous poster hash: 3cc1a...47b
Gjest Trojan Norse Skrevet 29. desember 2014 #46 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har alltid trodd at penger skulle gjøre meg lykkelig, eller tilgang på mer materielt enn det de fleste andre har. Og mer rett har jeg ikke hatt før. Kall meg bortkjemt, men også for en som poengterer fakta. Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke? For å være skummelt ærlig er hver og en avhengig av penger for i det hele tatt å leve. Å oppleve ''livet'' har også en kostnad basert på hvor man skal reise i verden.Anonymous poster hash: 4d24e...a56 Feel pity for you.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 #47 Skrevet 29. desember 2014 Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke?Anonymous poster hash: 4d24e...a56 Enig. Hvem har noen gang hørt milliardærer klage over å måtte betale en ørliten skatteprosent? Anonymous poster hash: a83fa...155
Gjest made4u Skrevet 23. januar 2015 #48 Skrevet 23. januar 2015 I økonomisk vanskelige situasjoner blir jeg minnet om at penger er av betydning for meg, dersom økonomien ikke strekker til så blir jo det en bekymring og en negativ følelse jeg kjenner på. Dog må ikke det leses som at mer penger gjør meg mer lykkelig, for min del er det nemlig ikke slik at det er sammenheng mellom hvor mye penger jeg har og hvor lykkelig jeg føler meg. Om jeg ser tilbake i mitt liv, så er min lykkeligste periode nok en periode der økonomien ikke var all verden og sågar var det til tider vanskelig å få endene til å møtes. Min lykke er dog avhengig av omgivelsene, livshendelser av positiv og negativ betydning preger meg jo definitivt. Viktigst for min lykke er andre mennesker, altså hvem jeg har rundt meg og hva vi opplever sammen og hva vi deler, så viktigere enn penger oppleves menneskelige relasjoner for min del. Derfor vil jeg si det slik, at det eneste penger bidrar til for min del, er at de fjerner bekymringer jeg ellers hadde hatt, dersom jeg har nok penger sammenlignet med dersom jeg ikke skulle hatt det. Går hjulene dog rundt og man slipper økonomiske bekymringer så påvirker dog ikke det å ha enda mer penger min lykke i større grad, det er naivt å tro at penger gir lykke og at livet skal bli fantastisk bare man har det, man kan føle seg ensom selv med penger, sorg og frykt etc. fjerner heller ikke penger.
jomann Skrevet 23. januar 2015 #49 Skrevet 23. januar 2015 Maslow hadde forsåvidt rett han. Jeg blir ikke lykkelig av å leve mett i rennesteinen, men jeg blir heller ikke lykkelig av å sitte sulten i en Lamborghini. I begge tilfellene er det penger som kan gjøre meg mer lykkelig. Jeg er litt lykkelig av livet jeg har nå fordi jeg har kone, villa, biler og det jeg trenger. Jeg hadde blitt enda mer lykkelig dersom jeg aldri mer hadde hatt behov for å sette av penger for å få råd til bilen jeg har lyst på, bekymre meg for at jeg må sette av et par hundre tusen til den gangen taket skal ryke, vinduene skal skiftes, badene skal pusses opp osv. Penger er en vesentlig del av det å være lykkelig for min del. De som mener penger ikke gir lykke, har ikke opplevd å være rik.
Gjest Lille-pus Skrevet 23. januar 2015 #50 Skrevet 23. januar 2015 Maslow hadde forsåvidt rett han. Jeg blir ikke lykkelig av å leve mett i rennesteinen, men jeg blir heller ikke lykkelig av å sitte sulten i en Lamborghini. I begge tilfellene er det penger som kan gjøre meg mer lykkelig. Jeg er litt lykkelig av livet jeg har nå fordi jeg har kone, villa, biler og det jeg trenger. Jeg hadde blitt enda mer lykkelig dersom jeg aldri mer hadde hatt behov for å sette av penger for å få råd til bilen jeg har lyst på, bekymre meg for at jeg må sette av et par hundre tusen til den gangen taket skal ryke, vinduene skal skiftes, badene skal pusses opp osv. Penger er en vesentlig del av det å være lykkelig for min del. De som mener penger ikke gir lykke, har ikke opplevd å være rik. Som tildigere sagt: penger gjør en helt del ting veldig mye enklere, ogi det ligger det et fravær av bekymring, noe som jo er en lykke i seg selv. Men, dersom vi erstattet din kone med pengene du nevner som gjorde at du slapp å spare; tror du lykkefølelsen ville øke eller avta?
jomann Skrevet 23. januar 2015 #51 Skrevet 23. januar 2015 (endret) Som tildigere sagt: penger gjør en helt del ting veldig mye enklere, ogi det ligger det et fravær av bekymring, noe som jo er en lykke i seg selv. Men, dersom vi erstattet din kone med pengene du nevner som gjorde at du slapp å spare; tror du lykkefølelsen ville øke eller avta? Det finnes alltid en ny kone og penger vil gjøre den jobben mye enklere. Endret 23. januar 2015 av jomann
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #52 Skrevet 23. januar 2015 Jeg mener helt klart at penger gir mer lykke. Hvis andre variabler er like, så er man mer lykkelig med mye penger enn med lite penger. Anonymous poster hash: 2efb1...c49 1
Commander Skrevet 23. januar 2015 #53 Skrevet 23. januar 2015 Jeg har alltid trodd at penger skulle gjøre meg lykkelig, eller tilgang på mer materielt enn det de fleste andre har. Og mer rett har jeg ikke hatt før. Kall meg bortkjemt, men også for en som poengterer fakta. Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke? For å være skummelt ærlig er hver og en avhengig av penger for i det hele tatt å leve. Å oppleve ''livet'' har også en kostnad basert på hvor man skal reise i verden. Anonymous poster hash: 4d24e...a56 Har lyst til å bli såpass rik at jeg men tyngde kan si at penger gjør en ikke lykkelig. Det er det stort sett velstående som sier. Uansett vil jeg tro det er bedre å deppe i en Maserati enn på trikken... 1
Gjest Stringfellow1 Skrevet 23. januar 2015 #54 Skrevet 23. januar 2015 Penger er ikke alt. Men det er nøkkelen til resten.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #55 Skrevet 23. januar 2015 Mye man kan gjøre, som er veldig givende, som er gratis. Anonymous poster hash: 3d4cc...d00
Gjest tomasjj Skrevet 23. januar 2015 #56 Skrevet 23. januar 2015 Jeg har alltid trodd at penger skulle gjøre meg lykkelig, eller tilgang på mer materielt enn det de fleste andre har. Og mer rett har jeg ikke hatt før. Kall meg bortkjemt, men også for en som poengterer fakta. Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke? For å være skummelt ærlig er hver og en avhengig av penger for i det hele tatt å leve. Å oppleve ''livet'' har også en kostnad basert på hvor man skal reise i verden. Anonymous poster hash: 4d24e...a56 http://mitpress.mit.edu/books/high-price-materialism
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå