Gjest SunflowerPenguin Skrevet 28. desember 2014 #21 Skrevet 28. desember 2014 Penger gjør en hel del ting veldig mye lettere, - og det er også alt de gjør. Kjærlighet og vennskap kan aldri kjøpes for pengene, men de kan kjøpe deg hus, mat, materiell trygghet og forutsigbarhet, - som er en verdi i seg selv. Men, de skaper også nøyaktig det en god kompis sa, der vi spiste lunch i en liten norsk by, "Jeg har begynt å lure på om det er meg disse menneskene er interessert i å bli kjent med... eller om det er pengene mine." Han hadde et meget godt poeng, og det gjorde ham trist. Vi hadde kjent hverandre fra lenge før han ble virkelig rik, og er fremdeles svært gode venner. "En rik person blir lett populaer og elsket av folket, men hvis han blir fattig sá er de ikke lenger interessert i han." Litt sánn hvordan det kan virke i vár verden noen ganger, men ekte venner og naer familie vil jo like deg som du er, om du er rik eller fattig.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #22 Skrevet 28. desember 2014 Penger gjør en hel del ting veldig mye lettere, - og det er også alt de gjør. Kjærlighet og vennskap kan aldri kjøpes for pengene, men de kan kjøpe deg hus, mat, materiell trygghet og forutsigbarhet, - som er en verdi i seg selv. Det minner meg på en av de mest romantiske film-scener jeg vet om (og ja, det finnes mange romantiske scener og mange smaker og meninger om hva som er det mest romantiske, men dette er det jeg synes er den mest romantiske). Charlie Chaplin og Paulette Goddard i Moderne Times, hvor de finner lykken sammen i en gammel, falleferdig rønne, som er deres og der stortrives de. Anonymous poster hash: ac610...313 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #23 Skrevet 28. desember 2014 Alt er relativt. Ok, ikke alt, men dette er. Innad i et gitt samfunn er det klar statistisk sammenheng mellom god økonomi og høy grad av lykke, men bare opp til et visst punkt. Frihet fra (større) økonomiske bekymringer har stor innvirkning på hvor lykkelige mennesker er, men når man er over disse "minstekravene" er sammenhengen mellom lykke og velstand plutselig svært liten. Folk som eier egen nedbetalt bolig er lykkeligere enn de uten egen nedbetalt bolig, men det er ikke forskjell på de som eier en nedbetalt bolig og de som eier fire. I gjennomsnitt, selvsagt. På individnivå er naturligvis forskjellene store. Anonymous poster hash: 2fbc7...2b4 4
Gjest Ragnar Danneskjöld Skrevet 28. desember 2014 #24 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke? Om vi strekker det litt lenger og ikke bare til å gjelde penger, så viser dette tankesettet hvorfor svært mange er ulykkelige i dag. Å være lykkelig er ikke en fjern tilstand en plass i fremtiden som plutselig oppstår når man har akkumulert et visst antall penger, fått barn, fått hus, gått ned i vekt, fått ny bil, hytte eller hva har du. Alle disse tingene er bra å strebe etter om dette er noe man ønsker, men det har lite å gjøre med å være lykkelig. Å være lykkelig er en her-og-nå tilstand. Et valg man tar hver morgen. Man er takknemlig og lykkelig på veien mot målet. De som har det tankesettet du forfekter blir sjeldent lykkelige, fordi de likestiller lykke med eksterne objekter eller opplevelser og dermed alltid mangler noe i livet sitt, i stedet for å prise seg takknemlig for alt de faktisk alt har. Endret 28. desember 2014 av Ragnar Danneskjöld 1
Trude.lutt Skrevet 28. desember 2014 #25 Skrevet 28. desember 2014 Penger er ikke alt, men penger er nøkkelen til mye. Vi har hatt dårlig råd i 6 år pga at mannen har studert, klart oss på 1,5 sosialarbeiderlønn. Og vi har hatt et godt liv. Nå har mannen fått seg jobb, og inntekten i familien er blitt mye høyere. Føler meg ikke lykkeligere av den grunn. 1
Anders42 Skrevet 28. desember 2014 #26 Skrevet 28. desember 2014 Lykkelig er en god følelse som brer seg varmt oppover i magen , det er omtanke for andre mennesker, det er trygghet og det er fravær av bekymring. Penger er et betalingsmiddel. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #27 Skrevet 28. desember 2014 Lykken kommer gjennom verdi, og for enkelte er penger den største verdien, men for oss andre er livet den største verdien. Vi må alle ha nok til å dekke det å leve, men å være millionær og leve i overflod er ikke det samme som lykke. For min del er lykke å eie minst mulig og kun ting jeg har bruk for og bruker. Penger bryr jeg meg fint lite om, i min forrige jobb tjente jeg nærmere millionen, den sa jeg opp å ble student. Er nå student, jobber fulltid i en stilling jeg ikke har store planer om å beholde og jobber deltid en annen plas spå gøy. Tjener nå rundt halvparten men er eksponensielt lykkeligere. Man trenger heller ikke å være rik for å reise verden rundt å oppleve det du ser på som "livet". Jeg har vært i alle kontinenter og sett og opplevd sinnsykt mye som mange aldri ville fått tillgang til selv med penger, da som følge av et valg av jobb og hvilke muligheter jeg ønsket, og jeg ville heller prioritere å reise til verdens ende fremfor å bli hjemme å tjene litt bedre på det. Jeg så heller verdien av å leve fremfor materiell kompensasjon. Jeg eier ikke egen bolig, har heller ikke planer om det med det første, det kan alle andre som ønsker å følge den norske normen ta seg av, så bruker heller jeg tiden og pengene på å være fri til å leve og oppleve. Det er utrolig hva man kan få til når man ikke bryr seg om penger og ikke ser på det som noe stort å spennende, jeg blir ikke noe mer imponert over en jaeger le coutur klokke til 500 000,- enn jeg blir av en gammel timex som noen fikk av bestefaren for 50 år siden. For meg er glede, mennesklig kontakt og selvrealisering av egne interesser mye større verdier, og de jeg respekterer mest er de som velger dårligst i forhold til samfunnsnormen. Hvis du er mer interessert i å diskutere bølger i afrika enn du er enn den økonomiske utviklingen i vesten, så er du en mer fasinerende og spennende person enn alternativet. Fulltids jobb pluss deltidsjobb pluss student? Hvilket studie er det man kan komme gjennom uten å møte opp på forelesinger og som ikke har ukentlige innleveringer. Hvorfor lyver du sånn?Anonymous poster hash: b3db2...51b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #28 Skrevet 28. desember 2014 Fulltids jobb pluss deltidsjobb pluss student? Hvilket studie er det man kan komme gjennom uten å møte opp på forelesinger og som ikke har ukentlige innleveringer. Hvorfor lyver du sånn?Anonymous poster hash: b3db2...51b Det høres litt usannsynlig ut ved første øyekast, men om du tenker etter sier han verken hva han studerer eller over hvor lang tid, eller hvor stor deltidsjobben er. Det er da mange som studerer ved siden av fulltidsjobber, og jeg ser ikke bort i fra at det kan være plass til en deltidsjobb i tillegg, så lenge denne gir energi og overskudd i stedet for å bruke det opp. Anonymous poster hash: 3e15e...6e0
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2014 #29 Skrevet 28. desember 2014 Tror det er enklere å være ulykkelig i en rolls royce enn i en lada, for å si det sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #30 Skrevet 28. desember 2014 For å si det veldig enkelt, tror jeg ikke man blir lykkelig av å ha mange penger, men man blir mindre ulykkelig av å ha nok av dem. Anonymous poster hash: 3e15e...6e0
Equinox Skrevet 28. desember 2014 #31 Skrevet 28. desember 2014 Penger skaper grobunn for mer sikkerhet, trygghet og stabilitet både i nåtid og fremtid dersom man oppfører seg fornuftig (ikke alle gjør det). Allikevel er man ikke så mye mer skjermet mot det eksistensielle, dø skal alle mennesker og til ulik tid og på ulike måter, og god helse er man ikke garantert bare fordi man har penger, og heller at man nødvendigvis lever lenger som rik enn som fattig. Bedre behandling ved sykdom kan man kjøpe for penger men det bringer verken tilbake døde foreldre, barn eller andre man holder kjær som man har mistet. Så nei penger betyr på ingen måte lykke, hvertfall ikke som garanti.
Nana Skrevet 28. desember 2014 #32 Skrevet 28. desember 2014 Penger kan vel føre til lykke opp til et visst nivå. Om man ikke er ulykkelig av å ha dårlig økonomi, så har man i hvert fall mange flere bekymringer. For min det er det mye mer lykke i god helse enn i penger.
waco Skrevet 28. desember 2014 #33 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har alltid trodd at penger skulle gjøre meg lykkelig, eller tilgang på mer materielt enn det de fleste andre har. Og mer rett har jeg ikke hatt før. Kall meg bortkjemt, men også for en som poengterer fakta. Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke? For å være skummelt ærlig er hver og en avhengig av penger for i det hele tatt å leve. Å oppleve ''livet'' har også en kostnad basert på hvor man skal reise i verden. Anonymous poster hash: 4d24e...a56 Å være lykkelig fordi at en har tilgang på mer materielle ting enn det andre har. - da hadde jeg følt meg fattig da.
kubrak Skrevet 28. desember 2014 #34 Skrevet 28. desember 2014 Jeg har alltid trodd at penger skulle gjøre meg lykkelig, eller tilgang på mer materielt enn det de fleste andre har. Og mer rett har jeg ikke hatt før. Kall meg bortkjemt, men også for en som poengterer fakta. Hvor får folk det fra at penger IKKE er veien til lykke? For å være skummelt ærlig er hver og en avhengig av penger for i det hele tatt å leve. Å oppleve ''livet'' har også en kostnad basert på hvor man skal reise i verden. Anonymous poster hash: 4d24e...a56 som Gill Gates sa smaker hamburgerne det samme om du er rik eller ikke. Men det er klart at noen er mer materialistiske av seg og setter mer pris på penger enn andre
waco Skrevet 28. desember 2014 #35 Skrevet 28. desember 2014 som Gill Gates sa smaker hamburgerne det samme om du er rik eller ikke. Men det er klart at noen er mer materialistiske av seg og setter mer pris på penger enn andre Det er ikke så farlig hvor mye eller hvor lite dem har. De skal ha mer enn hva andre har. Derav ligger lykken.
Gjest Peanut Skrevet 28. desember 2014 #36 Skrevet 28. desember 2014 Jeg vil tro at for noen som aldri har hatt særlig med penger og plutselig får masse, så er penger lykke. Men, for mange som har mye, så er ikke nødvendigvis penger lykke. (Samt at all verdens penger hjelper ikke hvis du er virkelig syk). Ogsá har vi det faktum at jo mer du kan fá jo mer vil du ha, sá du vil fortsette med á ha mer og mer. Dette kan ogsá gjelde med á fá mer enn det som er virkelig nódvendig á ha. Kong Midas poppet opp i hodet der. Men, de skaper også nøyaktig det en god kompis sa, der vi spiste lunch i en liten norsk by, "Jeg har begynt å lure på om det er meg disse menneskene er interessert i å bli kjent med... eller om det er pengene mine." Jeg har vært borti to stykker som jeg etter hvert skjønte var kun sammen med meg pga det jeg eier og har, og hvor jeg bodde. Og det var egentlig et litt hardt slag.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #37 Skrevet 28. desember 2014 Lykkelig er en god følelse som brer seg varmt oppover i magen , det er omtanke for andre mennesker, det er trygghet og det er fravær av bekymring. Penger er et betalingsmiddel. Penger er et betalingsmiddel som kan skape trygghet og løse mange bekymringer. Anonymous poster hash: 19f5a...e9a 1
For the ladies Skrevet 28. desember 2014 #38 Skrevet 28. desember 2014 Det høres litt usannsynlig ut ved første øyekast, men om du tenker etter sier han verken hva han studerer eller over hvor lang tid, eller hvor stor deltidsjobben er. Det er da mange som studerer ved siden av fulltidsjobber, og jeg ser ikke bort i fra at det kan være plass til en deltidsjobb i tillegg, så lenge denne gir energi og overskudd i stedet for å bruke det opp. Anonymous poster hash: 3e15e...6e0 Fulltids jobb pluss deltidsjobb pluss student? Hvilket studie er det man kan komme gjennom uten å møte opp på forelesinger og som ikke har ukentlige innleveringer. Hvorfor lyver du sånn?Anonymous poster hash: b3db2...51b Folk er tydeligvis ikke vandt med folk som bruker mer enn bare 7,5 time av dagen sin produktivt skulle man tro. Jobber fulltid 8-16 hverdager, møter opp på eksamens dagene og leverer inn obligatoriske innleveringer på økonomi bachelor studiumet mitt. Jobber deltid i en butikk, for det meste helg og/eller kveld. Har faktisk egentlig en deltidsjobb til, men den er det så sjeldent jeg blir tilkaldt på at den ikke kan telles med. Skruer en del bil, bygger litt møbler, har en hund som jeg bruker litt tid på. Og på tross av dette som er hverdagen min, så sitter jeg hjemme alene med hunden de fleste kvelder i ukedager og helger. Så kunne gjort vesentlig mer også egentlig, så skal komme i gang med treninga igjen så jeg kan bruke litt mer av kveldene til noe mer produktivt. Tro det eller ei, men jeg synes mitt liv er relativt rolig og fredelig, og det var mye travlere dager før. Så nei, lyver ikke på noen punkt, ser ikke hva nytte det skulle hatt her inne, hva hadde jeg tjent på det? Jobber fulltid for å leve, deltidsjobben for gøy. Skal ta et fagbrev de neste 5-6 månedene er også planen nå. Men skal redusere litt antall fag jeg tar hvert semester, da skole er det jeg trives minst med, så heller bruke litt lengre tid på det og være lykkelig, kontra misstrives i hverdagen for å i teorien skulle bli lykkeligere senere, da kaster man bort livet sitt.
Gjest Mythic Skrevet 28. desember 2014 #39 Skrevet 28. desember 2014 Når man må regne på alt før man kjøper noe så blir jeg bekymra for om jeg har nok penger. Når jeg til og med velger firstprice sjokoladepålegg enn dyrere pålegg så er penger viktige for meg fordi jeg har lyst på noe annet pålegg en gang i blant. Jeg får aldri spist ute, reist eller gått på konsert eller teater. Alt koster så mye når man må snu på hver eneste krone. I jula så har jeg spist risengrynsgrøt og rømmegrøt hver eneste dag siden det er billig. Men jeg ønsker at jeg hadde penger nok til å leve ett vanlig liv. Man får ikke mye når man er ufør. God helse gir mye mer lykke enn penger. Mister du helsa, mister du alt, er det noe som heter. I tillegg til å være syk og ha fysiske begrensninger i livet, får man dårlig økonomi i tillegg. Klart det gjør noe med både livskvaliteten og lykkefølelse. Penger gir ikke automatisk lykke, men du verden så mye morsomt man kan ha det om man har penger! I hvert fall nok penger til å leve som man lyster og slippe å bekymre seg for det økonomiske. Ser sånne visdomsord på facebook o.l som f.eks sier: "Det beste i livet er gratis". Hvis man skal trekke den langt, er det absolutt ingenting som er gratis. Skal du gå i skogen, trenger du klær og sko, og det koster penger. Sånn kan man argumentere i forhold til det meste som påstås er gratis.
kubrak Skrevet 28. desember 2014 #40 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Det er ikke så farlig hvor mye eller hvor lite dem har. De skal ha mer enn hva andre har. Derav ligger lykken. Ja det er jo helt klart at det er en status-greie og at det på en måte skal fungere som et mål på hvor dyktige og suksefulle man er. Det at man hele tiden sammenligner seg med andre og skal leve opp til andres forventninger, er nok mye av drivkraften for at folk gidder å ha høye karrieremål Endret 28. desember 2014 av kubrak
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå