Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2014 #21 Skrevet 26. desember 2014 At folk krever at man skal gi dyre gaver til unger som ikke er i ens familie blir for dumt. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #22 Skrevet 26. desember 2014 At folk krever at man skal gi dyre gaver til unger som ikke er i ens familie blir for dumt. Jeg har ingen steder skrevet at jeg krever like dyre gaver. Men når du gir en strømpebukse til en 6- åring så er det det samme som at du gir fullstendig blaffen. Kunne de ikke kjøpt noe han ville blitt glad for ihvertfall. Og hva med meg som er svigerdatter? Normalt at man gir en notatblokk til 30 kr i gave? De kunne heller latt være å gi meg noe. De viser bare så tydelig at det ikke ligger noe tanke bak gavene. Vår stesønn er et krevende barn med en diagnose og jeg og min sønn har ofret mye for å ha han sammen med oss. Mine svigerforeldre poengterer hele tiden at vi er en familie nå og at han er mitt ansvar når samboer jobber. Så synes det er litt dobbeltmoral ute og går her. Synes det er så rart at mange her synes det er greit, for i min verden blir dette veldig feil!Anonymous poster hash: db788...41c 5
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2014 #23 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har ingen steder skrevet at jeg krever like dyre gaver. Men når du gir en strømpebukse til en 6- åring så er det det samme som at du gir fullstendig blaffen. Kunne de ikke kjøpt noe han ville blitt glad for ihvertfall. Og hva med meg som er svigerdatter? Normalt at man gir en notatblokk til 30 kr i gave? De kunne heller latt være å gi meg noe. De viser bare så tydelig at det ikke ligger noe tanke bak gavene. Vår stesønn er et krevende barn med en diagnose og jeg og min sønn har ofret mye for å ha han sammen med oss. Mine svigerforeldre poengterer hele tiden at vi er en familie nå og at han er mitt ansvar når samboer jobber. Så synes det er litt dobbeltmoral ute og går her. Synes det er så rart at mange her synes det er greit, for i min verden blir dette veldig feil!Anonymous poster hash: db788...41c Neste gang de kommer med noe sånt så er det jo en perfekt anledning til å ta opp det der med gavene. 3
Gjest Gaea Skrevet 26. desember 2014 #24 Skrevet 26. desember 2014 Bryr ikke mannen din seg noe om dette? Jeg hadde snakket med han om det og bedt han ta det opp med foreldrene sine. Med så stor forskjell og såpass lav alder synes jeg det er ille. Når det er snakk om så små barn forsvinner mange gaver i mengden også - stesønnen hadde nok vært like happy med færre gaver (og din sønn hadde definitivt blitt glad for litt større/mer gjennomtenkt gave). Greit nok at man er mer knyttet til sitt eget barn/barnebarn og alt det der, men stor forskjellsbehandling er ikke noe annet enn dårlig gjort.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #25 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har tre barn og min samboer har to. I år fikk alle fem 700,- hver av min mor. Anonymous poster hash: f5da5...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #26 Skrevet 26. desember 2014 Dere er en familie nå. I "mine-dine-våre" familier er det spesielt viktig at alle skal føle seg like verdsatt. Man legger opp til skuffelser og konflikter hvis man skal tvinge ste-konstellasjonen fullt ut på 3-4 slekter uten at det føles riktig for de involverte. Små barn forstår ikke alt, men en 5-6-åring kan vite forskjellen på sine og Annes besteforeldre. Jeg forventer at familien min tar imot min partner og hans barn med åpne armer. Jeg forventer ikke at noen skal late som at de elsker hverandre fra dag 1.Anonymous poster hash: 3310a...906
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #27 Skrevet 26. desember 2014 Vår stesønn er et krevende barn med en diagnose og jeg og min sønn har ofret mye for å ha han sammen med oss. Mine svigerforeldre poengterer hele tiden at vi er en familie nå og at han er mitt ansvar når samboer jobber. Så synes det er litt dobbeltmoral ute og går her. Anonymous poster hash: db788...41c Det ville jeg hatt meg frabedt. Hvordan du og din partner fordeler ansvar og oppgaver overfor hver deres barn har de ikke noe med å diktere. Og å innta en rolle som overhoder i storfamilien når de ikke engang inkluderer dere er direkte frekt. Anonymous poster hash: 3310a...906 5
Zienna Skrevet 26. desember 2014 #28 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har ingen steder skrevet at jeg krever like dyre gaver. Men når du gir en strømpebukse til en 6- åring så er det det samme som at du gir fullstendig blaffen. Kunne de ikke kjøpt noe han ville blitt glad for ihvertfall. Og hva med meg som er svigerdatter? Normalt at man gir en notatblokk til 30 kr i gave? De kunne heller latt være å gi meg noe. De viser bare så tydelig at det ikke ligger noe tanke bak gavene.Vår stesønn er et krevende barn med en diagnose og jeg og min sønn har ofret mye for å ha han sammen med oss. Mine svigerforeldre poengterer hele tiden at vi er en familie nå og at han er mitt ansvar når samboer jobber. Så synes det er litt dobbeltmoral ute og går her. Synes det er så rart at mange her synes det er greit, for i min verden blir dette veldig feil!Anonymous poster hash: db788...41c Jeg synes dette er ille! Svigerforeldrene dine understreker ditt ansvar for barnebarnet deres, men gir deg en notatbok i julegave!? Og sønnen din får knapt en strømpebukse, mens barnebarnet får kostbare gaver??Og enda synes de fleste skribentene her til å synes at "mer kan du ikke forvente"!??Jeg synes det er rart mannen din ikke reagerer. Som sønnen deres er det han, ikke du, som må snakke med dem. Det dreier seg om å vise deg respekt (for det gjør de virkelig ikke!), og om (i det minste) gjennom gavene ungene får, å vise rettferdighet.Jeg har to barnebarn som er "mine", og et bonusbarnebarn på 7 år. Selv om familien nå er splittet kjøper jeg like "fine" gaver til dem alle tre fortsatt. Jeg er kanskje mer glad i "mine", men jeg har aldri vist det. De tre oppfatter seg som søsken, og da er det en selvfølge at de skal behandles likt. 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #29 Skrevet 27. desember 2014 Dette med ste/ bonusfamilier er ikke enkelt. Her hos oss er "problemet" litt annerledes. Her er det min familie som aldri har gitt noe til mine to bonusbarn. Eller et år for mange år siden fikk de et par sokker hver. Å det er jo greit, alle gjør sine valg, men når min søster og svoger ble fosterforeldre for noen år siden, var det forventet at man stilte opp. Ja, det kom t.o.m ønsker til jul og bursdager til fosterbarna. Fosterbarna var i fosterhjemmet i 3 år, mens mine bonusbarn har vært i familien i 14 år nå, og jeg ser på dem som min familie. Men det virker ikke som min familie gjør det. Nå er de voksne og har sine egne familier, og jeg er selvsagt veldig opptatt av de, men familien min husker ikke en gang viktige hendelser i deres liv. Anonymous poster hash: 4879b...98e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #30 Skrevet 27. desember 2014 Først må jeg si at det skal ikke gjøres forskjell i det daglige! Får ett barn en sjokoladegave, så skal det andre barnet få det også, uavhengig av biologi. Og ditt barn kunne fått en litt mer gjennomtenkt gave enn en strømpebukse og noen sokker, men jeg håper dette kan skrives på kontoen for dårlig oppfinnsomhet mer enn ondskapsfullhet. Men når det kommer til likebehandling av bonusbarn ved gavegiving, er dette et vanskelig tema, spesielt siden de aller fleste bonusbarn har fullt sett med biologisk familie. For snart to år siden sa min mor at hun ikke lenger vil likebehandle sine "bonusbarnebarn" med sine biologiske barnebarn når det kom til gaver. Hennes "bonusbarnebarn" og etterhvert også "bonusoldebarn" (tre "bonusbarnebarn" og fire "bonusoldebarn") tok en så stor del av gavebudsjettet hennes at hun ikke klarte gi sine to biologiske barnebarn det hun ønsket å gi dem, dersom hun skulle gjøre alt likt for alle. Og for å trekke det hele enda et hakk videre. Jeg har hørt om barn med gifte/samboende foreldre som har ønsket at foreldrene skulle skille seg, slik at de fikk like mange og store gaver som halvsøsknene fikk. Tenk deg lille Even. Even er kjærlighetsbarnet til Anne og Knut. Anne har fra før barna Emma og Nora, mens Knut har barna Bjørn og Frode. Hver jul ser lille Even at Emma, Nora, Bjørn og Frode får gaver fra 2 foreldre og 2 steforeldre, 4 biologiske besteforeldre og 2 bonusbesteforeldre, i tillegg kommer gavene fra både biologiske tanter/onkler og bonustanter og -onkler. Selv er ikke Even et bonusbarn, han har kun sin biologiske familie, og føler seg utelatt fra noe stort. Even er bare 5 år, og har aldri opplevd ulempene ved å ha skilte foreldre, han ser bare ulempene ved ikke å få like mange gaver som halvsøsknene får. Han føler seg annerledes, og han føler seg annerledes fordi det ikke skal gjøres forskjell. . Moralen er: Selv når man prøver å behandle alle likt, vil noen alltid bli forskjellsbehandlet. Anonymous poster hash: 23b2b...cf6 2
smilo Skrevet 27. desember 2014 #31 Skrevet 27. desember 2014 Jeg kunne aldri ha gitt gave/godteri eller noe annet til et barn og ikke et annet i samme settingen. Mulig jeg ville gitt mer til min biologiske barn/tantebarn/ barnebarn, men ikke på en måte som synes. Da ville jeg heller spart i fond eller på annen måte satt av til de som var biologiske, og gitt for samme sum til jul og bursdag for alle. Dessuten ser jeg virkelig ikke hva en 6-7 åring skal med gaver til 5000 kr. Besteforeldrene kunne heller spart summen til gutten blir større. Men jeg sier som mange andre her. Reagerer ikke din samboer på forskjellsbehandlingen? Jeg kunne ikke sett på at mine foreldre hadde forskjellsbehandlet bonusbarn på denne måten. Det hadde vært grusomt. 1
Kattugla Skrevet 28. desember 2014 #32 Skrevet 28. desember 2014 Og ditt barn kunne fått en litt mer gjennomtenkt gave enn en strømpebukse og noen sokker, men jeg håper dette kan skrives på kontoen for dårlig oppfinnsomhet mer enn ondskapsfullhet. Anonymous poster hash: 23b2b...cf6 Manglende omtenksomhet kanskje, men neppe manglende oppfinnsomhet; de slet ikke akkurat med å finne gave til den like gamle stebroren.. 1
mammamy Skrevet 28. desember 2014 #33 Skrevet 28. desember 2014 Men får ikke stebarnet også gaver fra mors familie?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #34 Skrevet 28. desember 2014 Manglende omtenksomhet kanskje, men neppe manglende oppfinnsomhet; de slet ikke akkurat med å finne gave til den like gamle stebroren.. Det er klart at de kan skyldes manglende omtenksomhet, men når mine barn har fått strømpebukse og sokker som en oppmerksomhet til jul, så har jeg sett på det som omtenksomt (dog lite fantasifullt). Her har trådstarters svigerfamilie valgt å gi gave til sitt biologiske barnebarn, og en liten oppmerksomhet til sitt stebarnebarn. Det er et valg de har tatt som må aksepteres. Jeg vet ikke hvordan det er i denne spesifikke familien, men de fleste stebarn/stebarnebarn har sin egen fulle familie de får gaver fra, og størrelsen på gavene vil variere ut i fra de ulike familiers tradisjoner. Her fikk det biologiske barnebarnet en gave til 5000 kr, mens stebarnebarnet fikk en liten oppmerksomhet. Lite omsorgsfullt hadde det etter min mening vært om stebarnebarnet ikke hadde fått en oppmerksomhet i det hele tatt. Anonymous poster hash: 23b2b...cf6
Daraya Skrevet 28. desember 2014 #35 Skrevet 28. desember 2014 Jeg mener i utgangspunkt at bonusfamilien ikke skal føle seg forpliktet å behandle biologiske og stebarna likt. Spesielt hvis stebarna kommer i familien når de er litt eldre, jeg føler ikke det er naturlig at det forventes forpliktelse og/eller kjærlighet fordi noen har funnet seg noen med barn fra før. Dette sagt mener jeg at trådstarterens svigerforeldre er frekke. Å påpeke at hun har ansvaret for stesønnen (som er krevende og har div. problemer) mens sønnen er på jobb, men samtidig inkluderer de ikke hennes sønn på noen måte. Dette er frekt og jeg hadde bedt mannen ta det opp, eller gjort det selv ved neste passende anledning. 2
Kattugla Skrevet 28. desember 2014 #36 Skrevet 28. desember 2014 Det er klart at de kan skyldes manglende omtenksomhet, men når mine barn har fått strømpebukse og sokker som en oppmerksomhet til jul, så har jeg sett på det som omtenksomt (dog lite fantasifullt). Her har trådstarters svigerfamilie valgt å gi gave til sitt biologiske barnebarn, og en liten oppmerksomhet til sitt stebarnebarn. Det er et valg de har tatt som må aksepteres. Jeg vet ikke hvordan det er i denne spesifikke familien, men de fleste stebarn/stebarnebarn har sin egen fulle familie de får gaver fra, og størrelsen på gavene vil variere ut i fra de ulike familiers tradisjoner. Her fikk det biologiske barnebarnet en gave til 5000 kr, mens stebarnebarnet fikk en liten oppmerksomhet. Lite omsorgsfullt hadde det etter min mening vært om stebarnebarnet ikke hadde fått en oppmerksomhet i det hele tatt.Anonymous poster hash: 23b2b...cf6 Tatt i betraktning at svigerfamilien er veldig opptatt av at TS stiller opp og tar ansvar for stesønnen på lik linje med egen sønn "for dere er familie nå", synes jeg ikke at en strømpebukse til barnebarnets stebror kan regnes som en "omtenksom gave" i dette tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #37 Skrevet 28. desember 2014 Tatt i betraktning at svigerfamilien er veldig opptatt av at TS stiller opp og tar ansvar for stesønnen på lik linje med egen sønn "for dere er familie nå", synes jeg ikke at en strømpebukse til barnebarnets stebror kan regnes som en "omtenksom gave" i dette tilfellet. Jeg er enig i at svigerfamilien ikke fremstår som de mest sympatiske, men jeg føler at kortene blir blandet litt. Vi må skille på kjernefamilie og storfamilie. Trådstarter og trådstarters mann/samboer og deres barn er en familie. Jeg er enig med trådstarters svigerforeldre at samboers barn er hennes ansvar når far er på jobb. Hun er en steforelder, og det er en del av "jobben". Det er ikke naturlig at når de har dannet en kjernefamilie, så skal mor eller besteforeldre passe barnet når biologisk forelder er på jobb. Barnet hans bør være en naturlig del av kjernefamilien. Men selv om de danner en kjernefamilie, betyr det ikke nødvendigvis at de er en like naturlig del av storfamilien. Storfamilien har ikke valgt svigerdatter og hennes barn. Noen storfamilier er mer inkluderende enn andre, og dette virker ikke å være en inkluderende storfamilie. Det er ikke sympatisk, men de kan ha sine grunner, kanskje er de vant til at svigerdøtre (med eller uten barn) kommer og går, og bruker tid før de knytter seg til dem? Vi vet ingenting om denne familien, og jeg vil i alle fall være forsiktig med å stemple dem som slemme på bakgrunn av den lille informasjonen vi har. Ubetenksomme, fantasiløse, lite inkluderende virker de til å være, og det er slemt å gi ene barnet sjokoladegave når de kommer på besøk, men ikke det andre. Men isolert sett synes jeg ikke julegaven vitner om at de ikke har omsorg for barnet. Anonymous poster hash: 23b2b...cf6
Gjest Ingaborga Skrevet 28. desember 2014 #38 Skrevet 28. desember 2014 Hvor er mannen din i alt dette?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #39 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er enig i at svigerfamilien ikke fremstår som de mest sympatiske, men jeg føler at kortene blir blandet litt. Vi må skille på kjernefamilie og storfamilie. Trådstarter og trådstarters mann/samboer og deres barn er en familie. Jeg er enig med trådstarters svigerforeldre at samboers barn er hennes ansvar når far er på jobb. Hun er en steforelder, og det er en del av "jobben". Det er ikke naturlig at når de har dannet en kjernefamilie, så skal mor eller besteforeldre passe barnet når biologisk forelder er på jobb. Barnet hans bør være en naturlig del av kjernefamilien. Men selv om de danner en kjernefamilie, betyr det ikke nødvendigvis at de er en like naturlig del av storfamilien. Storfamilien har ikke valgt svigerdatter og hennes barn. Noen storfamilier er mer inkluderende enn andre, og dette virker ikke å være en inkluderende storfamilie. Det er ikke sympatisk, men de kan ha sine grunner, kanskje er de vant til at svigerdøtre (med eller uten barn) kommer og går, og bruker tid før de knytter seg til dem? Vi vet ingenting om denne familien, og jeg vil i alle fall være forsiktig med å stemple dem som slemme på bakgrunn av den lille informasjonen vi har. Ubetenksomme, fantasiløse, lite inkluderende virker de til å være, og det er slemt å gi ene barnet sjokoladegave når de kommer på besøk, men ikke det andre.Men isolert sett synes jeg ikke julegaven vitner om at de ikke har omsorg for barnet. Anonymous poster hash: 23b2b...cf6 Hvis ikke svigersene evner å inkludere meg og mitt barn i familien, ønsker jeg heller ikke å ha dem på barselbesøk til vårt fellesbarn, tilbringe juler med dem, besøke dem osv. Jeg har valgt mannen, ikke svigerfamilien. Heldigvis er de hyggelige hos oss, på begge sider.Anonymous poster hash: 3310a...906 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2014 #40 Skrevet 28. desember 2014 Jeg synes ikke det er riktig å presse svigerforeldre til å kjøpe dyre julegaver til ditt eget barn, som ikke er deres barnebarn. Samme hvor mye penger de har, så bestemmer de selv hvem de skal bruke pengene sine på, og hvor mye penger de skal bruke. Det du burde gjøre er å snakke med din egen sønn om dette, fortelle han at det ikke er prisen på gavene som betyr noe, men at han faktisk får gaver og oppmerksomhet gjennom gavene han får. Dessuten har din sønn sikkert sin biologiske farmor og farfar som han også får gaver av? Så han har egentlig 3 sett med besteforeldre som han får gaver av? Da lider han ingen nød, for å si det sånn.Anonymous poster hash: a2e47...0ce Herregud, så lite innsikt du har. Barnet til TS lærer av dette at han/hun ikke er like mye verdt som det andre barnet. Dette må du som mor sette en stopper for. Og de svigerforeldrene dine må jo være mindre intelligente som kan forskjellsbehandle barn på den måten! Og overse meldinger som hun som har skrevet over her. Mange bitre og nevrotiske folk her på forumet... Anonymous poster hash: 8b1fc...3ef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå