AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Jeg og min samboer har en jevnaldrende sønn hver. Min mor har gjort mye for og ikke forskjellsbehandle guttene og kjøper gaver til bursdag, jul osv noenlunde likt til begge. Og kommer hun på besøk til oss og har med noe godteri eller småting, så er det til begge. Når det kommer til svigerforeldrene mine, sitter de veldig godt i det. Men til sønnen min sin bursdag fikk han en liten legopakke til under 100 lappen. Da vi var der før jul på middag, ga hun sitt barnebarn en stor godtepose, mens min sønn ikke fikk noe. Og i julegave fikk min sønn en strømpebukse og en truse, mens hun ga barnebarnet sitt gaver for 5000,- Skal nevnes at hun ga min samboer en mobil til 6000,- mens jeg fikk en notatblokk ( men for meg er ikke gaver så viktig) Er det bare jeg som overreagerer? Sønnen min reagerte selv denne julaften da stesønnen min fikk en flott gave av mine foreldre, og han fikk en strømpebukse tilbake. Og han gråt veldig da han ikke fikk npe godteri da vi var der før jul. Er det smålig av meg og si at foreldrene mine kan roe litt ned på gavekjøpene til stesønnen min og heller kjøpe noe mer til min sønn? Skal også sies at min stesønn har svær familie og får sikkert 10 ganger så mange pakker som min sønn til bursdager og jul. Vet at ikke pakker er alt, men for barn betyr det en del og selve forskjellsbehandlingen reagerer jeg veldig på.Anonymous poster hash: db788...41c 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Nei, du bør ikke si noe. Skjønner at dette er sårt for deg og sønnen din, men du kan ikke be besteforeldre om å begrense gavekjøpet til eget barnebarn. Det du kan gjøre er å snakke med ditt eget barn om det at ikke alle får det samme og at noen får flere gaver, andre færre gaver og at man bør sette pris på det man får. Anonymous poster hash: 1d956...a1e 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 det er jo rett og slett forskjellsbehandling. fy skamme de! da kan de heller la være å kjøpe noe når sønnen din er der. ville tatt en alvorsprat med de. Anonymous poster hash: 68981...936 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Nei, du bør ikke si noe. Skjønner at dette er sårt for deg og sønnen din, men du kan ikke be besteforeldre om å begrense gavekjøpet til eget barnebarn. Det du kan gjøre er å snakke med ditt eget barn om det at ikke alle får det samme og at noen får flere gaver, andre færre gaver og at man bør sette pris på det man får. Anonymous poster hash: 1d956...a1e Jeg mente å be mine foreldre begrense gavekjøpet til min stesønn. Slik at det blir mer likt. At de ikke trenger å kjøpe dyre gaver til begge, når min sønn får kun en strømpebukse av de andre.Anonymous poster hash: db788...41c 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Her er flere tråder med temaet forskjell i verdi på julegaver. Kan dere ikke innse at gaver er noe giver kjøper og gir fra hjertet og ikke fra bankkortet? Ingen har krav på gaver til en viss verdi, at der er forskjellsbehandling ute og går må dere begynne å se på som noe dere ikke kan endre på, urettsferdig eller ikke. Verden har aldri vært og kommer heller aldri til å bli rettferdig. Sånn er det bare med den saken. Anonymous poster hash: c98cf...385 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Her er flere tråder med temaet forskjell i verdi på julegaver. Kan dere ikke innse at gaver er noe giver kjøper og gir fra hjertet og ikke fra bankkortet? Ingen har krav på gaver til en viss verdi, at der er forskjellsbehandling ute og går må dere begynne å se på som noe dere ikke kan endre på, urettsferdig eller ikke. Verden har aldri vært og kommer heller aldri til å bli rettferdig. Sånn er det bare med den saken. Anonymous poster hash: c98cf...385 Jeg mener at en strømpebukse til 50 kr til en 6- åring ikke er gitt fra hjerte. Da kan de jo kjøpe noe han setter pris på ihvertfall. Og de er jo stinne av penger så er ikke det det står på. Og jeg mener heller ikke det er rett å gi er barn en stor godtepose og den andre ingenting bare fordi livet ikke er rettferdig. Heldigvis har jeg oppdratt en gutt som takker høflig for alt, men synes voksne mennesker kan tenke litt lenger!Anonymous poster hash: db788...41c 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Jeg mente å be mine foreldre begrense gavekjøpet til min stesønn. Slik at det blir mer likt. At de ikke trenger å kjøpe dyre gaver til begge, når min sønn får kun en strømpebukse av de andre.Anonymous poster hash: db788...41c Det synes jeg ikke du kan gjøre. Dine foreldre kan kjøpe hva de vil til hvem. Det du kan gjøre noe med er følelsene til deg og sønnen din. Snakk med ham om dette og kanskje prøve å ha mindre fokus på gaver, og hvem som får hva til hvilken pris. Anonymous poster hash: 1d956...a1e 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Jeg synes ikke det er riktig å presse svigerforeldre til å kjøpe dyre julegaver til ditt eget barn, som ikke er deres barnebarn. Samme hvor mye penger de har, så bestemmer de selv hvem de skal bruke pengene sine på, og hvor mye penger de skal bruke. Det du burde gjøre er å snakke med din egen sønn om dette, fortelle han at det ikke er prisen på gavene som betyr noe, men at han faktisk får gaver og oppmerksomhet gjennom gavene han får. Dessuten har din sønn sikkert sin biologiske farmor og farfar som han også får gaver av? Så han har egentlig 3 sett med besteforeldre som han får gaver av? Da lider han ingen nød, for å si det sånn. Anonymous poster hash: a2e47...0ce 5
Biloba Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Når de velger som de gjør, betyr det at de ikke har et besteforeldreforhold til din sønn. Det er heller ikke de som har valgt å få "bonuser" i slekten. Jeg ville omtalt dem som stebrors besteforeldre, og snakket om at barna har hver sine slekter utenom kjernefamilien og hva det innebærer i praksis. Å servere snop til bare en i søskenflokken synes jeg blir smålig, men gaver til tusenvis av kroner må de disponere som de ønsker. 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #10 Skrevet 26. desember 2014 Kan du ikke forklare foreldrene dine hvordan situasjonen er? Så kanskje de kommer til samme konklusjon som deg og forskjellsbehandler de og for å skape en oppfattelse av rettferdighet? Anonymous poster hash: c11ca...6d2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #11 Skrevet 26. desember 2014 Min stedatter får nydelige gaver fra mamma, og hun ville aldri (!) gitt ulikt! Min stedatter er like mye hjertebarn for "mormor". Å gi SÅ stor forskjell i gave synes jeg faktisk er vondt å høre, og jeg skjønner at barnet reagerer på det, uansett alder. Skjønner at besteforeldre vil gjøre stas på barnebarnet, men da burde de gjøre som min farmor, være diskret. Hun er som besteforeldrene her, og gir meg gaver fra 1000-5000 ut fra hva hun har råd til, mens de andre barnebarna (fra ny kone til min far) får vesentlig mye mindre, noe de aldri vil få vite, for "De skal ikke føle forskjell, men jeg har ikke noe forhold til de. Anonymous poster hash: 7ae33...ae5 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Jeg mente å be mine foreldre begrense gavekjøpet til min stesønn. Slik at det blir mer likt. At de ikke trenger å kjøpe dyre gaver til begge, når min sønn får kun en strømpebukse av de andre. Det kunne nok også vært en løsning, men jeg mener foreldrene dine er veldig pedagogisk riktig ovenfor barna deres. Generelt å gi stor godtepose til kun den ene når svigers kommer på besøk synes jeg er direkte frekt! Greit nok med julegaver, at svigerfamilien din kan virke litt korte, men på generell basis synes jeg det er urettferdig at den ene skal sitte å se på den andre spise godter når den andre ikke får. Gi sønnen din en god klem fra meg, for som barn er ikke det noe de forstår. Har vært der selv, det var ikke stas som barn! Spesielt hvordan svigermormor hauset med gaver til sine, mens jeg bare satt der på juleaften og så på min nissefigur fra nille til en tier jeg hadde fått. Anonymous poster hash: 7ae33...ae5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 Jeg hadde sikkert kjøpt flere gaver til min sønn selv. Slik at han koste seg. Trenger ikke være dyre ting. Hvor er stefaren oppi alt dette? Han burde jo si til sine foreldre at det er ikke greit å gi godteri til bare et barn. Det er skammelig. Jeg hadde nok tatt godteriet funnet en til pose og delt det. Ang julegaver så hadde jeg tatt en prat med mine foreldre, selv om det kanskje ikke er pedagogisk rett Anonymous poster hash: 71f06...a8f
TrickyCicci Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Hvor gamle er guttene? Det spiller litt rolle i forhold til hva du bør gjøre synes jeg. Og hva sier far til dette? Blir ikke din stesønn fryktelig bortskjemt av dette?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Jeg hadde bedt foreldrene mine om å holde igjen til stesønnen og heller gi mer til sitt eget barnebarn, siden besteforeldrene på stesønnen sin side gjør det samme. Når det er sagt så er nok dette ikke så uvanlig, selv om jeg her synes de gjør alt for stor forskjell. De kunne i det minste ha kjøpt noen sønnen din ville sette pris på. Her fikk alltid datter dobbelt så mange gaver som vårt felles barn. Fordi jeg hadde henne fra før jeg giftet meg og fikk barn med mannen min. Hun fikk da gaver fra ny familie på begge sider, og satt der med fanget fult av gaver, mens minstemann, ja du kan jo tenke deg selv. Det var til tider sårt å se på, så jeg prøvde å kompensere ved å kjøpe flere gaver til ham, ikke i penger, jeg gjorde aldri forskjell på barna mine der, men jeg prøvde å gjøre så ikke forskjellen ble alt for tydelig. Det er vanskelig med slike ting, og jeg forstår deg godt, men det er ikke så mye vi får gjort med hva andre velger å gjøre. Anonymous poster hash: 40c81...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 TS her. Guttene er 6 og 7 år. Sønnen min er 6 år og har alltid fått høre at gaver ikke er så viktige, men ser jo at han sliter med å være glad for en strømpebukse når stebroren fikk rattkjelke, i pad, 3 ps3 spill, nye ski og 3 store legobokser fra den samme giver. Fra den siden av familien fikk også min stesønn mengder av gaver, mens min sønn kun fikk denne strømpebuksen. På min side av familien kjøpte mine foreldre et flott gave til 1000 kr hver. Og det viktigste av alt, de rådførte seg med meg for å finne noe begge likte. Min lillesøster som har veldig dårlig råd, kjøpte en kul leke som begge elsket. Likt til begge. Min sønn får aldri gaver fra farfar og farmor til jul. Mine foreldre kjøpte også en gave av lik verdi til meg og min samboer, mens hans foreldre ga han en mobil til 6000,- og meg en notatbok. Så er jo tydelig at de ikke setter så stor pris på oss. Selvom jeg har vært som en mor for stesønnen min siden han var liten.Anonymous poster hash: db788...41c
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 Når de velger som de gjør, betyr det at de ikke har et besteforeldreforhold til din sønn. Det er heller ikke de som har valgt å få "bonuser" i slekten. Jeg ville omtalt dem som stebrors besteforeldre, og snakket om at barna har hver sine slekter utenom kjernefamilien og hva det innebærer i praksis. Å servere snop til bare en i søskenflokken synes jeg blir smålig, men gaver til tusenvis av kroner må de disponere som de ønsker. Enig i denne.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 TS her. Guttene er 6 og 7 år. Sønnen min er 6 år og har alltid fått høre at gaver ikke er så viktige, men ser jo at han sliter med å være glad for en strømpebukse når stebroren fikk rattkjelke, i pad, 3 ps3 spill, nye ski og 3 store legobokser fra den samme giver. Fra den siden av familien fikk også min stesønn mengder av gaver, mens min sønn kun fikk denne strømpebuksen. På min side av familien kjøpte mine foreldre et flott gave til 1000 kr hver. Og det viktigste av alt, de rådførte seg med meg for å finne noe begge likte. Min lillesøster som har veldig dårlig råd, kjøpte en kul leke som begge elsket. Likt til begge. Min sønn får aldri gaver fra farfar og farmor til jul. Mine foreldre kjøpte også en gave av lik verdi til meg og min samboer, mens hans foreldre ga han en mobil til 6000,- og meg en notatbok. Så er jo tydelig at de ikke setter så stor pris på oss. Selvom jeg har vært som en mor for stesønnen min siden han var liten.Anonymous poster hash: db788...41c Huff, synes ikke dette høres noe greit ut jeg da. Barn som er så små forstår nok ikke alltid at det bare er slik. Og jeg synes det er litt smålig av bonus besteforeldrene. Men husker jo at min egen mor, aldri ga noe til mitt bonus barn, før jeg selv tok det opp med henne. Til hennes forsvar så bodde vi slik til at hun ikke hadde noe forhold til bonus barnet mitt som ikke var hos oss så ofte. Hun gå nok alltid mer til sine egne barnebarn uansett, men dette høres helt vilt ut. Så dyre gaver og en i pad til en 6 åring, det var jammen tidlig. Jeg synes verden har tatt helt av med dette gave styret, jeg har hverken økonomi eller lyst til å henge meg på den karusellen. Men jeg må si jeg føler med den lille gutten din jeg. Har du mulighet så prøv å kompenser litt selv, ved å kjøpe litt mer til sønnen din. Kjenner selv hvor vondt jeg hadde synes det var hvis disse guttene fungerer som søsken, unger forstår ikke alltid slike ting. Anonymous poster hash: 40c81...3d6
Frøken Freidig Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 (endret) Jeg er veldig enig i at man ikke gir en godtepose til ett barn, og ikke til det andre som også er tilstede. Så på det punktet synes jeg dine svigerforeldre gjør feil, og jeg synes din mann burde tatt det opp med dem. Når det gjelder jule- og bursdagsgaver generelt, synes jeg det må være OK å prioritere sine egne barnebarn. I noen tilfeller blir vel forholdet mellom "bonusbesteforeldre" og "bonusbarnebarn" like nært som om relasjonen var biologisk, men jeg tror at for de aller fleste blir det ikke sånn. Det vil si, man ønsker sine bonusbarnebarn alt godt, men man kjenner ikke den samme kjærligheten og ansvaret som for sine biologiske barnebarn. Det går vel andre veien også: bonusbarnebarnet kjenner som regel mer tilknytning til sine biologiske besteforeldre enn til bonusbesteforeldre. Det er tross alt du og din mann som har satt sammen en "mine/dine/våre"-familie, og ett av aspektene ved en slik familiesammensetning er dessverre at barna ikke har samme slekt. Og hva de respektive slektene velger å gjøre med tanke på julegaver, er ikke noe dere kan styre. Det er deres ansvar som foreldre/steforeldre å forklare guttene hvorfor alt ikke er likt mellom dem på julaften, og hva det betyr å ha ulik biologisk slekt. Endret 26. desember 2014 av Frøken Freidig 3
Zienna Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Nei, du overreagerer ikke. Noe slikt hadde jeg aldri tolerert.Dere er en familie nå. I "mine-dine-våre" familier er det spesielt viktig at alle skal føle seg like verdsatt. Jeg synes mannen din bør ta dette opp med sine foreldre.I min familie gjør ingen forskjell på barna. Selv tanter og onkler på begge sider gir like fine gaver til bonusbarn og fellesbarn, både til bursdager og jul. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå