Gå til innhold

I ferd med å etablere uvane?

Fremhevede innlegg

Skrevet

:skratte:

Er ikke ferber metoden den hvos man lar ungen ligge å skrike til den sovner??

Ferber metoden er at man ikke skal ta opp barnet når det trass-skriker.

Alle barn vil teste grenser vedrørende legging på ett tidspunkt.

Poenget med Ferber-metoden er at du skal gi barnet tryggheten med at

du er konsekvent. Du kommer alltid inn til barnet når barnet gråter/skriker,

sier rolig fra at det er natta, stryker på kinnet, viser at du er der. Før du går

ut igjen. Neste gang barnet gråter, gjentar du dette, igjen og igjen, til

barnet sovner. Poenget er at du ikke skal ta opp barnet fra senga når det

gråter, da dette skaper dårlige legge-vaner. Og det er også slik at alle disse

reglene, vel de gjelder ikke hvis barnet f.eks er syk, da er det trøst, omtanke m.m

som gjelder.

Følte for å oppklare litt, fordi det virker som om mange misforstår Ferber-metoden,

og tror foreldrene bare legger barnet å lar det ligge å skrike. Hele poenget med

denne metoden er å gi barnet konsekvente, trygge legge-rutiner.

Jeg brukte selv denne metoden på begge barna mine, når de begynte å protestere

mot legging ved 1,5-2 års alder. Det tok to kvelder med litt mye gråting før legging

igjen var en drøm. Men jeg stod klar utenfor døra, og gikk inn med en gang barna

begynte på gråtingen, jeg ventet ikke å lot de gråte en stund, da dette har lett for

å gire opp barna og kan gjøre dem utrygge. Jeg var rolig, omsorgsfull, strøk de på

kinnene, ga en kos, og sa "Nå er det natta, nå skal vi sove" før jeg gikk ut, gjentok

og gjentok, tok noen timer to kvelder på rad, så var denne "testingen" eller trassen

til barnet over, og de la seg med ett smil igjen.

Anonymous poster hash: b7ace...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferber metoden er at man ikke skal ta opp barnet når det trass-skriker.

Alle barn vil teste grenser vedrørende legging på ett tidspunkt.

Poenget med Ferber-metoden er at du skal gi barnet tryggheten med at

du er konsekvent. Du kommer alltid inn til barnet når barnet gråter/skriker,

sier rolig fra at det er natta, stryker på kinnet, viser at du er der. Før du går

ut igjen. Neste gang barnet gråter, gjentar du dette, igjen og igjen, til

barnet sovner. Poenget er at du ikke skal ta opp barnet fra senga når det

gråter, da dette skaper dårlige legge-vaner. Og det er også slik at alle disse

reglene, vel de gjelder ikke hvis barnet f.eks er syk, da er det trøst, omtanke m.m

som gjelder.

Følte for å oppklare litt, fordi det virker som om mange misforstår Ferber-metoden,

og tror foreldrene bare legger barnet å lar det ligge å skrike. Hele poenget med

denne metoden er å gi barnet konsekvente, trygge legge-rutiner.

Jeg brukte selv denne metoden på begge barna mine, når de begynte å protestere

mot legging ved 1,5-2 års alder. Det tok to kvelder med litt mye gråting før legging

igjen var en drøm. Men jeg stod klar utenfor døra, og gikk inn med en gang barna

begynte på gråtingen, jeg ventet ikke å lot de gråte en stund, da dette har lett for

å gire opp barna og kan gjøre dem utrygge. Jeg var rolig, omsorgsfull, strøk de på

kinnene, ga en kos, og sa "Nå er det natta, nå skal vi sove" før jeg gikk ut, gjentok

og gjentok, tok noen timer to kvelder på rad, så var denne "testingen" eller trassen

til barnet over, og de la seg med ett smil igjen.

Anonymous poster hash: b7ace...9d9

Aha! :icon_lol: Takk for den gode forklaringen!

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har også en toåring.

Når vi overnatter borte så vil han ofte at vi skal være hos han til han sovner. Da gjør vi det ikke til noe problem, og ligger der til han sovner. Har aldri tenkt på det som en uvane.

Når det er sagt... Mnd bruker man om babyer. Når du bruker 26mnd om barnet ditt nå, sier det litt om deg/dere 😉

• Liker 1
Skrevet

Syntes ikke kallenavnet var så ille jeg. Og jeg har ikke engang så mye til overs for slikt.

Skrevet

Det er ingen grunn til å være redd for å ha skapt en dårlig vane. Når barnet virker hysterisk eller deromkring skal man ta det på alvor! Og det å sovne på et nytt sted kan virke skremmende (for noen). Det trenger ikke bety at det samme kommer til å skje hjemme.

MEN: Dersom det samme skjer hjemme, får dere finne en måte å deale med det på. Ingen uvaner er for evig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...