Gå til innhold

Provosert over kollega som uteble fra jobb idag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber også i Helsevesenet, og kjenner jeg er veldig glad for at jeg ikke har småbarn lengre. Har heller ikke levert mer enn én egenmeldig i løpet av 2 år, men gidder virkelig ikke irritere meg over de som melder seg syk eller har syke barn.

Vi får det til likevel, og når man liker jobben sin blir en ikke sliten på samme måte.

Anonymous poster hash: a63f9...269

Her er jeg uenig. Jeg aksepterer ikke at andre sniker seg unna jobben, når jeg og alle andre gjør vår plikt. På vår avdeling har vi såpass dårlig råd rundt juletider og mot slutten av året, at vi ikke får ringe etter vikarer når noen sykemelder seg fra jobb. Da må vi som er igjen jobbe for en person ekstra, dette innebærer 6 ekstra stell, og mye mindre tid til hver enkelt bruker (noe vi har altfor lite av i utgangspunktet). Dette innebærer igjen at vi blir helt utslitte når vi går hjem for dagen, men ikke minst at brukerne får et dårligere tilbud, de får ikke den pleien eller omsorgen de har krav på og betaler for.

Hos oss har vi ofte latt rullestolbrukere ligge i sengen fordi vi ikke er nok folk til å hs dem oppe. Vi har også blitt nødt til å avlyse aktiviteter som felles kakebaking og lignende med brukerne, fordi folk har meldt seg syke. Dette er ikke noe jeg synes er greit, men det er dessverre realiteten.

Hilsen en som også jobber i helsevesenet og elsker jobben sin.

Anonymous poster hash: a45b3...fda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var noe av det første som slo meg iallfall. Når vi har det travelt på jobb, så er å ta et utpust pausen den dagen.

Anonymous poster hash: bb39e...fb5

Det tar deg minimalt med tid å sjekke facebook et par ganger i løpet av dagen på jobb, det kan overhodet ikke sammenliknes med å ikke møte opp i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 824b7...847

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn på jobb vi også. Alltid hun som skal være hjemme med sykt barn, aldri faren. Slitsomt!

Å når faren - som i dette tilfellet - er arbeidsledig, blir det for dumt at hun skal være hjemme.

Jeg skjønner at barn kan bli syke, og jeg skjønner også at mor hadde blitt hjemme om det sto om livet til ungen, men ikke ved en helt vanlig influensa - som de små gjerne har opptil flere ganger i året.

Anonymous poster hash: e0c94...133

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar deg minimalt med tid å sjekke facebook et par ganger i løpet av dagen på jobb, det kan overhodet ikke sammenliknes med å ikke møte opp i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 824b7...847

Ja ikke sant. Mobilen har man lett tilgjengelig og det er bare å gå inn på appen. Tar ikke lange stunden.

Anonymous poster hash: e0c94...133

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å når faren - som i dette tilfellet - er arbeidsledig, blir det for dumt at hun skal være hjemme.

Jeg skjønner at barn kan bli syke, og jeg skjønner også at mor hadde blitt hjemme om det sto om livet til ungen, men ikke ved en helt vanlig influensa - som de små gjerne har opptil flere ganger i året.

Anonymous poster hash: e0c94...133

Enig her, men selv om far også jobber så skal det byttes på. Skjønner også at man vil være hjemme med et barn som er veldig veldig syk. Der jeg jobber er der en som jobber 50% men er nesten aldri der pga av at kun hun skal være hjemme når det er sykdom. Hver jul så er hun syk, helt fram til rett etter nyttår,voila! Plutselig frisk igjen. Deilig å slippe å jobbe en eneste vakt i jula. Altså, det er som sagt en tid man er sliten etter mye strev og da er prikken over i at man må jobbe ekstra i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verst tenkelige dagen i året man melder seg syk eller sykt barn fra jobb må jo være idag.

Har en kollega som ringte å sa at sønnen på 3 var syk. Greit nok, det kan være tilfelle det, men vi andre ville jo tro at mannen som er uten arbeid og barnets far kunne hatt barnet, men han var vist også syk.

Det resulterte i mye mer jobb og stress for oss andre som gjorde plikten vår og møtte opp på jobb.

Sitter her nå så sliten at jeg hest kunne trenge litt hvile før vi drar bort på julemiddag...

Flere ganger i løpet av dagen har det kommet bilder på face av det angivelige syke barnet, og toppen var nå for noen minutter siden, da la min kollega ut et rykende ferskt bilde av en frisk og opplagt familie klar for julemiddagen.

Vil opplyse om at vi jobber i helsevesenet og at denne dagen er ekstra slitsom da det er mye som skal ordnes med for og med beboerne.

Jeg hadde ihvertfall en flott (men slitsom) arbeidsdag med flere glade og takknemlige beboere.

Anonymous poster hash: e0c94...133

Hev deg over det! Karma kommer til å oppsøke denne dama før eller senere uansett.

Anonymous poster hash: fee2f...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst tenkelige dagen i året man melder seg syk eller sykt barn fra jobb må jo være idag.

Har en kollega som ringte å sa at sønnen på 3 var syk. Greit nok, det kan være tilfelle det, men vi andre ville jo tro at mannen som er uten arbeid og barnets far kunne hatt barnet, men han var vist også syk.

Det resulterte i mye mer jobb og stress for oss andre som gjorde plikten vår og møtte opp på jobb.

Sitter her nå så sliten at jeg hest kunne trenge litt hvile før vi drar bort på julemiddag...

Flere ganger i løpet av dagen har det kommet bilder på face av det angivelige syke barnet, og toppen var nå for noen minutter siden, da la min kollega ut et rykende ferskt bilde av en frisk og opplagt familie klar for julemiddagen.

Vil opplyse om at vi jobber i helsevesenet og at denne dagen er ekstra slitsom da det er mye som skal ordnes med for og med beboerne.

Jeg hadde ihvertfall en flott (men slitsom) arbeidsdag med flere glade og takknemlige beboere.

Anonymous poster hash: e0c94...133

Uansett, så er dette ledelsesproblem.. Har dere ikke en vikarliste? Det kunne vært to som ble syk...hva da?

Unger kan ha høy feber om morgenen, for så å kvikne til utpå daqgen

Anonymous poster hash: fb280...9d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg får disse vikarene betalt 133% for disse vaktene de ikke møter opp på! Lettjente penger for dem, utslitte meg! Og jo, det finnes mange der ute med tilsvarende arbeidsmoral, og mange av oss har kollegaer som man bare VET ikke kommer til å møte opp på langfredag og julaften og 17. mai. Denne jula hadde vi to på vår arbeidsplass......



Anonymous poster hash: 9b446...cbd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så er dette ledelsesproblem.. Har dere ikke en vikarliste? Det kunne vært to som ble syk...hva da?

Unger kan ha høy feber om morgenen, for så å kvikne til utpå daqgen

Anonymous poster hash: fb280...9d4

Selvsagt kan unger bli syke for så å kvikne til igjen i løpet av timer. Det er ikke det som det reageres på, men at mannen som er arbeidsledig ikke kunne ta seg av ungen noen timer.

Om han var syk eller ikke, men han så da rasende opplagt ut på bildene der han var dressa opp til middag.

I tillegg får disse vikarene betalt 133% for disse vaktene de ikke møter opp på! Lettjente penger for dem, utslitte meg! Og jo, det finnes mange der ute med tilsvarende arbeidsmoral, og mange av oss har kollegaer som man bare VET ikke kommer til å møte opp på langfredag og julaften og 17. mai. Denne jula hadde vi to på vår arbeidsplass......

Anonymous poster hash: 9b446...cbd

Får de det lenger? Mener jeg har hørt at de får vanlig lønn, men ikke tillegg når de ikke møter opp.

Hev deg over det! Karma kommer til å oppsøke denne dama før eller senere uansett.

Anonymous poster hash: fee2f...d2b

Jada, regner med at Karma oppsøker henne, enten ved at hun får problemer med å få ekstravakter eller ved at BV ser at hun/ de ikke er istand til å håndtere forpliktelser som jobb.

Anonymous poster hash: e0c94...133

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne kollegaen dro til legen og fikk sykemelding rett over nyttår. Dette etter å ha fått noen kommentarer om julaften.

Mulig at hun virkelig er syk, men hun poster aktivt på facebook om hva hun/ de holder på med, fester, shoppingturer, frisørbesøk osv...

Nå mener jeg ikke at man skal mure seg inne når man er sykemeldt, men man burde være veldig forsiktig med hva man legger ut på facebook...



Anonymous poster hash: e0c94...133
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kollegaen dro til legen og fikk sykemelding rett over nyttår. Dette etter å ha fått noen kommentarer om julaften.

Mulig at hun virkelig er syk, men hun poster aktivt på facebook om hva hun/ de holder på med, fester, shoppingturer, frisørbesøk osv...

Nå mener jeg ikke at man skal mure seg inne når man er sykemeldt, men man burde være veldig forsiktig med hva man legger ut på facebook...

Anonymous poster hash: e0c94...133

Både ja og nei.

Enig med deg ved kortvarig sykdom, men er man langtidssyk, så er det å klare å leve et normalt liv etterhvert viktige steg mot bedring. Og da må man også kunne poste som vanlig på FB, Insta etc.

Er for øvrig kroniker selv, og i perioder langtidssykemeldt. Men jeg lever da som vanlig for det. Når jeg begynner å bli frisk nok igjen, så drar jeg på trening, konserter, ja, tom Sydenferie. Og jeg deler på FB. For å dele positive ting på sosiale medier handler også om mestring og å fremsnakke seg selv, noe som gjør underverker for sjel og sinn.

Anonymous poster hash: 72181...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ meget mulig, men å vise litt nettvett er også lurt. Hadde aldri dratt på fest hvis jeg var sykmeldt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ meget mulig, men å vise litt nettvett er også lurt. Hadde aldri dratt på fest hvis jeg var sykmeldt

Når man er sykemeldt i nesten et år grunnet helsekøer, så har man bare godt av å komme seg ut på fest de få gangene man er i stand til det grunnet helsa. Omgangskretsen krymper nok som det er når man er langtidssyk.

Anonymous poster hash: 72181...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er sykemeldt i nesten et år grunnet helsekøer, så har man bare godt av å komme seg ut på fest de få gangene man er i stand til det grunnet helsa. Omgangskretsen krymper nok som det er når man er langtidssyk.

Anonymous poster hash: 72181...0bb

Ja, men da får man også tåle at folk stiller spørsmål til troverdigheten. I dette tilfellet var det snakk om å ta fri på selveste julaften. Da er man ikke akkurat overbemannet fra før, og å ringe opp kolleger for å komme er også veldig vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart påske nå, så da kommer nok problemet på nytt ;) Er alltid de som sniker seg unna. Med de gode sykelønnsordningene vi har her til lands, så er det mange som legger seg syke i jula, påsken og 17.mai. Vurdere slike yrker før man får barn kanskje??



Anonymous poster hash: 8419b...c02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett synes jeg at folk ikke skal legge ut bilder av barna sine i tide og utide på Facebook... Jeg har sett foreldre legge ut bilder av barna sine når de er syke, så da får de iallfall oppmerksomhet og forståelse for at de er hjemme med sykt barn. Akkurat som om de må bevise det. Er ikke så kult å bli tatt bilde av når er syk er de vel?! Sorry avsporing... ;)

Men uansett, virker som om hun som varhjjemme med dette angivelige syke barnet sliter litt fra før.

Anonymous poster hash: d9d44...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da får man også tåle at folk stiller spørsmål til troverdigheten. I dette tilfellet var det snakk om å ta fri på selveste julaften. Da er man ikke akkurat overbemannet fra før, og å ringe opp kolleger for å komme er også veldig vanskelig.

Det er ikke bare enkelt å få noen til å stille opp på kort varsel på julaften nei.

Nå mener jeg at det er forskjell på å ta egenmelding og det å være sykemeldt. Tar man egenmelding en dag eller flere så er det fordi at man er for syk for å gå på jobb den dagen. Man går heller ikke på butikken - bortsett fra hvis man er helt nødt til det. Og selv da tar man en kjapp tur i butikken, eller på apoteket.

Jeg er heller ikke veldig aktiv på facebook når jeg er syk. Har ingen behov for å fortelle gud og hvermann at jeg er syk.

Er man sykemeldt, så kan det være så mange grunner til det, og da mener jeg det er mere rom for å gjøre dagligdagse ting som man kan klare.

Anonymous poster hash: e0c94...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et par kolleger som har "sykt barn" og er "syk" selv i tide og utide. Gjerne på røde dager, og gjerne noen timer etter de tok på seg en xtravakt.

Opplevde det senest på nyttårsaften, rett etter ettermidagskaffen måtte en kollega gå hjem pga "sykt barn", fordi far også var "syk". Da var det snakk om forkjølelse og feber. Man lar ikke 3 kolleger stå igjen alene på et sykehjem resten av vakta på nyttårsaften, da får far ta seg sammen å holde ut er min mening.

Vi var totalt utslitte da vi var ferdige, fikk ikke spist, knapt tid til å kaste i seg et glass vann og knapt tid å tisse.

At noen har samvittighet til det begriper jeg ikke. Hvem skal man ringe til på nyttårsaften kl 17.00 for å komme å jobbe til 22??

Men klart, hun fikk jo 133,5% helligdagstillegg ved å møte opp å gå hjem. Ved egenmld sykt barn hadde det blitt ordinær lønn.

Og min andre kollega som tok en xtravakt. Dagen kom, da var ungen syk. Men leke, ta bilder og bake kunne de gjøre, og gå på skitur om ettermiddagen, da møtte jeg dem personlig i skiløypa. Så syk var ungen... Det gikk ikke at bestemor passet, men skitur kunne de gå på..

Hadde aldri godtatt slikt om jeg var sjef. Når du blir oppringt kl 21 kvelden før med spørsmål om xtravakt er det litt for påtatt at ungen er syk neste morgen kl 6.

Anonymous poster hash: e2bf3...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et par kolleger som har "sykt barn" og er "syk" selv i tide og utide. Gjerne på røde dager, og gjerne noen timer etter de tok på seg en xtravakt.

Opplevde det senest på nyttårsaften, rett etter ettermidagskaffen måtte en kollega gå hjem pga "sykt barn", fordi far også var "syk". Da var det snakk om forkjølelse og feber. Man lar ikke 3 kolleger stå igjen alene på et sykehjem resten av vakta på nyttårsaften, da får far ta seg sammen å holde ut er min mening.

Vi var totalt utslitte da vi var ferdige, fikk ikke spist, knapt tid til å kaste i seg et glass vann og knapt tid å tisse.

At noen har samvittighet til det begriper jeg ikke. Hvem skal man ringe til på nyttårsaften kl 17.00 for å komme å jobbe til 22??

Men klart, hun fikk jo 133,5% helligdagstillegg ved å møte opp å gå hjem. Ved egenmld sykt barn hadde det blitt ordinær lønn.

Og min andre kollega som tok en xtravakt. Dagen kom, da var ungen syk. Men leke, ta bilder og bake kunne de gjøre, og gå på skitur om ettermiddagen, da møtte jeg dem personlig i skiløypa. Så syk var ungen... Det gikk ikke at bestemor passet, men skitur kunne de gå på..

Hadde aldri godtatt slikt om jeg var sjef. Når du blir oppringt kl 21 kvelden før med spørsmål om xtravakt er det litt for påtatt at ungen er syk neste morgen kl 6.

Anonymous poster hash: e2bf3...1ec

Den med at mannen også var syk på nyttårsaften er for tynn. Du skal være veldig syk for ikke å klare å ta deg av en unge syk eller frisk noen få timer. Selvsagt kommer det an på sykdommene, men her er det snakk om vanlig influensa.

Jeg skjønner heller ikke sjefer som godtar slikt. Og at de får alle de ekstravaktene skjønner jeg heller ikke.

Anonymous poster hash: e0c94...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...